Ο Δ. ΡΕΠΠΑΣ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΙ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟ... 2014 - ΕΞΟΡΓΙΣΜΕΝΟΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ
πηγή: Press Time
Μαζί με τις αυξήσεις για το… καλωσόρισμα του καινούργιου χρόνου, έρχονται «δώρο» και 12 επιπλέον σταθμοί είσπραξης στους «αψεγάδιαστους» ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Αυτό συμβαίνει διότι έτσι είχε συμφωνηθεί στις συμβάσεις που υπογράφηκαν το 2007
Αν και ήδη οι τιμές στους σταθμούς των διοδίων έχουν πάρει «φωτιά», με το καλημέρα του νέου έτους (από 1/1/2011) μας περιμένουν νέες αυξήσεις, καθώς και νέοι σταθμοί είσπραξης. Μαζί τους όμως ολοένα και περισσότερο αυξάνονται και οι κάτοικοι, πολίτες και εργαζόμενοι που αντιδρούν και δεν πληρώνουν διόδια.
Απ’ ό,τι φαίνεται το έχει καταλάβει ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, γι’ αυτό και έκανε λόγο για νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στις αρχές του νέου έτους για μείωση τιμών στα διόδια, περιορισμό των προβλεπόμενων σταθμών είσπραξης, καθώς και βελτίωση των συμβάσεων με τις κοινοπραξίες που εμποδίζουν τα έργα. Από την άλλη μεριά, βέβαια, ο κ. Ρέππας πρέπει να ξεκαθαρίσει τι εννοεί… αρχές του νέου χρόνου, διότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου οι μειώσεις των τιμών θα ξεκινήσουν από το 2014 και θα τελειώσουν το…2037. Μέχρι τότε θα πληρώνεις μια περιουσία απλά για να πας από τη μία περιοχή στην άλλη. Ίσως γι’ αυτόν τον λόγο οι πολίτες έχουν εξαγριωθεί, «ανοίγουν» τα διόδια και δεν πληρώνουν. Μα πώς να πληρώσουν όταν ένας κάτοικος της Κατερίνης που δουλεύει Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχεται καθημερινά θέλει μόνο για τα διόδια 1.344 ευρώ τον χρόνο, ενώ στο εξωτερικό για παρόμοιες περιπτώσεις υπάρχει εκπτωτική κάρτα η οποία κοστίζει 31 ευρώ (!) ετησίως;
Η «προσπάθεια» του Δ. Ρέππα
Έτσι, λοιπόν, μαζί με τις αυξήσεις για το… καλωσόρισμα του καινούργιου χρόνου έρχονται «δώρο» και 12 επιπλέον σταθμοί είσπραξης στους «αψεγάδιαστους» ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Αυτό συμβαίνει διότι έτσι είχε συμφωνηθεί στις συμβάσεις που υπογράφηκαν το 2007. Αυτές οι ρυθμίσεις τηρούνται κατά γράμμα, αλλά είναι οι μόνες όπως φαίνεται, διότι το χρονοδιάγραμμα των έργων μάλλον έχει «πεταχτεί»!
Το Δημόσιο όφειλε να παραδώσει όλους τους εργοταξιακούς χώρους μέχρι το… 2009, κι όμως έναν χρόνο μετά το μόνο που κατάφερε είναι να έχει ολοκληρώσει το 55% των έργων. Έτσι, και για άλλους λόγους, οι εργολάβοι των αυτοκινητόδρομων ζητούν ποινικές ρήτρες από το Δημόσιο συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ. Πέρα των άλλων, οι κατασκευαστές διαμαρτύρονται διότι λόγω της οικονομικής κρίσης έχει πέσει ο κυκλοφοριακός φόρτος στο 10%-20%, σύμφωνα με δικές τους μετρήσεις, άρα προφανώς και τα έσοδά τους. Εκτός παιχνιδιού δεν θα μπορούσαν να μείνουν και οι τράπεζες, οι οποίες χορηγούν τα δάνεια για να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση και να πετύχουν καταβολή της κρατικής ενίσχυσης, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν καλύψει τις υποχρεώσεις τους.
