πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΥ ΤΥΠΟΥΤου ΒΛΑΣΗ ΑΠΟΖΙΔΗ
Ολοένα και περισσότεροι οδηγοί αρνούνται να πληρώσουν το "χαράτσι" των διοδίων... Οι αυξήσεις που σημειώθηκαν τα 2 τελευταία χρόνια στα τέλη έφτασαν το 50% ενώ στόχος των εταιρειών που εκμεταλλεύονται τα διόδια είναι να διπλασιάσουν τις τιμές!!!
Υπολογίζεται ότι οι οδηγοί που δεν... κάθονται κάτω από τις... μπάρες των ιδιωτικών πλέον διοδίων ξεπερνούν τις 200.000!
Οι επιτροπές αγώνα που εναντιώνονται στα διόδια υπολογίζουν ότι μόνο τον τελευταίο χρόνο πέρασαν από τις Αφίδνες 600.000 οχήματα χωρίς να πληρώσουν!
Οι κινητοποιήσεις φορέων και κατοίκων εντείνονται και προκαλούν "πονοκέφαλο" στα αρμόδια υπουργεία και αλλεπάλληλες κυβερνητικές συσκέψεις.
Είμαστε οι μόνοι πολίτες της Ευρώπης που πληρώνουμε τόσα ακριβά τις μετακινήσεις μας.
Αρκεί να υπολογίσει κανείς τους σταθμούς διοδίων που λειτουργούν από Αθήνα έως Θεσσαλονίκη αλλά και το πόσο μας στοιχίζει ένα ταξίδι μετ' επιστροφής έως τη συμπρωτεύουσα.
Εννέα σταθμοί μας "κατεβάζουν μπάρες" σε όλη τη διαδρομή. Και σαν να μην ήταν αρκετοί, σε λίγες ημέρες τίθεται σε λειτουργία και άλλος ένας, στο ύψος των Θερμοπυλών!
Ετσι έχουμε για μια απόσταση Αθήνας - Θεσσαλονίκης (460 χιλιόμετρα) δέκα σταθμούς: Πράγμα που σημαίνει ότι κάθε 46 χιλιόμετρα πρέπει να σταματάμε και να πληρώνουμε... Οσο για το σύνολο των κομίστρων; Αυτό ξεπερνά τα 40 ευρώ.
Σαφώς και πρόκειται για "χαράτσι" δίχως προηγούμενο αφού οι ιδιωτικές εταιρείες εισπράττουν χρήματα για κατασκευή δρόμων για τους οποίους έχουμε πληρώσει... 6 φορές!
Τα έχουμε πληρώσει μέσω των πανάκριβων τελών κυκλοφορίας, της άγριας φορολόγησης στα καύσιμα αλλά και με τον οβολό μας που πληρώνουμε δεκαετίες τώρα στα υπέρογκα διόδια...
Ακόμη και στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων υπάρχει χρέωση για το ΤΕΟ (Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας... Μακάρι να ήξεραν οι Ελληνες τι πληρώνουν και γιατί και πού πάνε τα χρήματά τους...).
ΕΚΠΟΙΖΩ: Μην πληρώνετε…
Και η ΕΚΠΟΙΖΩ συμμετέχει στο κίνημα κατά της Αυθαίρετης επιβολής διοδίων και καλεί τους πολίτες να μην πληρώνουν διόδια, τόσο στους πολλούς δρόμους άθλιας ποιότητας, όσο και στους σταθμούς διοδίων της περιοχής κατοικίας ή εργασίας τους.
«Σε περίπτωση που καταναλωτής αρνηθεί να πληρώσει δεν υφίσταται καμία απολύτως ποινική ευθύνη, όπως άλλωστε έχουν επισημάνει πολλές φορές και εκπρόσωποι της Τροχαίας. Ακόμη και σε περίπτωση του νόμου 3555/2007 όπου επιβάλλεται πρόστιμο στο 20πλάσιο του αντιτίμου, η σχετική διάταξη είναι αντισυνταγματική» επισημαίνει η ΕΚΠΟΙΖΩ και παρακινεί τους πολίτες να «σηκώνουν» τις μπάρες και να συνεχίζουν τον δρόμο τους, αν οι υπάλληλοι αρνούνται να τους αφήσουν να περάσουν…
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ
Τα διόδια είναι πλέον ιδιωτικά. Πράγμα που σημαίνει πως αν κάποιος δεν πληρώσει θα έχει απέναντί του μια ιδιωτική εταιρεία και όχι το Δημόσιο.
Στο άρθρο 103.1 του Συντάγματος ρητά αναφέρεται ότι το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία και ΔΟΥ) δεν έχει καμία ανάμιξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου και της αστικής ποινής. Πρόκειται δηλαδή για μια Οικονομική διαφορά μεταξύ του ιδιώτη χρήστη και της ιδιωτικής εταιρείας.
