Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ ΤΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ
«Ζεστό χρήμα» 270 εκατ. ευρώ σε κατασκευαστικές
* Δηλώσεις Βορίδη, Μαγκριώτη, Χαρακόπουλου, Λέγκα * Κόντρα για τα διόδια
Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2011
Του Γιώργου Μακρή- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΛΑΡΙΣΑΣ

«Ζεστό χρήμα» ύψους 270 – 275 εκατ. ευρώ πρόκειται να εκταμιεύσει το Ελληνικό Δημόσιο μέχρι το τέλος του 2011 εξοφλώντας ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς τις κατασκευαστικές εταιρίες.
Αυτό προανήγγειλε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μάκης Βορίδης απαντώντας σε επίκαιρη επερώτηση βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας σχετικά με τα δημόσια έργα.
«Έχουμε τη διαβεβαίωση ότι μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, τις επόμενες 10-15 μέρες πριν το τέλος του έτους, θα υπάρξει ένα σημαντικό ποσό -αν είναι αυτό που μας λέει το Υπουργείο Ανάπτυξης και αν το δούμε να έρχεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης- που θα καλύψει το σύνολο των απαιτήσεων αυτών. Οι απαιτήσεις αυτές έτσι όπως τις έχουμε εμείς καταγεγραμμένες είναι της τάξης των 275 εκατομμυρίων ευρώ (σ.σ. σε 270 εκατ. τα υπολόγισε ο κ. Μαγκριώτης). Αυτές είναι οι ληξιπρόθεσμες αλλά εκεί ενδεχομένως να περιληφθούν και ορισμένες ακόμα οι οποίες είναι ανεξόφλητες. Η διάκριση ληξιπροθέσμων και ανεξόφλητων στο δημόσιο λογιστικό είναι ότι οι ληξιπρόθεσμες έχουν υπερβεί το τρίμηνο της καθυστερήσεως, οι ανεξόφλητες είναι αυτές που έχουν μέχρι 3 μήνες καθυστέρηση», εξήγησε ο κ. Μάκης Βορίδης διατηρώντας πάντως επιφυλάξεις για το τι θα γίνει τελικά.

«Αν – επισήμανε - υλοποιηθούν αυτά τα οποία έχουν ειπωθεί από την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης θα εξοφλήσουμε πλήρως τις οφειλές. Η διατύπωσή μου είναι σαφής. Βάζω τα «αν» για να σας πω ότι θα υλοποιηθεί σημαίνει ότι έχουν μεταφερθεί τα λεφτά στο λογαριασμό. Τα λεφτά δεν έχουν μεταφερθεί στο λογαριασμό. Υπάρχει μια προφορική δέσμευση ότι θα γίνει αυτό μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, γιατί πράγματι έχουν βρεθεί κάποια χρήματα. Αν γίνει αυτό μέσα στις επόμενες 10-15 μέρες θα εξοφλήσουμε πλήρως τις οφειλές. Αυτό είναι πολιτική δέσμευση και πολιτική απόφαση. Η πολιτική απόφαση είναι ότι θα εξοφληθούν τα πάντα προτού αρχίσουμε να συζητάμε για νεότερα».

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιάννης Μαγκριώτης προανήγγειλε ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου έχουν ωριμάσει έργα 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ και θα είναι έτοιμα μέσα στο 2012 να δημοπρατηθούν, τα μισά εξ αυτών στο πρώτο εξάμηνο. Ο υφυπουργός ανακοίνωσε ακόμη ότι το 2011 το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δημοπράτησε έργα 1,9 δισ. ευρώ.

