Ενα νέο χαράτσι διοδίων θα είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν μέχρι το τέλος του μήνα οι οδηγοί που κινούνται στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, μετά την παράδοση προ ημερών στην κυκλοφορία ενός νέου τμήματος 13 χιλιομέτρων από την Τρίπολη ως το Αθήναιον. Τα διόδια βρίσκονται στο ύψος της Ασέας, ενώ αργότερα στον ίδιο αυτοκινητόδρομο θα λειτουργήσει ένας ακόμη μετωπικός σταθμός κοντά στο Λεύκτρο, αλλά και αρκετοί πλευρικοί σε όλους τους ανισόπεδους κόμβους!
Το φορομπηχτικό αυτό μπαράζ είναι αποτέλεσμα της πολιτικής των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, που παραχωρεί σε επιχειρηματικούς ομίλους το εθνικό οδικό δίκτυο, για να ενισχυθεί η κερδοφορία του κεφαλαίου, αφού αυτοί χωρίς να συμμετέχουν στο κόστος κατασκευής ούτε με 10%, αποκτούν δικαίωμα εκμετάλλευσης για δεκαετίες. Το μπαράζ μάλιστα αυτό πρόκειται να συνεχιστεί, καθώς:
Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να μπουν και τα πρώτα διόδια στο Μαλιακό κοντά στις Θερμοπύλες, που θα εκμεταλλεύεται ο όμιλος «Κεντρική Οδός ΑΕ», που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).
Αυξήσεις στην τιμή των διοδίων μέχρι και κατά 40% πρόκειται να επιβάλει από τις αρχές του 2011 ο ιδιωτικός όμιλος «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που εκμεταλλεύεται το τμήμα Ράχες Φθιώτιδας - Κλειδί Ημαθίας, ενώ ήδη κατασκευάζει ένα νέο πλευρικό σταθμό είσπραξης στη Λεπτοκαρυά.
Ανάλογες αυξήσεις ετοιμάζεται να επιβάλει και ο όμιλος «Νέα Οδός ΑΕ», που εκμεταλλεύεται το τμήμα της Εθνικής Οδού Αθήνα - Σκάρφεια Φθιώτιδας, ενώ σκοπεύει να επιβάλει νέο χαράτσι στο δρόμο Σχηματάρι - Χαλκίδα, μόλις ολοκληρωθούν τα έργα που κατασκευάζονται αποκλειστικά με χρήματα του ελληνικού λαού.
Στα μέσα του 2011, ο όμιλος «Ολυμπία Οδός ΑΕ», που εκμεταλλεύεται το τμήμα της Εθνικής Οδού Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος σκοπεύει να λειτουργήσει αμφίπλευρα τους σταθμούς διοδίων, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να πληρώνουν και προς τις δύο κατευθύνσεις. Ταυτόχρονα, και άλλοι πλευρικοί σταθμοί διοδίων, εκτός από αυτούς που λειτουργούν σήμερα στη Νέα Πέραμο και τους Αγίους Θεοδώρους, αναμένεται να στηθούν εντός του 2011 και στο τμήμα της Εθνικής Οδού Ελευσίνα - Κόρινθος.
Στο μεταξύ, οι μεγαλοεργολάβοι των πέντε οδικών έργων που κατασκευάζονται με «συμβάσεις παραχώρησης» τύπου ΣΔΙΤ, εκμεταλλευόμενοι τα «παράθυρα» των συμβάσεων, αλλά και ορισμένες καθυστερήσεις από πλευράς του Δημοσίου που αφορούν στις απαλλοτριώσεις, τη μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας και στις αρχαιολογικές ανασκαφές, ζητούν πρόσθετες αμοιβές ή τον συμψηφισμό των δικών τους καθυστερήσεων, κερδίζοντας και χρόνο και χρήμα. Πολύ περισσότερο που οι καθυστερήσεις αυτές σε τίποτε δεν τους εμποδίζουν να προχωρούν σε αλλεπάλληλες αυξήσεις των διοδίων και σε «φύτεμα» όλο και περισσότερων σταθμών είσπραξης.
Το Δημόσιο, επίσης, δηλαδή ο ελληνικός λαός, υποχρεώνεται να πληρώνει υπέρογκα ποσά και για τις αλλαγές στις χαράξεις των αυτοκινητοδρόμων ή και σε προδιαγραφές των έργων. Ετσι μετά τα 160 εκατ. ευρώ παραπάνω που συμφωνήθηκε να πληρώσει για τις σήραγγες των Τεμπών, τώρα αναμένεται να πληρωθούν έως 300 εκατ. ευρώ παραπάνω στην εργολαβία της «Ολυμπίας Οδού» για παρακάμψεις στα Βραχνέικα Αχαΐας και στον Καϊάφα Ηλείας.
