«Δεν πληρώνουν» δύο εκατ. ευρώ διόδια μηνιαίως
Το κόστος σε πέντε οδικούς άξονες
Γιωργος Λιαλιος απο την Καθημερινή
Τα δύο εκατομμύρια ευρώ μηνιαίως προσεγγίζουν οι απώλειες από την άρνηση καταβολής διοδίων στους πέντε οδικούς άξονες που έχουν παραχωρηθεί. Από το ποσό αυτό, περίπου 450.000 ευρώ είναι απολεσθέντα κρατικά έσοδα, λόγω της επιβολής ΦΠΑ 23% στα διόδια. Το ποσοστό των οδηγών που αρνούνται να καταβάλλουν διόδια κινείται από 0,5% έως 12% ανάλογα με τον άξονα.
Λιγότερο μαζικό και λιγότερο δημοφιλές από ό,τι παλιά, αλλά ,με έναν σταθερό πυρήνα πολιτών να το υποστηρίζουν, το κίνημα ενάντια στα διόδια συνεχίζει τη δράση του διοργανώνοντας αποκλεισμούς σε σταθμούς διοδίων και προτρέποντας τους πολίτες να αρνούνται την καταβολή του τιμήματος. Τις μεγαλύτερες απώλειες από το κίνημα «Δεν πληρώνω» έχει η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που έχει τον έλεγχο του τμήματος από Μαλιακό έως Κλειδί Ημαθίας της εθνικής οδού Αθήνας - Θεσσαλονίκης, ενώ τις μικρότερες ο «Μορέας» που ελέγχει την εθνική οδό Κορίνθου - Καλαμάτας. Πιο συγκεκριμένα:
- Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. εκτιμά ότι μέχρι σήμερα έχει απολέσει περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ από άρνηση καταβολής διοδίων, ποσό που αυξάνεται κατά 1-1,2 εκατ. ευρώ μηνιαίως. Το ποσοστό άρνησης καταβολής διοδίων κυμαίνεται σήμερα στο 12%. Ωστόσο, το ποσοστό των οδηγών Ι.Χ. έχει μειωθεί μετά την ποινικοποίηση της μη καταβολής διοδίων και κυμαίνεται στο 5%. Αντίθετα το ποσοστό των οδηγών φορτηγών που δεν πληρώνουν διόδια έφθασε πλέον στο 45%, δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο... δεν πληρώνει. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρχές του έτους η κοινοπραξία θα μπορούσε να προχωρήσει στην τελική αύξηση της τιμής των διοδίων (κατά 33%), ολοκληρώνοντας τα έργα που προβλέπει η 4η συμβατική προθεσμία του έργου. Δεν το έχει πράξει, ωστόσο, λόγω παραλείψεων στα έργα αυτά, αλλά και επειδή πιέζεται από το υπουργείο Υποδομών να περιμένει το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης.
- Οι κοινοπραξίες Νέα Οδός (Ιόνια και τμήμα της εθνικής οδού από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια) και Κεντρική Οδός (Ε65 και τμήμα της εθνικής οδού στον Μαλιακό Κόλπο) εκτιμούν ότι χάνουν συνολικά περί τις 600.000 ευρώ μηνιαίως από διόδια που δεν καταβάλλονται. Το ποσοστό όσων αρνούνται να καταβάλλουν διόδια έχει πέσει από το 15-17% στο 11%, με το 40% να αντιπροσωπεύει φορτηγά.
- Η Ολυμπία Οδός Α.Ε. (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος) εκτιμά ότι χάνει περίπου 200.000 ευρώ μηνιαίως από την άρνηση καταβολής διοδίων. Το ποσοστό όσων αρνούνται να καταβάλλουν διόδια κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, περίπου στο 4%. Τα διόδια του συγκεκριμένου άξονα είναι και τα... πιο δημοφιλή στο «Δεν πληρώνω»: μόνο τον Απρίλιο έγιναν 16 καταλήψεις διοδίων, έναντι 14 τον Μάρτιο.
- Τέλος, η κοινοπραξία Μορέας (Κόρινθος - Καλαμάτα) αντιμετωπίζει τα λιγότερα προβλήματα, εκτιμώντας ότι το ποσοστό όσων δεν πληρώνουν κυμαίνεται στο 0,5% και βαίνει μειούμενο.
Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί βέβαια ότι το κίνημα «Δεν Πληρώνω» ευθύνεται αποκλειστικά για το σταμάτημα των έργων στους τέσσερις από τους πέντε παραχωρημένους οδικούς άξονες.
Οι κοινοπραξίες, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι σίγουρα ενισχύει το κλίμα γενικής αβεβαιότητας, που ανησυχεί τις τράπεζες που δανειοδοτούν τα έργα. Το υπουργείο Υποδομών ελπίζει ότι θα δώσει οριστικά τέλος στο φαινόμενο μέσω της μείωσης των τιμών των διοδίων, μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα.