«Εξετάζουμε τη λύση της έκδοσης τίτλων» επιβεβαιώνουν από την κυβέρνηση
Από το Δημήτρη Δελεβέγκο
Σχέδιο εκτάκτου ανάγκης ετοιμάζει το κυβερνητικό επιτελείο, ώστε να διασφαλίσει το «μέλλον» των πέντε υπό κατασκευή οδικών αξόνων, καθώς προς στιγμήν τόσο κυβερνητικοί αξιωματούχοι όσο και στελέχη των κοινοπραξιών αδυνατούν να εγγυηθούν ότι οι τράπεζες δεν θα καταγγείλουν τις συμβάσεις παραχώρησης.
Στην κυβέρνηση παραδέχονται ότι αντιμετωπίζουν δύο ανοιχτά μέτωπα:
Τις τράπεζες που επιδιώκουν να εγκαταλείψουν τη χρηματοδότηση επειδή το Δημόσιο δεν έχει τηρήσει τις συμβατικές ίου υποχρεώσεις (ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων -αρχαιολογικών ανασκαφών, επιστροφή ΦΠΑ κ.λπ.) και έχει ανατραπεί το αρχικό κόστος χρηματοδότησης στις αγορές.
Την πτώση -λόγω συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας- που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά και το 20% της κυκλοφορίας, αλλά και οι συνέπειες της δράσης του κινήματος «δεν πληρώνω».
Έσοδα
Στο αρμόδιο υπουργείο επιδιώκουν κατ΄ αρχάς να επιλύσουν το δεύτερο πρόβλημα, μειώνοντας παράλληλα το ύψος των διοδίων. Για να μη διαταραχθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο στο οποίο έχουν βασίσει οι τράπεζες τα δάνεια που έχουν χορηγήσει, η «τρύπα» στα έσοδα από τη μείωση των τελών θα καλυφθεί μέσω κρατικής επιδότησης κάθε διέλευσης και θα προέρχεται από μελλοντικά έσοδα που το Δημόσιο έχει λαμβάνειν από τους αυτοκινητόδρομους.
Την ίδια στιγμή, εφόσον δεν έχει αποκλειστεί ο κίνδυνος οι τράπεζες να αποχωρήσουν και το Δημόσιο να υποχρεωθεί να πληρώσει αποζημιώσεις, η κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει τη «φόρμουλα» της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων των αυτοκινητόδρομων. Αρμόδιο οικονομικό στέλεχος της κυβέρνησης σε επικοινωνία με το «Κ» επιβεβαίωσε ότι εξετάζεται η λύση της τιτλοποίησης. Προς στιγμήν όμως, η έκδοση τίτλων (π.χ. ομολογιών) αποτελεί «όπλο πάνω στο τραπέζι», που θα χρησιμοποιηθεί εάν οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου-τραπεζιτών αποβούν άγονες. Στην περίπτωση αυτή, ως «ενέχυρο» θα χρησιμοποιηθούν οι «σταθερές» χρηματοροές που το Δημόσιο θα εισπράξει όταν η περίοδος κατασκευής και παραχώρησης ολοκληρωθεί και οι αυτοκινητόδρομοι επιστρέψουν στο κράτος.
Παράλληλα, με τα χρήματα που θα «καλύψουν» την κρατική επιδότηση των διελεύσεων να μην έχει ξεκαθαριστεί από πού θα προέλθουν, οι πληροφορίες θέλουν να προκρίνεται (και στην περίπτωση αυτή) η μέθοδος της τιτλοποίησης. Με άλλα λόγια, καθώς τα έσοδα του Δημοσίου από τους αυτοκινητόδρομους θα αυξάνονται σταδιακά από το 2012 και ύστερα (έως το τέλος της συμβατικής περιόδου αγγίζουν σε ορισμένες παραχωρήσεις το 93%) το Δημόσιο θα μπορεί να εκδώσει τίτλους για να μειώσει τα διόδια.
Από την άλλη πλευρά, πηγές που συμμετέχουν στις συνομιλίες επισημαίνουν ότι η μέθοδος της τιτλοποίησης θα ήταν πρώιμο να υιοθετηθεί, αφού τα πέντε έργα βρίσκονται ακόμα στον «αέρα». Κατά τις ίδιες πηγές, έχει τεθεί επί τάπητος η δημιουργία ενός φορέα ειδικού σκοπού (SPV), που θα ανήκει στο Δημόσιο και θα μπορεί να λάβει δανεισμό με κρατική εγγύηση.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 19ης Φεβρουαρίου
πηγή: Capital.gr
Σχόλιο: Να ξεκαθαρίσουμε ότι η τιτλοποίηση εισπράξεων διοδίων είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία που προβλέπει ότι ο χρήστης πληρώνει διόδια για την υποδομή που χρησιμοποιεί και τα τέλη δεν μπορούν να αφορούν κάποιο άλλο σκοπό πέρα από τη συντήρηση και την κατασκευή του δρόμου. Εκτίμησή μας είναι ότι ακόμη και να προχωρήσει το όχημα ειδικού σκοπού δεν θα βρεθεί κανένας να αγοράσει τους τίτλους σκουπίδια.
