Σύμφωνα με δημοσιεύματα θα ιδρυθεί εταιρία ειδικού σκοπού με επωνυμία «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι» ώστε να τιτλοποιηθούν τα μελλοντικά έσοδα του δημοσίου από τα διόδια (περίπου 20 δισ. ευρώ). Ο υπουργός οικονομικών της Τρόικας αποκάλυψε ότι το δημόσιο θα έχει την δυνατότητα χρήσης της συγκεκριμένης εταιρίας ειδικού σκοπού και για τη μείωση του χρέους. Δηλαδή μελλοντικά τα διόδια θα είναι το ίδιο ακριβά και τα χρήματα που προορίζονταν για να φτιαχτούν νέοι δρόμοι θα διατεθούν στον πόλεμο του «δεν πληρώνω» χρηματοδοτώντας για 3 χρόνια μόνο την μείωση των διοδίων. Τα υπόλοιπα δισ. ευρώ θα διατεθούν στα όρνια της τρόικας για να ξεπληρώσουμε τα πανωτόκια από το χρέος των υποβρυχίων που γέρνουν, των τρένων της Siemens που δεν ταιριάζουν στις ράγιες κτλ.
Ακολουθεί σχετικό δημοσίευμα στο Βήμα:
Στη μάχη κατά του χρέους μπαίνουν και τα διόδια
Εταιρία ειδικού σκοπού θα έχει ρόλο - κλειδί στη μείωσή τους
Ένα Μνημόνιο Συναντίληψης, το οποίο προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείου εγγυοδοσίας και μίας κρατικής εταιρίας ειδικού σκοπού και υπόσχεται την συνέχιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης και την μείωση των διοδίων κατά 50% σε δρόμους που βρίσκονται υπό κατασκευή και 25- 30% στα έτοιμα τμήματα για μία τριετία, αποτελεί την οριστική πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στο ζήτημα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, το δημόσιο θα έχει την δυνατότητα χρήσης της συγκεκριμένης εταιρίας ειδικού σκοπού, ονόματι, «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι» και για τη μείωση του χρέους, καθώς και για την επιδότηση (της μείωσης) των διοδίων και την μακροπρόθεση διασφάλιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης, μέσω της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων του κράτους από τα διόδια.
Αυτή η εξέλιξη, η οποία επιβεβαιώνει προηγούμενο ρεπορτάζ του «Βήματος», έρχεται να δώσει το «φιλί της ζωής» στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, η κατασκευή των οποίων αντιμετωπίζει προβλήματα, λόγω της παύσης της δανειοδότησης από 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης θα αποσταλεί εντός των επόμενων ημερών στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να δώσουν την απάντησή τους. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Υποδομών, κ. Δημ. Ρέππας, τυχόν συμφωνία θα οδηγήσει και σε ανάλογη νομοθετική πρωτοβουλία, δηλαδή σε σχέδιο νόμου, που θα έρθει να προστεθεί στις κυρωθείσες από τη Βουλή συμβάσεις παραχώρησης.
Επίσης, όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, η επιδείνωση των προβλήματων στις συμβάσεις παραχώρησης, θα έστελνε ένα λανθασμένο μήνυμα για το επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα στο εξωτερικό, ενώ τόνισε ότι το σχέδιο βρίσκεται σε γνώση των δανειστών της χώρας.
Το σχέδιο αναλυτικά
Το υπουργείο Οικονομικών θα δημιουργήσει έναν εγγυητικό λογαριασμό με δικαιούχο το δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου θα προκαταβάλει μέρος της συμβολής του για τα έργα, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα εγγυάται ισόποσες πιστώσεις από τις τράπεζες στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση σε αυτό το μεταβατικό στάδιο.
Μακροπρόθεσμα, θα συγκροτηθεί εταιρία ειδικού σκοπού, με το όνομα «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», η οποία θα έχει το σύνολο των δικαιωμάτων του δημοσίου από τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια, και η οποία θα επιδοτήσει την μείωση των διοδίων, θα διασφαλίσει την χρηματοδότηση των συμβάσεων μέσω της τιτλοποίησης των εν λόγω πόρων και θα δώσει την δυνατότητα στο κράτος να την χρησιμοποιήσει στη μείωση του χρέους.
Η «προίκα» της «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», για τη δημιουργία της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία πρόσληψης συμβούλων, θα «προικιστεί» με περίπου 20 δισ. ευρώ, όσα υπολογίζονται ότι θα είναι τα έσοδα του κράτους από τα διόδια για το διάστημα που θα είναι εν ισχύι οι συμβάσεις παραχώρησης. Βέβαια, όπως διευκρίνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου το κεφάλαιο της εταιρίας θα συγκεκριμενοποιηθεί από τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο που θα προκύψει, ο οποίος θα καθορίσει την παρούσα αξία του.
