ΟΙ ΛΕΟΝΤΕΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΦΟΡΤΩΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Εκτός από τους εργολάβους που έχουν αναλάβει την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων, και το Δημόσιο θα έχει μερίδιο από τα διόδια, γεγονός που επιδρά στη διαμόρφωση των υπέρογκων τιμών. Η αφαίμαξη προβλέπεται από τις λεόντειες συμβάσεις, τα μικρά «μνημόνια» που έχουν φορτωθεί στις πλάτες των φορολογουμένων, και μάλιστα από το 2007.
Στους τρεις, από τους συνολικά πέντε, αυτοκινητόδρους (Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια και Μαλιακός-Κλειδί) οι συμβάσεις προβλέπουν ότι ύστερα από προκαθορισμένες χρονολογίες το υπουργείο Υποδομών θα εισπράττει από το 40 έως και 93% των εσόδων, για να εξασφαλίσει κονδύλια και να χρηματοδοτήσει άλλα έργα. Υπολογίζεται ότι ώς το τέλος του 2038, οπότε λήγουν οι παραχωρήσεις της εκμετάλλευσης των εθνικών δρόμων στους κατασκευαστές, το Δημόσιο θα εισπράξει περί τα 23 δισ. ευρώ, πέρα από τον ΦΠΑ.
Τα έσοδα
Αποκαλύπτεται μάλιστα ότι με την πάροδο του χρόνου το Δημόσιο θα απορροφά σχεδόν το σύνολο των εσόδων από τα διόδια. Οι συμβάσεις προβλέπουν συγκεκριμένα τα εξής:
*Στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί το Δημόσιο αρχίζει να εισπράττει ποσοστό από τα διόδια το 2012. Ξεκινά με το 40% της τιμής και στο τέλος της τριακονταετίας φτάνει το 93%.
*Στο τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας, το Δημόσιο θα εισπράττει από το 2014. Η αρχή γίνεται με 66% και καταλήγει χρόνο με τον χρόνο στο 93,8%, που σημαίνει ότι κατά μέσο όρο θα κυμαίνεται γύρω στο 85%.
*Στο χρυσοφόρο κομμάτι Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, για άγνωστους λόγους, το Δημόσιο θα αρχίσει να έχει μερίδιο από τα έσοδα το 2021. Το αρχικό ποσοστό είναι 65% και κλιμακώνεται με τα χρόνια στο 92%.
Στους υπόλοιπους δύο αυτοκινητόδρομους προβλέπονται... επιδοτήσεις των κατασκευαστών -από δημόσια έσοδα, βεβαίως- σε περίπτωση που οι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν φτάσουν τα αναμενόμενα επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι στον Ε-65, τον νέο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, οι εργολάβοι θα δικαιούνται αποζημίωση έως και 1,54 δισ. ευρώ! Να σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος των έργων είναι 1,6 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 500 εκατ. αποτελούν τη συμμετοχή του Δημοσίου. Επιδότηση, μικρότερης κλίμακας, έχει θεσπιστεί και στην Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, με διακλάδωση Λεύκτρο-Σπάρτη.
Η δεύτερη παράπλευρη επίπτωση για τους πολίτες είναι η στέρηση εσόδων για τη συντήρηση του υπόλοιπου εθνικού οδικού δικτύου, που ξεπερνά τα 10.000 χλμ. Επί χρόνια, μέσω των διοδίων εξασφαλίζονταν κονδύλια της τάξης των 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για έργα στους υπόλοιπους δρόμους, που πλέον δεν υπάρχουν. «Ετοιμάζουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα συντήρησης των δρόμων, με δάνειο που εξασφαλίσαμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων», μας είπε ο Γιάννης Οικονομίδης, γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων. Μας ενημέρωσε ότι παράλληλα ετοιμάζονται σοβαρές παρεμβάσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο ώστε να μπορούν να μετακινούνται οι οδηγοί χωρίς να πληρώνουν διόδια, ειδικά για τις τοπικές διαδρομές. Η αρχή θα γίνει από τους νομούς Αττικής, Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Λάρισας και Πιερίας, όπου τα τοπικά δίκτυα είναι εγκαταλειμμένα και οι κάτοικοι χρησιμοποιούν τους εθνικούς δρόμους για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
πηγή: Ελευθεροτυπία
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Εκτός από τους εργολάβους που έχουν αναλάβει την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων, και το Δημόσιο θα έχει μερίδιο από τα διόδια, γεγονός που επιδρά στη διαμόρφωση των υπέρογκων τιμών. Η αφαίμαξη προβλέπεται από τις λεόντειες συμβάσεις, τα μικρά «μνημόνια» που έχουν φορτωθεί στις πλάτες των φορολογουμένων, και μάλιστα από το 2007.
Στους τρεις, από τους συνολικά πέντε, αυτοκινητόδρους (Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια και Μαλιακός-Κλειδί) οι συμβάσεις προβλέπουν ότι ύστερα από προκαθορισμένες χρονολογίες το υπουργείο Υποδομών θα εισπράττει από το 40 έως και 93% των εσόδων, για να εξασφαλίσει κονδύλια και να χρηματοδοτήσει άλλα έργα. Υπολογίζεται ότι ώς το τέλος του 2038, οπότε λήγουν οι παραχωρήσεις της εκμετάλλευσης των εθνικών δρόμων στους κατασκευαστές, το Δημόσιο θα εισπράξει περί τα 23 δισ. ευρώ, πέρα από τον ΦΠΑ.
Τα έσοδα
Αποκαλύπτεται μάλιστα ότι με την πάροδο του χρόνου το Δημόσιο θα απορροφά σχεδόν το σύνολο των εσόδων από τα διόδια. Οι συμβάσεις προβλέπουν συγκεκριμένα τα εξής:
*Στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί το Δημόσιο αρχίζει να εισπράττει ποσοστό από τα διόδια το 2012. Ξεκινά με το 40% της τιμής και στο τέλος της τριακονταετίας φτάνει το 93%.
*Στο τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας, το Δημόσιο θα εισπράττει από το 2014. Η αρχή γίνεται με 66% και καταλήγει χρόνο με τον χρόνο στο 93,8%, που σημαίνει ότι κατά μέσο όρο θα κυμαίνεται γύρω στο 85%.
*Στο χρυσοφόρο κομμάτι Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, για άγνωστους λόγους, το Δημόσιο θα αρχίσει να έχει μερίδιο από τα έσοδα το 2021. Το αρχικό ποσοστό είναι 65% και κλιμακώνεται με τα χρόνια στο 92%.
Στους υπόλοιπους δύο αυτοκινητόδρομους προβλέπονται... επιδοτήσεις των κατασκευαστών -από δημόσια έσοδα, βεβαίως- σε περίπτωση που οι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν φτάσουν τα αναμενόμενα επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι στον Ε-65, τον νέο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, οι εργολάβοι θα δικαιούνται αποζημίωση έως και 1,54 δισ. ευρώ! Να σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος των έργων είναι 1,6 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 500 εκατ. αποτελούν τη συμμετοχή του Δημοσίου. Επιδότηση, μικρότερης κλίμακας, έχει θεσπιστεί και στην Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, με διακλάδωση Λεύκτρο-Σπάρτη.
Η δεύτερη παράπλευρη επίπτωση για τους πολίτες είναι η στέρηση εσόδων για τη συντήρηση του υπόλοιπου εθνικού οδικού δικτύου, που ξεπερνά τα 10.000 χλμ. Επί χρόνια, μέσω των διοδίων εξασφαλίζονταν κονδύλια της τάξης των 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για έργα στους υπόλοιπους δρόμους, που πλέον δεν υπάρχουν. «Ετοιμάζουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα συντήρησης των δρόμων, με δάνειο που εξασφαλίσαμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων», μας είπε ο Γιάννης Οικονομίδης, γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων. Μας ενημέρωσε ότι παράλληλα ετοιμάζονται σοβαρές παρεμβάσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο ώστε να μπορούν να μετακινούνται οι οδηγοί χωρίς να πληρώνουν διόδια, ειδικά για τις τοπικές διαδρομές. Η αρχή θα γίνει από τους νομούς Αττικής, Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Λάρισας και Πιερίας, όπου τα τοπικά δίκτυα είναι εγκαταλειμμένα και οι κάτοικοι χρησιμοποιούν τους εθνικούς δρόμους για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
πηγή: Ελευθεροτυπία