Δείχνουν να συμφωνούν Μαγκριώτης και όμιλοι για μείωση
Μόνο σε βάρος των χρημάτων που θα εισπράττει από τα διόδια το Ελληνικό δημόσιο δέχονται οι όμιλοι των παραχωρησιούχων και οι τράπεζες που τους υποστηρίζουν πιθανή μείωση του κόστους διέλευσης. Βλέπουν τα έσοδα να έχουν πάθει καθίζηση λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης ενώ την ίδια στιγμή οι τράπεζες βάζουν στο τραπέζι και τα δεύτερα σενάρια. Την ίδια στιγμή οι αποφάσεις που προωθούνται κυρίως για τα γειτονικά διόδια έχουν ανάψει φωτιές στις κινήσεις των πολιτών ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που δίνουν προεκλογικό φόντο στην πιθανή μείωση.
Για διαφορετικούς λόγους συμπλέουν κυβέρνηση και όμιλοι κατασκευαστών
Σαν τη γάτα με το ποντίκι παίζουν πλέον η κυβέρνηση με τους κατασκευαστές των έργων παραχώρησης ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το θέμα της μείωσης των τιμών των διοδίων. Πλέον η δήλωση που έκανε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα στη Λάρισα ο κ. Γιάννης Μαγκριώτης μπορεί να περιγραφεί ως κάποια πιθανή συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση και τις εταιρίες που είναι ανάδοχοι όμως σε καμιά περίπτωση αυτή η εξέλιξη δεν απομακρύνεται από τα πιθανά έσοδα του δημοσίου από τα διόδια τα οποία θα αρχίσει να εισπράττει το 2012.
«Η σχετική προεργασία έχει γίνει για την επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων που αφορά τη μείωση των κρατικών εσόδων. Στις αρχές του επόμενου έτους ίσως έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα» σημείωνε το Νοέμβριο του 2009, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιάννης Μαγκριώτης, στο περιθώριο κομματικής εκδήλωσης στη Λάρισα. Από το 2009 όμως μέχρι τώρα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και της εμπλοκής της τρόικας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μήνυμα που δίνεται μέχρι σήμερα είναι ότι σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων σε βάρος των εσόδων του δημοσίου, τα οποία μάλιστα προβλέπονται και μέσα στο μνημόνιο. Επομένως είναι πράγμα απίθανο ένα τέτοιο σενάριο, όπως άλλωστε είχε αποτυπωθεί και το προηγούμενο διάστημα και για τις πέντε ενεργές συμβάσεις.
Από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει διάθεση από τους κατασκευαστικούς ομίλους να προχωρήσουν σε απώλειες πιθανών εσόδων παρά το γεγονός ότι και οι ίδιοι διαπιστώνουν υστέρηση σε ό,τι αφορά την είσπραξη εσόδων που είχαν προβλέψει. Το γεγονός ότι στην κατασκευή αυτών των έργων έχουν εμπλακεί και τράπεζες και όλα πλέον συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι είναι
πράγματι ικανό να μπει στο τραπέζι για να συζητηθεί μια πιθανή αναμόρφωση των συμβάσεων σε βάρος των εισπράξεων των εταιρειών που τις διαχειρίζονται. Άλλωστε ήδη έχουν ξεκινήσει οι τράπεζες να έχουν και δεύτερες σκέψεις για τη χρηματοδότηση των έργων παραχώρησης. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε ακόμη και κυβερνητικούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα ο υφυπουργός υποδομών κ. Μαγκριώτης, να μιλούν περί «λαϊκισμού και προεκλογικών υποσχέσεων».
Πληροφορίες συγκλίνουν ότι σ’ αυτή τη φάση είναι μαζί, κυβέρνηση και οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα διόδια, για δύο διαφορετικούς λόγους. Η μεν κυβέρνηση λόγω της πίεσης που υπάρχει από τη βάση και ενόψει των εκλογών, οι δε εταιρείες που διαχειρίζονται το εθνικό δίκτυο κυρίως λόγω της κάμψης των εσόδων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυκλοφορία στο σύνολο των εθνικών οδικών δικτύων υπολογίζεται ότι έχει υποχωρήσει κατά 20%, με αποτέλεσμα τα έσοδα από διόδια να έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί προβληματισμό στους κατασκευαστικούς ομίλους, αφού τα διόδια αποτελούν βασικό πυλώνα χρηματοδότησης των πέντε οδικών έργων.
