Παρασκευή 23 Ιουλίου 2010

«Δεν πληρώνω τα Διόδια»

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Παρασκευή, Ιουλίου 23, 2010
Περισσότερες από 5.000 είναι οι διελεύσεις των οδηγών που αρνούνται να πληρώσουν τα διόδια στον σταθμό των Αφιδνών, σύμφωνα με τα μέλη της «Επιτροπής Αγώνα Κατοίκων, Πολιτών κι Εργαζομένων ενάντια στα Διόδια». Ο αριθμός αυτός, σε συνδυασμό με τη μεγάλη ανταπόκριση που υπάρχει για το Κίνημα «Δεν πληρώνω» φαίνεται να έχει προκαλέσει πανικό, τόσο στις εταιρίες που εκμεταλλεύονται τις εν λόγω εγκαταστάσεις όσο και στην Κυβέρνηση, η οποία κάνει προσπάθειες για να περιορίσει το φαινόμενο

Ρεπορτάζ: ΣΤΕΛΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ρεπορτάζ των «Νέων» του περασμένου Σαββάτου, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ εκπροσώπων των υπουργείων Μεταφορών και της ΕΛ.ΑΣ, τέθηκε το θέμα της παρέμβασης της τελευταίας, στους σταθμούς των διοδίων ώστε να γίνεται καταγραφή των στοιχειών όσων αρνούνται να πληρώσουν.
Η συνάντηση ωστόσο δεν απέδωσε καρπούς για τους εκπροσώπους του Υπουργείου, αναφέρει το δημοσίευμα, καθώς αξιωματικοί της Αστυνομίας διαφώνησαν με το σκεπτικό αυτό, από τη στιγμή που δε γίνεται κάποια παραβίαση του «ΚΟΚ».
«Η εταιρία «Νέα Οδός Α.Ε» -όπως και όλες οι εταιρίεςμαζί με το Υπουργείο Μεταφορών και το Ελληνικό Κράτος γενικότερα, είναι πανικόβλητες από το συνεχώς, διογκούμενο Κίνημα των πολιτών που δεν πληρώνουν τα διόδια. Οι πολίτες αυτοί, δεν είναι τσαμπατζήδες όπως κάποιοι προσπαθούν να τους ονομάσουν. Είναι άνθρωποι που πληρώνουν φόρους, τέλη κυκλοφορίας και καυσίμων τόσα χρόνια για τους δρόμους αυτούς, ενώ αν πάμε παραπέρα θα διαπιστώσουμε ότι, για τον ίδιο λόγο πληρώνουν από το 1953 οι παππούδες και πατεράδες τους. Οπότε, το ζήτημα για εμάς μπαίνει ως εξής:
Μπροστά στο διογκούμενο αυτό Κίνημα, αυτές οι κινήσεις που γίνονται για να μετατρέψουν -όπως λένετην άρνηση της πληρωμής σε ποινικό αδίκημα ή να βάλουν Τροχαία σε κάθε γκισέ, δε δείχνει τίποτα άλλο παρά μόνο τον πανικό τους. Εμείς δεν κάνουμε πίσω και θα απαντήσουμε με αγωνιστικότητα, ενότητα μαζικότητα» αναφέρει στο «ΔΗΜΟΤΗ» ο Βασίλης Παπαδόπουλος μέλος της Επιτροπής Αγώνα, ο οποίος τονίζει τη μεγάλη απήχηση που έχει στον κόσμο το Κίνημα για την κατάργηση των διοδίων. «Υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση. Από την αρχή του χρόνου, υπολογίζουμε ότι, 600.000 αυτοκίνητα έχουν διασχίσει το οδικό δίκτυο χωρίς να πληρώσουν! Μόνο στα διόδια Αφιδνών πριν το Καλοκαίρι, είχαμε καθημερινά 5.000 διελεύσεις, τώρα που πολλοί πηγαίνουν στα εξοχικά τους σε περιοχές όπως: Κάλαμος, Ραφήνα, Ωροπός, ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί. Επίσης, ως μέλη του Κινήματός δεχόμαστε καθημερινά και σε πανελλαδικό επίπεδο 900 - 1000 τηλεφωνήματα πολιτών που, είτε μας ανακοινώνουν την πρόθεσή τους να μην πληρώνουν είτε μας δίνουν συγχαρητήρια για τον αγώνα μας και ζητούν να συμμετάσχουν στο Κίνημά μας» καταλήγει ο κ. Παπαδόπουλος, σημειώνοντας ότι, σήμερα, οι σταθμοί των διοδίων είναι πάρα πολλοί. «Ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια. Θα σας πω σίγουρα ότι, στα όρια του νέου Δήμου Ωρωπού υπάρχουν πλευρικά και κεντρικά έξι σταθμοί στον αριθμό! Το ζήτημα είναι ότι, υπολογίζουν να βάλουν σταθμούς διοδίων ανά είκοσι χιλιόμετρα και με ένα καθαρά εισπρακτικό σκεπτικό».

