Τα ηλεκτρονικά διόδια και τις παράπλευρες οδούς των εθνικών οδών θα πρέπει να περιμένουν οι πολίτες του κινήματος «Δεν πληρώνω διόδια», που αυξάνονται καθημερινά ανά την Ελλάδα. Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναζητεί κεφάλαια μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προκειμένου να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις του Δημοσίου ειδικά ως προς την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου.
Μέχρι τότε –και όπως φαίνεται θα περάσει πολύς καιρός ακόμη– οι κάτοικοι δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να μην πληρώνουν, ενώ το Δημόσιο συνεχίζει να βρίσκεται σε γραμμή άμυνας, με τον υπουργό Δ. Ρέππα να επαναλαμβάνει ότι «οι συμβάσεις παραχώρησης υπεγράφησαν επί κυβέρνησης της ΝΔ το 2007 κι εμείς τις ψηφίσαμε τότε επειδή έπρεπε να ψηφιστούν με τη μορφή των κωδίκων, ενιαία, ενώ στα πρακτικά της Βουλής είχαν επισημανθεί αδυναμίες σε πολλές πτυχές, μεταξύ των οποίων και το ύψος των διοδίων».
Ηλεκτρονικά διόδια
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος που κάθε μέρα παίρνει και μεγαλύτερες διαστάσεις, όπως επισήμανε στη Βουλή ο υπουργός, γίνεται προσπάθεια να βρεθούν πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου του ΠΑΘΕ, κυρίως σε Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία και Πιερία, για την εξυπηρέτηση των κατοίκων. Οι πρώτες παρεμβάσεις θα γίνουν στην Τραγάνα, στο Μπογιάτι και στην Υλίκη, ενώ και η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων (σε όσες περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα να γίνει, όπως π.χ. στην Εγνατία Οδό) θα οδηγήσει σε δικαιότερη επιβάρυνση, ειδικά για τους κατοίκους των περιοχών, οι οποίοι πλήττονται. Τα ηλεκτρονικά διόδια προβλέπουν την επιβάρυνση του χρήστη ανάλογα με την απόσταση που διανύει, κάτι το οποίο δεν ισχύει με το σημερινό σύστημα.
Θέμα επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων φυσικά δεν τίθεται, έστω κι αν αποτελούσε προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ. Ως αιτιολογία από πλευράς του υπουργείου προβάλλεται ότι οι οικονομικές εξελίξεις και τα υψηλά επίπεδα των spreads δεν επιτρέπουν στις τράπεζες, που είναι οι χρηματοδότες για την κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων, να μπουν εύκολα σε μία διαπραγμάτευση και η οποιαδήποτε τυχόν συμφωνία θα ήταν πασιφανώς εις βάρος του Δημοσίου.
Τι εισπράττει το Δημόσιο
Τι εισπράττει το Δημόσιο από τα διόδια; Αυτή τη στιγμή τίποτα, αλλά από το 2012 θα ξεκινήσει να εισπράττει. Ουσιαστικά, βάσει των συμβάσεων που είχαν υπογραφεί προ τριετίας, υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση ανάλογα με το έργο, για τους συνολικά πέντε αυτοκινητοδρόμους. Ειδικά για δύο από αυτούς, που θεωρούνται νέοι οδικοί άξονες, τον Ε-65 και τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας, η συμμετοχή του Δημοσίου θα εξαρτηθεί από τον κυκλοφοριακό φόρτο, και σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι προβλέπεται αποζημίωση των ιδιωτών από το Δημόσιο.
Στα υπόλοιπα τρία έργα, η συμμετοχή του Δημοσίου στα διόδια ξεκινάει το νωρίτερο το 2012, για το έργο του τμήματος Μαλλιακός - Κλειδί. Για το συγκεκριμένο έργο το Δημόσιο θα ξεκινήσει να εισπράττει το 40% και κλιμακωτά θα φτάσει στο τέλος της παραχώρησης, το 2038, να εισπράττει το 93%. Το 2014 θα ξεκινήσει να εισπράττει για το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια, ένα ποσοστό από 66% έως 93,8%, ενώ για το φιλέτο του τμήματος Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα το Δημόσιο θα ξεκινήσει να εισπράττει από το 2021, αρχικά ένα ποσοστό 65%, που θα φτάσει το 92% στο τέλος της περιόδου παραχώρησης.
