Τα «φέσια» έχουν εκτιναχθεί κατά 30%. Πάνω από 185.000 πελάτες αφήνουν χρέη στη ΔΕΗ και 20.000 έχουν μετακινηθεί σε άλλες εταιρείες
Η επιδημία του «δεν πληρώνω», άλλοτε από λόγους πραγματικής ανάγκης εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και άλλοτε από άρνηση και εκμετάλλευση των αδυναμιών του συστήματος, αφορά νοικοκυριά, εμπορικά καταστήματα που κλείνουν, επιχειρήσεις που διακόπτουν τη λειτουργία τους, ξενοίκιαστα σπίτια κ.λπ.
Της Μανταλένας Πίου
Σε εκρηκτικό μείγμα για τη ΔΕΗ και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις εμπορίας ηλεκτρισμού εξελίσσονται οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί ρεύματος. Μέσα σε ένα χρόνο οι «κόκκινοι» λογαριασμοί έχουν αυξηθεί περίπου 30%, ενώ σοβαρό πλήγμα έχουν δεχθεί οι ιδιωτικές εταιρείες, αφού πολλοί κακοπληρωτές εγκαταλείπουν τη ΔΕΗ αφήνοντας απλήρωτο το λογαριασμό, μετακινούνται σε άλλη εταιρεία και μόλις πληρώσουν τις πρώτες μία, δύο φορές αφήνουν πάλι χρέος και στρέφονται σε τρίτη εταιρεία. Το... γαϊτανάκι αυτό ανάγκασε τη ΔΕΗ και άλλες εταιρείες να προσφύγουν στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και να ζητήσουν να ληφθούν μέτρα για να αντιμετωτιστεί η κατάσταση.
Η ΔΕΗ έχει αυξήσει κατά 30%, στα 45 εκατ. ευρώ, τις προβλέψεις για επισφάλειες από απλήρωτους λογαριασμούς το πρώτο τρίμηνο του 2011, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010, που σημαίνει ότι για όλη τη χρονιά βλέπει τα «φέσια» να αγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Οφειλές
Σύμφωνα με πληροφορίες τα στοιχεία του Ιουνίου για τους λογαριασμούς διμήνου φέρνουν συνολικά τα ανεξόφλητα υπόλοιπα, συμπεριλαμβανομένων των καθυστερήσεων κ.λπ. στο ποσό των 420 εκατ. ευρώ από 330 εκατ. ευρώ, στο τέλος του πρώτου εξαμήνου 2010. Από αυτά, ένα ποσό της τάξης των 100-110 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 70-75 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στη ΔΕΗ καθώς τα υπόλοιπα αφορούν σε οφειλές σε Δήμους, ΕΡΤ και τα άλλα τέλη που βαρύνουν τους λογαριασμούς, υπολογίζονται στα ληξιπρόθεσμα, αυτά δηλαδή τα οποία παραμένουν απλήρωτα μετά την πάροδο του εξαμήνου.
Υπολογίζεται ότι πάνω από 185.000 πελάτες είναι αυτοί που αφήνουν χρέη στη ΔΕΗ και γύρω στους 20.000 είναι όσοι έχουν μετακινηθεί σε άλλες εταιρείες αφήνοντας «φέσια» της τάξης των 15 εκατ. ευρώ. Στους ιδιώτες προμηθευτές τα συνολικά χρέη υπολογίζονται σε 2-3 εκατ. ευρώ.
Σαν ποσοστό επί του τζίρου η ΔΕΗ προσπαθεί να διατηρήσει τους απλήρωτους λογαριασμούς σε ελέγξιμα επίπεδα, γύρω στο 3,5%, υπολογίζοντας μόνον αυτούς που έχουν καταστεί οριστικά ληξιπρόθεσμοι. Τα ποσοστά όμως θα ήταν πολύ υψηλότερα, πάνω από το 6% και ίσως κοντά στο 10% αν συνυπολογιστούν οι καθυστερήσεις, οι διακανονισμοί κ.λπ. και οι οφειλές των διαφόρων οργανισμών και φορέων του δημοσίου, που ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ.
Η επιδημία του «δεν πληρώνω», άλλοτε από λόγους πραγματικής ανάγκης εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και άλλοτε από άρνηση και εκμετάλλευση των αδυναμιών του συστήματος, αφορά νοικοκυριά, εμπορικά καταστήματα που κλείνουν, επιχειρήσεις που διακόπτουν τη λειτουργία τους, ξενοίκιαστα σπίτια κ.λπ.
