ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΝΑΝΝΟΥ
Ακριβά μου διόδια», «ακριβή μου βενζίνη»!… Δύο σλόγκαν με πέραση τις μέρες αυτές που διανύουμε, που έχουν κοινό παρανομαστή τους τις τσέπες των Ελλήνων, που κάθε χρόνο αναστενάζουν και χειρότερα! Το ΔΝΤ φαίνεται πως έχει ξεκινήσει τις εργασίες του από το εθνικό οδικό δίκτυο, αφού οι οδηγοί καλούνται να πληρώνουν «τσουχτερά» διόδια και καύσιμα «φωτιά», χωρίς, ωστόσο, να τους παρέχονται ακόμη και τα στοιχειώδη, όπως, π.χ., τηλέφωνα άμεσης ανάγκης, τουαλέτες κ.ο.κ., σε δρόμους-καρμανιόλες, πρωταθλητές στα «μπαλώματα» και τις κακοτεχνίες. Και η Πολιτεία σφυρίζει αδιάφορα, χωρίς να ενδιαφέρεται για το status quo των ελληνικών δρόμων…
Ένα απλό παράδειγμα καταδεικνύει τη χαώδη κατάσταση που επικρατεί στο εθνικό οδικό δίκτυο. Ο λόγος για τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το κόστος μετάβασης και επιστροφής με ΙΧ αυτοκίνητο της οποίας, με την τιμή της αμόλυβδης να κυμαίνεται από 1,45 έως 1,65 ευρώ ανά λίτρο και τα διόδια να πληθαίνουν και να ακριβαίνουν, ξεπερνά πλέον τα 200 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν επίσημα πλέον εννέα σταθμοί διοδίων –σύντομα θα λειτουργήσει και ο σταθμός στις Θερμοπύλες– με κόστος για απλή μετάβαση στα 19,50 ευρώ, δηλαδή συνολικά 39 ευρώ μετ’ επιστροφής. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα 150 χλμ. από τη Λάρισα μέχρι τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν τέσσερις σταθμοί διοδίων, με κόστος απλής μετάβασης στα 8 ευρώ (με την επιστροφή, συνολικά 16 ευρώ). Συγκεκριμένα, οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν στο σταθμό των Μαλγάρων 2 ευρώ, στης Λεπτοκαρυάς 2,80, στου Πυργετού 2,20, στου Μακρυχωρίου 1,00, στου Μοσχοχωρίου 2,70, στης Πελασγίας 2,40, στης Τραγάνας 2,20, στης Θήβας 2,30 και στων Αφιδνών 1,90 ευρώ. Παράλληλα, λειτουργούν για πρώτη φορά πλευρικοί σταθμοί διοδίων στη Γυρτώνη με 0,50 ευρώ, στο Μακρυχώρι με 0,80, στην Τραγάνα με 1,80, στη Θήβα με 0,90, στα Οινόφυτα με 0,35, στη Μαλακάσα με 0,80 και στο Καπανδρίτι με 1,05 ευρώ.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη με επιστροφή για βενζίνη και διόδια, ανάλογα και με τη χρέωση του καυσίμου (από 1,49 έως 1,60 ευρώ ανά λίτρο), έχει κόστος που κυμαίνεται από 188 έως 200 ευρώ. Η συγκεκριμένη δαπάνη είναι αυξημένη κατά περίπου 65-70% σε σύγκριση με πέρσι το Μάιο, όταν η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 0,934 ευρώ ανά λίτρο και το κόστος για τα διόδια μαζί με την επιστροφή ήταν 27,5 ευρώ (17 ευρώ για Θεσσαλονίκη – Αθήνα και 12,5 ευρώ για την επιστροφή).
Θέλετε να πάμε σε άλλο δίκτυο; Για τη διαδρομή από την Αθήνα έως την Καλαμάτα και τη Σπάρτη οι οδηγοί χρησιμοποιούν τμήματα της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Μορέας που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Ο οδηγός που κάνει αυτές τις διαδρομές ξεκινώντας από την Αθήνα με κατεύθυνση προς Τρίπολη καλείται να πληρώσει διόδια σε τρία σημεία: την πρώτη φορά στην Ελευσίνα, τη δεύτερη στο Σπαθοβούνι και την τρίτη στη Νεστάνη. Παρομοίως, στην επιστροφή προς Αθήνα οι οδηγοί πληρώνουν διόδια σε τρία σημεία: μία στη Νεστάνη, μία στο Σπαθοβούνι κι άλλη μία στον Ισθμό. Οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων που θα λειτουργήσουν μετά την ολοκλήρωση του έργου είναι τέσσερις: στην Ασέα, στο Λεύκτρο, στην Καλαμάτα και στην Πετρίνα.
