της Μαριάννας Τζάννε στο Πρώτο ΘΕΜΑ
Περικυκλωμένοι οι οδηγοί σε όλο το εθνικό δίκτυο
Οι εκλογές τελείωσαν, τα διόδια ήρθαν. Το εθνικό οδικό δίκτυο αρχίζουν να «βομβαρδίζουν» από σήμερα το βράδυ οι εργολάβοι των συμβάσεων παραχώρησης θέτοντας σε λειτουργία δύο νέους σταθμούς διοδίων: στην Ασέα, που είναι ο τρίτος σταθμός για τον αυτοκινητόδρομο «Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα», μετά το Σπαθοβούνι, και τη Νεστάνη και στην Αγία Τριάδα στην περιοχή της Λαμίας.
Τα νέα τιμολόγια στην Πελοπόννησο, τα οποία συνοδεύονται και με αναπροσαρμογή της χρέωσης ανά χιλιόμετρο σε 0,04 ευρώ από 0,03 ευρώ, βάζουν φωτιά στις τιμές των διοδίων που σε εποχές μνημονίου αυξάνονται έως και 37,5%!
Έτσι από σήμερα το βράδυ για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό και κινούνται από Αθήνα προς Καλαμάτα, η διαδρομή θα περιλαμβάνει συνολικά πέντε σταθμούς και θα κοστίζει 12 ευρώ από 9 ευρώ, ανεβάζοντας το κόστος των μετακινήσεων κατά 33%.
Ο νέος σταθμός στην Ασέα είχε εξαγγελθεί πριν της 7 Νοεμβρίου στο πλαίσιο της παράδοσης του τμήματος Τρίπολη- Αθήναιο μήκους 12,5 χλμ. αλλά για ευνόητους λόγους η λειτουργία του αναβλήθηκε για μετά τις εκλογές.
Με βάση της σύμβαση παραχώρησης, η κοινοπραξία Μορέας (Άκτωρ και Ιντρακόμ) έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει ακόμη δύο μετωπικούς σταθμούς, ένας εκ των οποίων προβλέπεται να εγκατασταθεί με την παράδοση του τμήματος «Λεύκτρο-Παραδείσια» μήκους 6 χιλιομέτρων που προγραμματίζεται να δοθεί σε κυκλοφορία έως τα τέλη του χρόνου.
Ανατίμηση για τα διόδια των Μαλγάρων
Είχε προηγηθεί την περασμένη Τρίτη η ανατίμηση κατά 40% του διοδίου στο σταθμό των Μαλγάρων (στα 2,80 ευρώ από 2 ευρώ) κοντά στη Θεσσαλονίκη, με την οποία το δημόσιο έρχεται να εξοφλήσει παλιά και νέα «γραμμάτια» στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (κατασκευάζει τα έργα από το Κλειδί Ημαθίας-Ράχες Μαλιακού) για την μην λειτουργία του σταθμού του Αιγινίου στην Πιερία.
Ο σταθμός των Μαλγάρων έχει περάσει στην διαχείριση της Εγνατίας Οδό ΑΕ, και τα έσοδα θα μοιράζονται προκειμένου να αποζημιωθεί η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου για την κατάργηση του Αιγινίου.
Τον σταθμό που σχεδίαζε να λειτουργήσει από το καλοκαίρι κοντά στις Θερμοπύλες στην Λαμία ξεκινά αντίστοιχα και η κοινοπραξία της Νέας Οδού (ΓΕΚ-Τέρνα –Dragados-Ferrovial), επιβαρύνοντας τους οδηγούς με 1,10 ευρώ για τα δίκυκλα, 1,55 ευρώ για τα ΙΧ και με 4 ευρώ για τα φορτηγά.
