Η δασική νομοθεσία δεν επιτρέπει τη δημιουργία γκαράζ κάτω από κοινόχρηστους χώρους πρασίνου που βρίσκονται μέσα στις πόλεις. Το νέο «απαγορευτικό» έρχεται με εγκύκλιο του Γ. Αμοργιανιώτη, ειδικού γραμματέα Δασών του υπουργείου Περιβάλλοντος, που κόβει το «βήχα» σε δημόσιους και κυρίως δημοτικούς φορείς, οι οποίοι στο όνομα της πάταξης της παράνομης στάθμευσης ονειρεύονται να μεταμορφώσουν πάρκα και πλατείες σε... ζαρντινιέρες.
Η εγκύκλιος, με ημερομηνία 8/4/2011, επικαλείται αλλεπάλληλες αποφάσεις του ΣτΕ, σύμφωνα με τις οποίες οι κοινόχρηστοι χώροι «αποτελούν το εντελώς απαραίτητο για την υγεία των ανθρώπων υποκατάστατο του φυσικού περιβάλλοντος εντός του αστικού ιστού». Διευκρινίζει μάλιστα ότι εκτός από τα πάρκα και τα άλση, στο καθεστώς προστασίας περιλαμβάνονται και όσοι χώροι «έχουν εν τοις πράγμασι αποκτήσει τοιούτον χαρακτήρα».
Είναι το τρίτο νομικό «χαστούκι» στην προηγούμενη δημοτική αρχή της Αθήνας και τα σχέδιά της για κατασκευή γκαράζ στο παρκάκι των 2,3 στρεμμάτων στη συμβολή των οδών Πατησίων και Κύπρου. Δεν καθησυχάζει όμως την επιτροπή πρωτοβουλίας που είχε προστατεύσει το χώρο από τις μπουλντόζες. Ζητεί από τη νέα δημοτική αρχή να φέρει άμεσα το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο και να λάβει οριστική απόφαση. Τα ερωτηματικά πολλαπλασιάζονται από πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες ο δήμαρχος προωθεί τη συγκρότηση διαπαραταξιακής επιτροπής για να εξετάσει το θέμα, πολιτική που χαρακτηρίζεται παρελκυστική από τους κατοίκους.
Με την υπ' αριθμόν 1458/2010 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου, έχει γίνει δεκτό το αίτημα των κατοίκων της Κυψέλης για ακύρωση της οικοδομικής άδειας για την κατασκευή του γκαράζ που είχε χορηγήσει η πολεοδομία του Δήμου Αθηναίων στις αρχές του 2009.
Οι -κατά τον Νικήτα Κακλαμάνη- «μπαχαλάκηδες» δικαιώθηκαν και με την έκθεση των επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, με ημερομηνία 24 Μαρτίου 2011, η οποία βάζει στο μικροσκόπιο τρία σημαντικά ζητήματα:
Η έκθεση επιθεωρητών
* ΚΟΠΗ ΔΕΝΤΡΩΝ. Χορηγήθηκε άδεια από την αρχιτεκτονική επιτροπή της πολεοδομίας (ΕΠΑΕ) και όχι από τη Διεύθυνση Δασών Αθηνών, η οποία είναι η αρμόδια αρχή. Η τελευταία, με έγγραφό της στις 10/5/2007, είχε καταστήσει σαφές στη δημοτική αρχή ότι «δεν είχε εγκρίνει την υλοτομία οιουδήποτε δασικού δέντρου ούτε και την απομάκρυνση ή καταστροφή της βλάστησης καθ' οιονδήποτε τρόπο», χαρακτηρίζοντας την επίμαχη έκταση «κοινόχρηστο χώρο πρασίνου». Τον Φεβρουάριο του 2009 η υπηρεσία είχε επανέλθει, χαρακτηρίζοντας παράνομη την κοπή των δέντρων, ενώ είχε προχωρήσει στην κατάθεση μήνυσης εναντίον του δημάρχου και κατά παντός υπευθύνου.
* ΑΛΛΑΓΗ ΧΡΗΣΗΣ. Οι επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης υιοθετούν αλλεπάλληλες γνωμοδοτήσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (2242/1994, 258/2001 κ.λπ.) που κάνουν λόγο για ασυμβατότητα υπόγειου χώρου στάθμευσης με υπερκείμενο χώρο πρασίνου. Υπογραμμίζουν ότι «δεν είναι δυνατή η μεταβολή της χρήσης και η αλλαγή προορισμού της έκτασης» και επικαλούνται τις σχετικές διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος.
* ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ. Με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών το 2008 είχε εγκριθεί η ένταξη της επένδυσης σε πρόγραμμα επιδοτήσεων. Οι επιθεωρητές αναφέρουν κατηγορηματικά ότι η ενίσχυση έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του νόμου 3299/2004, που δεν προβλέπει τη χορήγηση κινήτρων σε γκαράζ που κατασκευάζονται σε δημόσια ακίνητα. «Η ενίσχυση δεν είναι σύννομη», υπογραμμίζουν και υιοθετούν την πρόσφατη τοποθέτηση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομικών (Δεκέμβριος 2010), που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής των ενισχύσεων, αν διαπιστωθεί ότι έχουν γίνει εκταμιεύσεις. Για τη διαδικασία έχει ζητηθεί η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. *