«Αυτή είναι η δουλειά που κάναμε όλο αυτό το διάστημα με περιορισμένους δραστικά τους εθνικούς πόρους που ξέρετε ότι όλες οι μελέτες που είχαν δημοπρατηθεί και τον τελευταίο μήνα πριν από τις εκλογές από τη δική σας κυβέρνηση ήταν με εθνικούς πόρους και ξέρετε το πρόβλημα των εθνικών πόρων, γιατί είναι πάρα πολύ εύκολο να προκηρύσσεις ένα διαγωνισμό, αλλά αν δεν έχεις διασφαλισμένα τα χρήματα, στη συνέχεια το έργο δεν γίνεται», εξήγησε απευθυνόμενος στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ-ΔΙΟΔΙΑ

Όσον αφορά στο μεγάλο ζήτημα των σταματημένων έργων στους αυτοκινητόδρομους (μεταξύ των οποίων στην ΠΑΘΕ και την Ε-65), ο κ. Μάκης Βορίδης δεν θέλησε να ανοίξει τα χαρτιά του και περιορίστηκε να τονίσει ότι «έχει εντατικοποιηθεί η συζήτηση με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν τα αποτελέσματα αυτής της εντατικοποίησης των συζητήσεων», είπε χωρίς να αναφερθεί σε χρονοδιάγραμμα αλλά ούτε και σε επιμέρους θέματα, στα οποία ενέταξε και αυτό της τιμής των διοδίων.

«Το να μπούμε – υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών - σε επιμέρους θέματα, τι θα γίνει με τα διόδια, τι θα γίνει με την κάθε σύμβαση ως προς το φυσικό της αντικείμενο, τι θα γίνει με μια σειρά από ζητήματα που τίθενται που μπορεί να έχουν θέματα επιτοκίων ή να έχουν θέματα απόδοσης ή να έχουν θέματα κερδοφοριών ή να έχουν τέτοια ζητήματα, τι θα γίνει με τα claims ή τι θα γίνει με άλλα τεχνικά μέρη, αυτό είναι ουσιαστικά ένα κομμάτι το οποίο δεν καθορίζεται μονομερώς από το δημόσιο σε μία συζήτηση. Είναι μία συζήτηση -το άκουσα χθες στην Επιτροπή- λέει, να λάβουμε αποφάσεις. Τι αποφάσεις; Δεν είναι μία υπουργική απόφαση που την εκδίδεις εδώ, για να τη λάβεις.

Εδώ είναι μία συζήτηση η οποία γίνεται με αντισυμβαλλόμενά μας μέρη. Επομένως είναι προφανές ότι εκεί δεν καθορίζεις καν το τι θα ακούσεις σ’ αυτή τη συζήτηση. Το άλλο μέρος, όταν ανοίγει αυτή η κουβέντα, θα σου πει διάφορα πράγματα. Μπορεί να είναι παράλογα, μπορεί να είναι απαράδεκτα, μπορεί να είναι νομικά αβάσιμα, μπορεί να τα απορρίψεις όλα ή να απορρίψεις ένα μέρος. Είναι μία διαπραγμάτευση όπως γίνονται αυτές οι διαπραγματεύσεις», είπε ο κ. Μάκης Βορίδης και ζήτησε να πληροφορηθεί τις θέσεις της Νέας Δημοκρατίας.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιάννης Μαγκριώτη, τον οποίο ο Λαρισαίος βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος κατηγόρησε για «λαϊκισμό» στο θέμα των διοδίων, επέρριψε την ευθύνη για τα διόδια στις συμβάσεις που υπέγραψε η κυβέρνηση της ΝΔτο 2007 με τους παραχωρησιούχους. «Τα διόδια – είπε ο υφυπουργός - είναι πυκνά και ακριβά, γιατί το μίγμα χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, όπως συμβασιοποιήθηκε το 2007, είναι στρεβλό, διότι είναι χαμηλή η δημόσια συμμετοχή, υψηλή η ιδιωτική συμμετοχή και γι’ αυτό ακριβώς είναι υψηλά και ακριβά τα διόδια. Αυτό το μίγμα έπρεπε να αλλάξει.

Αυτό, λοιπόν, που είπαμε και λέμε, αυτό που οι τράπεζες και οι παραχωρησιούχοι δεν ήθελαν να ακούσουν και να συζητήσουν στην αρχή, είναι πλέον μέσα στα Μνημόνια Συναντίληψης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων που υπεγράφησαν στις αρχές του καλοκαιριού. Ένα από τα θέματα αυτά είναι και η μείωση των διοδίων. Μόνο που κάθε φορά έλεγα ότι επειδή ακριβώς τα διόδια έχουν παραχωρηθεί στους παραχωρησιούχους με τις συμβάσεις του 2007, η μείωσή τους πρέπει να γίνει με συμφωνία των δύο πλευρών. Χωρίς τη δική τους συμφωνία, δεν μπορεί να μειωθούν τα διόδια», διευκρίνισε ο κ. Γιάννης Μαγκριώτης.

