Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2010

Προ των πυλών τα διόδια στο κέντρο

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Δευτέρα, Νοεμβρίου 08, 2010
Αναζωπυρώνονται τα σενάρια που αφορούν στην τοποθέτηση διοδίων για τα οχήματα που επιθυμούν να εισέλθουν στο κέντρο της Αθήνας. Για τον λόγο αυτό άλλωστε το υπουργείο Μεταφορών συνέστησε ειδική 11μελή επιτροπή επιστημόνων που θα αναλάβει να εξετάσει το ζήτημα.

Ανάβει και επίσημα το «πράσινο φως» η κυβέρνηση για την τοποθέτηση διοδίων προς το κέντρο της Αθήνας καθώς η ειδική επιτροπή επιστημόνων που συνέστησε το υπουργείο Μεταφορών θα αναλάβει να εξετάσει όλες τις παραμέτρους του συγκεκριμένου μέτρου. Πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής ορίστηκε ο κ. Χρόνης Ακριτίδης, αναπληρωτής Δήμαρχος Αθηναίων και συγκοινωνιολόγων. Μεταξύ των υπολοίπων μελών της θα περιλαμβάνονται συγκοινωνιολόγοι, στελέχη του υπουργείου Μεταφορών καθώς και Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ).

Το μέτρο της εφαρμογής διοδίων για τα οχήματα που επιθυμούν να εισέλθουν στο κέντρο της Αθήνας ωστόσο εμπεριέχει αρκετά επιμέρους προβλήματα που απαιτούν εξεύρεση βιώσιμης λύσης καθώς διάφοροι επιστήμονες από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν σπεύσει να επισημάνουν στο πρόσφατο παρελθόν πως τα διόδια, από μόνα τους και χωρίς παράλληλα μέτρα ρύθμισης της κυκλοφορίας, δεν οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Επιπρόσθετα διευκρινίζουν πως απαιτείται να δοθούν σαφείς λύσεις σε ζητήματα όπως:

1-Η περίμετρος εγκατάστασης των διοδίων γύρω από το κέντρο της πόλης,
2-Η βελτίωση του δικτύου των μέσων μαζικής μεταφοράς,
3-Η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης και
4-Η τιμολόγηση των διοδίων όπου απαιτείται κοινωνική συναίνεση.

Στην περίπτωση της Αττικής, το μέτρο δεν αποκλείεται να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που καλείται να επιλύσει καθώς το δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς (ελεύθερης και σταθερής τροχιάς) δεν είναι επαρκές προκειμένου να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση για την εξυπηρέτηση των οδηγών που θα αποφασίσουν να μην χρησιμοποιήσουν το Ι.Χ. τους.

Από τη μεριά του το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ τάσσεται μεν κατά των περιορισμών στην κυκλοφορία, ωστόσο συνδέοντας τις στο απώτερο μέλλον (μετά το 2010) με την συνολική ανάπτυξη των συγκοινωνιών (κυρίως του Μετρό), πιστεύει πως μπορούν να αποτελέσουν μια βιώσιμη λύση.

Το μοναδικό μέτρο που σε αυτή τη φάση αφορά την –εκ περιτροπής- απαγόρευση της κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας, είναι ο γνωστός σε όλους μας «Δακτύλιος» που εγκαινιάστηκε ως… προσωρινό μέτρο το 1982!

Σήμερα πάντως έχει αποδειχθεί περίτρανα η αναποτελεσματικότητα του καθώς το 1982 κυκλοφορούσαν στην Αττική 430.000 αυτοκίνητα ενώ πλέον ο αριθμός τους ανέρχεται στα 2,5 εκ. Αρκετοί μάλιστα συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν πως ο Δακτύλιος οδήγησε και το 43% των οδηγών του Λεκανοπεδίου να διαθέτουν και δεύτερο Ι.Χ. Παράλληλα σύμφωνα με μελέτες, ένας στους τρεις οδηγούς παραβιάζει συστηματικά τον Δακτύλιο.

Σε κάθε περίπτωση πάντως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε τις ευεργετικές συνέπειες που είχε η εφαρμογή του μέτρου των διοδίων σε διάφορες μεγάλες πόλης της Ευρώπης όπως η Στοκχόλμη και το Λονδίνο.

Στη πρωτεύουσα της Μ. Βρετανίας, το σύστημα διοδίων στο κέντρο της πόλης εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 2003. Από τις 07:00- 18:30, το τίμημα εισόδου ανέρχεται στα 12€ και η τιμολόγηση ισχύει για όλα τα οχήματα πλην των μόνιμων κατοίκων που έχουν έκπτωση 90%. Επίσης όλα τα οχήματα που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους, τα ταξί και τα λεωφορεία δεν καταβάλουν κόμιστρο. Ύστερα από τέσσερα χρόνια λειτουργίας του μέτρου έχει καταγραφεί μείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. κατά 33% ενώ εκτιμάται πως περίπου 40.000- 50.000 οδηγοί χρησιμοποιούν πλέον λεωφορεία, ταξί ή και ποδήλατα.

Στη Στοκχόλμη το μέτρο πρωτοεφαρμόστηκε τον Ιανουάριο του 2006 και οι οδηγοί υπόκεινται σε κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με την ημέρα και την ώρα εισόδου στο κέντρο της πόλης. Ο κυκλοφοριακός φόρτος περιορίστηκε κατά 25% ενώ ο χρόνος αναμονής σε πάσης φύσεως «μποτιλιαρίσματα» έχει επίσης μειωθεί κατά 30%-50%. Τέλος οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εμφανίζουν πτώση κατά 14% στο κέντρο της Σουηδικής πόλης.

πηγή: mototriti.gr
  • Blogroll

  • Blog Archive