ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Σημαντική υστέρηση, όσον αφορά στην κατασκευή Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και χώρων στάθμευσης, εμφανίζει ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, η Εγνατία οδός. Λόγω υποχρηματοδότησης, η κατασκευή των ΣΕΑ καθυστέρησε και καθυστερεί. Αιτία είναι η οικονομική κρίση...
Το έλλειμμα σε χώρους στάσης, στάθμευσης και ανάπαυσης των οδηγών είναι εμφανές στα 670 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου. Σήμερα είναι σε λειτουργία μόλις ένας ΣΕΑ και δέκα πάρκινγκ, ενώ ο σχεδιασμός της «Εγνατία Οδός ΑΕ» είναι να υπάρχει ένας ΣΕΑ (που είναι και η σημαντικότερη υποδομή) ανά 50 - 60 χλμ.
Ο ΣΕΑ στη Βέροια (Πλάτανος Ημαθίας) είναι ο μοναδικός σε λειτουργία. Λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, μπορεί να μην εξυπηρετεί τους Θεσσαλονικείς, όμως είναι κρίσιμος για όσους διασχίζουν το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης, αλλά και όσους δεν έχουν αφετηρία ή τελικό προορισμό την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Σε εκκρεμότητα
Αλλοι τρεις ΣΕΑ θα μπορούσαν να λειτουργούν εδώ και μήνες. Αλλωστε, οι διαγωνισμοί τους έχουν ολοκληρωθεί, έχουν επιλεγεί οι ανάδοχοι και υπογράφηκαν και οι σχετικές συμβάσεις, όπως επισήμανε στον «Α» ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Γιάννης Τσακλίδης. Πρόκειται για τους ΣΕΑ στο Αρδάνιο Εβρου, στην Κομοτηνή και στην Ηγουμενίτσα. «Ωστόσο, η έναρξη κατασκευής τους καθυστερεί επειδή η ''Εγνατία Οδός ΑΕ'' πρέπει να κάνει κάποια έργα υποδομής, όπως υποχρεούται, πάνω στα οποία θα ''πατήσουν'' οι κατασκευές του αναδόχου κι αυτά τα έργα είμαστε σε θέση να τα δημοπρατήσουμε τώρα», τόνισε ο κ. Τσακλίδης.
Οι αρμόδιοι της «Εγνατία Οδός ΑΕ» δεν κρύβουν πως τα πράγματα μετά την επιδείνωση της οικονομικής κρίσης πηγαίνουν πίσω. Χρήματα δεν υπάρχουν από τον κρατικό κορβανά και έτσι μια σειρά από προγραμματισμένες ενέργειες καθυστερούν, με επιπτώσεις στο σημαντικότερο οδικό άξονα της χώρας και συνακόλουθα στα εκατομμύρια των χρηστών του. Μάλιστα, εκφράζουν την πικρία τους για το γεγονός ότι αναγκάζονται να μετατεθούν χρονικά διάφορες υποδομές και δράσεις και να παραβιαστούν χρονοδιαγράμματα, για την τήρηση των οποίων φημιζόταν η πιο συνεπής συγκριτικά εταιρία του ευρύτερου Δημοσίου.
Την έλλειψη της χρηματοδότησης μπορεί να καλύψει μόνον η λειτουργία των διοδίων, τα οποία θα μπορούσαν να αποφέρουν ένα σημαντικό ποσό σε έσοδα για τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, αλλά και για τη συνέχιση των έργων. Ομως, εκεί υπάρχει πολιτική ατολμία, καθώς η επιβάρυνση των πολιτών με νέα διόδια μπορεί οικονομικά να είναι αποτελεσματική, όμως πολιτικά κρίνεται ασύμφορη και σε κοινωνικό επίπεδο ως άλλο ένα δυσβάσταχτο βάρος στους δοκιμαζόμενους πολίτες. Εξάλλου, τρία νέα διόδια είναι έτοιμα, αλλά δε λειτουργούν...
Νέα δημοπρασία
Τις επόμενες μέρες, πάντως, αναμένεται η νέα δημοπρασία για άλλους πέντε ΣΕΑ, όπως επισήμανε ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Τάσος Μουρατίδης. Πρόκειται για τους ΣΕΑ σε Περιστέρι, Ταξιάρχη (Γρεβενά), Πολύμυλο - Σιάτιστα, Ωραιόκαστρο και Καβάλα.
Σε ό,τι αφορά τα πάρκινγκ, ήδη λειτουργούν δέκα, όμως τα υπόλοιπα που προβλέπονταν να κατασκευαστούν έμειναν πίσω και φαίνεται πως θα αργήσουν να προχωρήσουν ή μπορεί και να μην προχωρήσουν καθόλου. Οι επικεφαλής της «Εγνατία Οδός ΑΕ» επισήμαναν πως το βάρος δίνεται πλέον στους ΣΕΑ, που είναι σε απόσταση 50 - 60 χλμ. ο ένας από τον άλλο, με αποτέλεσμα να δίνεται επαρκής λύση στις ανάγκες των διερχόμενων οδηγών. Τα πάρκινγκ μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα και ουσιαστικά με τη λειτουργία του συνολικού δικτύου των ΣΕΑ δε θα είναι απαραίτητα. Εξάλλου, για να γίνουν τα πάρκινγκ χρειάζονται απαλλοτριώσεις και σημαντικά έξοδα, σε εποχές σκληρής λιτότητας...
http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=10&artid=114381