Θέλετε κι άλλο δίκτυο «βουτηγμένο» στα «τσουχτερά» διόδια και τα «μπαλώματα»; Όσοι ταξιδεύουν από Αθήνα προς Πάτρα ή Πύργο χρησιμοποιούν την υπό κατασκευή Ολυμπία Οδό. Οι χρεώσεις για διόδια αφορούν στα μέρη του έργου που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τώρα και είναι δύο. Για τη διαδρομή από Αθήνα η πρώτη πληρωμή γίνεται στην Ελευσίνα και η δεύτερη στο Ζευγολατιό. Για την επιστροφή οι πληρωμές γίνονται στο Ρίο και στον Ισθμό. Με την ολοκλήρωση του έργου θα προστεθούν διόδια και στη διαδρομή μετά το Ρίο, προς Πύργο. Για την ώρα, το κόστος της διαδρομής ανέρχεται στα 2,90 ευρώ!
Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω!…
Οι αντιδράσεις των πολιτών είναι έντονες και πλέον έχουν… μόνιμο χαραχτήρα, καθώς «μεταλλάχθηκαν» σε συντονιστικές επιτροπές, οι οποίες απλά δεν… πληρώνουν το αντίτιμο, ανεβάζουν την μπάρα και φεύγουν ανενόχλητοι!
Ειδικότερα, την αρχή έκαναν οι κάτοικοι πολλών περιοχών της ΒΑ Αττικής, καθώς ήταν αναγκασμένοι να πληρώνουν 1,85 ευρώ προκειμένου να πάνε στο σπίτι, στη δουλειά τους ή τα παιδιά τους στο σχολείο, αφού οι περιοχές τους είναι αποκλεισμένες με διόδια. Διόδια επιβάλλονται ακόμη και για οδικές αρτηρίες που έχουν κατασκευαστεί προ σαράντα ετών! Η απότομη αύξηση της κίνησης στους παράδρομους, οι οποίοι είναι ανεπαρκείς και επικίνδυνοι, καθώς και η καθυστέρηση υποβάλλουν σε τεράστια ταλαιπωρία τους χιλιάδες κατοίκους και εργαζόμενους στις περιοχές Αφίδνες, Άγιος Στέφανος, Μαλακάσα, Καπανδρίτι, Τραγάνα.
Όπως προαναφέρθηκε, συσπειρώθηκαν στη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων και Φορέων ΒΑ Αττικής Ενάντια στα Διόδια, διεκδικώντας εμπράκτως ελεύθερους, δημόσιους δρόμους.
«Κάθε μέρα ξεφυτρώνει και μια νέα συντονιστική επιτροπή σε όλη την Ελλάδα, με τελευταία σε Μώλο, Λαμία, Στυλίδα. Επιτέλους, ο κόσμος πρέπει να αντιδράσει και να διεκδικήσει το δίκιο του», επισήμανε στα «Επίκαιρα» ο κ. Σταύρος Κολιοφούτης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων του Νομού Φθιώτιδας, ο οποίος έδωσε μάλιστα εξήγηση για τις συνέπειες που έχουν οι οδηγοί αν δεν πληρώσουν: «Η εταιρεία, η εκάστοτε εταιρεία εκμετάλλευσης διοδίων, προσπαθεί με διάφορους τρόπους να φέρει την Αστυνομία. Ωστόσο, δεν έχει κανένα δικαίωμα, καθώς δεν αποτελεί ποινικό αδίκημα η μη καταβολή αντιτίμου στα διόδια από τους οδηγούς ούτε απαγορεύεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Πλέον, καταγράφουν το περιστατικό, αν και ο οδηγός μπορεί να κάνει μήνυση στον υπάλληλο και χρησιμοποιώντας αυτό το… στοιχείο απευθύνεται στο κράτος και ζητάει διαφυγόντα κέρδη!». Όπως, τέλος, επισημαίνει, ο αγώνας τους θα συνεχιστεί μέχρι να δικαιωθούν. Άλλωστε, υπάρχουν blogs που πληροφορούν με ακρίβεια τι ισχύει με τα διόδια, αφού οι νομικοί σύμβουλοι είναι πολλοί…
Αξίζει να σημειωθεί ότι η νομοθεσία προβλέπει πως οι εταιρείες, αν θέλουν, μπορούν να διεκδικήσουν το κόμιστρο (το οποίο πολλαπλασιάζεται επί είκοσι) με αγωγές που θα καταθέσουν ξεχωριστά σε κάθε οδηγό. Κάτι το οποίο δεν έχει συμβεί μέχρι σήμερα.
