Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010
ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΣΤΟΝ ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ - ΤΡΙΠΟΛΗΣ - ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Δρόμος-χαράτσι: 60% πάνω τα διόδια
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Μαζί με τα πρωτοβρόχια έρχονται και... αστροπελέκια για τους οδηγούς που κινούνται στην Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας. Η κοινοπραξία ανακοίνωσε αυξήσεις-φωτιά, που κυμαίνονται γύρω στο 60% και θα ισχύσουν μετά τις 6 Σεπτεμβρίου, σε ακριβή ημερομηνία που θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα.
Επικαλείται τις προθεσμίες της σύμβασης του 2007, όπως και για τους δύο νέους σταθμούς διοδίων που ετοιμάζει στην Ασέα και το Λεύκτρο. Σήμερα λειτουργούν δύο σταθμοί, στο Σπαθοβούνι και τη Νεστάνη.
Οι κατασκευαστές, βεβαίως, δεν επιδεικνύουν τον ίδιο ζήλο για το χρονοδιάγραμμα των έργων, που προβλέπει ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου ώς το 2011, το οποίο ήδη έχει μετατεθεί κατά ένα χρόνο. Στον αέρα είναι και οι τμηματικές παραδόσεις. Ως το τέλος του χρόνου, πάντα με βάση τη σύμβαση, έπρεπε να είναι έτοιμος ολόκληρος ο αυτοκινητόδρομος ώς την Καλαμάτα, αλλά με πολλή αισιοδοξία θα φτάνει ώς το Λεύκτρο. Πάντως, οι οδηγοί θα απαλλαγούν από τις στροφές του Καλογερικού.
Δεκατρία χιλιόμετρα
Στην ουσία πρόκειται για ένα τμήμα μόλις 13 χλμ. (Τρίπολη-Αθήναιο), για τις καθυστερήσεις του οποίου η κοινοπραξία επικαλείται έκτακτες αρχαιολογικές ανασκαφές. Η διαδρομή Αθήναιο-Λεύκτρο, των 22,5 χλμ., έχει ήδη κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, στο μεγαλύτερο μέρος του, με προϋπολογισμό 110 εκατ. ευρώ.
Σχεδόν έτοιμο είναι το τμήμα Κόρινθος-Τρίπολη, μήκους 82,5 χλμ. Προστέθηκε λωρίδα ασφαλείας σε όλο τον υφιστάμενο δρόμο, κατασκευάστηκαν οι δίδυμες σήραγγες στη Στέρνα και το Νεοχώρι, ενώ προστέθηκε ο ένας κλάδος της σήραγγας του Αρτεμισίου, που εκκρεμούσε πάνω από μία δεκαετία. Λείπει το τμήμα στα στενά των Δερβενακίων, όπου η αρχαιολογική υπηρεσία με πρόσφατη απόφασή της επέβαλε αλλαγές στην εγκεκριμένη μελέτη.
Το τμήμα Λεύκτρο-Καλαμάτα, μήκους 34,6 χλμ., προβλέπεται να δοθεί στην κυκλοφορία το επόμενο καλοκαίρι, ενώ το Λεύκτρο-Σπάρτη (46 χλμ.) έχει μετατεθεί για τις αρχές του 2012. Το σύνολο των νέων τμημάτων στον εθνικό δρόμο των 205 χλμ. ανέρχεται σε 100 χλμ. Το κόστος του αυτοκινητόδρομου ανέρχεται σε 1,079 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 330 εκατ. θα εξασφαλιστούν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Στη συγκεκριμένη σύμβαση προβλέπεται και επιδότηση διοδίων από το Δημόσιο, σε περίπτωση που δεν καταγραφεί η αναμενόμενη από τη μελέτη κυκλοφορία οχημάτων. Το ποσό θα φτάσει τα 131 εκατ. ευρώ, σε τιμές 2005, που σημαίνει ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερο με βάση τον πληθωρισμό της 30ετίας, που είναι ο χρόνος παραχώρησης στους κατασκευαστές.
Πέντε αυξήσεις
Με βάση τον νόμο 3559/2007, με τον οποίο επικυρώθηκε η σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο από τη Βουλή, οι εργολάβοι έχουν κάνει έως τώρα 5 αυξήσεις και αλλαγές, σε βάρος πάντα της τσέπης των οδηγών. Η πρώτη και πιο φαρμακερή τον Απρίλιο του 2008, οπότε το «καπέλο» κυμάνθηκε από 45% έως και 140%! Ως τότε, ένα Ι.Χ. πλήρωνε για ολόκληρη τη διαδρομή 2 ευρώ (4 ευρώ για το πήγαινε-έλα), με ένα σημείο πληρωμής για κάθε κατεύθυνση. Σήμερα καταβάλλει 2,80 ευρώ (5,60 με επιστροφή) και από τον Σεπτέμβριο θα φτάσει τα 4,50 ευρώ (9 για τη διπλή διαδρομή). Αυτό σημαίνει αύξηση κατά 125% μέσα σε 26 μήνες! Στις νταλίκες η επιβάρυνση ξεπερνά το 250%.
Να σημειωθεί ότι η τελευταία αναπροσαρμογή, λόγω του νέου ΦΠΑ, είχε γίνει τον Ιούλιο! Οι υπέρογκες αυξήσεις, σύμφωνα με την κοινοπραξία, δικαιολογούνται από τις νέες σήραγγες. *
Θα πληρώσουν οι οδηγοί τα 100 εκατ. για συντήρηση
Σε 80-100 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το ετήσιο κόστος συντήρησης του άξονα των 670 χλμ. της Εγνατίας οδού.
Είναι το ποσό που θα πέσει στις πλάτες των οδηγών, οι οποίοι θα επιβαρυνθούν με δύο «ταχύτητες». Στο κεντρικό τμήμα από Θεσσαλονίκη έως Κοζάνη, που παρουσιάζει υψηλή κυκλοφορία με 60 έως και 70 χιλιάδες διελεύσεις την ημέρα, προβλέπεται να λειτουργήσουν ώς το τέλος του χρόνου δύο «παραδοσιακοί» σταθμοί, από τους συνολικά 13 που είχε προβλέψει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Ο ένας λειτουργεί ήδη στα Μάλγαρα και είναι ο μόνος των εθνικών δρόμων που ανήκει στο Δημόσιο. Ο δεύτερος θα βρίσκεται κοντά στον Πολύμυλο Κοζάνης. Στο υπόλοιπο και μεγαλύτερο τμήμα, για λόγους κόστους, θα εγκατασταθεί προσωρινά το σύστημα της βινιέτας, έως ότου λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια. Είναι ένα είδος τηλεκάρτας που θα χρεώνει μονάδες ανάλογα με τις διελεύσεις. Το σίριαλ, πάντως, με τα διόδια στην Εγνατία φτάνει στο τέλος του, καθώς η Κομισιόν ετοιμάζεται να παραπέμψει την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό δικαστήριο για αθέτηση υποσχέσεων, αφού η χώρα μας είχε δεσμευτεί για τη λειτουργία τους από τα τέλη του 2008.
Η πιο άμεση απειλή προέρχεται, όμως, από ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία έχουν δανείσει με 1,1 δισ. ευρώ την κρατική εταιρεία που έχει την ευθύνη των έργων. Η Εμπορική Τράπεζα, όπως αποκάλυψε η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», διατυπώνει έμμεσες απειλές για κατασχέσεις, ενώ εξώδικα έχουν στείλει και άλλοι οργανισμοί που χορήγησαν δάνεια με εγγύηση τις εισπράξεις από τα διόδια και ΦΠΑ.
Χ.ΤΖ.