Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

Διόδια: «Μνημόνιο» υπέρ των εργολάβων

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Δευτέρα, Απριλίου 18, 2011
Σε μια περίοδο κατά την οποία η ελληνική κοινωνία και η επιχειρηματική κοινότητα κυριολεκτικά "λυγίζουν" υπό το βάρος του μνημονίου που έχει επιβάλει η κυβέρνηση, το υπ. Υποδομών με τη συνδρομή του οικονομικού επιτελείου προωθεί ένα άλλο "μνημόνιο", αυτή τη φορά με τους εργολάβους. Μόνο που αυτό, αν και περιλαμβάνει τη μείωση των διοδίων αλλά μόνο για τα επόμενα 2-3 χρόνια, επί της ουσίας δεν είναι δυσβάσταχτο για τους κατασκευαστές, αλλά και πάλι για την κοινωνία. Και τούτο καθώς εμπεριέχει την επιδότηση των διοδίων, που θα μειωθούν από το ίδιο το κράτος, δηλαδή τους πολίτες, την κατάθεση εγγυήσεων από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση των οδικών έργων παραχώρησης, τη μείωση του τεχνικού αντικειμένου.

Η κοροϊδία των πολιτών

Δηλαδή, με απλά λόγια, ο κ. Ρέππας επιβαρύνει το κράτος, τον προϋπολογισμό, τους πολίτες προκειμένου να "βγάλει λάδι" τους εργολάβους. Οι οποίοι ούτε τα δικά τους έσοδα θα δουν να μειώνονται, ούτε περαιτέρω οικονομικό ρίσκο θα αναλάβουν, ενώ ενδέχεται να μην κατασκευαστούν οι οδικοί άξονες στο σύνολό τους! Πρόκειται για μια μεγάλη κοροϊδία εις βάρος των πολιτών με πρόσχημα τη μείωση των διοδίων για μια μικρή χρονική περίοδο, για έναν εμπαιγμό της κοινωνίας, η οποία στενάζει από την επιβολή νέων φόρων και την περικοπή μισθών και συντάξεων.

Μείωση μόνο για 3 χρόνια και επιδότηση

Γιατί όσον αφορά στα διόδια, υπ. Υποδομών και υπ. Οικονομικών προωθούν μειώσεις από 25% έως 30% για τα τμήματα που έχουν υλοποιηθεί και έως 50% για τα υπό κατασκευή τμήματα (π.χ. στον οδικό άξονα Κόρινθος - Πάτρα). Και βέβαια, αυτό αποτελεί μια ανακούφιση για τους χρήστες, αλλά κατά τα φαινόμενα… πρόσκαιρη. Γιατί η μείωση θα ισχύσει μόνο για τα επόμενα 2 με 3 χρόνια, δηλαδή μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα, και αφού πρώτα υπογραφεί η ενδιάμεση συμφωνία με παραχωρησιούχους και τράπεζες. Οταν όμως τελειώσει η περίοδος κατασκευής των έργων, τότε θα αρχίσει και η σταδιακή αύξηση στις τιμές των διοδίων. Και βέβαια, επί της ουσίας το Δημόσιο θα "καλύψει" τη διαφορά, δηλαδή με κάποιον τρόπο πάλι θα επιβαρυνθούν οι πολίτες!

Βάζει "πλάτη" και εγγυήσεις το Δημόσιο

Παράλληλα, η περίφημη χρηματοδότηση των έργων, έστω και σε βραχυπρόθεσμο αρχικά ορίζοντα, θα γίνει αφού το Δημόσιο "βάλει πλάτες" για έργα που προωθούν, υποτίθεται, τα ιδιωτικά κεφάλαια, έχοντας αναλάβει και το σχετικό ρίσκο. Η κυβέρνηση προτείνει τη δημιουργία ενός εγγυητικού λογαριασμού στον οποίο θα προκαταβάλει το Δημόσιο τη χρηματοδοτική του συμβολή για τα έργα. Στον λογαριασμό, ο οποίος θα βρίσκεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, θα υπάρχει ένα ποσό ύψους 500 εκατ. ευρώ, το οποίο θα αποτελέσει εγγύηση για την εκτέλεση του φυσικού αντικειμένου των έργων που έχουν από καιρό "παγώσει". Το ποσό αυτό είναι η εγγύηση του Δημοσίου απέναντι στις τράπεζες, ώστε να ανοίξουν τις κάνουλες της χρηματοδότησης. Δηλαδή, νέα επιβάρυνση για το κράτος, τον δημόσιο κορβανά, τους πολίτες για χάρη των εργολάβων!

Αλλαγές και στο τεχνικό αντικείμενο

Παράλληλα, προωθούνται αλλαγές και στο τεχνικό σκέλος των έργων παραχώρησης, καθώς υπάρχουν τμήματα των οδικών αξόνων όπου, κατόπιν προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ανασταλεί (π.χ. Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65). Μάλιστα, είτε κάποια τμήματα δεν θα κατασκευαστούν καθόλου, είτε η κατασκευή των προβληματικών αυτών τμημάτων θα υλοποιηθεί μεταγενέστερα. Δηλαδή, τα έργα θα γίνουν "λειψά"!

Στην υπηρεσία του χρέους

Πάντως, όπως έχουμε αποκαλύψει, οι αυτοκινητόδρομοι και τα διόδια φαίνεται ότι θα προσφερθούν και στην προσπάθεια της μείωσης του δημόσιου χρέους, καθώς ο υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε τη διάθεση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια (υπολογίζονται σε 20 δισ. ευρώ) των πέντε παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων για τη μείωση του χρέους (ένα μέρος από αυτό το ποσό θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των διοδίων). Ηδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία πρόσληψης συμβούλου για τη δημιουργία της εταιρείας "Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι". Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, από τα έσοδα αυτά θα μπορέσει να ανακουφιστεί το δημόσιο χρέος για την εξόφληση ομολόγων όταν λήγουν στη δευτερογενή αγορά. Ο κ. Ρέππας από την πλευρά του άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο στην υπό σύσταση εταιρεία να ενταχθούν κι άλλες οδικές παραχωρήσεις, όπως η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο και η Εγνατία Οδός.

πηγή: axiaplus
  • Blogroll

  • Blog Archive