Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2010

Σοβαρά ερωτήματα τίθενται με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στη Φαρκαδόνα

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 30, 2010
Δελτίο τύπου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

To πολύνεκρο δυστύχημα που συνέβη προχτές στην Ε.Ο. Τρικάλων-Λάρισας, στην περιοχή της Φαρκαδόνας, προκαλώντας σοκ σε όλη την ελληνική κοινωνία, αφενός λόγω του αριθμού των νεκρών (επτά, που το φέρνει τρίτο μετά το δυστύχημα των Τεμπών και τον Μαλλιακό), αφετέρου λόγω της ηλικίας των νεκρών (όλοι κάτω των 40 ετών, μεταξύ των οποίων δύο μικρά παιδιά ηλικίας 1½ και 4 ετών), αναδεικνύει μια σειρά ερωτήματα, τα οποία απαιτούν την πλέον συγκεκριμένη και αναλυτική διερεύνηση, τα οποία διατυπώνει προς κάθε αρμόδιο το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ. Ειδικότερα:

  • Επιβεβαιώνεται σταθερά ότι σε κάθε πολύνεκρο ατύχημα η συμμετοχή βαρέως οχήματος είναι σχεδόν μόνιμη.

Το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ συστηματικά εδώ και καιρό ερωτά γιατί απουσιάζουν οι Σταθμοί Ελέγχου βαρέων οχημάτων και επικίνδυνων εμπορευμάτων παρά την οδό. Επίσης, γιατί δεν έχει αρχίσει ο περιοδικός τεχνικός Έλεγχος των βαρέων οχημάτων στα ΚΤΕΟ, υποχρέωση που επιβάλλεται από τις αρχές του 2010. Εάν η διερεύνηση του συγκεκριμένου δυστυχήματος αποδώσει (μεταξύ άλλων) τα αίτια και σε βλάβη ή φθορά του φορτηγού, τότε θα επιβεβαιωθούν οι επί μακρόν επισημάνσεις του ΠΟΑ-ΤΕΕ κατά τον τραγικότερο τρόπο.


  • Επειδή το ατύχημα συνέβη σε τμήμα της οδού το οποίο τελούσε σε εργοταξιακό καθεστώς, είναι ανάγκη να διερευνηθεί κατά πόσο εφαρμόζονταν στην περίπτωση οι προϋποθέσεις που επιβάλλει η σχετική προδιαγραφή.
  • Οι διαρκώς αυξανόμενοι κυκλοφοριακοί φόρτοι, το μεγάλο ποσοστό βαρέων οχημάτων, η μίξη της κυκλοφορίας με αγροτικά οχήματα – γεωργικούς ελκυστήρες (τρακτέρ) είχαν ήδη δώσει προειδοποιητικά φαινόμενα με συχνά τροχαία ατυχήματα. Παρόλα αυτά καθυστέρησε σημαντικά η μετατροπή της Ε.Ο. Τρικάλων – Λαρίσης σε οδό με 2 και 2 λωρίδες και διαχωριστική νησίδα. Στον βαθμό που αποφάσεις και έργα δεν προωθούνται ταχύτατα, δυστυχήματα τύπου “Φαρκαδόνας” δεν αργούν να έλθουν.

Η Θεσσαλία και ειδικά ο νομός Τρικάλων “διαθέτει” και άλλες παρόμοιες οδούς, όπως οι Ε.Ο. Τρίκαλα–Καλαμπάκα και Τρίκαλα-Καρδίτσα. Η άμεση παρέμβαση με μέτρα ουσιαστικής βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας και σ’ αυτές τις οδούς, ενδεχομένως και η ανακατασκευή τους, είναι επιτακτική. Άλλωστε, οι προαναφερόμενοι Οδικοί Άξονες ανήκουν στο Διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, στοιχείο που μπορεί να εξασφαλίσει υψηλή χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναμφισβήτητα η Οδική Ασφάλεια είναι θέμα πολύπλοκο και σύνθετο. Η αντιμετώπισή του, όπως έχει επισημάνει το ΠΟΑ-ΤΕΕ, απαιτεί ένα ολοκληρωμένο, μεθοδικό και συστηματικό πρόγραμμα με μετρήσιμους στόχους και χρονικές δεσμεύσεις. Και αυτό θα πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό από την Πολιτεία, τους αρμόδιους Φορείς και την κοινωνία. Η οδική ασφάλεια, ειδικά στη χώρα μας, προσομοιάζει με «Λερναία Ύδρα» που δεν πρέπει να υποτιμάται. Η παρατηρηθείσα μείωση των νεκρών το Α΄ εξάμηνο του 2010 δεν πρέπει να δημιουργεί εφησυχασμό ή ευφορία σε κανένα εμπλεκόμενο φορέα της Πολιτείας.
  • Blogroll

  • Blog Archive