Τα σημεία σκοτώστρες των εθνικών οδών
02-04-2010
Ποιες περιοχές είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες
πηγή: http://www.press-time.com/reportage-gr/dromoi-gr.html
Κατολισθήσεις, κάκιστα οδοστρώματα και ελλείψεις
φωτισμού απειλούν τους οδηγούς
Εθνικές οδοί με σημεία καρμανιόλες. Ευρωπαϊκοί δρόμοι που μόνο στην Ευρώπη δεν παραπέμπουν. Λακκούβες, κακοτεχνίες, ελλείψεις φωτισμού σε πολλά σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, εκκλησάκια που φέρνουν στο μυαλό των οδηγών ότι στις πολλές περιοχές των κεντρικών αξόνων έχασαν τη ζωή τους άνθρωποι όχι μόνο λόγω υπερβολικής (στις περισσότερες περιπτώσεις) ταχύτητας, αλλά και επειδή το κράτος δεν είχε φροντίσει να λάβει τα μέτρα του –διορθώνοντας τα κακώς κείμενα στους δρόμους- ώστε να αποφευχθούν τραγικά δυστυχήματα.
Με τις πρώτες σταγόνες βροχής, σκοτώνονται άνθρωποι από τις συνέπειες που προκαλούν οι κακοτεχνίες στο οδικό δίκτυο, δηλαδή στα έργα που υποτίθεται ότι κατασκευάστηκαν για να «στρώσουν» ασφαλή οδοστρώματα και να μας προστατεύσουν. Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται, στην Ελλάδα οι θεομηνίες κοστίζουν ακόμη και ανθρώπινες ζωές, όχι μόνο γιατί δεν έγιναν κάποια έργα, αλλά ακόμη και όταν έγιναν ή –το χειρότερο- επειδή έχουν γίνει.
Περιοχές σαν τα Τέμπη που ανοίγουν προσωρινά λόγω της κίνησης του Πάσχα, υπάρχουν και άλλα... Τέμπη. Τελευταίο παράδειγμα το σοβαρό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στο 67ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Τρίπολης - Αρχαίας Ολυμπίας, και συγκεκριμένα περίπου ένα χιλιόμετρο μετά τα Λαγκάδια Γορτυνίας, αφού μέσα στην εβδομάδα αποκολλήθηκαν τεράστια τμήματα βράχων, τα οποία έπεσαν στο οδόστρωμα, με αποτέλεσμα να καταστραφεί ολοσχερώς και να καθίσταται πλέον αδύνατη η κυκλοφορία των οχημάτων.
Ιδού, λοιπόν, ποια είναι τα «σημεία-σκοτώστρες», για τα οποία χρόνια τώρα φωνάζουμε, αλλά οι φωνές πέφτουν στο κενό!
Παγίδες θανάτου
Κορίνθου - Πατρών: Είναι ο πιο επικίνδυνος εθνικός δρόμος, ειδικά από το 88ο έως το 145ο χιλιόμετρο (στο Δερβένι), καθώς και στο 194ο χιλιόμετρο, κοντά στο Αίγιο όπου γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα. Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω της μιάμιση λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, της έλλειψης διαχωριστικής νησίδας, της μη ύπαρξης φωτισμού και της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων. Κάθε χρόνο σε αυτό το τμήμα υπολογίζεται ότι γίνονται περίπου 180 τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, με περίπου 60 νεκρούς. Γι’ αυτό τον λόγο, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», στην προσπάθειά του να προαγάγει την ασφάλεια στους ελληνικούς δρόμους, προέβη σε μια σημαντική πρωτοβουλία στη συγκεκριμένη οδό: για να προειδοποιεί τους οδηγούς για την επικινδυνότητα του δρόμου τοποθέτησε ειδικές ταμπέλες έντονου χρώματος.
Πατρών - Πύργου: Στον μήκους 90 χιλιομέτρων οδικό άξονα που συνδέει τον Πύργο με την Πάτρα κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι χάνονται περίπου 40 ανθρώπινες ζωές. Σύμφωνα με την Τροχαία, τα σημεία όπου έχουν συμβεί τα περισσότερα ατυχήματα είναι: Χιλιομετρικές Θέσεις (Χ.Θ.) 48, περιοχή Κουρτέσι, Χ.Θ. 61-64, περιοχή Ανδραβίδας, Χ.Θ. περιοχή Γαστούνης - Αμαλιάδος.