Έτσι, κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι κατασκευαστικές φέρονται να έχουν ζητήσει τη μείωση των διοδίων μέσω της μείωσης των εσόδων που εισπράττει το κράτος, ως μία λύση για την ανάκαμψη της κυκλοφορίας στις υπό κατασκευή οδικές αρτηρίες.
Η «λύση» αυτή, ωστόσο βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές δυσκολίες. Το δημόσιο θα αρχίζει να εισπράττει έσοδα από τα πέντε οδικά έργα παραχώρησης από το 2012. Με άλλα λόγια, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, μέχρι τότε δεν θα ήταν δυνατόν να μειωθούν τα διόδια μέσω της συγκεκριμένης «φόρμουλας», δηλαδή της μείωσης των εσόδων του δημοσίου. Και αυτό επειδή σε διαφορετική περίπτωση οι τράπεζες θα ζητούσαν πολύ υψηλά επιτόκια, σε σχέση με αυτά που δανείζεται το δημόσιο.
«Η συζήτηση περί μείωσης των διοδίων αναθερμαίνεται εξαιτίας των εκλογών. Εξάλλου, οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν την κατασκευή παράπλευρων δικτύων, ώστε τουλάχιστον οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών να έχουν τη δυνατότητα να μετακινούνται χωρίς να πληρώνουν διόδια» σημειώνει υψηλόβαθμο στέλεχος της κατασκευαστικής αγοράς. Τέλος να σημειωθεί ότι ιδιαίτερη σημειολογική σημασία έχει και το γεγονός ότι ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας έχει επανειλημμένως αποφύγει στις δημόσιες τοποθετήσεις του να μιλήσει περί μείωσης του τιμήματος των διοδίων, αλλά εστιάζεται στην αναβάθμιση των παράπλευρων οδικών δικτύων.
Η τροπολογία και οι ενστάσεις
Η τροπολογία που κατατέθηκε χθες στην Βουλή από το Υπουργείο Υποδομών και η οποία δίνει την δυνατότητα για κατάργηση σταθμών διοδίων που βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους θα είναι ένα ακόμη θέμα συζήτησης στην συγκέντρωση που θα πραγματοποιήσει αύριο Κυριακή στις 11:00 η Επιτροπή Αγώνα κατά των Διοδίων των κατοίκων του Μώλου. Συγκεκριμένα η τροπολογία αυτή γίνεται προκειμένου να ελαφρυνθούν οι τοπικές κοινωνίες από την υπέρμετρη καταβολή διοδίων σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται επαρκώς από το παράπλευρο οδικό δίκτυο. Προβλέπει μάλιστα τη δυνατότητα ενοποίησης κοντινών σταθμών διοδίων για να επιλυθεί η υπερβολική χρέωση των πολιτών τοπικών κοινωνιών, αλλά και την αποκατάσταση της ζημιάς του παραχωρησιούχου, με ανάλογη προσαρμογή του ύψους αντιτίμου του διοδίου στον εναπομείναντα σταθμό.
Στο πλαίσιο δηλαδή της τροπολογίας δίνεται η δυνατότητα στο Υπουργείο να προχωρήσει στην κατάργηση ή ενοποίηση σταθμών διοδίων. Ωστόσο τα χρήματα που θα χάσει η παραχωρησιούχος εταιρία από την κατάργηση αυτών των σταθμών θα μετακυλιστούν και θα μεταφερθούν στο αντίτιμο του γειτονικού σταθμού που θα παραμείνει.
Ωστόσο σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά από την συγκεκριμένη τροπολογία που κατατέθηκε χθες στην Βουλή, παραμένουν αδιευκρίνιστα μια σειρά από επιμέρους ζητήματα.
Συγκεκριμένα δεν έχει γίνει γνωστό για το αν η τροπολογία αφορά μόνο τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων ή και τους πλευρικούς, αλλά και ποια είναι η απόσταση που καθορίζει το αν δύο σταθμοί διοδίων θεωρούνται κοντινοί.
Επίσης δεν υπάρχει ξεκάθαρη αναφορά για τον τρόπο που θα γίνει η μεταφορά των εσόδων που χάνονται στον εναπομείναντα σταθμό, και το αν θα υπάρξουν συνέπειες για το Δημόσιο από τις δεσμεύσεις που υπάρχουν από τις συμβάσεις παραχώρησης.
Από την πλευρά τους πάντως οι περισσότερες σχεδόν Επιτροπές Αγώνα που έχουν δημιουργηθεί σε παράπλευρες των εθνικών οδών περιοχές έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους σε παρόμοιες ενέργειες του Υπουργείου, όπως οι κάρτες ελεύθερης διέλευσης, και επιμένουν στη θέση τους για κατάργηση των σταθμών διοδίων, η εκμετάλλευση των οποίων έχει παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρίες.
