Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

Διόδια: Το "αντάρτικο" έκλεισε τις στρόφιγγες των τραπεζών

Posted by ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ Δευτέρα, Ιανουαρίου 17, 2011

Διόδια: Το "αντάρτικο" έκλεισε τις στρόφιγγες των τραπεζών

17/1/2011
09:53

Του Δημήτρη Δελεβέγκου (Capital)


Δύο εβδομάδες πριν από την εκπνοή του 2010 ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης είχε δεσμευτεί στη Βουλή ότι πολύ γρήγορα θα έρθουν τροποποιήσεις των συμβάσεων «για τη μείωση των διοδίων και την επίλυση τεχνικών θεμάτων» των πέντε υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμων. Η κατάσταση όμως είναι περισσότερο περίπλοκη από όσο αρχικά φαινόταν. Ένα μήνα μετά από εκείνη την τοποθέτηση Μαγκριώτη καθίσταται πλέον σαφές ότι ουσιαστική προτεραιότητα του Υποδομών δεν είναι μόνο η μείωση των τελών διέλευσης, αλλά ιδίως η αποτροπή του κινδύνου να πάψουν να εκτελούνται τα έργα αυτά.

Και αυτό

διότι την Παρασκευή, στο πλαίσιο απάντησης επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή με αφορμή τον οδικό άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος (Ολυμπία Οδός), ο κ. Μαγκριώτης επιβεβαίωσε τις πληροφορίες που ήθελαν τις τράπεζες να έχουν διακόψει τη χρηματοδότηση σε ορισμένες παραχωρήσεις.

«Στάση πληρωμών»

«Οι τράπεζες σταμάτησαν, πράγματι, σε μερικές από τις παραχωρήσεις τους προηγούμενους μήνες τη χρηματοδότηση, επικαλούμενες την κρίση, τη μείωση των αγορών, τη μη είσπραξη λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν με πολίτες οι οποίοι εκφράζουν τη δυσφορία τους με το δικό τους τρόπο. Επικαλούνται όλα αυτά τα δεδομένα και γιʼ αυτό ακριβώς προσωρινά ανέστειλαν τη χρηματοδότηση. Προσωρινά, τουλάχιστον, κατά δήλωσή τους» σημείωσε ο κ. Μαγκριώτης.

Η εξέλιξη αυτή (σ.σ.: είχε αναφερθεί εκτεταμένα το Capital.gr από τον περασμένο Οκτώβρη) ήταν αναμενόμενη. Τα έσοδα από τα διόδια στο σύνολο του εθνικού οδικού δικτύου τουλάχιστον τον τελευταίο χρόνο βαίνουν μειούμενα λόγω της οικονομικής κρίσης και της αύξησης της τιμής της βενζίνης. Σήμερα η μείωση της κυκλοφορίας σε πανελλαδικό επίπεδο τοποθετείται ποσοστιαία στο 20%.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το «αντάρτικο» των διοδίων απειλούν να τινάξουν στον «αέρα» την υλοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης που αφορά περίπου 750 χιλιόμετρα οδικού υπό κατασκευή οδικού δικτύου σε όλη την χώρα. Η αιτία; Οι τράπεζες θεωρούν τα έργα αυτά ως «μειωμένης απόδοσης», τα χρηματοδοτούν με πολύ χαμηλά επιτόκια, σε σχέση με τα σημερινά, και γιʼ αυτό αναζητούν την... πόρτα εξόδου, η οποία πλέον έχει ανοίξει.

Την ισχυρότατη πιθανότητα να παρουσιαστεί σοβαρή εμπλοκή στην υλοποίηση των οδικών αξόνων παραδέχτηκε εμμέσως από το βήμα της βουλής ο αρμόδιος υφυπουργός.

« [...] σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι τεκμηριώνεται δικαίωμα είτε στον παραχωρησιούχο είτε στις τράπεζες να αρνηθούν την εκτέλεση των έργων ή τη χρηματοδότηση. Έχουν δικαίωμα να κάνουν αιτήματα. Η διαιτησία θα τα αξιολογήσει και ανάλογα θα πράξει, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις» σημείωσε ο κ. Μαγκριώτης.

Κωλυσιεργία

Κύκλοι των παραχωρησιούχων αναφέρουν στο Capital.gr ότι το αρμόδιο υπουργείο καθυστέρησε χαρακτηριστικά και ότι θα έπρεπε σήμερα να έχει δημιουργηθεί νομοθετική ρύθμιση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. Θα έπρεπε δηλαδή να προχωρήσουν ταχύτατα οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές κατασκευές. Η μη έγκαιρη υλοποίηση αυτών συνιστά για τις τράπεζες συμβατικό όρο που δεν εκπληρώθηκε από το δημόσιο, γεγονός που αποτελεί μία «πρώτης τάξης» αφορμή για την διακοπή της τραπεζικής χρηματοδότησης.

Πέραν όμως, της μη έγκαιρης απόδοσης των απαιτούμενων χώρων, θα έπρεπε, όπως αναφέρουν κύκλοι των κατασκευών, να αναζητηθεί λύση για την σημαντική κάμψη των εσόδων από διόδια λόγω κρίσης. Και αυτό επειδή οι προβλέψεις για έσοδα, επί των οποίων δημιουργήθηκε το οικονομικό μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης, δεν είναι πια «ρεαλιστικές».

Τα παραπάνω προβλήματα θα επιδιώξει να επιλύσει το υπουργείο Υποδομών με νομοθετική ρύθμιση που εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει τέλη Μαρτίου.

Διετής καθυστέρηση


Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών ο αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας Οδού -που «γέννησε» το αντάρτικο των διοδίων- βρίσκεται πίσω από το χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον ενάμιση χρόνο και αυτό με υπαιτιότητα του δημοσίου.

«Υπάρχουν καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από τη μη έγκαιρη απαλλοτρίωση των γηπέδων. Στις συμβάσεις αυτές και στις πέντε υπάρχει μια συμβατική υποχρέωση του δημοσίου μέσα σε δώδεκα μήνες από την έναρξη παραχώρησης να έχει παραδώσει όλα τα γήπεδα για να αναπτυχθούν τα κατασκευαστικά μέτωπα. Αυτό ήταν πολύ μεγάλο λάθος, διότι σε δώδεκα μήνες στην Ελλάδα τέτοια έκταση απαλλοτριώσεων δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί» ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης.

dimitris.delevegos@capital.gr

  • Blogroll

  • Blog Archive