πηγή: Ριζοσπάστης
Το φορομπηχτικό αυτό μπαράζ είναι αποτέλεσμα της πολιτικής των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, που παραχωρεί σε επιχειρηματικούς ομίλους το εθνικό οδικό δίκτυο, για να ενισχυθεί η κερδοφορία του κεφαλαίου, αφού αυτοί χωρίς να συμμετέχουν στο κόστος κατασκευής ούτε με 10%, αποκτούν δικαίωμα εκμετάλλευσης για δεκαετίες. Το μπαράζ μάλιστα αυτό πρόκειται να συνεχιστεί, καθώς:
Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να μπουν και τα πρώτα διόδια στο Μαλιακό κοντά στις Θερμοπύλες, που θα εκμεταλλεύεται ο όμιλος «Κεντρική Οδός ΑΕ», που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).
Αυξήσεις στην τιμή των διοδίων μέχρι και κατά 40% πρόκειται να επιβάλει από τις αρχές του 2011 ο ιδιωτικός όμιλος «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που εκμεταλλεύεται το τμήμα Ράχες Φθιώτιδας - Κλειδί Ημαθίας, ενώ ήδη κατασκευάζει ένα νέο πλευρικό σταθμό είσπραξης στη Λεπτοκαρυά.
Ανάλογες αυξήσεις ετοιμάζεται να επιβάλει και ο όμιλος «Νέα Οδός ΑΕ», που εκμεταλλεύεται το τμήμα της Εθνικής Οδού Αθήνα - Σκάρφεια Φθιώτιδας, ενώ σκοπεύει να επιβάλει νέο χαράτσι στο δρόμο Σχηματάρι - Χαλκίδα, μόλις ολοκληρωθούν τα έργα που κατασκευάζονται αποκλειστικά με χρήματα του ελληνικού λαού.
Στα μέσα του 2011, ο όμιλος «Ολυμπία Οδός ΑΕ», που εκμεταλλεύεται το τμήμα της Εθνικής Οδού Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος σκοπεύει να λειτουργήσει αμφίπλευρα τους σταθμούς διοδίων, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να πληρώνουν και προς τις δύο κατευθύνσεις. Ταυτόχρονα, και άλλοι πλευρικοί σταθμοί διοδίων, εκτός από αυτούς που λειτουργούν σήμερα στη Νέα Πέραμο και τους Αγίους Θεοδώρους, αναμένεται να στηθούν εντός του 2011 και στο τμήμα της Εθνικής Οδού Ελευσίνα - Κόρινθος.
Στο μεταξύ, οι μεγαλοεργολάβοι των πέντε οδικών έργων που κατασκευάζονται με «συμβάσεις παραχώρησης» τύπου ΣΔΙΤ, εκμεταλλευόμενοι τα «παράθυρα» των συμβάσεων, αλλά και ορισμένες καθυστερήσεις από πλευράς του Δημοσίου που αφορούν στις απαλλοτριώσεις, τη μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας και στις αρχαιολογικές ανασκαφές, ζητούν πρόσθετες αμοιβές ή τον συμψηφισμό των δικών τους καθυστερήσεων, κερδίζοντας και χρόνο και χρήμα. Πολύ περισσότερο που οι καθυστερήσεις αυτές σε τίποτε δεν τους εμποδίζουν να προχωρούν σε αλλεπάλληλες αυξήσεις των διοδίων και σε «φύτεμα» όλο και περισσότερων σταθμών είσπραξης.
Το Δημόσιο, επίσης, δηλαδή ο ελληνικός λαός, υποχρεώνεται να πληρώνει υπέρογκα ποσά και για τις αλλαγές στις χαράξεις των αυτοκινητοδρόμων ή και σε προδιαγραφές των έργων. Ετσι μετά τα 160 εκατ. ευρώ παραπάνω που συμφωνήθηκε να πληρώσει για τις σήραγγες των Τεμπών, τώρα αναμένεται να πληρωθούν έως 300 εκατ. ευρώ παραπάνω στην εργολαβία της «Ολυμπίας Οδού» για παρακάμψεις στα Βραχνέικα Αχαΐας και στον Καϊάφα Ηλείας.
πηγή: Ριζοσπάστης