Του Γιωργου Λιαλιου
Η Τράπεζα Πειραιώς έγινε η πρώτη τράπεζα στην Ελλάδα η οποία... εισπράττει διόδια. Οχι βέβαια επειδή η ίδια τα επέβαλλε σε έναν οδικό άξονα, αλλά εξαιτίας των ανεξόφλητων δανειακών υποχρεώσεων του κράτους. Πρόκειται για τα έσοδα από τα διόδια του Πολυμύλου Κοζάνης –τα μόνα διόδια που σήμερα λειτουργούν στην Εγνατία Οδό– τα οποία αποδίδονται στην τράπεζα για την εξόφληση δανείου που συνήψε το 2006 με την «Εγνατία Οδό Α. Ε.».
Το ζήτημα είναι ότι η τράπεζα φέρεται έτοιμη να διεκδικήσει και τα έσοδα των νέων σταθμών διοδίων που αναμένεται να λειτουργήσουν μέσα στο καλοκαίρι, εξέλιξη την οποία το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να αποτρέψει.
Το ιστορικό
Το 2006, η πολιτεία συνήψε δάνειο ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ με την Τράπεζα Πειραιώς, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη συνέχιση του οδικού άξονα. Το δάνειο είχε τετραετή περίοδο χάριτος (κατά την οποία οι τόκοι κεφαλαιοποιούνται) και λήξη το 2022. Βασικός όρος του δανείου ήταν ότι θα αποπληρώνεται από τα έσοδα των 13 σταθμών διοδίων που σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, θα αναπτύσσονταν και θα λειτουργούσαν έως τον Απρίλιο του 2010.
Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν σύμφωνα με το σχέδιο. Ο ένας μετά τον άλλο, οι υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ εξήγγελλαν αλλά... δεν κατασκεύαζαν τα διόδια, προς αποφυγήν του πολιτικού κόστους που εκτιμούσαν ότι θα συνεπάγονταν. Τον Απρίλιο του 2010, λοιπόν, και κατόπιν οχλήσεων της Τράπεζας Πειραιώς, η «Εγνατία Οδός Α. Ε.» προσδιόρισε ένα ποσό –συγκεκριμένα 1,5 εκατομμύριο μηνιαίως– ως δόση στο οφειλόμενο δάνειο και ξεκίνησε να το αποδίδει στην τράπεζα. Τα χρήματα, βέβαια, δεν προήλθαν από τα (άδεια) ταμεία της «Εγνατίας Α. Ε.», αλλά από το κεντρικό κράτος.
«Οταν στις 14 Σεπτεμβρίου 2010 ξεκίνησε η λειτουργία των διοδίων Πολυμύλου Κοζάνης, αποφασίστηκε τα έσοδά τους να αποδίδονται στην Τράπεζα Πειραιώς, συμπληρώνοντας το υπόλοιπο ποσό μέχρι το 1,5 εκατομμύριο της μηνιαίας δόσης», εξηγεί στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της Εγνατίας, κ. Γιάννης Τσακλίδης. «Από τότε, τα έσοδα των διοδίων παίρνει απευθείας η Τράπεζα Πειραιώς: κατά μέσο όρο 1 εκατομμύριο ευρώ μηνιαίως».
Η υπόθεση όμως δεν σταμάτησε εκεί. Η Τράπεζα Πειραιώς ζήτησε την καταγγελία της δανειακής σύμβασης και τον περασμένο Αύγουστο η «Εγνατία Οδός» προχώρησε σε ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της τράπεζας. «Η Τράπεζα Πειραιώς, ερμηνεύοντας τη δανειακή σύμβαση, επιθυμεί να εισπράξει τα έσοδα από τη λειτουργία των σταθμών διοδίων που πρόκειται να λειτουργήσουμε και το δάνειο να εξοφληθεί σε μικρότερο διάστημα», λέει ο κ. Τσακλίδης. «Εμείς δεν μπορούμε να το δεχθούμε αυτό, εφ’ όσον πληρώνουμε κανονικά τη δόση του δανείου».
Η «Κ» απευθύνθηκε στην Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου να καταγράψει και τη δική της θέση για τα τεκταινόμενα. Εκπρόσωποι της τράπεζας, ωστόσο, ανέφεραν ότι έχουν υπογράψει «γράμμα εμπιστευτικότητας» και παρέπεμψαν για ενημέρωση στον υφυπουργό Οικονομικών κ. Φίλιππο Σαχινίδη.
Κι άλλα δάνεια
Το δάνειο με την Τράπεζα Πειραιώς, πάντως, δεν είναι το μόνο που δημιουργεί προβλήματα στην «Εγνατία A. E.». Η εταιρεία έχει δανειστεί ακόμα 250 εκατ. ευρώ από την Εμπορική, 250 εκατ. ευρώ από την Αγροτική και 400 εκατ. ευρώ από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (Τ. Τ.). Από αυτά, το δάνειο της Εμπορικής θα αποπληρωνόταν μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της «Εγνατίας Α. Ε.», το δάνειο της Αγροτικής από τα διόδια και το ομολογιακό δάνειο από το Τ. Τ. μέσω της επιστροφής του ΦΠΑ από τα εκτελεσμένα έργα (η «Εγνατία Α. Ε.» δεν έχει υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ). Από το 1,1 δισ. των τεσσάρων δανείων απομένει η αποπληρωμή περίπου 600 εκατομμυρίων.
ΑΠΟ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