Στο πλαίσιο αυτό, αύριο Κυριακή στις 11:00 η Επιτροπή Αγώνα κατά των Διοδίων των κατοίκων του Μώλου διοργανώνει ανοιχτή συγκέντρωση στην αίθουσα του Δημαρχείου Μώλου, στην οποία μάλιστα θα παραβρεθούν εκπρόσωποι Επιτροπών από διάφορες περιοχές της χώρας.
Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης θα γίνουν αναφορές στις μέχρι τώρα κινητοποιήσεις και τα αποτελέσματα που έχουν επιφέρει στην εξάπλωση του κινήματος «δεν πληρώνω», αλλά και στον σχεδιασμό των επόμενων δράσεων.
Επίσης θα πρέπει να σημειώσουμε πως στην συγκέντρωση του Μώλου δεν θα παραβρεθεί επίσημα η Επιτροπή Αγώνα της Τραγάνας, που με σχετική ανακοίνωσή της έχει κάνει γνωστό πως αναστέλλει τις κινητοποιήσεις μέχρι τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Ωστόσο αναμένεται να παραβρεθούν μεμονωμένα άτομα από την Τραγάνα και την ευρύτερη περιοχή της Λοκρίδας. Άγνωστο επίσης είναι αν θα παραβρεθεί η Επιτροπή Αγώνα της Λαμίας.
Τέλος θα πρέπει να αναφέρουμε πως με την ολοκλήρωση της συγκέντρωσης στο Δημαρχείο του Μώλου περίπου στις 13:00 η ώρα, οι παρευρισκόμενοι θα μετακινηθούν μέχρι τα διόδια της Πελασγίας, όπου θα ανοίξουν τα διόδια επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων.
πηγή: Ημέρα Σάββατο 16.10.2010
Στο πολύ καλό άρθρο της εφημερίδας Ημέρα υπάρχει μια ανακρίβεια σχετικά με την μη συμμετοχή της επιτροπής Τραγάνας. Η επιτροπή Τραγάνας συμμετέχει και στη συγκέντρωση στο Μώλο και στο άνοιγμα των διοδίων της Πελασγίας.
Μόνο σε βάρος των χρημάτων που θα εισπράττει από τα διόδια το Ελληνικό δημόσιο δέχονται οι όμιλοι των παραχωρησιούχων και οι τράπεζες που τους υποστηρίζουν πιθανή μείωση του κόστους διέλευσης. Βλέπουν τα έσοδα να έχουν πάθει καθίζηση λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης ενώ την ίδια στιγμή οι τράπεζες βάζουν στο τραπέζι και τα δεύτερα σενάρια. Την ίδια στιγμή οι αποφάσεις που προωθούνται κυρίως για τα γειτονικά διόδια έχουν ανάψει φωτιές στις κινήσεις των πολιτών ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που δίνουν προεκλογικό φόντο στην πιθανή μείωση.
Τι παίζεται με τα διόδια;
Για διαφορετικούς λόγους συμπλέουν κυβέρνηση και όμιλοι κατασκευαστών
Σαν τη γάτα με το ποντίκι παίζουν πλέον η κυβέρνηση με τους κατασκευαστές των έργων παραχώρησης ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το θέμα της μείωσης των τιμών των διοδίων. Πλέον η δήλωση που έκανε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα στη Λάρισα ο κ. Γιάννης Μαγκριώτης μπορεί να περιγραφεί ως κάποια πιθανή συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση και τις εταιρίες που είναι ανάδοχοι όμως σε καμιά περίπτωση αυτή η εξέλιξη δεν απομακρύνεται από τα πιθανά έσοδα του δημοσίου από τα διόδια τα οποία θα αρχίσει να εισπράττει το 2012.
«Η σχετική προεργασία έχει γίνει για την επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων που αφορά τη μείωση των κρατικών εσόδων. Στις αρχές του επόμενου έτους ίσως έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα» σημείωνε το Νοέμβριο του 2009, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιάννης Μαγκριώτης, στο περιθώριο κομματικής εκδήλωσης στη Λάρισα. Από το 2009 όμως μέχρι τώρα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και της εμπλοκής της τρόικας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μήνυμα που δίνεται μέχρι σήμερα είναι ότι σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων σε βάρος των εσόδων του δημοσίου, τα οποία μάλιστα προβλέπονται και μέσα στο μνημόνιο. Επομένως είναι πράγμα απίθανο ένα τέτοιο σενάριο, όπως άλλωστε είχε αποτυπωθεί και το προηγούμενο διάστημα και για τις πέντε ενεργές συμβάσεις.
