Πάρτι σπατάλης και κακοδιαχείρισης έχει στηθεί γύρω από τα χρυσοφόρα -για τους εργολάβους- σιδηροδρομικά τούνελ του όρους Οθρυς, ενώ συνωμοσία σιωπής από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών και Δικτύων και την ΕΡΓΟΣΕ (θυγατρική του ΟΣΕ) καλύπτει ανατριχιαστικές καταγγελίες για κονδύλι τουλάχιστον 37 εκατ. ευρώ, που δόθηκε στην ανάδοχο πριν καν γίνουν τα έργα!
Οι έγγραφες καταγγελίες που έχουν γίνει από τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2010 για τη σύμβαση 470 μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, για το έργο «Κατασκευή Υποδομής από το 14ο έως το 25ο χιλιόμετρο, Μεγάλη Σήραγγα της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων Λιανοκλάδι - Δομοκός», αποτυπώνονται και τεκμηριώνονται -εκ νέου- σε 19σέλιδο υπόμνημα.
Ειδικότερα: Το μελετητικό γραφείο Μάλιου Α.Ε.-Intecsa-Inarsa S.Α., που για το συγκεκριμένο έργο συνέταξε την οριστική μελέτη σηράγγων, τα τεύχη δημοπράτησης, ενώ έχει και την ευθύνη για ειδική τεχνική επιτόπου υποστήριξη, βάσει σύμβασης που υπέγραψε το 2005 με την ΕΡΓΟΣΕ, καταγγέλλει ότι από το τέλος του 2009 μέχρι σήμερα γίνονται σημεία και τέρατα.
Εικονικές εργασίες
Σε έγγραφό τους με ημερομηνία 21 Μαρτίου 2011, τα μελετητικά γραφεία αποκαλύπτουν ότι στον ανάδοχο του έργου -ΑΚΤΩΡ- καταβλήθηκαν 37 εκατ. ευρώ για εργασίες που δεν είχε κάνει, τις οποίες όμως οι αρμόδιοι της ΕΡΓΟΣΕ βεβαίωσαν και μέτρησαν! Η ΕΡΓΟΣΕ πλήρωσε για τις εικονικές εργασίες, καθώς το έργο συγχρηματοδοτείται κατά 50% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και κατά 50% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Εμφάνισε λοιπόν απορροφητικότητα κοινοτικών κονδυλίων, άρα πρόοδο «μελλοντικών» έργων, η ΑΚΤΩΡ έφτιαξε τα αποτελέσματά της και το μελετητικό γραφείο ετέθη στο περιθώριο, προφανώς ως ανεπιθύμητο, επειδή εκτός των άλλων βρήκε και σωρεία παραβιάσεων της εργοληπτικής σύμβασης.
Το έγγραφο αυτό εκτός της ΕΡΓΟΣΕ (στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο και στα μέλη του Δ.Σ.) κοινοποιήθηκε στους μέχρι πρότινος υπουργούς Υποδομών Δ. Ρέππα, Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, στον υφυπουργό Σπύρο Βούγια, στο γενικό γραμματέα Μεταφορών Θ. Τσιόκα και στο γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή.
Σε αυτό αποκαλύπτεται ότι από τις αρχές του 2010 είχαν εγγράφως κατατεθεί στον επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ κ. Ι. Πετρόπουλο «ανωμαλίες κατά την μέχρι τότε εκτέλεση της σήραγγας» όπως:
*«Υπερπιστοποιήσεις, δηλαδή πιστοποιήσεις εργασιών που δεν είχαν γίνει, ύψους 20.000.000 ευρώ!
* Προπιστοποιήσεις, δηλαδή πιστοποιήσεις εργασιών που είχαν γίνει, αλλά δεν ήταν συμβατικά ώριμες να πιστοποιηθούν ύψους 17.000.000 ευρώ!» Μ' ένα λόγο, λεφτά υπάρχουν στο ταμείο της «Ψωροκώσταινας». Για τους εθνικούς εργολάβους, ανάμεικτα με κοινοτικά κονδύλια. Μηχανισμός βεβαίωσης μελλοντικών εργασιών υπάρχει. Πρόθυμοι υπηρεσιακοί υπάρχουν και πολιτικοί προϊστάμενοι της ΕΡΓΟΣΕ που δεν έχουν ακόμα καλέσει τον Εισαγγελέα υπάρχουν.
Στο ίδιο έγγραφο όμως περιγράφονται και άλλες καταγγελίες, όπως μη εφαρμογή μελετών εκσκαφής και αντιστήριξης της σήραγγας, παραβίαση αποκλειστικών προθεσμιών και συμβατικών δεσμεύσεων κ.ά. που «τακτοποιήθηκαν» με τη σύνταξη και έγκριση του 1ου Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών (ΑΠΕ).
Από πλευράς ΕΡΓΟΣΕ, αυτό που έγινε γνωστό είναι ότι προ ενός έτους διεξήχθη εσωτερικός έλεγχος από 4μελή επιτροπή που συνεστήθη, με συνέπεια μέχρι σήμερα να έχουν τεθεί εκτός έργου (σε διαθεσιμότητα) ο αρμόδιος διευθυντής Κατασκευών-Εργων, ο προϊστάμενος της διευθύνουσας υπηρεσίας και ο επιβλέπων μηχανικός.
Η δε κοινοπραξία των μελετητικών γραφείων ζητάει από την ΕΡΓΟΣΕ ή να τακτοποιήσει το κενό συμβάσεως από το φθινόπωρο του 2009 με παράταση της παρουσίας της στο έργο ή να μας πληρώσει «και να μας απαλλάξετε από τις συνέπειες των όσων συμβαίνουν στο έργο αυτό».
Για την ιστορία, το έργο της μεγάλης σήραγγας της Οθρυος ανετέθη στην ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ τον Απρίλιο του 2007 με προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ και με έκπτωση 35%, κάτι που προσδιόρισε τη δαπάνη κατασκευής στα 210 εκατ. ευρώ.
Στη σύμβαση ορίζεται η 24/4/2011 ως προθεσμία περαίωσης του έργου και η 21/8/2012 ως η οριακή προθεσμία, όμως μέχρι στιγμής έχει εκτελεστεί μόνο το 40% το έργου της σήραγγας.
Το έργο έχει μέλλον, όπως φαίνεται, και έπονται οι συμπληρωματικές συμβάσεις. Αλλωστε τα τούνελ είναι η χαρά των εργολάβων. Και το τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι - Δομοκός, κόστους 1,5 δισ. ευρώ, συγχρηματοδοτείται, ενώ προβλέπεται (επί χάρτου) να περαιωθεί στο τέλος του 2015.*