Τετάρτη 2 Μαρτίου 2011

Ανεξέλεγκτοι σταθμοί διοδίων

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Τετάρτη, Μαρτίου 02, 2011
ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ ΑΠΟ ΤΟ 2008


Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Χωρίς διαχειριστικό έλεγχο είναι στην ουσία οι σταθμοί των διοδίων που λειτουργούν στους εθνικούς δρόμους με ευθύνη των αναδόχων των έργων για τους πέντε αυτοκινητόδρομους και μέσα στους άμεσους στόχους του υπουργείου Υποδομών είναι να λειτουργήσει φορέας εποπτείας.

Χθες, ο αρμόδιος υφυπουργός επιβεβαίωσε ότι προχωρά ο διαγωνισμός για επτά νέους σταθμούς διοδίων στην Εγνατία οδό, που θα προστεθούν στους δύο που ήδη λειτουργούν στα Μάλγαρα και τον Πολύμυλο.
Το πιο πιθανό ενδεχόμενο αφορά την αναβάθμιση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), του δημόσιου οργανισμού είσπραξης των διοδίων ώς την άνοιξη του 2008, που στη συνέχεια συρρικνώθηκε όταν οι 20 σταθμοί πέρασαν στους αναδόχους των έργων και αυξήθηκαν σε 35. Ως τότε το μέσο ετήσιο έσοδο του Δημοσίου από τα διόδια ήταν της τάξης των 250 εκατ. ευρώ. Από αυτά, 60-90 εκατ. ευρώ πήγαιναν για έργα συντήρησης στο δευτερεύον εθνικό δίκτυο, με συνολικό μήκος 12.000 χλμ., που από τότε παραμένει... ορφανό.

Τα στοιχεία δόθηκαν από τους αρμόδιους στο περιθώριο της χθεσινής ημερίδας της Asecap, της ένωσης των ευρωπαϊκών δικτύων με διόδια, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και είχε θέμα την οδική ασφάλεια. Στόχος της Ευρωπαϊκής Ενωσης ώς το 2020 είναι η μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία και όπως τόνισε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν Γκρ. Πασκουαρέλι, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο δευτερεύον εθνικό δίκτυο, όπου καταγράφεται το 55-65% των τροχαίων. Να σημειωθεί ότι μέσα στις πόλεις συμβαίνει το 36% των σοβαρών ατυχημάτων και μόλις το 6% στους αυτοκινητόδρομους. Αποκάλυψε ωστόσο ότι μέσα στα μέτρα, που εγκρίθηκαν τον Δεκέμβριο από το συμβούλιο υπουργών Μεταφορών των 27 χωρών-μελών και έχουν υποβληθεί στο Ευρωκοινοβούλιο, προβλέπεται ότι για τη διάθεση των νέων κοινοτικών χρηματοδοτήσεων σε οδικά έργα θα λαμβάνεται υπόψη και η παράμετρος της ασφάλειας του δρόμου.

Ο Στέργιος Λαμπρόπουλος, γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, παραδέχθηκε ότι δεν υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών (σεισμοί, κατολισθήσεις κ.λπ.) στο οδικό δίκτυο, όπως φάνηκε στην περίπτωση της βραχόπτωσης στα Τέμπη τον Δεκέμβριο του 2009. Προανήγγειλε τη δημιουργία μητρώου δρόμων, σηράγγων και γεφυρών, καθώς και εναλλακτικών διαδρομών για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας στο δευτερεύον οδικό δίκτυο προβλέπει για την επόμενη τριετία τη διάθεση 500 εκατ. ευρώ για έργα βελτίωσης.

Μέσα στον Μάρτιο δημοπρατούνται παρεμβάσεις μικρής κλίμακας στο σύνολο των 12.000 χλμ., που θα απορροφήσουν 250 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του έτους προβλέπεται να ολοκληρωθεί η μελέτη για τα «μελανά» σημεία του δευτερεύοντος δικτύου, που θα αφορά έργα σε ανισόπεδους κόμβους και παρεμβάσεις σε περιοχές όπου υπάρχουν αυξημένοι κίνδυνοι κατολισθήσεων. Εχει ήδη ολοκληρωθεί πιλοτική μελέτη για τα 170 γεφύρια της περιφέρειας Θεσσαλίας, όπου θα διατεθούν 12 εκατ. ευρώ. Τα κονδύλια, όπως είπε, θα εξασφαλιστούν από τα έσοδα που θα εισπράξει το Δημόσιο από τα διόδια στους αυτοκινητόδρομους.

πηγή: Ελευθεροτυπία
  • Blogroll

  • Blog Archive