ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών)
Ο ίδιος επιβεβαιώνει εμμέσως αλλά σαφώς ότι δεν υπάρχει τελική
συμφωνία για την κατασκευή των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων,
αναφέροντας ωστόσο ότι «οι διαπραγματεύσεις των παραχωρησιούχων με τις
δανείστριες τράπεζες και του υπουργείου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
βρίσκονται σε τελικό στάδιο». Ο κ. Καλογιάννης μιλάει ακόμη για την
πολιτική διοδίων, τα έργα που «μετατίθεται χρονικά η κατασκευή τους»,
την Εγνατία Οδό, που παίρνει το δρόμο της μακροχρόνιας παραχώρησης σε
ιδιώτες, τον τομέα των κατασκευών, που καταγράφει ιστορικά χαμηλά και
εξαγγέλλει νέες συμβάσεις έργων 2 δισ. ευρώ τους επόμενους μήνες.
Ανάμεσά τους και το έργο επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς
Καλαμαριά, όπου έχει ανακηρυχθεί ήδη προσωρινός ανάδοχος η ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.
Συνολικά το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης παίρνει νέα τροπή, μετά την
εξαγορά τής υπό οικονομική κατάρρευση ΑΕΓΕΚ Α.Ε. από την ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και
την υποκατάσταση της πρώτης από τη δεύτερη τεχνική εταιρεία και στο
βασικό έργο της Θεσσαλονίκης. Η συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού
Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρου Καλογιάννη έχει ως εξής:
* Εχετε εξαγγείλει τη δημοπράτηση και συμβασιοποίηση 81 συγχρηματοδοτούμενων δημόσιων έργων, ύψους 2,4 δισ. ευρώ, μέσα στο πρώτο τετράμηνο του έτους. Δεχθήκατε κριτική από εργοληπτικές οργανώσεις για καθυστερήσεις. Ποια είναι τα αποτελέσματα και τι περιμένουμε σε αυτό τον τομέα;
*Αρχικά θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι στο υπουργείο δεν έχουμε δεχθεί οχλήσεις για καθυστερήσεις. Τυχόν καθυστερήσεις που έχουν προκύψει στην ανάθεση έργων οφείλονται είτε σε δικαστικές προσφυγές κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού, όπως στο αεροδρόμιο Χανίων, είτε στη διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τέτοιου είδους καθυστερήσεις, ιδίως στα έργα που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια και με στόχο την αύξηση της απορρόφησης των κονδυλίων και την περαιτέρω διαφάνεια στην παραγωγή δημόσιων έργων, το υπουργείο προώθησε σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων.
Σε κάθε περίπτωση θα ήθελα να σας ενημερώσω πως ό,τι έχουμε εξαγγείλει μέχρι σήμερα, τηρείται στο ακέραιο. Ηδη, από τον Ιούλιο του 2012 έχουν συμβασιοποιηθεί έργα προϋπολογισμού 630 εκατ. ευρώ κατανεμημένα ανά την ελληνική επικράτεια. Επιγραμματικά αναφέρω τους οδικούς άξονες Γούρνες- Χερσόνησος στην Κρήτη και Καλλονή-Σίγρι στη Λέσβο, την παράκαμψη Στυλίδας στον Μαλιακό που εκκρεμούσε επί 18 μήνες, την αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης, τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης και Πάρου, τη διευθέτηση του ρέματος της Εσχατιάς στην Αττική, την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, την ολοκλήρωση της παράκαμψης Αρτας-Φιλιππιάδας, που αποτελεί τμήμα της Ιονίας Οδού.
Εντός των προσεχών μηνών δημοπρατούνται ή συμβασιοποιούνται νέα έργα προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνονται δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα τμήματα Ροδοδάφνη-Ρίο και Τιθορέα-Δομοκός, καθώς και η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο Χανίων, ο οδικός άξονας Πάνορμος-Εξάντης στο Ρέθυμνο, τα έργα ύδρευσης των Παξών.
* Είναι διασφαλισμένη η κατασκευή των τεσσάρων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης, χωρίς νέες εμπλοκές, καθυστερήσεις και διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων μέχρι την τελική ολοκλήρωσή τους; Ποια είναι τα επόμενα βήματα; Τι θα γίνει με τα διόδια;
*Οι διαπραγματεύσεις των παραχωρησιούχων με τις δανείστριες τράπεζες και του υπουργείου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε τελικό στάδιο. Ηδη έχουν επανεκκινήσει οι εργασίες στους αυτοκινητόδρομους, ύστερα από περίοδο ακινησίας δύο ετών. Την προηγούμενη εβδομάδα επισκεφτήκαμε με τον πρωθυπουργό, κ. Σαμαρά, τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, κ. Βενιζέλο και τον κ. Τσούκαλη, από τη ΔΗΜΑΡ, τρία εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού και προγραμματίζουμε επισκέψεις και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους. Η επανεκκίνηση αποτελεί πολύ σημαντικό βήμα, που θα βοηθήσει την εθνική οικονομία και ειδικότερα την περιφερειακή ανάπτυξη. Οσον αφορά τα διόδια, η τιμολογιακή πολιτική παραμένει ως έχει.