Πάντως, οι παράπλευροι δρόμοι, όπου υπάρχουν, θυμίζουν τριτοκοσμική χώρα. Για παράδειγμα, για να αποφύγουν τα διόδια Αφιδνών, σχεδόν όλα τα φορτηγά διεθνών μεταφορών κινούνται στον παράδρομο, ο οποίος είναι γεμάτος λακκούβες και εξογκώματα, δεν έχει διαχωριστική λωρίδα ούτε την κατάλληλη σήμανση, με αποτέλεσμα τη συνεχή πρόκληση ατυχημάτων. Αυτό συμβαίνει επειδή οι προδιαγραφές του δεν αφορούν σε βαριά κυκλοφορία.
Ταξιδεύοντας στην… Ευρώπη
Οι διαφορές που υπάρχουν μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών στο κόστος τόσο της βενζίνης όσο και των διοδίων είναι… αγεφύρωτες, όπως θα καταλάβετε παρακάτω.
Σήμερα, η κατάσταση σε εννέα χώρες διαμορφώνεται ως εξής:
ΣΚΟΠΙΑ: Το εθνικό οδικό δίκτυο στη γειτονική χώρα θυμίζει το «τραγελαφικό» δικό μας κομμάτι Κόρινθος – Πάτρα. «Μπαλώματα», μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και ανύπαρκτες προστατευτικές μπάρες συνθέτουν την απαράδεκτη εικόνα. Όμως, η τιμή της βενζίνης είναι 1,16 ευρώ ανά λίτρο (σταθερή σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας) και τα διόδια είναι αξίας 3 ευρώ για 200 χλμ.!
ΣΕΡΒΙΑ: Το οδικό δίκτυο θεωρείται καλό. Μάλιστα, στο μεγαλύτερο μέρος υπάρχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και βοηθητική, με διαχωριστική λωρίδα ενδιάμεσα. Η ποιότητα του οδοστρώματος είναι σχετικά καλή, αν και υπάρχουν και τμήματα σε αρκετά άσχημη κατάσταση. Η βενζίνη έχει μόνο δύο τιμές: 1,14 ή 1,12 ευρώ ανά λίτρο (σταθερές σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας), ενώ τα διόδια κοστίζουν μόλις 12 ευρώ για 617 χλμ.!