Η αντίδραση της εταιρίας «Νέα Οδός Α.Ε»
Η εταιρία «Νέα Οδός Α.Ε» η οποία εκμεταλλεύεται τους σταθμούς του οδικού άξονα Πατρών, Αθήνας, Θεσσαλονίκης κι Ευζώνων (Π.Α.Θ.Ε.) προσπαθεί από την πλευρά της, να βρει τρόπους για να μειωθεί ο αριθμός των οδηγών που δεν πληρώνουν το αντίτιμο των διοδίων. Όπως μας πληροφόρησε το μέλος της Επιτροπής Αγώνα Νίκος Θωμαδάκης, οι υπεύθυνοι της εταιρείας δίνουν οδηγίες στους υπαλλήλους να ασκούν κάποιες πιέσεις, όπως το να μη σηκώνουν την μπάρα και να εμποδίζουν τη συνέχιση της πορεία των οδηγών.
«Άλλοι το κάνουν και άλλοι όχι. Εμείς, ανεξάρτητα με αυτά, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με το προσωπικό. Λέμε σε όλους ότι, πρέπει να είμαστε ευγενικοί με τους υπαλλήλους καθώς κάνουν τη δουλειά τους. Αρνούμαστε όμως, να πληρώνουμε διόδια και κινούμαστε προς την κατεύθυνση της κατάργησής τους. Να σημειώσω ότι, πανελλαδικά υπάρχουν ακόμα και Ομοσπονδίες Επαγγελματιών Οδηγών που έχουν δώσει την οδηγία στα μέλη τους να μην πληρώνουν.»
Οι οδηγοί που αρνούνται να πληρώσουν από τη μεριά τους κατεβαίνουν, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την παρεμπόδιση της πορείας τους, από το όχημά τους και σηκώνουν την μπάρα με τα χέρια τους! Κάποιοι μάλιστα καταγγέλλουν ότι, σκοπός αυτής της πολιτικής που ακολουθεί η Εταιρία είναι η εξώθηση των πραγμάτων στα άκρα έτσι ώστε να αναγκάσουν την Αστυνομία να παρέμβει και να γίνει καταγραφή των στοιχείων τους, καθώς η «Νέα Οδός Α.Ε» απαγορεύεται να κάνει οτιδήποτε άλλο για να μάθει την ταυτότητα των διερχομένων, πλην της φωτογράφησης με κάμερες του αριθμού τους.
Παρόλ’ αυτά, η Εταιρία εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου -διάστημα στο οποίο δραστηριοποιείται το Κίνημα «Δεν πληρώνω»- είτε δεν έχει διεκδικήσει την επιβολή προστίμου μέσω της δικαστικής οδού είτε σε ελάχιστες περιπτώσεις που το έκανε, πάγωσε τη διαδικασία φοβούμενη –σύμφωνα με την Επιτροπή Αγώνα- ότι, η απόφαση του δικαστηρίου θα στραφεί εναντίον της και θα δημιουργήσει δικαστικό προηγούμενο.

Τα νομικά επιχειρήματα
«Από το Σύνταγμα της Ελλάδας προκύπτει ότι, κανείς δεν μπορεί να εξαρτήσει αποπληρωμή αντιτίμου ή να απαγορεύσει το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης από το οποιοδήποτε μέρος της χώρας προς το οποιοδήποτε άλλο. Γι’ αυτό και από την πρώτη κιόλας στιγμή που δημιουργηθήκαν τα διόδια φρόντιζαν να υπάρχουν οι αντίστοιχοι παράδρομοι, οι οποίοι μπορούμε να πούμε ότι, ήταν κάτι σαν «στάθμιση».
Αυτή η κατάσταση αν και ήταν απαράδεκτη μπορούσε να γίνει αποδεκτή, καθώς από τη μία τα διόδια ήταν αρκετά αραιά και οι άνθρωποι μπορούσαν να τα αντέξουν, ενώ από την άλλη μπροστά στην κακή κατάσταση των παραδρόμων ο κόσμος προτιμούσε να περνάει από την εθνική οδό πληρώνοντας το αντίτιμο. Κάτι το οποίο με τις νέες συμβάσεις αλλάζει δραματικά, με δύο τρόπους. Ο ένας είναι ότι οι σταθμοί διοδίων «φυτρώνουν» συνέχεια ο ένας πίσω από τον άλλον, με το αντίτιμο ν’ ακριβαίνει ολοένα και περισσότερο, ενώ αντίστοιχα, φτωχαίνουμε εμείς, με αποτέλεσμα να γίνεται «ασφυκτικό» το πλαίσιο για αυτούς που μετακινούνται μέσω της εθνικής οδού.
Ο άλλος τρόπος είναι ότι, η Εταιρεία ενίοτε, λειτουργεί και σε αυτούς σταθμούς διοδίων, ενώ δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων λόγω των φορτηγών που μετακινούνται εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι οδηγοί να κινηθούν παρά μόνο υποχρεωτικά, μέσω των σταθμών διοδίων της εθνικής οδού» εξηγεί η δικηγόρος Αντωνία Λεγάκη η οποία μας πληροφορεί σχετικά με το καθεστώς των συμβάσεων. «Συμβάσεις όπως αυτές που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο με τη «Νέα Οδο Α.Ε» ονομάζονται συμβάσεις κατά τρίτου.
Σε αυτές, δυο φυσικά ή νομικά πρόσωπα συμφωνούν μεταξύ τους για κάτι και αν αυτό είναι σε όφελος κάποιου τρίτου τότε είναι νόμιμο. Σε μια σύμβαση που είναι σε βάρος κάποιου τρίτου αυτό είναι παράνομο και αντισυνταγματικό. Το Δημόσιο στην περίπτωση αυτή, ήρθε να συμφωνήσει με την εταιρεία την εκχώρηση ουσιαστικά, των εθνικών οδών για την κατασκευή των οποίων οι πολίτες πληρώνουν εδώ και χρόνια. Εκχωρούν καταρχήν, σταθμούς διοδίων χωρίς να διευκρινίζεται ποιοι είναι, πώς, πότε και που θα τοποθετηθούν. Διευκρινίζεται μόνο με πολύ γενικούς όρους και ουσιαστικά εκχωρείται στην Εταιρεία το δικαίωμα, να κατασκευάζει σταθμούς όπου και όπως αυτή νομίζει.»
Η κα Λεγάκη στη συνέχεια επισημαίνει ότι, η εν λόγω Εταιρεία έχει το δικαίωμα να εισπράττει διόδια με το σκεπτικό ότι, έχει αναλάβει το έργο κατασκευής της Ιονίας Οδού.
«Της έχουν εκχωρήσει δηλαδή, το δικαίωμα να εισπράττει διόδια από ένα δρόμο, την Π.Α.Θ.Ε, για να κατασκευάσει ένα δρόμο σε μια άλλη περιοχή. Αυτό είναι εντελώς παράλογο, παράνομο και αντίθετο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν είναι δυνατόν να εξαναγκάζονται οι κάτοικοι και διερχόμενοι μιας περιοχής, να πληρώνουν την κατασκευή ενός δρόμου που υλοποιείται σε μια περιοχή η οποία βρίσκεται εντελώς αλλού και από τον οποίο δε διέρχονται»!

