πηγή: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
∆έκα δήμαρχοι και κοινοτάρχες της Βορειοανατολικής Αττικής επισημαίνουν ότι η κοινοπραξία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ είναι εκπρόθεσμη σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις παράδοσης του έργου
ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ σύμβασης για τα έργα της εθνικής οδού από τη Μεταμόρφωση μέχρι τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, τα οποία κατασκευάζουν η κοινοπραξία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και οι ισπανικές εταιρείες «Dragados» και «Ferrovial», ζητούν από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και ∆ικτύων κ. ∆ημήτρη Ρέππα δέκα δήμαρχοι και κοινοτάρχες της Βορειοανατολικής Αττικής, με αίτηση που κοινοποιούν παράλληλα στον αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ρούσσο Παπαδάκη και στον επιθεωρητή ∆ημόσιας ∆ιοίκησης κ. Λέανδρο Ρακιντζή.
ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ ΤΖΑΝΝΕ
Στην καταγγελία που εστάλη πριν από 15 ημέρες και για την οποία την Παρασκευή 16 Ιουλίου ο κ. Ρακιντζής έδωσε εντολή να διερευνηθεί από το Σώμα Επιθεωρητών ∆ημοσίων Εργων, οι φορείς της Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης περιγράφουν τις παρατυπίες αλλά και τις μεγάλες καθυστερήσεις που καταγράφονται στα έργα του ΠΑΘΕ που εντάσσονται στη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού.
Οπως αναφέρουν, ενώ έχουν περάσει δύο χρόνια από τις συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου (α’ και β’ αποκλειστική προθεσμία παράδοσης εργασιών), τα έργα όχι μόνο δεν εκτελέστηκαν ως όφειλαν με βάση τη σύμβαση, αλλά έχουν πληρωθεί και από το ∆ημόσιο με το ποσό των 132 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα χορηγήθηκαν στην κοινοπραξία σε δύο δόσεις, από τις οποίες η πρώτη ήταν το ∆εκέμβριο του
2007 (49,5 εκατ. ευρώ) και η δεύτερη προεκλογικά τον Αύγουστο του 2009 (82,5 εκατ. ευρώ) και αποτελούν τη χρηματοδοτική συμβολή του ∆ημοσίου στο έργο, η οποία ανέρχεται συνολικά σε 330 εκατ. ευρώ.
Η συμμετοχή του ∆ημοσίου καταβάλλεται όταν ο ανεξάρτητος μηχανικός (ορίζεται από την παραχωρησιούχο εταιρεία, αλλά εκπροσωπεί και το ∆ημόσιο) πιστοποιήσει ότι έχουν εκτελεστεί όλες οι αναγκαίες εργασίες με βάση τις αποκλειστικές προθεσμίες που ορίζει η σύμβαση. Και στις δύο περιπτώσεις, όπως αναφέρεται στην καταγγελία, ο μηχανικός πιστοποίησε ανακριβώς τις εργασίες παρότι υπολείπονταν 16 συνολικά έργα (τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, στηθαία ασφαλείας, σταθμοί καταγραφής ρύπανσης κ.ά.), που, ενώ η σύμβαση προέβλεπε να ολοκληρωθούν τον Αύγουστο του 2009, ακόμη και σήμερα δεν έχουν εκτελεστεί. «Η πιστοποίηση αυτή είναι αναληθής αφού ακόμη και σήμερα δεν έχει εκτελεστεί πληθώρα εργασιών και κατασκευών που αφορούν περιβαλλοντικές απαιτήσεις του έργου, στην εθνική οδό και το δευτερεύον οδικό δίκτυο από άποψη οδοστρώματος, ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού και σήμανσης, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των χρηστών», αναφέρουν οι δέκα φορείς στην καταγγελία τους, επισημαίνοντας ότι η κοινοπραξία είναι εκπρόθεσμη κατά 790 ημέρες σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις για την πρώτη φάση των έργων και κατά 304 ημέρες για τη δεύτερη, που έληξε τον περασμένο Αύγουστο.
Ωστόσο, το ∆ημόσιο, έχοντας την υπογραφή του ανεξάρτητου μηχανικού, δεν μπήκε στον κόπο να ελέγξει τις πιστοποιήσεις, καταβάλλοντας τη χρηματοδοτική συμβολή που τους αναλογούσε, χωρίς φυσικά να ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες ποινικές ρήτρες, οι οποίες υπολογίζονται σε 24 εκατ. ευρώ.
Οι τράπεζες θέλουν να καταγγείλουν τη σύμβαση
Το υπουργείο Υποδομών παραδέχεται ότι τα έργα τής Ιόνιας οδού βρίσκονται 1,5 χρόνο πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, ωστόσο επειδή η σύμβαση είναι στο κόκκινο από πλευράς καθυστερήσεων, με τις τράπεζες να απειλούν ακόμη και με καταγγελία της σύμβασης, γίνεται τιτάνια προσπάθεια για να μη βουλιάξει.