Ο Ν. ΛΕΓΚΑΣ

Απαντώντας ο βουλευτής Τρικάλων της Νέας Δημοκρατίας κ. Νίκος Λέγκας επισήμανε:

«Αυτοί που εύκολα και μηδενιστικά χαρακτήρισαν και χαρακτηρίζουν τις συμβάσεις Σουφλιά ως επαχθείς και λεόντειες, πέραν του ότι τις έχουν ψηφίσει –έχουν ψηφίσει τέτοιας ποιότητας συμβάσεις- ξεχνούν δύο πράγματα. Το πρώτο ότι αν δεν είχαμε αυτές τις συμβάσεις, δεν θα μιλούσαμε σήμερα γι’ αυτά τα μεγάλα έργα. Και το δεύτερο, με το να χαρακτηρίζει σήμερα κανείς επαχθείς και λεόντειες αυτές τις συμβάσεις, δημιουργεί την απαίτηση, αλλά και την προσδοκία ότι οι αλλαγές που θα επέλθουν σ’ αυτές τις συμβάσεις, θα περιλαμβάνουν κάποιους πιο φιλικούς όρους προς την πλευρά του Δημοσίου.

Και αυτό ξέρετε πώς μεταφράζεται: μείωση των τιμών των διοδίων, μείωση της κρατικής επιδότησης λειτουργίας, κατασκευή του ίδιου τουλάχιστον φυσικού αντικειμένου και σε καμία περίπτωση λιγότερου από το προβλεπόμενο στις συμβάσεις, μη επιβάρυνση του Δημοσίου από τον τραπεζικό δανεισμό των παραχωρησιούχων, μη ανάληψη επιπλέον επιχειρηματικών κινδύνων από το Δημόσιο και, αν είναι δυνατόν, επιπλέον αποφόρτιση του Δημοσίου από τους κινδύνους που έχει αναλάβει από τις προηγούμενες συμβάσεις.

Εδώ λοιπόν είμαστε για να δούμε αν η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων θα οδηγήσει σε τέτοιους όρους. Επισημαίνω όμως ότι ακόμη και τα μνημόνια συναντίληψης δεν προδιαγράφουν τέτοιες εξελίξεις», υποστήριξε ο κ. Ν. Λέγκας.

Ο ΜΑΞ. ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για το «πάγωμα» των δημοσίων έργων και προσωπικά στον υφυπουργό κ. Ι. Μαγκριώτη για ψέματα σχετικά με τη μείωση των διοδίων άσκησε από το βήμα της Βουλής ο κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.

Ο γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού του κόμματος, βουλευτής Λαρίσης ζήτησε από τη νέα ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου να βρουν από κοινού λύση στο πρόβλημα των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης που αδυνατούν να προσκομίσουν οι κατασκευαστικές εταιρείες λόγω της έλλειψης ρευστότητας των τραπεζών, όπως και στην απελευθέρωση των ταξί με βάσει τα πληθυσμιακά κριτήρια.

Όπως χαρακτηριστικά είπε:

«Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που θεωρείται η ατμομηχανή της ανάπτυξης, κατέστη το μεγάλο θύμα της καταστροφικής οικονομικής πολιτικής καθώς συρρικνώθηκε σε επίπεδα εξαφάνισης. Όλα τα μεγάλα έργα που είχε ξεκινήσει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όπως «οι δρόμοι της ανάπτυξης», έμειναν στον αέρα.