Συνδέσεις
Παράλληλα πληθαίνουν οι παράνομες συνδέσεις που κάνουν πολλοί καταναλωτές με καλώδια στο ηλεκτρικό σύστημα που τροφοδοτεί δημόσιους οργανισμούς, ακόμα και σε συνεννόηση με το γείτονα, προκειμένου να μοιραστούν τα πάγια και τις διάφορες άλλες χρεώσεις.
Τελευταία, έχουν αρχίσει οι ιδιοκτήτες εξοχικών ή δεύτερων σπιτιών να ζητούν τη διακοπή της σύνδεσης και όπως εκτιμά στέλεχος της ΔΕΗ από το Σεπτέμβριο που λήγει η σεζόν των διακοπών η τάση αυτή μπορεί να ενταθεί, με συνέπειες στα έσοδα όχι μόνον για τον πάροχο της ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και για τους τοπικούς δήμους, την ΕΡΤ, το τέλος υπέρ ΑΠΕ και όλους όσοι πληρώνονται μέσω του λογαριασμού ρεύματος.
«Οι απλήρωτοι λογαριασμοί απειλούν ακόμα και την οικονομική βιωσιμότητα των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και μπορεί να έχει επιπτώσεις στα τιμολόγια, αν οι συνεπείς καταναλωτές κληθούν να καλύψουν το κόστος των επισφαλειών» προειοδοποιεί η ΡΑΕ, η οποία πριν από λίγες ημέρες έθεσε σε δημόσια διαβούλευση μία σειρά προτάσεων για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Το μέτρο υπέρ του οποίου τάσσεται η Ρυθμιστική Αρχή, σαν το πιο πρακτικό και αποτελεσματικό, είναι οι καταναλωτές να επιδεικνύουν την απόδειξη πληρωμής του τελευταίου λογαριασμού πριν συνάψουν σύμβαση με άλλη εταιρεία. Ετσι εκτιμάται ότι θα περιοριστεί δραστικά ο αριθμός εκείνων που εκμεταλλεύονται σήμερα τα κενά του συστήματος και μεταπηδούν σε άλλες εταιρείες προκειμένου να μην πληρώσουν.
Μέτρα
Στο τραπέζι η ΡΑΕ έχει θέσει όλα τα μέτρα και τις τακτικές, που χρησιμοποιούνται στις χώρες της Ευρώπης και έχει καλέσει σε διαβούλευση, που θα ολοκληρωθεί στις 2 Σεπτεμβρίου, όλους τους φορείς, τις εταιρείες που προμηθεύουν ρεύμα αλλά και τις καταναλωτικές οργανώσεις, την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και το Συνήγορο του Καταναλωτή, προκειμένου να επιλεγεί το καλύτερο μείγμα λύσεων.
Για τους ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς
Τα μέτρα της ΡΑΕ
Επίδειξη της εξόφλησης του τελευταίου λογαριασμού, σε συνδυασμό με το δικαίωμα άρνησης προμήθειας ρεύματος σε πελάτες με ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς σε άλλους προμηθευτές. Θεωρείται το πιο πρακτικό μέτρο και υπέρ αυτού τάσσεται η ΡΑΕ:
Προπληρωμένες κάρτες ρεύματος με τη χρήση ειδικών μετρητών
Εκπτώσεις για όσους πληρώνουν το λογαριασμό μέσω πάγιας τραπεζικής εντολής, αν και η εντολή αυτή μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανακληθεί.
Αύξηση των εγγυήσεων που ζητούν οι πάροχοι ως και στους 6 μήνες για τους πελάτες με ιστορικό οφειλών. Ωστόσο η ΡΑΕ θεωρεί ότι το μέτρο αυτό θα περιορίσει την κινητικότητα των καταναλωτών από τη μία εταιρεία στην άλλη και τελικά θα λειοτουργήσει σε βάρος του ανταγωνισμού.
Τη δημιουργία ενεργειακού «Τειρεσία», ενός μητρώου με το ιστορικο των ανεξόφλητων λογαριασμών, ώστε να επισημαίνονται οι κακοπληρωτές και να προληφθούν οι μετακινήσεις τους. Ωστόσο η ΡΑΕ επισημαίνει ότι το μέτρο, που το έχει ζητήσει η ΔΕΗ, μπορεί να «σκοντάψει» στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και σε άλλα εμπόδια.
Πληροφόρηση της ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών (debt flagging) από τρίτους
Επίσης συνιστά τη: Δυνατότητα πληρωμής του λογαριασμού σε δόσεις, καθώς και την παροχή συμβουλών για την εξοικονόμηση κατανάλωσης ρεύματος σε πελάτες με προβλήματα.
πηγή