Αναλυτικά, λοιπόν, ο προγραμματισμός που θα κατατεθεί ως νομοσχέδιο από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στις... αρχές του 2011 προβλέπει μεταξύ άλλων:
- Μείωση των τιμών των διοδίων, με παραίτηση του Δημοσίου από τις προβλεπόμενες εισπράξεις που ξεκινούν το 2014 και κλιμακώνονται ως το 90% στο τέλος του χρόνου παραχώρησης (2037).
- Περιορισμό των προβλεπόμενων σταθμών είσπραξης που είναι χωροθετημένοι ανά 50 χλμ. Άμεση εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων, που θα διαμορφώσει πιο δίκαιη τιμολόγηση ανάλογα με τα διανυόμενα χιλιόμετρα.
- Βελτίωση των ατελειών των συμβάσεων που εμποδίζουν την εξέλιξη των έργων. Πρόκειται για νέες λύσεις στις περιοχές Καϊάφα, Ζαχάρως, Βραχναίικων, Κλόκοβας Αιτωλοακαρνανίας και Καλλιθέας Τρικάλων, όπου εκκρεμούν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Τα νέα διόδια
Νέα διόδια έρχονται με «καυτές» τιμές, που κάνουν πλέον τα ταξίδια… άπιαστο όνειρο. Παρακάτω παραθέτουμε τα νέα διόδια που έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων έρχονται στις εξής περιοχές: Καλυφτάκη, Πύργας Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης, στο κομμάτι Μεταμόρφωση-Σκάρφεια. Ο πρώτος σταθμός που θα λειτουργήσει μάλλον είναι αυτός του Αγίου Στεφάνου. Ένας άλλος εισπρακτικός σταθμός ο οποίος ήδη έχει ξεκινήσει να λειτουργεί είναι αυτός στην Ασέα, στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Καλαμάτας. Δεν σταματάμε εκεί όμως. Σε λίγες ημέρες «εγκαινιάζονται» τα διόδια στην εθνική Λαμίας, στην Αγία Τριάδα, στη Φθιώτιδα, κοντά στις Θερμοπύλες. Το επόμενο διάστημα υπάρχουν ετοιμασίες για ακόμα τέσσερις πλευρικούς σταθμούς: 1) Στην περιοχή του Μώλου,
2) Στην περιοχή των Θερμοπυλών,
3) στην εθνική Αθηνών-Λαμίας και τέλος
4) Στην εθνική οδό Θερμοπυλών-Άμφισσας-Ιτέας.
Σε όλα αυτά όμως δεν άργησαν να έρθουν και οι αντιδράσεις πέραν των πολιτών. Υπόμνημα διαμαρτυρίας έστειλαν οι πρόεδροι των Επαγγελματικών Επιμελητηρίων Θεσσαλονίκης και Πιερίας Μ. Ζορπίδης και Ηλ. Χατζηχριστοδούλου αντίστοιχα.
Τα επιμελητήρια προτείνουν:
- Να επανέλθει το κόστος στα διόδια Μαλγάρων στο προηγούμενο καθεστώς των 2,00 ευρώ έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, των σηράγγων Τ1, Τ2, Τ3, καθώς και των Προβλεπόμενων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, διότι είναι προφανής η άμεση σύνδεση της αύξησης του κόστους με τη δράση της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίο Α.Ε.