Από το Δημήτρη Δελεβέγκο
Σχέδιο εκτάκτου ανάγκης ετοιμάζει το κυβερνητικό επιτελείο, ώστε να διασφαλίσει το «μέλλον» των πέντε υπό κατασκευή οδικών αξόνων, καθώς προς στιγμήν τόσο κυβερνητικοί αξιωματούχοι όσο και στελέχη των κοινοπραξιών αδυνατούν να εγγυηθούν ότι οι τράπεζες δεν θα καταγγείλουν τις συμβάσεις παραχώρησης.
Στην κυβέρνηση παραδέχονται ότι αντιμετωπίζουν δύο ανοιχτά μέτωπα:
Τις τράπεζες που επιδιώκουν να εγκαταλείψουν τη χρηματοδότηση επειδή το Δημόσιο δεν έχει τηρήσει τις συμβατικές ίου υποχρεώσεις (ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων -αρχαιολογικών ανασκαφών, επιστροφή ΦΠΑ κ.λπ.) και έχει ανατραπεί το αρχικό κόστος χρηματοδότησης στις αγορές.
Την πτώση -λόγω συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας- που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά και το 20% της κυκλοφορίας, αλλά και οι συνέπειες της δράσης του κινήματος «δεν πληρώνω».
Έσοδα
Στο αρμόδιο υπουργείο επιδιώκουν κατ΄ αρχάς να επιλύσουν το δεύτερο πρόβλημα, μειώνοντας παράλληλα το ύψος των διοδίων. Για να μη διαταραχθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο στο οποίο έχουν βασίσει οι τράπεζες τα δάνεια που έχουν χορηγήσει, η «τρύπα» στα έσοδα από τη μείωση των τελών θα καλυφθεί μέσω κρατικής επιδότησης κάθε διέλευσης και θα προέρχεται από μελλοντικά έσοδα που το Δημόσιο έχει λαμβάνειν από τους αυτοκινητόδρομους.
Την ίδια στιγμή, εφόσον δεν έχει αποκλειστεί ο κίνδυνος οι τράπεζες να αποχωρήσουν και το Δημόσιο να υποχρεωθεί να πληρώσει αποζημιώσεις, η κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει τη «φόρμουλα» της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων των αυτοκινητόδρομων. Αρμόδιο οικονομικό στέλεχος της κυβέρνησης σε επικοινωνία με το «Κ» επιβεβαίωσε ότι εξετάζεται η λύση της τιτλοποίησης. Προς στιγμήν όμως, η έκδοση τίτλων (π.χ. ομολογιών) αποτελεί «όπλο πάνω στο τραπέζι», που θα χρησιμοποιηθεί εάν οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου-τραπεζιτών αποβούν άγονες. Στην περίπτωση αυτή, ως «ενέχυρο» θα χρησιμοποιηθούν οι «σταθερές» χρηματοροές που το Δημόσιο θα εισπράξει όταν η περίοδος κατασκευής και παραχώρησης ολοκληρωθεί και οι αυτοκινητόδρομοι επιστρέψουν στο κράτος.
Παράλληλα, με τα χρήματα που θα «καλύψουν» την κρατική επιδότηση των διελεύσεων να μην έχει ξεκαθαριστεί από πού θα προέλθουν, οι πληροφορίες θέλουν να προκρίνεται (και στην περίπτωση αυτή) η μέθοδος της τιτλοποίησης. Με άλλα λόγια, καθώς τα έσοδα του Δημοσίου από τους αυτοκινητόδρομους θα αυξάνονται σταδιακά από το 2012 και ύστερα (έως το τέλος της συμβατικής περιόδου αγγίζουν σε ορισμένες παραχωρήσεις το 93%) το Δημόσιο θα μπορεί να εκδώσει τίτλους για να μειώσει τα διόδια.
Από την άλλη πλευρά, πηγές που συμμετέχουν στις συνομιλίες επισημαίνουν ότι η μέθοδος της τιτλοποίησης θα ήταν πρώιμο να υιοθετηθεί, αφού τα πέντε έργα βρίσκονται ακόμα στον «αέρα». Κατά τις ίδιες πηγές, έχει τεθεί επί τάπητος η δημιουργία ενός φορέα ειδικού σκοπού (SPV), που θα ανήκει στο Δημόσιο και θα μπορεί να λάβει δανεισμό με κρατική εγγύηση.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 19ης Φεβρουαρίου
πηγή: Capital.gr
Σχόλιο: Να ξεκαθαρίσουμε ότι η τιτλοποίηση εισπράξεων διοδίων είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία που προβλέπει ότι ο χρήστης πληρώνει διόδια για την υποδομή που χρησιμοποιεί και τα τέλη δεν μπορούν να αφορούν κάποιο άλλο σκοπό πέρα από τη συντήρηση και την κατασκευή του δρόμου. Εκτίμησή μας είναι ότι ακόμη και να προχωρήσει το όχημα ειδικού σκοπού δεν θα βρεθεί κανένας να αγοράσει τους τίτλους σκουπίδια.