* Ποια τμήματα περικόπτονται από το τεχνικό αντικείμενο των μεγάλων οδικών έργων; Πότε θα γίνουν; Τι απαντάτε στις τοπικές κοινωνίες που αντιδρούν;
*Θα ήθελα να τονίσω ότι δεν περικόπτονται τμήματα από τους αυτοκινητοδρόμους. Αυτό που έχουμε τονίσει από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, είναι ότι λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της χώρας αλλά και των τραπεζών που δανειοδοτούν τους παραχωρησιούχους, θα υπάρξει μια χρονική μετάθεση στην κατασκευή ορισμένων τμημάτων. Αλλωστε, για τα τμήματα αυτά, όπως η Κλόκοβα της Ιονίας Οδού, το τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, του άξονα Ε-65, η περιοχή στον Καϊάφα της Ολυμπίας Οδού, υπάρχουν εκκρεμότητες στο ΣτΕ. Η κατάσταση της χώρας μας είναι τελείως διαφορετική από την περίοδο 2007-2008 όταν κυρώθηκαν οι συμβάσεις από τη Βουλή και άρχισαν να υλοποιούνται τα έργα. Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε όλοι.
* Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού; Υπάρχει πρόγραμμα εκχώρησης των σταθμών διοδίων σε ιδιώτες; Τι θα γίνει με την τιμολογιακή πολιτική;
*Η Εγνατία Οδός δεν ιδιωτικοποιείται. Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης 30 ετών, με αντικείμενο τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου. Επίσης, δεν μεταβιβάζονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα που σχετίζονται με τον αυτοκινητόδρομο.
Η τιμολογιακή πολιτική διοδίων που θα ισχύσει για την περίοδο παραχώρησης, θα ρυθμιστεί στη σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα κυρωθεί από τη Βουλή. Τις επόμενες εβδομάδες θα παρουσιαστεί το σχέδιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Α' φάση του σχετικού διεθνούς διαγωνισμού.
Σε ιδιώτες για 30 χρόνια και η Εγνατία
Η μάχη για τα μεγάλα οδικά έργα συνεχίζεται * Δρομολογούνται νέες συμβάσεις έργων 2 δις.
Εντός των προσεχών μηνών
δημοπρατούνται δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα τμήματα Ροδοδάφνη-Ρίο
και Τιθορέα-Δομοκός, η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο
Χανίων, η ύδρευση Παξών και ο οδικός άξονας Πάνορμος-Εξάντης στο
Ρέθυμνο. ΜΕΤΑ την πολυσυζητημένη επίσκεψη, που επικρίθηκε ως
«επικοινωνιακό σόου», του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και των εκπροσώπων
της τρικομματικής κυβέρνησης στην Ολυμπία Οδό, το υπουργείο ..
Ανάπτυξης
και Υποδομών ετοιμάζει νέες επισκέψεις και στους άλλους
αυτοκινητόδρομους, αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης
στην «Κ.Ε.», τονίζοντας τη σημασία της επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών
έργων.
* Εχετε εξαγγείλει τη δημοπράτηση και συμβασιοποίηση 81 συγχρηματοδοτούμενων δημόσιων έργων, ύψους 2,4 δισ. ευρώ, μέσα στο πρώτο τετράμηνο του έτους. Δεχθήκατε κριτική από εργοληπτικές οργανώσεις για καθυστερήσεις. Ποια είναι τα αποτελέσματα και τι περιμένουμε σε αυτό τον τομέα;
*Αρχικά θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι στο υπουργείο δεν έχουμε δεχθεί οχλήσεις για καθυστερήσεις. Τυχόν καθυστερήσεις που έχουν προκύψει στην ανάθεση έργων οφείλονται είτε σε δικαστικές προσφυγές κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού, όπως στο αεροδρόμιο Χανίων, είτε στη διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τέτοιου είδους καθυστερήσεις, ιδίως στα έργα που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια και με στόχο την αύξηση της απορρόφησης των κονδυλίων και την περαιτέρω διαφάνεια στην παραγωγή δημόσιων έργων, το υπουργείο προώθησε σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων.