Ο παραχωρησιούχος μπορεί να απαιτήσει από τον χρήστη που δεν πλήρωσε την καταβολή του 20πλάσιου του αντιτίμου σαν αστική ποινή με τις ακόλουθες προϋποθέσεις και διαδικασίες:
α) Πρέπει να έχει πάρει άδεια από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για να εγκαταστήσει και να χρησιμοποιεί κάμερες.
β) Να στείλει στο αρμόδιο υπουργείο τη φωτογραφία των πινακίδων με σημείωση του χρόνου διέλευσης. Το υπουργείο πρέπει μέσα σε 5 ημέρες να του παρέχει τα στοιχεία του κατόχου του οχήματος. Στη συνέχεια, ο Παραχωρησιούχος μπορεί να ζητήσει την έκδοση διαταγής πληρωμής, εφόσον περάσουν 15 ημέρες και ο χρήστης δεν έχει πληρώσει.
Η διάταξη όμως αυτή του άρθρου 24.1.5 είναι αντισυνταγματική γιατί:
α) Δεν παρέχει στον πολίτη το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης (άρθρο 20.2) και,
β) Γιατί παρέχει στο προσωπικό του Παραχωρησιούχου (ο οποίος μπορεί να προσλαμβάνει οποιονδήποτε, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα και με ανεξέλεγκτα προσόντα και ιδιότητες) αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου (άρθρο 103.1 του Συντάγματος).
Αξιοσημείωτο είναι πως αν οι εταιρείες θέλουν να διεκδικήσουν τα χρήματα από τους οδηγούς που δεν πληρώνουν, τότε πρέπει να καταθέσουν αγωγές ξεχωριστά για κάθε οδηγό. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα για δύο προφανείς λόγους: 1ον γιατί στέκει οικονομικώς αδύνατον να κινηθείς δικαστικά εναντίον 200.000 πολιτών ξεχωριστά και 2ον γιατί θεωρείται βέβαιο ότι εάν οι εταιρείες προσπαθήσουν μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξουν "πρόστιμα" από τους πολίτες, τα Δικαστήρια που θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η εταιρεία θα έχει γενικότερα πρόβλημα με τη νομιμότητα της Σύμβασης.
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Σε πολλές χώρες όπως οι Γερμανία, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, Νορβηγία, Ελβετία Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Κύπρο κ.ά., δεν υπάρχουν διόδια. Εκεί οι οδηγοί αγοράζουν ένα ειδικό σήμα (κάτι σαν τα τέλη κυκλοφορίας τα δικά μας) με το οποίο μπορούν να κυκλοφορήσουν ελεύθερα στις χώρες τους όλο τον χρόνο.
Σε κάποια άλλα κράτη όπου εισπράττονται διόδια, το ποσό πληρωμής μειώνεται με την πάροδο του χρόνου ενώ η πληρωμή κομίστρων σταματά μετά την ολοκλήρωση και την απόσβεση του κόστους κατασκευής του αυτοκινητόδρομου.
Εδώ δυστυχώς πληρώνουμε και υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας, αλλά και υπέρογκα διόδια και τα έργα τους δεν τελειώνουν ποτέ στους δρόμους της συμφοράς... Τυχαίο;
ΟΛΟΙ ΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ - ΤΙΜΕΣ
Αφίδνες 1,90
Θήβα 2,35
Τραγάνα 2,25
Θερμοπύλες (Υπό κατασκεύη)
Πελασγία 2,40
Μοσχοχώρι 2,80
Μακροχώρι 1,00
Πυργέτου 2,20
Λεπτοκαρυά 2,90
Μάλγαρα 2,00
ΣΥΝΟΛΟ: 19,80 ευρώ
ΣΤΗΝ… ΠΟΡΤΑ ΤΟΥΣ!
Οργή και αγανάκτηση επικρατεί στους κατοίκους των περιοχών όπου τοποθετήθηκαν παραπλεύρως της Εθνικής Οδού σταθμοί διοδίων. Δηλαδή στους κόμβους και όχι πάνω στην Εθνική.
Ετσι οι κάτοικοι ενός χωριού ή πόλης καλούνται να πληρώνουν κάθε φορά που μπαίνουν ή βγαίνουν από το χωριό τους κόμιστρο - χαράτσι! Κάτι εντελώς παράνομο, καθώς σύμφωνα με προϋφιστάμενο νόμο (2539/1997) οι κάτοικοι της περιοχής που υπάρχουν διόδια δεν πρέπει να πληρώνουν διόδια για τις μετακινήσεις τους. Θα έπρεπε δηλαδή να τους δοθούν ειδικές κάρτες. Κάτι που σκοπίμως βέβαια αποκρύπτουν τόσο καιρό...
Μη τήρηση της χιλιομετρικής χρέωσης
Η σύμβαση μεταξύ κράτους και ιδιωτικών εταιρειών για την παραχώρηση των διοδίων προβλέπει χιλιομετρική χρέωση. Αυτή υπολογίζεται στα 0,04 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Δυστυχώς και εδώ λειτουργεί ο νόμος του ισχυρού και του "κάνω ό,τι θέλω" καθώς η χιλιομετρική χρέωση δεν ισχύει πουθενά.