Για τον λόγο αυτό τονίζουν ότι οι παραλείψεις και τα έργα που δεν έγιναν στην εθνική οδό είναι ήσσονος σημασίας.
Εδώ και καιρό τα προβλήματα του έργου έχουν σοβαρές επιπλοκές και στους μετόχους της κοινοπραξίας, καθώς οι Ισπανοί εμφανίζονται εντελώς απογοητευμένοι από την εξέλιξη των έργων παραχώρησης και υπάρχει σοβαρή πρόθεση να αποχωρήσουν.
«Το έργο έχει καθυστερήσει, αλλά σε αυτό υπάρχει ευθύνη και του ∆ημοσίου, που δεν μπορεί να προχωρήσει τις απαλλοτριώσεις. Στην περιο- χή της Αιτωλοακαρνανίας τα σχετικά έργα έχουν ολοκληρωθεί στο 50%, αλλά στην Ηπειρο το αντίστοιχο νούμερο είναι μονοψήφιο», αναφέρουν από το υπουργείο και παραδέχονται τον συμβιβασμό που κάνουν: δεν ενεργοποιούν τις ποινικές ρήτρες γιατί γνωρίζουν ότι εάν το πράξουν, οι ιδιώτες θα διεκδικήσουν τεράστια ποσά από τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις που αποτελούν και ένα από τα αντικείμενα της διυπουργικής επιτροπής που έχει συσταθεί για να παρακολουθήσει τα μεγάλα έργα.
Με τη διαφορά ότι στα έργα που καταγγέλλονται δεν υπάρχουν απαλλοτριώσεις (εκτός από το κομμάτι της Υλίκης) και οι ευθύνες είναι αποκλειστικά του αναδόχου.
Η κόντρα που έχει αναπτυχθεί εδώ και καιρό μεταξύ των εκπροσώπων της Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και της κοινοπραξίας ξεκινά από τα διόδια που αποτελούν κομμάτι του νέου αυτοκινητοδρόμου της Ιόνιας οδού και τα οποία έχουν ανατιμηθεί καθιστώντας απαγορευτικές τις μετακινήσεις εντός του αστικού ιστού.
∆έκα δήμαρχοι και κοινοτάρχες της Βορειοανατολικής Αττικής επισημαίνουν ότι η κοινοπραξία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ είναι εκπρόθεσμη σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις παράδοσης του έργου
ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ σύμβασης για τα έργα της εθνικής οδού από τη Μεταμόρφωση μέχρι τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, τα οποία κατασκευάζουν η κοινοπραξία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και οι ισπανικές εταιρείες «Dragados» και «Ferrovial», ζητούν από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και ∆ικτύων κ. ∆ημήτρη Ρέππα δέκα δήμαρχοι και κοινοτάρχες της Βορειοανατολικής Αττικής, με αίτηση που κοινοποιούν παράλληλα στον αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ρούσσο Παπαδάκη και στον επιθεωρητή ∆ημόσιας ∆ιοίκησης κ. Λέανδρο Ρακιντζή.
ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ ΤΖΑΝΝΕ
Στην καταγγελία που εστάλη πριν από 15 ημέρες και για την οποία την Παρασκευή 16 Ιουλίου ο κ. Ρακιντζής έδωσε εντολή να διερευνηθεί από το Σώμα Επιθεωρητών ∆ημοσίων Εργων, οι φορείς της Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης περιγράφουν τις παρατυπίες αλλά και τις μεγάλες καθυστερήσεις που καταγράφονται στα έργα του ΠΑΘΕ που εντάσσονται στη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού.
Οπως αναφέρουν, ενώ έχουν περάσει δύο χρόνια από τις συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου (α’ και β’ αποκλειστική προθεσμία παράδοσης εργασιών), τα έργα όχι μόνο δεν εκτελέστηκαν ως όφειλαν με βάση τη σύμβαση, αλλά έχουν πληρωθεί και από το ∆ημόσιο με το ποσό των 132 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα χορηγήθηκαν στην κοινοπραξία σε δύο δόσεις, από τις οποίες η πρώτη ήταν το ∆εκέμβριο του
2007 (49,5 εκατ. ευρώ) και η δεύτερη προεκλογικά τον Αύγουστο του 2009 (82,5 εκατ. ευρώ) και αποτελούν τη χρηματοδοτική συμβολή του ∆ημοσίου στο έργο, η οποία ανέρχεται συνολικά σε 330 εκατ. ευρώ.