Τα νέα διόδια καθυστέρησαν να λειτουργήσουν εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων της Αττικάτ που κατασκευάζει τα έργα στο Μαλιακό (σ.σ διόδια του δρόμου θα χρηματοδοτήσουν την κατασκευή του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας που θα συνδέσει τη Λαμία με την Εγνατία μέσω Θεσσαλίας), τα οποία ενώ θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί, αναμένεται να ολοκληρωθούν σε δύο χρόνια. Σήμερα οι εργασίες στην περιοχή έχουν βαλτώσει και για να λειτουργήσει ο σταθμός έχει βάλλει πλάτη η Εγνατία Οδός ΑΕ καθώς σε διαφορετική περίπτωση το δημόσιο θα πρέπει να αποζημιώσει τον εργολάβο για όσο διάστημα καθυστερεί η παράδοση.
Έρχονται νέοι σταθμοί και στην Αθήνα
Νέα διόδια αναμένεται να θέσει προσεχώς σε λειτουργία και η Ιόνια Οδός στο τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, όπου προβλέπεται η εγκατάσταση τεσσάρων νέων σταθμών (Πύρνας, Καλυφτάκη, Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης).
Όλα δείχνουν ότι η αρχή θα γίνει στον Άγιο Στέφανο όπου υπάρχει συμφωνία με την κοινοπραξία να λειτουργήσει σε πρώτη φάση ο σταθμός για τα βαριά οχήματα και να αναλάβει ο εργολάβος την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου που θα εξυπηρετεί τις τοπικές μετακινήσεις.
Εδώ και μήνες οι τεχνικές εταιρείες βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, περιμένοντας το πράσινο φως της κυβέρνησης για να λειτουργήσουν νέοι σταθμοί διοδίων και να αναπροσαρμοστούν οι τιμές των υφιστάμενων.
Όμως τα αιτήματα προσέκρουσαν στις αυτοδιοικητικές εκλογές που ανέτρεψαν τα σχέδια. Πλέον ο δρόμος είναι ανοικτός, όχι όμως και «τα σκυλιά δεμένα» καθώς το κίνημα των πολιτών εναντίον των διοδίων μεγαλώνει και ετοιμάζει νέες κινητοποιήσεις.
Περικυκλωμένοι οι οδηγοί σε όλο το εθνικό δίκτυο
Οι εκλογές τελείωσαν, τα διόδια ήρθαν. Το εθνικό οδικό δίκτυο αρχίζουν να «βομβαρδίζουν» από σήμερα το βράδυ οι εργολάβοι των συμβάσεων παραχώρησης θέτοντας σε λειτουργία δύο νέους σταθμούς διοδίων: στην Ασέα, που είναι ο τρίτος σταθμός για τον αυτοκινητόδρομο «Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα», μετά το Σπαθοβούνι, και τη Νεστάνη και στην Αγία Τριάδα στην περιοχή της Λαμίας.
Τα νέα τιμολόγια στην Πελοπόννησο, τα οποία συνοδεύονται και με αναπροσαρμογή της χρέωσης ανά χιλιόμετρο σε 0,04 ευρώ από 0,03 ευρώ, βάζουν φωτιά στις τιμές των διοδίων που σε εποχές μνημονίου αυξάνονται έως και 37,5%!
Έτσι από σήμερα το βράδυ για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό και κινούνται από Αθήνα προς Καλαμάτα, η διαδρομή θα περιλαμβάνει συνολικά πέντε σταθμούς και θα κοστίζει 12 ευρώ από 9 ευρώ, ανεβάζοντας το κόστος των μετακινήσεων κατά 33%.
Ο νέος σταθμός στην Ασέα είχε εξαγγελθεί πριν της 7 Νοεμβρίου στο πλαίσιο της παράδοσης του τμήματος Τρίπολη- Αθήναιο μήκους 12,5 χλμ. αλλά για ευνόητους λόγους η λειτουργία του αναβλήθηκε για μετά τις εκλογές.