Για παράδειγμα ένας οδηγός που κινείται από Αθήνα προς Λαμία και θέλει να βγει στον κόμβο Τραγάνας, καλείται να πληρώσει στον προηγούμενο σταθμό (500 μέτρα πριν!!!) 2,30 ευρώ. Ενώ κανονικά θα έπρεπε να πληρώσει 4 μόλις λεπτά!
Η ίδια απάτη ισχύει και για τη Λεπτοκαρυά, την Πελασγία αλλά και αλλού, όταν αντί για 10 χιλιόμετρα πληρώνεις 60 και αντί για 40 λεπτά πληρώνεις 2,25 ευρώ.
Τα έργα τους... αργά στον δρόμο - Καρμανιόλα Κορίνθου - Πατρών
Χιλιάδες πολίτες διαμαρτύρονται καθημερινά για την ταλαιπωρία που βιώνουν στην Εθνική Κορίνθου - Πατρών, καθώς εκεί ο δρόμος - καρμανιόλα τόσα χρόνια δεν λέει να τελειώσει...
Χωρίς διαχωριστική νησίδα στη μέση και με μια λωρίδα κυκλοφορίας προς κάθε κατεύθυνση, ο οδηγός δεν μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα μεγαλύτερη πέραν των 60 χιλιόμετρων. Και όμως εκεί συναντάμε τα πιο ακριβά διόδια σε όλη την Ελλάδα.
Φορολογικό αδίκημα, αλλά από το 2013...
* 117.547.184 πρέπει να καταβάλει η κατασκευαστική εταιρεία στο Δημόσιο!
Το 2013 το Δημόσιο θα αρχίσει να εισπράττει πλέον ποσοστό από τα καταβαλλόμενα τέλη διοδίων.
Αυτό σημαίνει πως μέχρι τότε ό,τι πληρώνουμε πάει κατευθείαν και μόνο στα ταμεία των ιδιωτικών εταιρειών.
Επειδή όμως κατανοούμε την αγωνία του κ. Ρέππα και της κυβέρνησης για αύξηση των δημοσίων εσόδων καταθέτουμε στη συνέχεια μερικές άμεσης εφαρμογής εισπρακτικές προτάσεις που αφορούν οφειλές της εταιρείας που εκμεταλλεύεται την Ε.Ο. Αθηνών - Λαμίας προς το Δημόσιο. Αυτές είναι:
* Είσπραξη ποινικών ρητρών ύψους 19.200.000 ευρώ μέχρι σήμερα, που προέρχονται από καθυστερήσεις παράδοσης οφειλόμενων έργων στην Ε.Ο. Αθηνών - Λαμίας. Το σύνολο των κατασκευών αυτών έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2009.
* Επιστροφή στο Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέντων 82.500,000 ευρώ που καταβλήθηκαν από το Δημόσιο σαν Χρηματοδοτική Συμβολή. Η σύμβαση προβλέπει ότι τα χρήματα αυτά έπρεπε να είχαν δοθεί μόνο εφόσον η εταιρεία ολοκλήρωνε το σύνολο των κατασκευών της προηγούμενης παραγράφου, γεγονός που δεν έχει συμβεί.
* Είσπραξη των προστίμων ύψους 7.485.000 ευρώ και 8.362.184 ευρώ που επέβαλε η Πολεοδομία Καπανδριτίου στην εταιρεία για κατασκευή αυθαίρετων κτισμάτων παράπλευρα της Ε.Ο. στο ύψος της Μαλακάσας και Αφιδνών αντίστοιχα.
Η είσπραξη λοιπόν συνολικά της οφειλής των 117.547.184 ευρώ και τα δημόσια ταμεία θα γεμίσει και την αγωνία του κ. Ρέππα θα μετριάσει.
Ο ΑΓΩΝΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Οι επιτροπές αγώνα κατά των διοδίων εντείνουν τις κινητοποιήσεις αλλά και τις ενημερώσεις των οδηγών.
Στο Facebook μπορείτε να βρείτε τις σελίδες: ΟΧΙ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ, Diodia stop Συντονιστική Επιτροπή, ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΔΙΟΔΙΑ, ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΔΙΟΔΙΑ, στις οποίες υπάρχουν λεπτομερείς ενημερώσεις.
Δυστυχώς ένα τόσο μεγάλο θέμα δεν έχει τύχει της ανάλογης δημοσιογραφικής προβολής από τα κανάλια της Τηλεόρασης…
Πιο φθηνά με αεροπλάνο!!!
Πόσο στοιχίζει όμως το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής;
Ο "Αδέσμευτος" ταξίδεψε με ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού και με ταχύτητα που δεν ξεπέρασε τα 135 χιλιόμετρα.
Δεδομένης της νέας τιμής της βενζίνης και πληρώνοντας 18 φορές (!!!) διόδια, το κόστος του ταξιδιού άγγιξε τα 180 ευρώ!
Σημ Επιτροπών : περισσότερες πληροφορίες για τον αγώνα ενάντια στα διόδια στο facebook:
http://www.facebook.com/group.php?gid=125349354166252