ΟΥΓΓΑΡΙΑ: Το εθνικό οδικό δίκτυο θεωρείται ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης και όχι μόνο. Έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική, με διαχωριστική λωρίδα στη μέση, ενώ τα «μπαλώματα» που υπάρχουν δεν γίνονται αισθητά όταν περνάει το αυτοκίνητο. Το κυριότερο; Υπάρχει τηλέφωνο ανάγκης και ανά 5 χλμ. πάρκινγκ με χτισμένες τουαλέτες και βρύση με πόσιμο νερό! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,20 έως 1,25 ευρώ ανά λίτρο, με την τιμή 1,24 να είναι σταθερή σε όλο το δίκτυο. Διόδια; Δεν υπάρχουν! Απλά πληρώνει κανείς 8 ευρώ βινιέτα στα σύνορα με ισχύ τεσσάρων ημερών για τη χρήση των δρόμων…
ΤΣΕΧΙΑ: Η κατάσταση στο εθνικό οδικό δίκτυο θεωρείται καλή, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική και διαχωριστική ενδιάμεσα. Ένα στοιχείο του δρόμου είναι οι κάθετες λωρίδες στο οδόστρωμα ανά μερικά μέτρα, οι οποίες έχουν άγρια υφή, πιθανώς για αντιολισθητικούς λόγους. Μάλιστα, ανά 2 με 3 χλμ. σε όλο το εθνικό δίκτυο υπάρχουν τηλέφωνα ανάγκης. Διόδια; Και στην Τσεχία δεν υπάρχουν. Απλά ο οδηγός πληρώνει 16,32 ευρώ βινιέτα στα σύνορα με ισχύ δέκα ημερών. Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,25 έως 1,38 ευρώ ανά λίτρο.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Απλά, η Άνγκελα Μέρκελ πρέπει να νιώθει υπερήφανη για το εθνικό οδικό δίκτυο, καθώς το οδόστρωμα είναι αντιολισθητικό, αψεγάδιαστο και με μοναδικά επίπεδα πρόσφυσης. Ο δρόμος έχει τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική λωρίδα στη μέση και συνάμα τηλέφωνο ανάγκης ανά 2 με 3 χλμ. Διόδια δεν υπάρχουν, ενώ η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,39 έως 1,43 ευρώ ανά λίτρο.
ΑΥΣΤΡΙΑ: Ό,τι ισχύει για τη Γερμανία ισχύει και για την Αυστρία. Οδόστρωμα αντιολισθητικό, δύο λωρίδες και μία βοηθητική και τηλέφωνο ανά 2 με 3 χλμ. συνθέτουν το όλο σκηνικό. Ο οδηγός πληρώνει διόδια μόνο στο σημείο διέλευσης των Άλπεων, με το κόστος να είναι στα 8 ευρώ, έχοντας, όμως, δίπλα του τις… Άλπεις! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,37 έως 1,398 ευρώ ανά λίτρο.
ΙΤΑΛΙΑ: Ή… Ελλάδα, όπως λένε ορισμένοι, αφού διόδια βρίσκεις παντού! Το εθνικό οδικό δίκτυο κρίνεται καλό, έχει τουλάχιστον δύο λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση και τηλέφωνα ανάγκης ανά μερικά χιλιόμετρα. Μάλιστα, σε κάθε είσοδο στην «autostrada» υπάρχουν διόδια όπου ο οδηγός παίρνει μια βινιέτα. Σε κάθε έξοδο υπάρχουν και πάλι διόδια, οπού το ποσό που καλείται να καταβληθεί είναι ανάλογο με τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί. Υπάρχει και η δυνατότητα του παράπλευρου δικτύου, ωστόσο η καθυστέρηση είναι μεγάλη, καθώς περνά μέσα από χωριά και πόλεις. Να σημειωθεί ιδιαίτερα πως υπάρχουν ηλεκτρονικές πινακίδες που ενημερώνουν τους οδηγούς για το ποια βενζινάδικα υπάρχουν στην πορεία του, σε πόσα χιλιόμετρα και τι τιμή βενζίνης έχει το καθένα, ώστε να μπορεί ο οδηγός να επιλέξει το πού θα σταματήσει. H τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,27 έως 1,425 ευρώ ανά λίτρο.
ΣΛΟΒΕΝΙΑ: Ασφαλές δίκτυο, δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική στη μέση, ενώ ανά 2 με 3 χλμ. υπάρχει τηλέφωνο ανάγκης. Διόδια δεν υπάρχουν. Ο οδηγός καλείται να πληρώσει βινιέτα αξίας 15 ευρώ για χρήση των δρόμων για επτά μέρες! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,21 έως 1,24 ευρώ ανά λίτρο.
ΚΡΟΑΤΙΑ: Καλό το οδικό δίκτυο, με δύο λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση, με διαχωριστική λωρίδα στη μέση και με τηλέφωνα ανάγκης κάθε λίγα χιλιόμετρα. Στην Κροατία τα διόδια θυμίζουν την Ιταλία, ωστόσο είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και με καταρρακτώδη βροχή τα συνεργεία οδοποιίας εργάζονται κανονικά και στρώνουν νέα άσφαλτο-πίσσα εφόσον δημιουργούνται προβλήματα! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,12 έως 1,15 ευρώ ανά λίτρο.