«Επικίνδυνη η χρήση της μπάρας»
Ένα άλλο νομικής φύσεως θέμα που προέκυψε κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ μας, είναι το ποια διαδικασία ακολουθείται από την Εταιρία μετά την άρνηση της πληρωμής και τι ισχύει για την περίπτωση που οι υπάλληλοι αρνούνται να σηκώσουν τη μπάρα. «Ένας και μόνο τρόπος είσπραξης των διοδίων υπάρχει αν αρνηθεί ο οδηγός να πληρώσει. Γίνεται φωτογράφιση με τις κάμερες του αριθμού του (μόνο αυτού και όχι του προσώπου του) και η εταιρία μετά μπορεί να εκδώσει διαταγή πληρωμής.
Είναι δηλαδή μια αστική διαφορά, με την οποία αναγνωρίζεται από το νόμο στην Εταιρία η δυνατότητα να προσφύγει στα δικαστήρια για να διεκδικήσει την είσπραξη του διοδίου εφόσον δεν τις το έχει καταβάλει ο οδηγός.
Εκεί εξαντλείται οποιαδήποτε νομική προσέγγιση. Δεν προβλέπεται γενικά στο δίκαιο και το νόμο, αλλά ούτε και ειδικά στις συμβάσεις, κάποιου άλλου είδους ποινική διαδικασία είσπραξης.
Πράγμα που σημαίνει ότι αυτός που περνάει τα διόδια και δεν πληρώνει, το μόνο που κάνει είναι να χρωστάει 2€ στην εταιρία! Για το θέμα της μπάρας τώρα, σε καμία περίπτωση δε νομιμοποιείται η εταιρία να μην ανεβάζει τη μπάρα. Η χρήση της οποίας σημειωτέων, δεν προβλέπεται από πουθενά, ενώ είναι και επικίνδυνη.
Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν καταγραφεί δεκάδες ατυχήματα πάνω σε μπάρες, ακόμα και οδηγών που έχουν πληρώσει το αντίτιμο του διοδίου. Στις περιπτώσεις δε, που μιλάμε για οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν και ξεκινούν να περάσουν την μπάρα όταν αυτή είναι ψηλά κάποιοι υπάλληλοι την κατεβάζουν και χτυπούν το αυτοκίνητο. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της παράνομης κατακράτησης, κατά την οποία κατεβαίνει η μπάρα και οι οδηγοί δεν μπορούν να φύγουν».
Τέλος, να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τη δικηγόρο, τόσο το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης όπως και όλα τα παραπάνω, ισχύουν και σε ό,τι έχει να κάνει με την Αττική Οδό, ενώ σε ό,τι αφορά την επίσημη θέση που έχει η Εταιρία «Νέα Οδος Α.Ε» για το ζήτημα, παρά το ότι περιμέναμε την γραπτή θέση τους αυτή δεν έφτασε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση μέχρι την ώρα που η τρέχουσα έκδοση πήγαινε στο τυπογραφείο.

πηγή: Ο ΔΗΜΟΤΗΣ
  • Blogroll

  • Blog Archive