ΝΑΥΑΓΕΙ Η ΕΠΑΝΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ
πηγή ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 19-5-10
Ονειρο... η μείωση διοδίων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ Ναυαγεί η πολυδιαφημισμένη επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων, που θα μείωνε τις τιμές κατά το ποσοστό που θα εισπράττει από το 2012 το Δημόσιο.
Τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν με τις αλλαγές των οικονομικών παραμέτρων των συμβάσεων της περιόδου 2007-8 είναι αποτρεπτικά, όπως επισήμαναν στους δημοσιογράφους στελέχη της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί και στη συνέχεια επιβεβαιώθηκαν από στελέχη του υπουργείου Υποδομών.
Στην πρώτη συνάντηση με τους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας τόνισαν ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και των υψηλών επιτοκίων, οι ξένες τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα έχουν μικρά κέρδη ενώ οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζονται να ζημιώνονται. Σε περίπτωση επαναδιαπραγμάτευσης είναι βέβαιο ότι θα θελήσουν να επωφεληθούν. Η μόνη διέξοδος, που έχει όμως πολλές δυσκολίες, είναι να δανειστεί το Δημόσιο με τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια και με επιδότηση να μειώσει τις τιμές.
Η δεύτερη αποκάλυψη αφορά τον νέο σταθμό στο Αιγίνιο Πιερίας, που προβλέπεται από τη σύμβαση αλλά δεν λειτουργεί ύστερα από έγγραφη υπόδειξη του υπουργείου Υποδομών. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας διαβεβαίωσαν ότι καταγράφεται η κυκλοφορία και θα απαιτήσουν από το Δημόσιο τα διαφυγόντα έσοδα από τις 10 Ιανουαρίου 2010! Σήμερα οι οδηγοί Ι.Χ. πληρώνουν 2,80 ευρώ στη Λεπτοκαρυά, ενώ αν λειτουργούσε ο σταθμός στο Αιγίνιο θα μοιραζόταν το ποσό και οι τιμές θα ήταν αντίστοιχα 1,50 και 1,30 ευρώ. Θεωρούν όμως ότι η κυκλοφορία αυξάνεται μετά τη Λεπτοκαρυά και επομένως θα ζητήσουν να πάρουν τη διαφορά.
Ο σταθμός στο Αιγίνιο βρίσκεται σε απόσταση μόλις 10 χλμ. από τα Μάλγαρα, όπου λειτουργεί άλλος σταθμός που ανήκει στο Δημόσιο. Ενας τρίτος σταθμός έχει προβλεφθεί επί της Εγνατίας στην Κουλούρα, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 20 χλμ. Για να μειωθεί ο αριθμός των σταθμών, το υπουργείο έχει προτείνει την κατάργηση των δύο και τη διατήρηση αυτού στα Μάλγαρα, με καταμερισμό των εσόδων ανάλογα με την κυκλοφορία του προηγούμενου σταθμού. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας όμως δεν αποδέχονται την πρόταση και επιμένουν στην πρόβλεψη της σύμβασης.
Για τα Τέμπη
Στη συνάντηση με τους δημοσιογράφους επιβεβαιώθηκε ότι το θέμα των Τεμπών έχει παραπεμφθεί στη διαιτησία. Οι διαφωνίες με το Δημόσιο δεν αφορούν το κόστος, που δεν αποκάλυψαν. Υπολογίζεται σε 6-7 εκατ. ευρώ και, όπως παραδέχθηκαν, θα καταβληθεί από την ασφαλιστική εταιρεία. Το ζητούμενο είναι τα αίτια της φονικής κατολίσθησης, που η κοινοπραξία αποδίδει σε «απρόβλεπτες και ακραίες καιρικές συνθήκες». Αυτό θα την κατοχυρώσει έναντι των αγωγών που έχουν υποβληθεί από τα ΚΤΕΛ της Θεσσαλίας, αλλά και τις ενώσεις ξενοδόχων.
Σε σχέση με την καθυστέρηση στη θωράκιση των πρανών της κοιλάδας των Τεμπών, που με βάση τη σύμβαση έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ώς τις αρχές Απριλίου του 2009, οι ανάδοχοι οχυρώνονται πίσω από υποδείξεις υπηρεσιών του τέως υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, οι οποίες στην ουσία τούς εξασφάλιζαν παράταση στο όνομα της προστασίας του οικοσυστήματος.
Αποκαλύφθηκαν επίσης ορισμένα «ντεσού» των συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους. Για παράδειγμα στην Κορίνθου-Πατρών, το Δημόσιο θα εισπράττει μέρος των διοδίων από το 2021, ενώ στο Μαλιακός-Κλειδί από το 2012. Κορυφαίο στέλεχος της εταιρείας «Ακτωρ» διευκρίνισε στους δημοσιογράφους ότι είναι άδικο να πληρώνει ο οδηγός ακριβά διόδια στη φάση της κατασκευής, ενώ η απαίτηση για βελτίωση των έτοιμων τμημάτων των εθνικών δρόμων την ίδια περίοδο πολλαπλασιάζει την ταλαιπωρία.
Λόγω κρίσης
Μείωση της κυκλοφορίας κατά 5% καταγράφεται στην Αττική Οδό λόγω οικονομικής κρίσης και εκτιμάται ότι ώς το τέλος του χρόνου θα διαμορφωθεί στο 8-10%. Οι εκπρόσωποι της κονοπραξίας επανήλθαν στην πρόταση να αναλάβουν τις επεκτάσεις προς Ελληνικό και η σύνδεση της παραλιακής με το αεροδρόμιο μπορεί να γίνει με επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του αυτοκινητόδρομου, χωρίς οικονομική συμβολή από το Δημόσιο.