Σε κάθε περίπτωση θα ήθελα να σας ενημερώσω πως ό,τι έχουμε εξαγγείλει μέχρι σήμερα, τηρείται στο ακέραιο. Ηδη, από τον Ιούλιο του 2012 έχουν συμβασιοποιηθεί έργα προϋπολογισμού 630 εκατ. ευρώ κατανεμημένα ανά την ελληνική επικράτεια. Επιγραμματικά αναφέρω τους οδικούς άξονες Γούρνες- Χερσόνησος στην Κρήτη και Καλλονή-Σίγρι στη Λέσβο, την παράκαμψη Στυλίδας στον Μαλιακό που εκκρεμούσε επί 18 μήνες, την αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης, τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης και Πάρου, τη διευθέτηση του ρέματος της Εσχατιάς στην Αττική, την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, την ολοκλήρωση της παράκαμψης Αρτας-Φιλιππιάδας, που αποτελεί τμήμα της Ιονίας Οδού.
Εντός των προσεχών μηνών δημοπρατούνται ή συμβασιοποιούνται νέα έργα προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνονται δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα τμήματα Ροδοδάφνη-Ρίο και Τιθορέα-Δομοκός, καθώς και η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο Χανίων, ο οδικός άξονας Πάνορμος-Εξάντης στο Ρέθυμνο, τα έργα ύδρευσης των Παξών.
* Είναι διασφαλισμένη η κατασκευή των τεσσάρων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης, χωρίς νέες εμπλοκές, καθυστερήσεις και διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων μέχρι την τελική ολοκλήρωσή τους; Ποια είναι τα επόμενα βήματα; Τι θα γίνει με τα διόδια;
*Οι διαπραγματεύσεις των παραχωρησιούχων με τις δανείστριες τράπεζες και του υπουργείου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε τελικό στάδιο. Ηδη έχουν επανεκκινήσει οι εργασίες στους αυτοκινητόδρομους, ύστερα από περίοδο ακινησίας δύο ετών. Την προηγούμενη εβδομάδα επισκεφτήκαμε με τον πρωθυπουργό, κ. Σαμαρά, τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, κ. Βενιζέλο και τον κ. Τσούκαλη, από τη ΔΗΜΑΡ, τρία εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού και προγραμματίζουμε επισκέψεις και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους. Η επανεκκίνηση αποτελεί πολύ σημαντικό βήμα, που θα βοηθήσει την εθνική οικονομία και ειδικότερα την περιφερειακή ανάπτυξη. Οσον αφορά τα διόδια, η τιμολογιακή πολιτική παραμένει ως έχει.
* Ποια τμήματα περικόπτονται από το τεχνικό αντικείμενο των μεγάλων οδικών έργων; Πότε θα γίνουν; Τι απαντάτε στις τοπικές κοινωνίες που αντιδρούν;
*Θα ήθελα να τονίσω ότι δεν περικόπτονται τμήματα από τους αυτοκινητοδρόμους. Αυτό που έχουμε τονίσει από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, είναι ότι λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της χώρας αλλά και των τραπεζών που δανειοδοτούν τους παραχωρησιούχους, θα υπάρξει μια χρονική μετάθεση στην κατασκευή ορισμένων τμημάτων. Αλλωστε, για τα τμήματα αυτά, όπως η Κλόκοβα της Ιονίας Οδού, το τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, του άξονα Ε-65, η περιοχή στον Καϊάφα της Ολυμπίας Οδού, υπάρχουν εκκρεμότητες στο ΣτΕ. Η κατάσταση της χώρας μας είναι τελείως διαφορετική από την περίοδο 2007-2008 όταν κυρώθηκαν οι συμβάσεις από τη Βουλή και άρχισαν να υλοποιούνται τα έργα. Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε όλοι.
* Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού; Υπάρχει πρόγραμμα εκχώρησης των σταθμών διοδίων σε ιδιώτες; Τι θα γίνει με την τιμολογιακή πολιτική;
*Η Εγνατία Οδός δεν ιδιωτικοποιείται. Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης 30 ετών, με αντικείμενο τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου. Επίσης, δεν μεταβιβάζονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα που σχετίζονται με τον αυτοκινητόδρομο.
Η τιμολογιακή πολιτική διοδίων που θα ισχύσει για την περίοδο παραχώρησης, θα ρυθμιστεί στη σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα κυρωθεί από τη Βουλή. Τις επόμενες εβδομάδες θα παρουσιαστεί το σχέδιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Α' φάση του σχετικού διεθνούς διαγωνισμού.