Με βάση της σύμβαση παραχώρησης, η κοινοπραξία Μορέας (Άκτωρ και Ιντρακόμ) έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει ακόμη δύο μετωπικούς σταθμούς, ένας εκ των οποίων προβλέπεται να εγκατασταθεί με την παράδοση του τμήματος «Λεύκτρο-Παραδείσια» μήκους 6 χιλιομέτρων που προγραμματίζεται να δοθεί σε κυκλοφορία έως τα τέλη του χρόνου.
Ανατίμηση για τα διόδια των Μαλγάρων
Είχε προηγηθεί την περασμένη Τρίτη η ανατίμηση κατά 40% του διοδίου στο σταθμό των Μαλγάρων (στα 2,80 ευρώ από 2 ευρώ) κοντά στη Θεσσαλονίκη, με την οποία το δημόσιο έρχεται να εξοφλήσει παλιά και νέα «γραμμάτια» στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (κατασκευάζει τα έργα από το Κλειδί Ημαθίας-Ράχες Μαλιακού) για την μην λειτουργία του σταθμού του Αιγινίου στην Πιερία.
Ο σταθμός των Μαλγάρων έχει περάσει στην διαχείριση της Εγνατίας Οδό ΑΕ, και τα έσοδα θα μοιράζονται προκειμένου να αποζημιωθεί η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου για την κατάργηση του Αιγινίου.
Τον σταθμό που σχεδίαζε να λειτουργήσει από το καλοκαίρι κοντά στις Θερμοπύλες στην Λαμία ξεκινά αντίστοιχα και η κοινοπραξία της Νέας Οδού (ΓΕΚ-Τέρνα –Dragados-Ferrovial), επιβαρύνοντας τους οδηγούς με 1,10 ευρώ για τα δίκυκλα, 1,55 ευρώ για τα ΙΧ και με 4 ευρώ για τα φορτηγά.
Τα νέα διόδια καθυστέρησαν να λειτουργήσουν εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων της Αττικάτ που κατασκευάζει τα έργα στο Μαλιακό (σ.σ διόδια του δρόμου θα χρηματοδοτήσουν την κατασκευή του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας που θα συνδέσει τη Λαμία με την Εγνατία μέσω Θεσσαλίας), τα οποία ενώ θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί, αναμένεται να ολοκληρωθούν σε δύο χρόνια. Σήμερα οι εργασίες στην περιοχή έχουν βαλτώσει και για να λειτουργήσει ο σταθμός έχει βάλλει πλάτη η Εγνατία Οδός ΑΕ καθώς σε διαφορετική περίπτωση το δημόσιο θα πρέπει να αποζημιώσει τον εργολάβο για όσο διάστημα καθυστερεί η παράδοση.
Έρχονται νέοι σταθμοί και στην Αθήνα
Νέα διόδια αναμένεται να θέσει προσεχώς σε λειτουργία και η Ιόνια Οδός στο τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, όπου προβλέπεται η εγκατάσταση τεσσάρων νέων σταθμών (Πύρνας, Καλυφτάκη, Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης).
Όλα δείχνουν ότι η αρχή θα γίνει στον Άγιο Στέφανο όπου υπάρχει συμφωνία με την κοινοπραξία να λειτουργήσει σε πρώτη φάση ο σταθμός για τα βαριά οχήματα και να αναλάβει ο εργολάβος την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου που θα εξυπηρετεί τις τοπικές μετακινήσεις.
Εδώ και μήνες οι τεχνικές εταιρείες βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, περιμένοντας το πράσινο φως της κυβέρνησης για να λειτουργήσουν νέοι σταθμοί διοδίων και να αναπροσαρμοστούν οι τιμές των υφιστάμενων.
Όμως τα αιτήματα προσέκρουσαν στις αυτοδιοικητικές εκλογές που ανέτρεψαν τα σχέδια. Πλέον ο δρόμος είναι ανοικτός, όχι όμως και «τα σκυλιά δεμένα» καθώς το κίνημα των πολιτών εναντίον των διοδίων μεγαλώνει και ετοιμάζει νέες κινητοποιήσεις.