Η επιδότηση του διοδίου από τους πόρους της εταιρίας θα επιτρέψει την τεχνητή μείωση της τιμής των διοδίων με 50% στα υπό κατασκευή τμήματα και 25-30% στα ολοκληρωμένα κομμάτια των αυτοκινητοδρόμων. Η εταιρεία, πάντως, θα ιδρυθεί «σε επόμενη φάση», όπως είπε ο κ. Ρέππας, ο οποίος απέφυγε να τοποθετηθεί, εάν αυτή θα τύχει κάποιας ιδιαίτερης πορείας, όπως η μετοχοποίηση ή η είσοδός της στο Χρηματιστήριο.
Ακολουθεί σχετικό δημοσίευμα στο Βήμα:
Στη μάχη κατά του χρέους μπαίνουν και τα διόδια
Εταιρία ειδικού σκοπού θα έχει ρόλο - κλειδί στη μείωσή τους
Ένα Μνημόνιο Συναντίληψης, το οποίο προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείου εγγυοδοσίας και μίας κρατικής εταιρίας ειδικού σκοπού και υπόσχεται την συνέχιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης και την μείωση των διοδίων κατά 50% σε δρόμους που βρίσκονται υπό κατασκευή και 25- 30% στα έτοιμα τμήματα για μία τριετία, αποτελεί την οριστική πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στο ζήτημα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, το δημόσιο θα έχει την δυνατότητα χρήσης της συγκεκριμένης εταιρίας ειδικού σκοπού, ονόματι, «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι» και για τη μείωση του χρέους, καθώς και για την επιδότηση (της μείωσης) των διοδίων και την μακροπρόθεση διασφάλιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης, μέσω της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων του κράτους από τα διόδια.
Αυτή η εξέλιξη, η οποία επιβεβαιώνει προηγούμενο ρεπορτάζ του «Βήματος», έρχεται να δώσει το «φιλί της ζωής» στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, η κατασκευή των οποίων αντιμετωπίζει προβλήματα, λόγω της παύσης της δανειοδότησης από 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης θα αποσταλεί εντός των επόμενων ημερών στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να δώσουν την απάντησή τους. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Υποδομών, κ. Δημ. Ρέππας, τυχόν συμφωνία θα οδηγήσει και σε ανάλογη νομοθετική πρωτοβουλία, δηλαδή σε σχέδιο νόμου, που θα έρθει να προστεθεί στις κυρωθείσες από τη Βουλή συμβάσεις παραχώρησης.
Επίσης, όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, η επιδείνωση των προβλήματων στις συμβάσεις παραχώρησης, θα έστελνε ένα λανθασμένο μήνυμα για το επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα στο εξωτερικό, ενώ τόνισε ότι το σχέδιο βρίσκεται σε γνώση των δανειστών της χώρας.
Το σχέδιο αναλυτικά
Το υπουργείο Οικονομικών θα δημιουργήσει έναν εγγυητικό λογαριασμό με δικαιούχο το δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου θα προκαταβάλει μέρος της συμβολής του για τα έργα, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα εγγυάται ισόποσες πιστώσεις από τις τράπεζες στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση σε αυτό το μεταβατικό στάδιο.
Μακροπρόθεσμα, θα συγκροτηθεί εταιρία ειδικού σκοπού, με το όνομα «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», η οποία θα έχει το σύνολο των δικαιωμάτων του δημοσίου από τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια, και η οποία θα επιδοτήσει την μείωση των διοδίων, θα διασφαλίσει την χρηματοδότηση των συμβάσεων μέσω της τιτλοποίησης των εν λόγω πόρων και θα δώσει την δυνατότητα στο κράτος να την χρησιμοποιήσει στη μείωση του χρέους.
Η «προίκα» της «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», για τη δημιουργία της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία πρόσληψης συμβούλων, θα «προικιστεί» με περίπου 20 δισ. ευρώ, όσα υπολογίζονται ότι θα είναι τα έσοδα του κράτους από τα διόδια για το διάστημα που θα είναι εν ισχύι οι συμβάσεις παραχώρησης. Βέβαια, όπως διευκρίνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου το κεφάλαιο της εταιρίας θα συγκεκριμενοποιηθεί από τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο που θα προκύψει, ο οποίος θα καθορίσει την παρούσα αξία του.
Η επιδότηση του διοδίου από τους πόρους της εταιρίας θα επιτρέψει την τεχνητή μείωση της τιμής των διοδίων με 50% στα υπό κατασκευή τμήματα και 25-30% στα ολοκληρωμένα κομμάτια των αυτοκινητοδρόμων. Η εταιρεία, πάντως, θα ιδρυθεί «σε επόμενη φάση», όπως είπε ο κ. Ρέππας, ο οποίος απέφυγε να τοποθετηθεί, εάν αυτή θα τύχει κάποιας ιδιαίτερης πορείας, όπως η μετοχοποίηση ή η είσοδός της στο Χρηματιστήριο.