πηγή: FREE SUNDAY 26.09.2010
Μέχρι τότε –και όπως φαίνεται θα περάσει πολύς καιρός ακόμη– οι κάτοικοι δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να μην πληρώνουν, ενώ το Δημόσιο συνεχίζει να βρίσκεται σε γραμμή άμυνας, με τον υπουργό Δ. Ρέππα να επαναλαμβάνει ότι «οι συμβάσεις παραχώρησης υπεγράφησαν επί κυβέρνησης της ΝΔ το 2007 κι εμείς τις ψηφίσαμε τότε επειδή έπρεπε να ψηφιστούν με τη μορφή των κωδίκων, ενιαία, ενώ στα πρακτικά της Βουλής είχαν επισημανθεί αδυναμίες σε πολλές πτυχές, μεταξύ των οποίων και το ύψος των διοδίων».
Ηλεκτρονικά διόδια
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος που κάθε μέρα παίρνει και μεγαλύτερες διαστάσεις, όπως επισήμανε στη Βουλή ο υπουργός, γίνεται προσπάθεια να βρεθούν πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου του ΠΑΘΕ, κυρίως σε Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία και Πιερία, για την εξυπηρέτηση των κατοίκων. Οι πρώτες παρεμβάσεις θα γίνουν στην Τραγάνα, στο Μπογιάτι και στην Υλίκη, ενώ και η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων (σε όσες περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα να γίνει, όπως π.χ. στην Εγνατία Οδό) θα οδηγήσει σε δικαιότερη επιβάρυνση, ειδικά για τους κατοίκους των περιοχών, οι οποίοι πλήττονται. Τα ηλεκτρονικά διόδια προβλέπουν την επιβάρυνση του χρήστη ανάλογα με την απόσταση που διανύει, κάτι το οποίο δεν ισχύει με το σημερινό σύστημα.
Θέμα επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων φυσικά δεν τίθεται, έστω κι αν αποτελούσε προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ. Ως αιτιολογία από πλευράς του υπουργείου προβάλλεται ότι οι οικονομικές εξελίξεις και τα υψηλά επίπεδα των spreads δεν επιτρέπουν στις τράπεζες, που είναι οι χρηματοδότες για την κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων, να μπουν εύκολα σε μία διαπραγμάτευση και η οποιαδήποτε τυχόν συμφωνία θα ήταν πασιφανώς εις βάρος του Δημοσίου.
Τι εισπράττει το Δημόσιο
Τι εισπράττει το Δημόσιο από τα διόδια; Αυτή τη στιγμή τίποτα, αλλά από το 2012 θα ξεκινήσει να εισπράττει. Ουσιαστικά, βάσει των συμβάσεων που είχαν υπογραφεί προ τριετίας, υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση ανάλογα με το έργο, για τους συνολικά πέντε αυτοκινητοδρόμους. Ειδικά για δύο από αυτούς, που θεωρούνται νέοι οδικοί άξονες, τον Ε-65 και τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας, η συμμετοχή του Δημοσίου θα εξαρτηθεί από τον κυκλοφοριακό φόρτο, και σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι προβλέπεται αποζημίωση των ιδιωτών από το Δημόσιο.
Στα υπόλοιπα τρία έργα, η συμμετοχή του Δημοσίου στα διόδια ξεκινάει το νωρίτερο το 2012, για το έργο του τμήματος Μαλλιακός - Κλειδί. Για το συγκεκριμένο έργο το Δημόσιο θα ξεκινήσει να εισπράττει το 40% και κλιμακωτά θα φτάσει στο τέλος της παραχώρησης, το 2038, να εισπράττει το 93%. Το 2014 θα ξεκινήσει να εισπράττει για το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια, ένα ποσοστό από 66% έως 93,8%, ενώ για το φιλέτο του τμήματος Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα το Δημόσιο θα ξεκινήσει να εισπράττει από το 2021, αρχικά ένα ποσοστό 65%, που θα φτάσει το 92% στο τέλος της περιόδου παραχώρησης.
πηγή: FREE SUNDAY 26.09.2010