πηγή: ΕΠΙΚΑΙΡΑ
Ακριβά μου διόδια», «ακριβή μου βενζίνη»!… Δύο σλόγκαν με πέραση τις μέρες αυτές που διανύουμε, που έχουν κοινό παρανομαστή τους τις τσέπες των Ελλήνων, που κάθε χρόνο αναστενάζουν και χειρότερα! Το ΔΝΤ φαίνεται πως έχει ξεκινήσει τις εργασίες του από το εθνικό οδικό δίκτυο, αφού οι οδηγοί καλούνται να πληρώνουν «τσουχτερά» διόδια και καύσιμα «φωτιά», χωρίς, ωστόσο, να τους παρέχονται ακόμη και τα στοιχειώδη, όπως, π.χ., τηλέφωνα άμεσης ανάγκης, τουαλέτες κ.ο.κ., σε δρόμους-καρμανιόλες, πρωταθλητές στα «μπαλώματα» και τις κακοτεχνίες. Και η Πολιτεία σφυρίζει αδιάφορα, χωρίς να ενδιαφέρεται για το status quo των ελληνικών δρόμων…
Ένα απλό παράδειγμα καταδεικνύει τη χαώδη κατάσταση που επικρατεί στο εθνικό οδικό δίκτυο. Ο λόγος για τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το κόστος μετάβασης και επιστροφής με ΙΧ αυτοκίνητο της οποίας, με την τιμή της αμόλυβδης να κυμαίνεται από 1,45 έως 1,65 ευρώ ανά λίτρο και τα διόδια να πληθαίνουν και να ακριβαίνουν, ξεπερνά πλέον τα 200 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν επίσημα πλέον εννέα σταθμοί διοδίων –σύντομα θα λειτουργήσει και ο σταθμός στις Θερμοπύλες– με κόστος για απλή μετάβαση στα 19,50 ευρώ, δηλαδή συνολικά 39 ευρώ μετ’ επιστροφής. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα 150 χλμ. από τη Λάρισα μέχρι τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν τέσσερις σταθμοί διοδίων, με κόστος απλής μετάβασης στα 8 ευρώ (με την επιστροφή, συνολικά 16 ευρώ). Συγκεκριμένα, οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν στο σταθμό των Μαλγάρων 2 ευρώ, στης Λεπτοκαρυάς 2,80, στου Πυργετού 2,20, στου Μακρυχωρίου 1,00, στου Μοσχοχωρίου 2,70, στης Πελασγίας 2,40, στης Τραγάνας 2,20, στης Θήβας 2,30 και στων Αφιδνών 1,90 ευρώ. Παράλληλα, λειτουργούν για πρώτη φορά πλευρικοί σταθμοί διοδίων στη Γυρτώνη με 0,50 ευρώ, στο Μακρυχώρι με 0,80, στην Τραγάνα με 1,80, στη Θήβα με 0,90, στα Οινόφυτα με 0,35, στη Μαλακάσα με 0,80 και στο Καπανδρίτι με 1,05 ευρώ.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη με επιστροφή για βενζίνη και διόδια, ανάλογα και με τη χρέωση του καυσίμου (από 1,49 έως 1,60 ευρώ ανά λίτρο), έχει κόστος που κυμαίνεται από 188 έως 200 ευρώ. Η συγκεκριμένη δαπάνη είναι αυξημένη κατά περίπου 65-70% σε σύγκριση με πέρσι το Μάιο, όταν η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 0,934 ευρώ ανά λίτρο και το κόστος για τα διόδια μαζί με την επιστροφή ήταν 27,5 ευρώ (17 ευρώ για Θεσσαλονίκη – Αθήνα και 12,5 ευρώ για την επιστροφή).
Θέλετε να πάμε σε άλλο δίκτυο; Για τη διαδρομή από την Αθήνα έως την Καλαμάτα και τη Σπάρτη οι οδηγοί χρησιμοποιούν τμήματα της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Μορέας που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Ο οδηγός που κάνει αυτές τις διαδρομές ξεκινώντας από την Αθήνα με κατεύθυνση προς Τρίπολη καλείται να πληρώσει διόδια σε τρία σημεία: την πρώτη φορά στην Ελευσίνα, τη δεύτερη στο Σπαθοβούνι και την τρίτη στη Νεστάνη. Παρομοίως, στην επιστροφή προς Αθήνα οι οδηγοί πληρώνουν διόδια σε τρία σημεία: μία στη Νεστάνη, μία στο Σπαθοβούνι κι άλλη μία στον Ισθμό. Οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων που θα λειτουργήσουν μετά την ολοκλήρωση του έργου είναι τέσσερις: στην Ασέα, στο Λεύκτρο, στην Καλαμάτα και στην Πετρίνα.
