του Φώτη Κόλλια
Χωρίς πλήρη ανατροπή των συμβάσεων παραχώρησης, π.χ. με περικοπές φυσικού αντικειμένου, αύξηση της περιόδου εκμετάλλευσης από τους ιδιώτες και εγγύηση των δανειακών συμβάσεων από το Δημόσιο (κατά τα πρότυπα της Αττικής Οδού) δύσκολα θα πάρουν μπροστά οι πέντε συγχρηματοδοτούμενοι οδικοί άξονες.
Η απεμπλοκή των έργων, συνολικού ύψους περίπου 9 δισ. ευρώ, συζητήθηκε χθες σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου στη Βουλή, καθώς είναι ένα από τα δύο βασικά ζητήματα που απασχολούν το υπουργείο Υποδομών μέχρι τα τέλη Αυγούστου.
Από τη σύσκεψη προέκυψε ότι, με τις διελεύσεις σε πολλά τμήματα των οδικών αξόνων να έχουν περιοριστεί κατά 20% - 30%, σε σύγκριση με τις αρχικές προβλέψεις, και με τις τράπεζες να έχουν σταματήσει τη χρηματοδότηση, τα περιθώρια για μείωση των διοδίων είναι περιορισμένα.
Οι συζητήσεις, βέβαια, συνεχίζονται με βάση το μνημόνιο συναντίληψης, που υπέγραψε το υπουργείο με τις πέντε κοινοπραξίες. Η συμφωνία με την Κομισιόν για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ του συνόλου του κόστους των απαλλοτριώσεων είναι, επίσης, ένα θετικό βήμα.
Από τις μέχρι σήμερα διαπραγματεύσεις προκύπτει πως οι εργολάβοι κάνουν τους καλούς και οι τράπεζες (το μεγαλύτερο μέρος των δανείων προέρχεται από ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα) τους κακούς. Οι εκπρόσωποι των τραπεζών ζητούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το πώς θα λάβουν πίσω τα 3,3 δισ. ευρώ δάνεια π.χ. με εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια των εργοληπτών.
Μία λύση είναι να εγγυηθεί το Δημόσιο για τους ιδιώτες μέσω παραίτησης από αντίστοιχου ύψους μελλοντικά έσοδα. Μία άλλη λύση είναι η επέκταση της περιόδου εκμετάλευσης (30ετής σήμερα). Αναγκαστικές θα είναι, όμως, η κατάργηση ολόκληρων τμημάτων των οδικών αξόνων που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), όπως π.χ. τμήμα της Ολυμπίας Οδού στην Ηλεία, και η αλλαγή σχεδιασμού σε άλλα, όπως π.χ. τμήμα της Ιονίας Οδού.
Με εκατοντάδες εργαζομένους να έχουν οδηγηθεί στην ανεργία εξαιτίας του μπλόκου στη χρηματοδότηση των έργων, η Ν.Δ. συμφωνεί με την προσπάθεια επανεκκίνησης. Όχι, όμως, και με τους όρους που προωθεί η κυβέρνηση. Για παράδειγμα, καταλογίζει σκοπιμότητες στο θέμα των μειώσεων στα διόδια.
Το σχέδιο που είχε καταθέσει το υπουργείο Υποδομών προέβλεπε πως για τα τρία πρώτα χρόνια (δηλαδή, για την περίοδο αυτής της κυβέρνησης) θα ισχύουν οι μειώσεις που προτείνονται, ενώ τα επόμενα τρία (επί της επόμενης κυβέρνησης, δηλαδή) τα διόδια θα αυξάνονται συνεχώς!
Ούτε είναι εύκολο να συμφωνήσει σε πλήρη εγγύηση των δανείων που έχουν λάβει οι ιδιώτες από το Δημόσιο. Ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γ. Σουφλιάς (που ανέθεσε όπως-όπως τα έργα), ήταν αυτός που διαφήμιζε συνεχώς τη μη καταβολή εγγυήσεων απο το κράτος. Όμως, και στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως δεν θα δεχτούν να αναλάβει το δημόσιο το συνολικό ρίσκο.
Όλοι περιμένουν τις τελικές προτάσεις των τραπεζών και των κοινοπραξιών, οι οποίες αναθεωρούν τα μοντέλα χρηματοδότησης, με βάση και τις νέες (δυσμενείς) προβλέψεις για την κυκλοφορία. Οι συναντήσεις είναι συνεχείς και το κλίμα θετικό.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του χρόνου τα πέντε μεγάλα έργα παραχώρησης: η Ιονία Οδός, ο βορειοδυτικός άξονας Πελοποννήσου, ο Ε65, ο άξονας Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας (ο πλέον προχωρημένος όσον αφορά στο κατασκευαστικό κομμάτι) και ο άξονας Μαλιακός - Κλειδί. Συνεπώς, οι επικαιροποιημένες συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να ψηφιστούν από τη Βουλή εντός του φθινοπώρου.
http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/650570/Article.aspx