Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

Σχέδιο για να δοθούν τρία φιλέτα με απευθείας αναθέσεις σε ιδιώτες

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Κυριακή, Ιανουαρίου 16, 2011
ΜΕ ΠΡΟΣΧΗΜΑ ΤΙΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ, ΔΡΟΜΟΛΟΓΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΧΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΤΩΝ ΣΠΑΤΩΝ

Των ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Δ. ΥΦΑΝΤΗ, ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ

ΣΕ... ΕΥΡΥΧΩΡΟ «παράθυρο» για την απευθείας ανάθεση σε ισχυρούς ξένους και εγχώριους ομίλους της εκμετάλλευσης φιλέτων του Δημοσίου, με τη μέθοδο της επέκτασης υπαρχουσών συμβάσεων, εξελίσσεται το περίφημο μνημόνιο.

Κύριοι «μνηστήρες» για να βάλουν στο χέρι έσοδα πολλών δισ. ευρώ από την εκμετάλλευση δημόσιων έργων-φιλέτων φέρονται να είναι ισχυρά γερμανικά και γαλλικά συμφέροντα. Πρώτος στόχος τους είναι η εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού, ενώ στο μενού περιλαμβάνονται η Αττική Οδός με τις επεκτάσεις της καθώς και το αεροδρόμιο των Σπάτων.

Στις αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων γίνεται μεταξύ άλλων ρητή αναφορά σε «...επέκταση σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αερολιμένος Αθηνών και αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου» αλλά και «...της επέκτασης συμβάσεων παραχώρησης στην Αττική Οδό και Εγνατία Οδό».

Οπως αναφέρεται στο σχετικό κείμενο, προωθούνται διαδικασίες εξπρές για τη διευθέτηση «εκκρεμοτήτων» που υπολογίζεται ότι θα αποφέρουν στα δημόσια ταμεία περισσότερα από 7 δισ. ευρώ. Το διακύβευμα είναι μεγάλο Οπως σημειώνουν επιχειρηματικοί κύκλοι, σε έξι δισ. ευρώ υπολογίζεται μόνο το κόστος κατασκευής της Εγνατίας Οδού, στοιχείο που αποδίδει την αξία των περιουσιακών στοιχείων που οδεύουν προς παραχώρηση.

Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως «...αν και λίγο ως πολύ θεωρείται προδιαγεγραμμένη η τύχη τόσο της σύμβασης παραχώρησης για το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" των Σπάτων όσο και για την Αττική Οδό με τις επεκτάσεις της, το καινούριο δεδομένο είναι πως, μέσω του μνημονίου, επιχειρείται να βγει στο σφυρί και η Εγνατία Οδός». Να δοθεί, δηλαδή, στους ιδιώτες το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο που έχει ολοκληρωθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Πρακτικά, εξηγούν, σερβίρεται στο πιάτο των ιδιωτών οδικό δίκτυο μήκους 670 χλμ. που εξυπηρετεί επί της ουσίας το 33% του ΑΕΠ της χώρας, και χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους.Οι ιδιώτες θα δώσουν εφάπαξ ένα ποσό και θα εισπράττουν τα διόδια επί δεκαετίες.

Για μεθόδευση παραχώρησης σε ιδιωτικές κοινοπραξίες κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό αλλά και τοπικοί φορείς της Δυτ. Μακεδονίας, καθώς το αρμόδιο υπουργείο δεν αποσαφηνίζει τις προθέσεις του.

Η εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού φέρεται να αποτελεί τον διακαή πόθο γερμανικών και γαλλικών συμφερόντων που έχουν, ήδη, παρουσία στη χώρα μας. Ελληνες επιχειρηματίες από τον κατασκευαστικό κλάδο, ορισμένοι μάλιστα από τους οποίους συνεργάζονται με τους ξένους ομίλους, προεξοφλούν πως η εκδήλωση ενδιαφέροντος θα γίνει μέσω μικτών κοινοπραξιών. Ανάλογων αυτών που εκμεταλλεύονται τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τα υπόλοιπα δημόσια έργα-φιλέτα.

Με αιχμή το fast track και... φύλο συκής το μνημόνιο, η κυβέρνηση προετοιμάζεται να επεκτείνει τις συμβάσεις παραχώρησης για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και την Αττική Οδό.

Η απευθείας ανάθεση, όμως, συμβάσεων-φιλέτων σε κοινοπραξίες ξένων και εγχώριων ομίλων, μέσω της επέκτασης υπαρχουσών συμβάσεων παραχώρησης, δημιουργεί μείζον πολιτικό θέμα, καθώς η διαδικασία αυτή έχει απορριφθεί από την Κομισιόν, με κατηγορηματικό μάλιστα τρόπο.

Εμπλοκή λόγω Ε.Ε.

Σε ερώτησή του προς την Κομισιόν ο ευρωβουλετής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντής αναφέρει πως «...το μνημόνιο παραβιάζει τους κανόνες της ίδιας της Ε.Ε. αφού ζητάει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος». Ζητάει δε από την Κομισιόν να «....διευκρινίσει πως δεν μπορεί να υπάρξει επέκταση και των απαράδεκτων ρυθμίσεων που υπάρχουν στην υφιστάμενη σύμβαση που υπέγραψε το ελληνικό Δημόσιο με τη γερμανική Hochtief και προβλέπει μεταξύ άλλων την απαγόρευση ανάπτυξης ή εκσυγχρονισμό οιουδήποτε αεροδρομίου σε ακτίνα 100 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας και την απαγόρευση επιβολής χαμηλότερων τελών (σ.σ. στο ανταγωνιστικό αεροδρόμιο) προκειμένου να μην υπάρχει ανταγωνισμός».

Επί της ουσίας, ο Ν. Χουντής ζητάει από την Κομισιόν να επαναβεβαιώσει την προηγούμενη θέση της (23/4/2008, Ε-106/2008) πως «...μόνο σε περίπτωση που προβλέπεται ρητά από την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάθεση της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, είναι δυνατόν να ανανεωθεί η σχετική συμφωνία». Τέτοια πρόβλεψη, όμως, δεν υπάρχει στο σχετικό άρθρο 4.2 «περί συμβατικής περιόδου της σύμβασης» που περιέχεται στη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων στη Hochtief (ΦΕΚ 202/14-9-1995).

πηγή: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία
  • Blogroll

  • Blog Archive