Θέλετε κι άλλο δίκτυο «βουτηγμένο» στα «τσουχτερά» διόδια και τα «μπαλώματα»; Όσοι ταξιδεύουν από Αθήνα προς Πάτρα ή Πύργο χρησιμοποιούν την υπό κατασκευή Ολυμπία Οδό. Οι χρεώσεις για διόδια αφορούν στα μέρη του έργου που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τώρα και είναι δύο. Για τη διαδρομή από Αθήνα η πρώτη πληρωμή γίνεται στην Ελευσίνα και η δεύτερη στο Ζευγολατιό. Για την επιστροφή οι πληρωμές γίνονται στο Ρίο και στον Ισθμό. Με την ολοκλήρωση του έργου θα προστεθούν διόδια και στη διαδρομή μετά το Ρίο, προς Πύργο. Για την ώρα, το κόστος της διαδρομής ανέρχεται στα 2,90 ευρώ!
Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω!…
Οι αντιδράσεις των πολιτών είναι έντονες και πλέον έχουν… μόνιμο χαραχτήρα, καθώς «μεταλλάχθηκαν» σε συντονιστικές επιτροπές, οι οποίες απλά δεν… πληρώνουν το αντίτιμο, ανεβάζουν την μπάρα και φεύγουν ανενόχλητοι!
Ειδικότερα, την αρχή έκαναν οι κάτοικοι πολλών περιοχών της ΒΑ Αττικής, καθώς ήταν αναγκασμένοι να πληρώνουν 1,85 ευρώ προκειμένου να πάνε στο σπίτι, στη δουλειά τους ή τα παιδιά τους στο σχολείο, αφού οι περιοχές τους είναι αποκλεισμένες με διόδια. Διόδια επιβάλλονται ακόμη και για οδικές αρτηρίες που έχουν κατασκευαστεί προ σαράντα ετών! Η απότομη αύξηση της κίνησης στους παράδρομους, οι οποίοι είναι ανεπαρκείς και επικίνδυνοι, καθώς και η καθυστέρηση υποβάλλουν σε τεράστια ταλαιπωρία τους χιλιάδες κατοίκους και εργαζόμενους στις περιοχές Αφίδνες, Άγιος Στέφανος, Μαλακάσα, Καπανδρίτι, Τραγάνα.
Όπως προαναφέρθηκε, συσπειρώθηκαν στη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων και Φορέων ΒΑ Αττικής Ενάντια στα Διόδια, διεκδικώντας εμπράκτως ελεύθερους, δημόσιους δρόμους.
«Κάθε μέρα ξεφυτρώνει και μια νέα συντονιστική επιτροπή σε όλη την Ελλάδα, με τελευταία σε Μώλο, Λαμία, Στυλίδα. Επιτέλους, ο κόσμος πρέπει να αντιδράσει και να διεκδικήσει το δίκιο του», επισήμανε στα «Επίκαιρα» ο κ. Σταύρος Κολιοφούτης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων του Νομού Φθιώτιδας, ο οποίος έδωσε μάλιστα εξήγηση για τις συνέπειες που έχουν οι οδηγοί αν δεν πληρώσουν: «Η εταιρεία, η εκάστοτε εταιρεία εκμετάλλευσης διοδίων, προσπαθεί με διάφορους τρόπους να φέρει την Αστυνομία. Ωστόσο, δεν έχει κανένα δικαίωμα, καθώς δεν αποτελεί ποινικό αδίκημα η μη καταβολή αντιτίμου στα διόδια από τους οδηγούς ούτε απαγορεύεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Πλέον, καταγράφουν το περιστατικό, αν και ο οδηγός μπορεί να κάνει μήνυση στον υπάλληλο και χρησιμοποιώντας αυτό το… στοιχείο απευθύνεται στο κράτος και ζητάει διαφυγόντα κέρδη!». Όπως, τέλος, επισημαίνει, ο αγώνας τους θα συνεχιστεί μέχρι να δικαιωθούν. Άλλωστε, υπάρχουν blogs που πληροφορούν με ακρίβεια τι ισχύει με τα διόδια, αφού οι νομικοί σύμβουλοι είναι πολλοί…
Αξίζει να σημειωθεί ότι η νομοθεσία προβλέπει πως οι εταιρείες, αν θέλουν, μπορούν να διεκδικήσουν το κόμιστρο (το οποίο πολλαπλασιάζεται επί είκοσι) με αγωγές που θα καταθέσουν ξεχωριστά σε κάθε οδηγό. Κάτι το οποίο δεν έχει συμβεί μέχρι σήμερα.