- Να πραγματοποιηθεί πριν από την όποια καταβολή τελών η κατασκευή από το κράτος των παράπλευρων δρόμων για να υπάρχει ελεύθερη εναλλακτική διέλευση για όποιον δεν επιθυμεί τη χρήση των υπηρεσιών της κύριας οδικής αρτηρίας
(Σημείωση των Επιτροπών Αγώνα: Εμείς δεν ζητάμε ούτε φθηνότερα διόδια, ούτε "προνομιακές κάρτες", ούτε παράπλευρους δρόμους για να μας στέλνουν κράτος και εταιρίες να σκωτωνόμαστε απο εκεί. Εμείς ζητάμε σύγχρονους, ασφαλείς ευρωπαϊκών προδιαγραφών εθνικούς δρόμους , χωρίς διόδια, που τους έχουμε έτσι και αλλιώς χρυσοπληρώσει από το 1953 και δώθε)
Αντιδρούν
Αν και μεμονωμένες οι κινητοποιήσεις κατά των διοδίων, πρωτοξεκίνησαν περίπου πριν από δύο χρόνια. Μέρα με τη μέρα και μήνα με τον μήνα, όμως, ολοένα και περισσότεροι Έλληνες δεν πληρώνουν πλέον διόδια. Σήμερα έχουν δημιουργηθεί κινήματα, επιτροπές, συντονιστικοί αγώνες, με χιλιάδες μέλη από όλη την Ελλάδα. Όπου υπάρχουν διόδια τα οποία έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες εκμετάλλευσης έχουν σχηματιστεί ομάδες δράσεις κατά των διοδίων. Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Αργολίδα-Αρκαδία, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Κορινθία, αλλά και σε πολλά μέρη ακόμα. «Δεν πληρώνουμε, δεν πληρώνουμε» και «Σπρώξε την μπάρα - είναι δικαίωμά σου» είναι μερικά από τα συνθήματα με τα οποία παροτρύνουν καθημερινά όλο και περισσότερους πολίτες να συμμετάσχουν και εκείνοι στον αγώνα τους. Καθημερινά δε μαζικοποιούνται και αυξάνονται τα μέλη των διαφόρων οργανώσεων με εκρηκτικούς ρυθμούς.
Υπάρχουν συντονιστικά σε κάθε άκρη της χώρας μας, με επικεφαλής την Επιτροπή Αγώνα Κατοίκων, Πολιτών και Εργαζομένων ενάντια στα διόδια.
Σύμφωνα με μέλος της επιτροπής των «δεν πληρώνω», μέχρι το περασμένο μήνα 600.000 άτομα σηκώνοντας τις μπάρες στα διόδια και πέρασαν δίχως να πληρώσουν ούτε φράγκο!
Επιπλέον, όπως λένε τα μέλη των εν λόγω επιτροπών, είναι απόλυτα νόμιμο να μην πληρώνουν διόδια, όπως και ο κάθε πολίτης. Όπως εξηγούν, υπάρχουν κενά νόμου, ενώ είναι και αντισυνταγματικό. Μετά μάλιστα τις πιέσεις των κατοίκων κρίθηκαν αυθαίρετα τα διόδια Μαλακάσας και Αφιδνών από την Πολεοδομία Καπανδριτίου. Σε κάθε οργάνωση υπάρχει και δικηγόρος, ο οποίος εξηγεί στον κάθε πολίτη γιατί είναι παράνομο. Επίσης λένε ότι από τα 600.000 άτομα που, όπως προαναφέραμε, πέρασαν τα διόδια χωρίς να πληρώσουν δεν έχουν κανένα ειδοποιητήριο πληρωμής. Ο κ. Ρέππας έχει βάλει εδώ και αρκετό καιρό περιπολικά στους σταθμούς είσπραξης μπας και καταφέρει να μειώσει τα κρούσματα των πολιτών που δεν πληρώνουν. Όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αντιθέτως, η αστυνομία δεν κάνει τίποτα, διότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα!
Δεν πληρώνουμε την παραμονή των Χριστουγέννων
Πολύ συχνά τα μέλη των οργανώσεων κατά των διοδίων μαζί με κατοίκους και πολίτες πηγαίνουν σε σταθμούς σε όλη την Ελλάδα και ανοίγουν τα διόδια για να περνούν ελεύθερα χωρίς να πληρώνουν οι πολίτες. Παράλληλα μοιράζουν ενημερωτικά φυλλάδια για τον αγώνα τους, παροτρύνοντας όλο και περισσότερους πολίτες να κάνουν το ίδιο.
