πηγή: Ελευθεροτυπία
ΘΑ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΘΕΙ ΤΟ '11, ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑ
Στο... πενταετές η Ελευσίνας-Υλίκης
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Στο αναθεωρημένο πακέτο των αυτοκινητόδρομων της Αττικής εντάσσει το υπουργείο Υποδομών την παλιά εθνική οδό Ελευσίνας - Υλίκης, με προοπτική να δημοπρατηθεί στις αρχές του 2011 και να λειτουργήσει σε μια πενταετία με το σύστημα των διοδίων. Θα έχει μήκος 50 χλμ. και θα συνδέσει απ' ευθείας τις εθνικές οδούς Αθηνών - Πατρών και Αθηνών - Λαμίας, τερματίζοντας τη σημερινή σχεδόν υποχρεωτική διαδρομή μέσω του Λεκανοπεδίου που φτάνει τα 110 χλμ.
Με το νέο έργο αναμένεται να αποσυμφορηθεί τουλάχιστον κατά 50% η λεωφόρος Κηφισού από τα μεγάλα φορτηγά, που σήμερα έχουν το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για τα μεγάλα μποτιλιαρίσματα στο «ποτάμι», ενώ θα εγκαταλειφθεί και η χρήση της Αττικής οδού με τις μεγάλες καθυστερήσεις στον κόμβο της Μεταμόρφωσης. Ελαφρύνσεις θα έχουν οι λεωφόροι Αθηνών και Σχιστού.
Είναι ένα πρόγραμμα που θυμίζει «γιοφύρι της Αρτας», όπου περισσεύουν τα «θα» από την εποχή του Γ' ΚΠΣ και ευδοκιμούν οι... παρατυπίες στα έργα συντήρησης. Η σημερινή -κατ' ευφημισμό- εθνική οδός Ελευσίνας - Υλίκης λειτουργεί με συνθήκες δεκαετίας του '50. Ανεπαρκές πλάτος, χωρίς φυσικά ενδιάμεσο στηθαίο ασφαλείας, με δύσκολες και επικίνδυνες στροφές. Μάλιστα στην Κάζα, όπου κατά τη μυθολογία είχε την έδρα της η Σφίγγα και απαιτούσε απάντηση σε ένα αίνιγμα για να επιτρέψει τη διέλευση, ο δρόμος κλείνει συχνά τους χειμερινούς μήνες. «Η Κάζα κλείνει πιο συχνά και από την Κατάρα», επισημαίνει ο ανεξάρτητος βουλευτής της Αριστεράς Θ. Λεβέντης, που έχει υποβάλει πολλές ερωτήσεις για τον συγκεκριμένο δρόμο, ο οποίος εξυπηρετεί τους θερινούς μήνες χιλιάδες εκδρομείς προς τις περιοχές της Ψάθας και του Αλεποχωρίου.
Τα προβλήματα προέρχονται από τις νταλίκες που προτιμούν τη διαδρομή γιατί θέλουν να παρακάμψουν τους σταθμούς διοδίων ή να αποφύγουν ενδεχόμενους ελέγχους γιατί μεταφέρουν επικίνδυνα και παράνομα φορτία. Ο αριθμός των φορτηγών έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, γιατί αποτελεί την εναλλακτική λύση στα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας στο εθνικό δίκτυο σε ώρες αιχμής των μεγάλων εξόδων (Πάσχα, Καθαρά Δευτέρα, Σαββατοκύριακα καλοκαιριού κ.λπ.). Τα ατυχήματα είναι συχνά, ενώ από τύχη δεν είναι μεγάλος ο αριθμός των θυμάτων.
Το 2006 το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ προχώρησε σε δημοπράτηση έργων συντήρησης, που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, παρά το γεγονός ότι το Δημόσιο έχει ήδη διαθέσει 4 εκατ. ευρώ. Ο εργολάβος έχει κηρυχθεί έκπτωτος στα τέλη του 2008 και έμειναν στη μέση έργα ύψους 2,8 εκατ. ευρώ, που χρειάζονται το πολύ τέσσερις μήνες για να ολοκληρωθούν. Προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός αλλά κηρύχθηκε άγονος. Τον περασμένο Ιούλιο ακολούθησε και τρίτος διαγωνισμός. Ο προσωρινός ανάδοχος είχε προσφέρει έκπτωση 45% και η σύμβαση είχε γίνει αποδεκτή από την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Τον Νοέμβριο όμως το ελεγκτικό συνέδριο ζήτησε να μην προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης γιατί κατά τον προκαταρκτικό έλεγχο είχε διαπιστώσει ελλείψεις στα δικαιολογητικά που είχε υποβάλει ο εργολάβος. Τα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν και ξεκίνησαν τα υπολειπόμενα έργα συντήρησης.
Οι νέοι σχεδιασμοί προβλέπουν αυτοκινητόδρομο, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική, με μεσαίο στηθαίο ασφαλείας, που θα παρακάμπτει όλες τις κατοικημένες περιοχές και θα λειτουργεί με διόδια. Θα εξεταστεί παράλληλα και η πρόταση της Νομαρχίας Δυτικής Αττικής για τα πρώτα 17 χλμ. ώς την Οινόη, που προβλέπει διαπλατύνσεις και νέα χάραξη σε ορισμένα τμήματα για να καταργηθούν οι μεγάλες στροφές.
* Με το σύστημα της δημοπρασίας θα ανατίθενται οι μελέτες δημόσιων έργων, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο που προωθεί το υπουργείο Υποδομών. Την ανακοίνωση έκανε ο γενικός γραματέας του υπουργείου Γ. Οικονομίδης, στη γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Μελετητικών Γραφείων (ΣΕΓΜ), ενώ προανήγγειλε τη ρητή απαγόρευση συμμετοχής του επιστημονικού και διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ και ΤΕΙ στο μητρώο μελετητών. *