Παράνομες και παράλογες οι νέες αυξήσεις στα διόδια της Λεπτοκαρυάς
Τετάρτη, 12 Μάιος 2010 22:10 πηγή: Πολιτεία Πιερίας
http://www.eptanews.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=2074:2010-05-12-19-27-09&catid=49:opinions&Itemid=60
Του Δημήτρη Σιανίδη
Δικηγόρου της Επιτροπής Αγώνα
κατά των διοδίων Πιερίας
Για μια ακόμα φορά γινόμαστε μάρτυρες μιας προκλητικής και αλαζονικής συμπεριφοράς της ιδιωτικής εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε την εκ νέου αύξηση των διοδίων τελών στο οδικό τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, του οποίου έχει την εκμετάλλευση.
Αδιαφορώντας για την τραγική οικονομική κατάσταση της χώρας και των πολιτών της, αγνοώντας την παγκόσμια οικονομική ύφεση και παραβιάζοντας και αυτές ακόμα τις καταπλεονεκτικές, υπέρ της ίδιας, διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης, η εταιρία, ανακοίνωσε αυξήσεις διοδίων, οι οποίες για τον σταθμό της Λεπτοκαρυάς αγγίζουν το 17%.
Συγκεκριμένα από τις 8 Μαΐου, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα πληρώνουν πλέον 2,80 ευρώ (από 2,40 ευρώ που πλήρωναν μέχρι τώρα), τα φορτηγά μέχρι 3 άξονες 7,10 ευρώ και αυτά με 4 και παραπάνω άξονες, το στρογγυλό ποσό των 10 ευρώ !
Το αποκορύφωμα όμως της ξεδιαντροπιάς είναι το εξής:
Με δεδομένο ότι από τις 8 Μαΐου λειτουργεί και ο σταθμός διοδίων του Πυργετού, οι χρήστες της εθνικής οδού, είναι πλέον υποχρεωμένοι να πληρώνουν διόδια τέλη και στον σταθμό του Πυργετού, ο οποίος απέχει μόλις 10 χλμ. από τον σταθμό της Λεπτοκαρυάς. Όπως ανακοινώθηκε, οι τιμές διοδίων στο σταθμό του Πυργετού είναι: 2.20 ευρώ για τα Ι.Χ., 5,40 ευρώ για τα οχήματα μέχρι 3 άξονες και 7,80 ευρώ για αυτά με 4 και παραπάνω άξονες!
Τι αναφέρει η Νομοθεσία:
Στο άρθρο 25.1 της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ της πιο πάνω ιδιωτικής εταιρίας και του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία κυρώθηκε με το Νόμο 3605/2007, αναφέρεται ότι στους μετωπικούς σταθμούς διοδίων, η τιμή του διοδίου τέλους θα υπολογίζεται ως εξής:
Απόσταση μεταξύ του σταθμού και του άκρου του ΄Εργου+Απόσταση μεταξύ του σταθμού και του επόμενου σταθμού, δια 2 Χ (επί) το Α.Ο.Δ.Τ. Το Ανώτατο όριο Διοδίων τελών (Α.Ο.Δ.Τ.), ορίζεται σήμερα σε 0,03 ευρώ ανά χλμ. και προσαυξάνεται με το συντελεστή Τιμαριθμικής αναπροσαρμογής από το έτος 2003 μέχρι το έτος 2009 και με τον 21% Φ.Π.Α.
Με βάση τους υπολογισμούς των εκπροσώπων της εταιρίας, το Α.Ο.Δ.Τ. ανέρχεται σήμερα σε 0,0443 ευρώ ανά χλμ. Η απόσταση μεταξύ του σταθμού Λεπτοκαρυάς και του βορείου άκρου του έργου (μέχρι δηλαδή το Κλειδί) είναι 70 χλμ ενώ η απόσταση του Σταθμού Λεπτοκαρυάς από τον σταθμό Πυργετού είναι περίπου 10 χλμ.
Κατά συνέπεια το διόδιο τέλος στο σταθμό Λεπτοκαρυάς, θα έπρεπε σήμερα για τα Ι.Χ αυτοκίνητα να είναι 0,0443 Χ (80:2)=1,77 ευρώ και με τη στρογγυλοποίηση, που αναφέρεται στο άρθρο 25.3.2 της Σύμβασης παραχώρησης, 1,80 ευρώ (!!!).
Αντί επομένως, με την έναρξη λειτουργίας του σταθμού του Πυργετού να μειωθεί η τιμή των διοδίων της Λεπτοκαρυάς, όπως επιτάσσει και η κοινή λογική, αφού προστίθεται ένας ακόμα σταθμός, έκπληκτοι διαπιστώνουμε ότι αυτή αυξάνεται κατά 17%, χωρίς να υπάρχει μάλιστα κανένας απολύτως λόγος!
Τι συμβαίνει τελικά; Αντί να ζητήσουν συγνώμη από αυτούς που ζημιώθηκαν οικονομικά, που έχασαν τις δουλειές τους ή που ταλαιπωρήθηκαν αφάνταστα επί πέντε ολόκληρους μήνες, από το κλείσιμο των Τεμπών, προσπαθούν να φορτώσουν (και πάλι) σε όλους εμάς την «ζημιά» τους στα Τέμπη;
Μήπως έμμεσα πλην σαφώς μας λένε ότι πρέπει εμείς να πληρώσουμε (και πάλι) τα χαμένα κέρδη τους, καθώς και τις δαπάνες αποκατάστασης στην κοιλάδα των Τεμπών;
Εάν είναι έτσι, τότε δικαιώνονται όλοι αυτοί που λένε ότι η Σύμβαση που υπέγραψε το κράτος με την εταιρία είναι αποικιοκρατική και ότι ουσιαστικά με τη σύμβαση αυτή ξεπουλήθηκε η περιουσία του ελληνικού λαού σε μια ομάδα ελλήνων και ξένων μεγαλοεργολάβων, που μάλιστα δρα ανεξέλεγκτα.
Η εμπειρία όμως έχει αποδείξει ότι δύσκολα ολοκληρώνονται μεγάλα έργα υποδομής, για τα οποία δεν έχει εξασφαλισθεί προηγουμένως η ευρεία κοινωνική συναίνεση και η λαϊκή αποδοχή τους.
Το συγκεκριμένο έργο που ανέλαβε να κατασκευάσει η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», δυστυχώς δεν πέτυχε τα παραπάνω. Και αυτό διότι, εκτός των άλλων, από την αρχή καταδείχθηκε ότι την εταιρία κατασκευής, την ενδιέφερε πρωτίστως η μεγιστοποίηση του κέρδους της και όχι η εκτέλεση του έργου. Η μέχρι τώρα συμπεριφορά της, αποδεικνύει περίτρανα τα παραπάνω.
Είναι γεγονός ότι από την εταιρία περιμέναμε την πρόσφατη αύξηση των διοδίων τελών. Περιμένουμε και άλλες παρόμοιες δράσεις της, οι οποίες είναι εύλογο που αποσκοπούν.
Αυτό που μας λυπεί είναι η στάση της επίσημης Πολιτείας, η οποία κάθε φορά απλώς «νίπτει τας χείρας της» αν και είχε κάθε δικαίωμα να παρεμβαίνει.
Αξιότιμοι κύριοι,
Σταματήστε επιτέλους τα ατοπήματα. Μη μας σταυρώνετε άλλο. Διότι το αίμα των αθώων-ποιος ξέρει-μπορεί να πέσει επάνω σας. Και τότε θα είναι πολύ αργά για να επανορθώσετε και να ζητήσετε συγνώμη…