Από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει διάθεση από τους κατασκευαστικούς ομίλους να προχωρήσουν σε απώλειες πιθανών εσόδων παρά το γεγονός ότι και οι ίδιοι διαπιστώνουν υστέρηση σε ό,τι αφορά την είσπραξη εσόδων που είχαν προβλέψει. Το γεγονός ότι στην κατασκευή αυτών των έργων έχουν εμπλακεί και τράπεζες και όλα πλέον συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι είναι
πράγματι ικανό να μπει στο τραπέζι για να συζητηθεί μια πιθανή αναμόρφωση των συμβάσεων σε βάρος των εισπράξεων των εταιρειών που τις διαχειρίζονται. Άλλωστε ήδη έχουν ξεκινήσει οι τράπεζες να έχουν και δεύτερες σκέψεις για τη χρηματοδότηση των έργων παραχώρησης. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε ακόμη και κυβερνητικούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα ο υφυπουργός υποδομών κ. Μαγκριώτης, να μιλούν περί «λαϊκισμού και προεκλογικών υποσχέσεων».
Πληροφορίες συγκλίνουν ότι σ’ αυτή τη φάση είναι μαζί, κυβέρνηση και οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα διόδια, για δύο διαφορετικούς λόγους. Η μεν κυβέρνηση λόγω της πίεσης που υπάρχει από τη βάση και ενόψει των εκλογών, οι δε εταιρείες που διαχειρίζονται το εθνικό δίκτυο κυρίως λόγω της κάμψης των εσόδων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυκλοφορία στο σύνολο των εθνικών οδικών δικτύων υπολογίζεται ότι έχει υποχωρήσει κατά 20%, με αποτέλεσμα τα έσοδα από διόδια να έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί προβληματισμό στους κατασκευαστικούς ομίλους, αφού τα διόδια αποτελούν βασικό πυλώνα χρηματοδότησης των πέντε οδικών έργων.
Έτσι, κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι κατασκευαστικές φέρονται να έχουν ζητήσει τη μείωση των διοδίων μέσω της μείωσης των εσόδων που εισπράττει το κράτος, ως μία λύση για την ανάκαμψη της κυκλοφορίας στις υπό κατασκευή οδικές αρτηρίες.
Η «λύση» αυτή, ωστόσο βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές δυσκολίες. Το δημόσιο θα αρχίζει να εισπράττει έσοδα από τα πέντε οδικά έργα παραχώρησης από το 2012. Με άλλα λόγια, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, μέχρι τότε δεν θα ήταν δυνατόν να μειωθούν τα διόδια μέσω της συγκεκριμένης «φόρμουλας», δηλαδή της μείωσης των εσόδων του δημοσίου. Και αυτό επειδή σε διαφορετική περίπτωση οι τράπεζες θα ζητούσαν πολύ υψηλά επιτόκια, σε σχέση με αυτά που δανείζεται το δημόσιο.
«Η συζήτηση περί μείωσης των διοδίων αναθερμαίνεται εξαιτίας των εκλογών. Εξάλλου, οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν την κατασκευή παράπλευρων δικτύων, ώστε τουλάχιστον οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών να έχουν τη δυνατότητα να μετακινούνται χωρίς να πληρώνουν διόδια» σημειώνει υψηλόβαθμο στέλεχος της κατασκευαστικής αγοράς. Τέλος να σημειωθεί ότι ιδιαίτερη σημειολογική σημασία έχει και το γεγονός ότι ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας έχει επανειλημμένως αποφύγει στις δημόσιες τοποθετήσεις του να μιλήσει περί μείωσης του τιμήματος των διοδίων, αλλά εστιάζεται στην αναβάθμιση των παράπλευρων οδικών δικτύων.