Πάντως, οι παράπλευροι δρόμοι, όπου υπάρχουν, θυμίζουν τριτοκοσμική χώρα. Για παράδειγμα, για να αποφύγουν τα διόδια Αφιδνών, σχεδόν όλα τα φορτηγά διεθνών μεταφορών κινούνται στον παράδρομο, ο οποίος είναι γεμάτος λακκούβες και εξογκώματα, δεν έχει διαχωριστική λωρίδα ούτε την κατάλληλη σήμανση, με αποτέλεσμα τη συνεχή πρόκληση ατυχημάτων. Αυτό συμβαίνει επειδή οι προδιαγραφές του δεν αφορούν σε βαριά κυκλοφορία.
Ταξιδεύοντας στην… Ευρώπη
Οι διαφορές που υπάρχουν μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών στο κόστος τόσο της βενζίνης όσο και των διοδίων είναι… αγεφύρωτες, όπως θα καταλάβετε παρακάτω.
Σήμερα, η κατάσταση σε εννέα χώρες διαμορφώνεται ως εξής:
ΣΚΟΠΙΑ: Το εθνικό οδικό δίκτυο στη γειτονική χώρα θυμίζει το «τραγελαφικό» δικό μας κομμάτι Κόρινθος – Πάτρα. «Μπαλώματα», μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και ανύπαρκτες προστατευτικές μπάρες συνθέτουν την απαράδεκτη εικόνα. Όμως, η τιμή της βενζίνης είναι 1,16 ευρώ ανά λίτρο (σταθερή σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας) και τα διόδια είναι αξίας 3 ευρώ για 200 χλμ.!
ΣΕΡΒΙΑ: Το οδικό δίκτυο θεωρείται καλό. Μάλιστα, στο μεγαλύτερο μέρος υπάρχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και βοηθητική, με διαχωριστική λωρίδα ενδιάμεσα. Η ποιότητα του οδοστρώματος είναι σχετικά καλή, αν και υπάρχουν και τμήματα σε αρκετά άσχημη κατάσταση. Η βενζίνη έχει μόνο δύο τιμές: 1,14 ή 1,12 ευρώ ανά λίτρο (σταθερές σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας), ενώ τα διόδια κοστίζουν μόλις 12 ευρώ για 617 χλμ.!
ΟΥΓΓΑΡΙΑ: Το εθνικό οδικό δίκτυο θεωρείται ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης και όχι μόνο. Έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική, με διαχωριστική λωρίδα στη μέση, ενώ τα «μπαλώματα» που υπάρχουν δεν γίνονται αισθητά όταν περνάει το αυτοκίνητο. Το κυριότερο; Υπάρχει τηλέφωνο ανάγκης και ανά 5 χλμ. πάρκινγκ με χτισμένες τουαλέτες και βρύση με πόσιμο νερό! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,20 έως 1,25 ευρώ ανά λίτρο, με την τιμή 1,24 να είναι σταθερή σε όλο το δίκτυο. Διόδια; Δεν υπάρχουν! Απλά πληρώνει κανείς 8 ευρώ βινιέτα στα σύνορα με ισχύ τεσσάρων ημερών για τη χρήση των δρόμων…
ΤΣΕΧΙΑ: Η κατάσταση στο εθνικό οδικό δίκτυο θεωρείται καλή, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική και διαχωριστική ενδιάμεσα. Ένα στοιχείο του δρόμου είναι οι κάθετες λωρίδες στο οδόστρωμα ανά μερικά μέτρα, οι οποίες έχουν άγρια υφή, πιθανώς για αντιολισθητικούς λόγους. Μάλιστα, ανά 2 με 3 χλμ. σε όλο το εθνικό δίκτυο υπάρχουν τηλέφωνα ανάγκης. Διόδια; Και στην Τσεχία δεν υπάρχουν. Απλά ο οδηγός πληρώνει 16,32 ευρώ βινιέτα στα σύνορα με ισχύ δέκα ημερών. Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,25 έως 1,38 ευρώ ανά λίτρο.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Απλά, η Άνγκελα Μέρκελ πρέπει να νιώθει υπερήφανη για το εθνικό οδικό δίκτυο, καθώς το οδόστρωμα είναι αντιολισθητικό, αψεγάδιαστο και με μοναδικά επίπεδα πρόσφυσης. Ο δρόμος έχει τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική λωρίδα στη μέση και συνάμα τηλέφωνο ανάγκης ανά 2 με 3 χλμ. Διόδια δεν υπάρχουν, ενώ η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,39 έως 1,43 ευρώ ανά λίτρο.
