Διόδια, δέλεαρ για πώληση
Το σχέδιο της κυβέρνησης για «ιδιωτικοποίηση» της Εγνατίας
Του Γιωργου Λιαλιου απο Καθημερινή
Ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής των πρώτων τεσσάρων προσωρινών σταθμών διοδίων στην Εγνατία, με στόχο να λειτουργήσουν μέσα στον Ιούλιο. Η εκμετάλλευση των διοδίων θα είναι το δέλεαρ για την αναζήτηση επενδυτή, καθώς, σύμφωνα με τα σχέδια που ανακοινώθηκαν προ ημερών, η «ιδιωτικοποίηση» της Εγνατίας τοποθετείται μέσα στο 2012. Μοναδικό πρόβλημα, τα 600 εκατ. ευρώ που απομένει να αποπληρωθούν στις τέσσερις τράπεζες που δάνεισαν την Εγνατία Α. Ε. τα προηγούμενα χρόνια.
Οι εργασίες κατασκευής των τεσσάρων από τους έξι προσωρινούς σταθμούς διοδίων, λοιπόν, έχουν ξεκινήσει. Πρόκειται για τους σταθμούς ... Τύριου (ανάμεσα στην Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα), Μαλακασίου (ανάμεσα στο Μέτσοβο και την Παναγιά), Ιασμου (ανάμεσα σε Ξάνθη και Κομοτηνή) και Νυμφόπετρας (ανατολικά της Θεσσαλονίκης, μετά τον κόμβο Λαγκαδά). Επεται η κατασκευή ακόμα δύο σταθμών, στο Κλειδί Ημαθίας (λίγο μετά τη διασταύρωση με την εθνική οδό) και ανάμεσα στον Στρυμόνα και την Καβάλα.
Η κατασκευή και η λειτουργία σταθμών διοδίων είναι η μία από τις δύο απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου ο άξονας να μπορέσει να «παραχωρηθεί», όπως σχεδιάζει η κυβέρνηση, σε ιδιώτες. Η δεύτερη είναι να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των χρεών της Εγνατίας Α. Ε. (στις τράπεζες Πειραιώς, Εμπορική, Αγροτική και στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο) για δάνεια συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ που ελήφθησαν το 2005 - 2009. Μέσω της επιστροφής ΦΠΑ από το Δημόσιο, στην εταιρεία έχει αποπληρωθεί μέρος του χρέους και απομένουν περί τα 600 εκατομμύρια. Το υπουργείο Υποδομών προσανατολίζεται στο να παραχωρήσει τη λειτουργία και την ελαφρά συντήρηση του άξονα, με αντάλλαγμα την είσπραξη διοδίων και να διατηρήσει την υποχρέωση πραγματοποίησης εργασιών «βαριάς» συντήρησης.
Κατά τ’ άλλα, όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, η Εγνατία που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1994 δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Απομένει ένα μικρό τμήμα, στο Περιστέρι Ιωαννίνων, στο οποίο υπάρχει σοβαρό πρόβλημα καθυστερήσεων. Αποτέλεσμα είναι να μη δίνεται στην κυκλοφορία και ο δεύτερος κλάδος της γέφυρας Περιστερίου, που θα έπρεπε να έχει τεθεί σε λειτουργία από τον Δεκέμβριο του 2009. Το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί μέσω νέας εργολαβίας, κόστους 10 εκατ. ευρώ.