Η τροπολογία και οι ενστάσεις
Η τροπολογία που κατατέθηκε χθες στην Βουλή από το Υπουργείο Υποδομών και η οποία δίνει την δυνατότητα για κατάργηση σταθμών διοδίων που βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους θα είναι ένα ακόμη θέμα συζήτησης στην συγκέντρωση που θα πραγματοποιήσει αύριο Κυριακή στις 11:00 η Επιτροπή Αγώνα κατά των Διοδίων των κατοίκων του Μώλου. Συγκεκριμένα η τροπολογία αυτή γίνεται προκειμένου να ελαφρυνθούν οι τοπικές κοινωνίες από την υπέρμετρη καταβολή διοδίων σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται επαρκώς από το παράπλευρο οδικό δίκτυο. Προβλέπει μάλιστα τη δυνατότητα ενοποίησης κοντινών σταθμών διοδίων για να επιλυθεί η υπερβολική χρέωση των πολιτών τοπικών κοινωνιών, αλλά και την αποκατάσταση της ζημιάς του παραχωρησιούχου, με ανάλογη προσαρμογή του ύψους αντιτίμου του διοδίου στον εναπομείναντα σταθμό.
Στο πλαίσιο δηλαδή της τροπολογίας δίνεται η δυνατότητα στο Υπουργείο να προχωρήσει στην κατάργηση ή ενοποίηση σταθμών διοδίων. Ωστόσο τα χρήματα που θα χάσει η παραχωρησιούχος εταιρία από την κατάργηση αυτών των σταθμών θα μετακυλιστούν και θα μεταφερθούν στο αντίτιμο του γειτονικού σταθμού που θα παραμείνει.
Ωστόσο σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά από την συγκεκριμένη τροπολογία που κατατέθηκε χθες στην Βουλή, παραμένουν αδιευκρίνιστα μια σειρά από επιμέρους ζητήματα.
Συγκεκριμένα δεν έχει γίνει γνωστό για το αν η τροπολογία αφορά μόνο τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων ή και τους πλευρικούς, αλλά και ποια είναι η απόσταση που καθορίζει το αν δύο σταθμοί διοδίων θεωρούνται κοντινοί.
Επίσης δεν υπάρχει ξεκάθαρη αναφορά για τον τρόπο που θα γίνει η μεταφορά των εσόδων που χάνονται στον εναπομείναντα σταθμό, και το αν θα υπάρξουν συνέπειες για το Δημόσιο από τις δεσμεύσεις που υπάρχουν από τις συμβάσεις παραχώρησης.
Από την πλευρά τους πάντως οι περισσότερες σχεδόν Επιτροπές Αγώνα που έχουν δημιουργηθεί σε παράπλευρες των εθνικών οδών περιοχές έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους σε παρόμοιες ενέργειες του Υπουργείου, όπως οι κάρτες ελεύθερης διέλευσης, και επιμένουν στη θέση τους για κατάργηση των σταθμών διοδίων, η εκμετάλλευση των οποίων έχει παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρίες.
Στο πλαίσιο αυτό, αύριο Κυριακή στις 11:00 η Επιτροπή Αγώνα κατά των Διοδίων των κατοίκων του Μώλου διοργανώνει ανοιχτή συγκέντρωση στην αίθουσα του Δημαρχείου Μώλου, στην οποία μάλιστα θα παραβρεθούν εκπρόσωποι Επιτροπών από διάφορες περιοχές της χώρας.
Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης θα γίνουν αναφορές στις μέχρι τώρα κινητοποιήσεις και τα αποτελέσματα που έχουν επιφέρει στην εξάπλωση του κινήματος «δεν πληρώνω», αλλά και στον σχεδιασμό των επόμενων δράσεων.
Επίσης θα πρέπει να σημειώσουμε πως στην συγκέντρωση του Μώλου δεν θα παραβρεθεί επίσημα η Επιτροπή Αγώνα της Τραγάνας, που με σχετική ανακοίνωσή της έχει κάνει γνωστό πως αναστέλλει τις κινητοποιήσεις μέχρι τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Ωστόσο αναμένεται να παραβρεθούν μεμονωμένα άτομα από την Τραγάνα και την ευρύτερη περιοχή της Λοκρίδας. Άγνωστο επίσης είναι αν θα παραβρεθεί η Επιτροπή Αγώνα της Λαμίας.
Τέλος θα πρέπει να αναφέρουμε πως με την ολοκλήρωση της συγκέντρωσης στο Δημαρχείο του Μώλου περίπου στις 13:00 η ώρα, οι παρευρισκόμενοι θα μετακινηθούν μέχρι τα διόδια της Πελασγίας, όπου θα ανοίξουν τα διόδια επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων.
πηγή: Ημέρα Σάββατο 16.10.2010
Στο πολύ καλό άρθρο της εφημερίδας Ημέρα υπάρχει μια ανακρίβεια σχετικά με την μη συμμετοχή της επιτροπής Τραγάνας. Η επιτροπή Τραγάνας συμμετέχει και στη συγκέντρωση στο Μώλο και στο άνοιγμα των διοδίων της Πελασγίας.