Έτσι λοιπόν αποφάσισαν να κάνουν και την παραμονή των Χριστουγέννων, μία μέρα στην οποία όλοι μας γνωρίζουμε ότι η έξοδος από τις μεγαλουπόλεις και κυρίως από την πρωτεύουσα θα είναι μαζική. Κατ’ αυτόν τον τρόπο σίγουρα το «χτύπημα» στις κοινοπραξίες και το μήνυμα που θέλουν να περάσουν στην κυβέρνηση θα είναι πιο δυνατά. Μάλιστα θα είναι ανοιχτοί όλοι οι σταθμοί διοδίων σε όλο το μήκος του οδικού άξονα που βρίσκονται στον ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη). Στις 4 μ.μ. και για 2 ώρες τουλάχιστον θα μπορείτε να περάσετε ελεύθερα χωρίς να πληρώσετε το αντίτιμο που καθορίζεται και χωρίς αυτό να επισύρει κανένα νομικό αδίκημα, μία ώρα αιχμής για τους δρόμους λόγω κίνησης από την έξοδο για τις γιορτινές διακοπές.
ΑΚΡΙΒΥΝΕ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΤΑ 40% ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ!
Θησαυρίζουν οι πολυεθνικές
Το κόστος διέλευσης τα τελευταία χρόνια στους αυτοκινητόδρομους έχει αυξηθεί κατά 200%. Λόγω του ότι η Ελλάδα έχει παραχωρήσει την εκμετάλλευση-λειτουργία των διοδίων σε ιδιωτικές κοινοπραξίες μας έχει φέρει στη 2η θέση κόστους μεταξύ 15 χωρών της ευρωζώνης. Μάλιστα με τη δημιουργία νέων διοδίων το κόστος του ταξιδιού έχει επιβαρυνθεί μέχρι το 2010 περίπου 40%. Το Δημόσιο δεν μπόρεσε να βάλει τα κεφάλαια που του αναλογούσαν για την κατασκευή των έργων και έτσι το εκμεταλλεύτηκαν οι κοινοπραξίες με το να ανεβάζουν συνέχεια τις τιμές στα διόδια χωρίς να τις εμποδίζει κανείς.
Ένα παράδειγμα είναι ότι η κοινοπραξία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, (Vinci 57,45%, Άκτωρ Παραχωρήσεις 22,02%, J&P Άβαξ 12,14%, Αθηνά 8,39%) αύξησε το αντίτιμο σε 12,20 ευρώ για τα Ι.Χ. ενώ για ένα φορτηγό η τιμή είναι 30,80 ευρώ. Η Ολυμπία Οδός (Vinci 29,9%, Hochtief GmbH 17%, Άκτωρ Παραχωρήσεις 17%, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 17%, J&P Άβαξ 17%, το υπόλοιπο που απομένει η Αθηνά) επειδή έπρεπε να χρηματοδοτήσει το κόστος για την κατασκευή της Κορίνθου-Πατρών-Τσάκωνας έχει αυξήσει και εκείνη τις τιμές στα διόδια που εκμεταλλεύεται. Βέβαια υπάρχει και το θέμα με την Εγνατία οδό. Εκεί οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν στην κυβέρνηση ότι εάν δεν προχωρήσει μέσα στο 2011 στην παραχώρηση της εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού θα αυξήσει το κόστος 6%-8%. Αυτό το ποσοστό υπολογίζεται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανύει ο οδηγός. Αν συμπεριλάβουμε και τα καύσιμα, ανεβαίνει δραματικά το κόστος για τον κάθε ταξιδιώτη. Μάλιστα οι νέοι τιμοκατάλογοι στα διόδια περιλαμβάνουν 23% ΦΠΑ. Ωστόσο αυτό που προκαλεί μεγάλη εντύπωση είναι το γεγονός ότι μέσα σε 5 χρόνια τριπλασιάστηκαν τα διόδια της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Δηλαδή αυξήθηκαν κατά 300%. Το 2005 η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα κόστιζε μόλις 11 ευρώ. Σήμερα μαζί με την ανατίμηση του σταθμού στα Μάλγαρα κοστίζει 42,60.
Οι τιμές των διοδίων σήμερα
Αττική οδός 2,80
Ελευσίνα 2,80
Κιάτο 2,80
Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου 12,20
Σπαθοβούνι Νεστάνης 2,90
Αφίδνες 2,75
Οινόφυτα 2,75
Σχηματάρι 2,75
Τραγάνα 2,75
Μάλγαρα 2,80