Αντίρριο - Ιωάννινα: Καθημερινά από τον μήκους 220 χιλιομέτρων οδικό άξονα διέρχονται περίπου 10.000 οχήματα, τα οποία τις ημέρες των εορτών πολλαπλασιάζονται. Κύρια αιτία των πολλών και θανατηφόρων ατυχημάτων είναι η διέλευση μέσα από αρκετές και πυκνοκατοικημένες περιοχές, με εξαίρεση το τμήμα της Ιονίας Οδού. Σε αυτό τον οδικό άξονα χάνονται κάθε χρόνο περίπου 60 άτομα, ενώ τα σημεία όπου έχουν συμβεί μέχρι τώρα ατυχήματα είναι στις εξής χιλιομετρικές θέσεις: Χ.Θ. 62-71, περιοχή Αγρινίου, Χ.Θ. 119-127, περιοχή Μενιδίου.
Νομός Χαλκιδικής: Ο κύριος οδικός άξονας στο μεγαλύτερο τμήμα της Χαλκιδικής περνά μέσα από κατοικημένες περιοχές, με αποτέλεσμα εκτός από τα «τρακαρίσματα» των οχημάτων, να σημειώνονται και πολλές παρασύρσεις πεζών. Πολλά ατυχήματα έχει παρατηρηθεί ότι γίνονται στο τμήμα Μουδανιά - Κασσανδρεία - Ποτίδαια.
Στην Κεντρική Ελλάδα: Μεταξύ της Καρδίτσας και των Τρικάλων, και συγκεκριμένα στην περιοχή Ριζοβούνι, έχουν σημειωθεί τα περισσότερα τροχαία. Ατυχήματα βέβαια έχουν γίνει και σε όλη τη διαδρομή από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα. Η αιτία είναι ότι κατά μήκος όλης της οδού ο δρόμος είναι ιδιαίτερα στενός, ενώ σε αρκετά σημεία εκτελούνται έργα για την κατασκευή του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδος, που θα συνδέσει τον ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό.
Εθνική οδός Κοζάνης - Λάρισας: Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας έχει μετατραπεί σε παγίδα θανάτου για χιλιάδες οδηγούς. Αιτία οι λακκούβες και οι επικίνδυνες καθιζήσεις που έχει υποστεί. Μόλις πριν από λίγους μήνες «έσκασε» η άσφαλτος και δημιουργήθηκαν λακκούβες, ενώ στην άκρη του οδοστρώματος, στη διαδρομή από Πετρανά προς Βαθύλακο, σημειώθηκαν ιδιαίτερα επικίνδυνες καθιζήσεις για τα φορτηγά να υποχρεώνονται να κινούνται στη μέση του δρόμου για να μη βρεθούν στα χωράφια και να αποτελούν δημόσιο κίνδυνο για τα ΙΧΕ αυτοκίνητα. Οι λακκούβες να έκλεισαν, οι αρμόδιοι όμως ομολογούν ότι δεν μπορούν να κάνουν κάτι για τις καθιζήσεις στο άκρο του δρόμου, οπότε και μετά την επιδιόρθωση των ζημιών οι κίνδυνοι για τους οδηγούς παραμονεύουν. Τα έργα στην περιοχή καθυστέρησαν και λόγω των Τεμπών, όπως βεβαιώνει ο αντινομάρχης Γιάννης Σοκούτης που απέδωσε στο «παρελθόν» την καθυστέρηση των έργων και «στα Τέμπη», λέγοντας ότι «αποφύγαμε να δημιουργήσουμε ένα εργοτάξιο τώρα που ο δρόμος έχει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο λόγω της παράκαμψης των Τεμπών».
Τέμπη: Ο δρόμος είναι ο πλέον επικίνδυνος. Άνοιξε όμως λόγω των εορτών του Πάσχα προσωρινά για να μη δημιουργηθεί κυκλοφοριακό κομφούζιο. Οι επιστήμονες έχουν τονίσει στην «PRESS Time» (βλ. φύλλο 201) ότι εάν ανοίξει και δημιουργηθούν προβλήματα, θα κινδυνέψουν ανθρώπινες ζωές. Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών τόνισε ότι η διεξαγωγή της κυκλοφορίας θα γίνεται πολύ προσεκτικά για να μην υπάρξουν προβλήματα. Μετά το Πάσχα τα έργα αναμένεται να συνεχιστούν.