ΑΥΣΤΡΙΑ: Ό,τι ισχύει για τη Γερμανία ισχύει και για την Αυστρία. Οδόστρωμα αντιολισθητικό, δύο λωρίδες και μία βοηθητική και τηλέφωνο ανά 2 με 3 χλμ. συνθέτουν το όλο σκηνικό. Ο οδηγός πληρώνει διόδια μόνο στο σημείο διέλευσης των Άλπεων, με το κόστος να είναι στα 8 ευρώ, έχοντας, όμως, δίπλα του τις… Άλπεις! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,37 έως 1,398 ευρώ ανά λίτρο.
ΙΤΑΛΙΑ: Ή… Ελλάδα, όπως λένε ορισμένοι, αφού διόδια βρίσκεις παντού! Το εθνικό οδικό δίκτυο κρίνεται καλό, έχει τουλάχιστον δύο λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση και τηλέφωνα ανάγκης ανά μερικά χιλιόμετρα. Μάλιστα, σε κάθε είσοδο στην «autostrada» υπάρχουν διόδια όπου ο οδηγός παίρνει μια βινιέτα. Σε κάθε έξοδο υπάρχουν και πάλι διόδια, οπού το ποσό που καλείται να καταβληθεί είναι ανάλογο με τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί. Υπάρχει και η δυνατότητα του παράπλευρου δικτύου, ωστόσο η καθυστέρηση είναι μεγάλη, καθώς περνά μέσα από χωριά και πόλεις. Να σημειωθεί ιδιαίτερα πως υπάρχουν ηλεκτρονικές πινακίδες που ενημερώνουν τους οδηγούς για το ποια βενζινάδικα υπάρχουν στην πορεία του, σε πόσα χιλιόμετρα και τι τιμή βενζίνης έχει το καθένα, ώστε να μπορεί ο οδηγός να επιλέξει το πού θα σταματήσει. H τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,27 έως 1,425 ευρώ ανά λίτρο.
ΣΛΟΒΕΝΙΑ: Ασφαλές δίκτυο, δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική στη μέση, ενώ ανά 2 με 3 χλμ. υπάρχει τηλέφωνο ανάγκης. Διόδια δεν υπάρχουν. Ο οδηγός καλείται να πληρώσει βινιέτα αξίας 15 ευρώ για χρήση των δρόμων για επτά μέρες! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,21 έως 1,24 ευρώ ανά λίτρο.
ΚΡΟΑΤΙΑ: Καλό το οδικό δίκτυο, με δύο λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση, με διαχωριστική λωρίδα στη μέση και με τηλέφωνα ανάγκης κάθε λίγα χιλιόμετρα. Στην Κροατία τα διόδια θυμίζουν την Ιταλία, ωστόσο είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και με καταρρακτώδη βροχή τα συνεργεία οδοποιίας εργάζονται κανονικά και στρώνουν νέα άσφαλτο-πίσσα εφόσον δημιουργούνται προβλήματα! Η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται από 1,12 έως 1,15 ευρώ ανά λίτρο.
πηγή: ΕΠΙΚΑΙΡΑ