Αποτέλεσμα της ακολουθούμενης πολιτικής είναι το πάγωμα των δημοσίων έργων και η κατάρρευση του κατασκευαστικού κλάδου. Τα εργοτάξια κλείνουν το ένα μετά το άλλο και χιλιάδες εργαζόμενοι βγαίνουν στο δρόμο. Στη Θεσσαλία, στα δύο βασικά έργα, τα Τέμπη και τον Ε65, που θα δημιουργήσει προϋποθέσεις ανάπτυξης για τη Δυτική Θεσσαλία, δεν κινείται φύλλο ή καλύτερα, δεν κινείται μπουλντόζα. Μάλιστα, στα Τέμπη την επομένη της πανηγυρικής διάνοιξης της σήραγγας, εκατοντάδες εργαζόμενοι έλαβαν την απόλυση στο χέρι».

Ο κ. Μάξ. Χαρακόπουλος τόνισε ότι η μεταβατική Κυβέρνηση αν και έχει συγκεκριμένη ατζέντα «τούτο δεν σημαίνει, ότι και σε επιμέρους ζητήματα, στα οποία μπορούμε να συμφωνήσουμε, δεν θα ήταν ευχής έργον αυτά να προχωρήσουν, όπως για παράδειγμα το ζήτημα των ταξί που είχε μπλοκάρει λόγω της εμμονής και των ιδεοληψιών του προηγούμενου υπουργού. Τώρα φαίνεται ότι υπάρχει ένας κοινός τόπος για απελευθέρωση με βάση το πληθυσμιακό κριτήριο. Θα ήταν ευχής έργο να μπορέσουμε να συμφωνήσουμε και στα δημόσια έργα, για να δρομολογηθούν εξελίξεις που θα τα ξεμπλοκάρουν.

Όμως, πέρα από τα μεγάλα δημόσια έργα, υπάρχουν και μεσαία και μικρότερα έργα στην περιφέρεια, τα οποία κυριολεκτικά έχουν «παγώσει». Αυτό το γεγονός οφείλεται εκτός των άλλων στα προβλήματα ρευστότητας που υπάρχουν στο τραπεζικό σύστημα. Όπως ξέρετε, με τον τρόπο ανάθεσης πια των δημοσίων έργων, μετά την κατάργηση του αμαρτωλού μαθηματικού τύπου, επιλέχθηκε η οδός του απόλυτου μειοδοτικού διαγωνισμού και χρειάζονται εγγυητικές επιστολές, ανάλογες με το ύψος των εκπτώσεων που δίδουν οι κατασκευαστικές εταιρείες.

Όμως, το πρόβλημα ρευστότητας που υπάρχει αυτήν την ώρα στη χώρα ουσιαστικά στερεί τη δυνατότητα αυτών των εγγυητικών επιστολών από τις κατασκευαστικές εταιρείες και τα έργα έχουν «παγώσει». Είναι λίγα τα έργα που προκηρύσσονται και οι κατασκευαστικές εταιρείες αναγκάζονται να κάνουν μεγαλύτερες προσφορές, μεγαλύτερες εκπτώσεις, για να πάρουν τα έργα! Κι έτσι μπαίνουμε σ’ αυτό το φαύλο κύκλο. Θέλω να πιστεύω ότι σ’ αυτόν τον τομέα θα δείξει πραγματικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον η νέα ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, για να δώσει κάποια λύση».

Σχετικά με τα διόδια ο Θεσσαλός πολιτικός είπε με νόημα τα εξής: «Βλέποντας απέναντί μου τον υφυπουργό κ. Μαγκριώτη, δεν μπορώ παρά να μπω στον πειρασμό να πω μία κουβέντα για τα διόδια, γιατί πραγματικά περίσσεψε ο λαϊκισμός αυτά τα δύο χρόνια από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, όσον αφορά το ζήτημα των διοδίων. Βροχή έπεφταν οι εξαγγελίες κάθε τόσο για μείωση των διοδίων! Βεβαίως, για μειώσεις ακούγαμε και μειώσεις δεν βλέπαμε! Ακόμα και προεκλογικό όπλο στη φαρέτρα της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ έγινε η μείωση των διοδίων όχι μόνο στις εθνικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2009, αλλά και στις αυτοδιοικητικές εκλογές».
  • Blogroll

  • Blog Archive