Η συμμετοχή του ∆ημοσίου καταβάλλεται όταν ο ανεξάρτητος μηχανικός (ορίζεται από την παραχωρησιούχο εταιρεία, αλλά εκπροσωπεί και το ∆ημόσιο) πιστοποιήσει ότι έχουν εκτελεστεί όλες οι αναγκαίες εργασίες με βάση τις αποκλειστικές προθεσμίες που ορίζει η σύμβαση. Και στις δύο περιπτώσεις, όπως αναφέρεται στην καταγγελία, ο μηχανικός πιστοποίησε ανακριβώς τις εργασίες παρότι υπολείπονταν 16 συνολικά έργα (τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, στηθαία ασφαλείας, σταθμοί καταγραφής ρύπανσης κ.ά.), που, ενώ η σύμβαση προέβλεπε να ολοκληρωθούν τον Αύγουστο του 2009, ακόμη και σήμερα δεν έχουν εκτελεστεί. «Η πιστοποίηση αυτή είναι αναληθής αφού ακόμη και σήμερα δεν έχει εκτελεστεί πληθώρα εργασιών και κατασκευών που αφορούν περιβαλλοντικές απαιτήσεις του έργου, στην εθνική οδό και το δευτερεύον οδικό δίκτυο από άποψη οδοστρώματος, ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού και σήμανσης, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των χρηστών», αναφέρουν οι δέκα φορείς στην καταγγελία τους, επισημαίνοντας ότι η κοινοπραξία είναι εκπρόθεσμη κατά 790 ημέρες σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις για την πρώτη φάση των έργων και κατά 304 ημέρες για τη δεύτερη, που έληξε τον περασμένο Αύγουστο.
Ωστόσο, το ∆ημόσιο, έχοντας την υπογραφή του ανεξάρτητου μηχανικού, δεν μπήκε στον κόπο να ελέγξει τις πιστοποιήσεις, καταβάλλοντας τη χρηματοδοτική συμβολή που τους αναλογούσε, χωρίς φυσικά να ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες ποινικές ρήτρες, οι οποίες υπολογίζονται σε 24 εκατ. ευρώ.
Οι τράπεζες θέλουν να καταγγείλουν τη σύμβαση
Το υπουργείο Υποδομών παραδέχεται ότι τα έργα τής Ιόνιας οδού βρίσκονται 1,5 χρόνο πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, ωστόσο επειδή η σύμβαση είναι στο κόκκινο από πλευράς καθυστερήσεων, με τις τράπεζες να απειλούν ακόμη και με καταγγελία της σύμβασης, γίνεται τιτάνια προσπάθεια για να μη βουλιάξει.
Για τον λόγο αυτό τονίζουν ότι οι παραλείψεις και τα έργα που δεν έγιναν στην εθνική οδό είναι ήσσονος σημασίας.
Εδώ και καιρό τα προβλήματα του έργου έχουν σοβαρές επιπλοκές και στους μετόχους της κοινοπραξίας, καθώς οι Ισπανοί εμφανίζονται εντελώς απογοητευμένοι από την εξέλιξη των έργων παραχώρησης και υπάρχει σοβαρή πρόθεση να αποχωρήσουν.
«Το έργο έχει καθυστερήσει, αλλά σε αυτό υπάρχει ευθύνη και του ∆ημοσίου, που δεν μπορεί να προχωρήσει τις απαλλοτριώσεις. Στην περιο- χή της Αιτωλοακαρνανίας τα σχετικά έργα έχουν ολοκληρωθεί στο 50%, αλλά στην Ηπειρο το αντίστοιχο νούμερο είναι μονοψήφιο», αναφέρουν από το υπουργείο και παραδέχονται τον συμβιβασμό που κάνουν: δεν ενεργοποιούν τις ποινικές ρήτρες γιατί γνωρίζουν ότι εάν το πράξουν, οι ιδιώτες θα διεκδικήσουν τεράστια ποσά από τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις που αποτελούν και ένα από τα αντικείμενα της διυπουργικής επιτροπής που έχει συσταθεί για να παρακολουθήσει τα μεγάλα έργα.
Με τη διαφορά ότι στα έργα που καταγγέλλονται δεν υπάρχουν απαλλοτριώσεις (εκτός από το κομμάτι της Υλίκης) και οι ευθύνες είναι αποκλειστικά του αναδόχου.
Η κόντρα που έχει αναπτυχθεί εδώ και καιρό μεταξύ των εκπροσώπων της Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και της κοινοπραξίας ξεκινά από τα διόδια που αποτελούν κομμάτι του νέου αυτοκινητοδρόμου της Ιόνιας οδού και τα οποία έχουν ανατιμηθεί καθιστώντας απαγορευτικές τις μετακινήσεις εντός του αστικού ιστού.