Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2011

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ Η ΡΑΕ ΚΑΙ ΤΙ ΡΟΛΟ ΠΑΙΖΕΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ;

Posted by ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ Τετάρτη, Δεκεμβρίου 21, 2011

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία συγκροτήθηκε τον Ιούλιο του 2000, αποτελεί ανεξάρτητη διοικητική αρχή, στην οποία έχει ανατεθεί η παρακολούθηση της αγοράς ενέργειας, όπως αυτή αναπτύσσεται – τόσο μονοσήμαντα στην Ελληνική αγορά - όσο και όπως αυτή λειτουργεί και αναπτύσσεται σε σχέση με τις ξένες αγορές ενέργειας, και ιδίως με αυτές με τις οποίες διασυνδέεται.
Έχει αρμοδιότητες παρακολούθησης και ελέγχου της αγοράς ενέργειας σε όλους τους τομείς, ήτοι στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από συμβατικά καύσιμα, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και φυσικό αέριο
Η οργάνωση και λειτουργία της ΡΑΕ αναφέρονται στο τελευταίο νόμο 4001/2011 όπου στο άρθρο 4 αναφέρει: «είναι ο έλεγχος η ρύθμιση και η εποπτεία της αγοράς ενέργειας με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ασκούνται από τη ΡΑΕ, η οποία συστάθηκε με το ν. 2773/1999 και αποτελεί την εθνική ρυθμιστική αρχή σε θέματα ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου, κατά την έννοια των Οδηγιών 2009/72/ΕΚ και 2009/73/ΕΚ».

Σύμφωνα με το νόμο 4001/2011 στο άρθρο 24 ανάμεσα στις προτεραιότητες της ΡΑΕ είναι η Προστασία των Καταναλωτών. Συγκεκριμένα:

1. Η ΡΑΕ ασκεί την εποπτεία της εφαρμογής των μέτρων προστασίας των Πελατών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δεύτερου Μέρους (σ/σ του νόμου)
2. Η ΡΑΕ, με απόφασή της δύναται να επιβάλει στους Διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς και των Δικτύων Διανομής Ενέργειας την υποχρέωση παροχής δεδομένων κατανάλωσης των Πελατών, χωρίς χρέωση, σε επεξεργάσιμη μορφή.
3. Η ΡΑΕ εξετάζει τις καταγγελίες Πελατών μόνο εφόσον απορρέουν από ή αφορούν σε ζητήματα ρυθμιστικής εποπτείας που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο και εξειδικεύονται στις κανονιστικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή του. Δεν εξετάζονται από τη ΡΑΕ ζητήματα που αφορούν σε αστικής ή εμπορικής φύσεως διαφορές

Ο νόμος 4001/2011 εισάγει στο Ελληνικό δίκαιο την γνωστή οδηγία 2009/72/ΕΚ πάνω στην οποία ο γερμανός επίτροπος σε θέματα ενέργειας απάντησε σε επερώτηση Έλληνα Ευρωβουλευτή ότι η ΔΕΗ Α.Ε. όπως και κάθε πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ΔΕΝ δικαιούται να προβεί σε διακοπή ρευματοδότησης εάν έχει εξοφληθεί πλήρως η αξία του καταναλωθέντος ρεύματος (δεν συσχετίζεται παροχή ρεύματος με οτιδήποτε άλλο όπως φορολογικές διαφορές).
Αυτό είναι το άρθρο 3(§3) στην οδηγία 2009/72/ΕΚ που έχει ως ακολούθως:

Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι όλοι οι οικιακοί πελάτες και, όπου κρίνεται σκόπιμο από τα κράτη μέλη, οι μικρές επιχειρήσεις(ήτοι οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από 50 εργαζόμενους και έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών η ισολογισμό που δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. EUR) απολαύουν της καθολικής υπηρεσίας, δηλαδή του δικαιώματος να προμηθεύονται ηλεκτρική ενέργεια συγκεκριμένης ποιότητας εντός του εδάφους τους σε λογικές, εύκολα και άμεσα συγκρίσιμες και διαφανείς τιμές που δεν εισάγουν διακρίσεις. Για να διασφαλίσουν την παροχή καθολικής υπηρεσίας, τα κράτη μέλη έχουν την ευχέρεια να καθορίσουν έναν ύστατο προμηθευτή. Τα κράτη μέλη επιβάλλουν στις εταιρείες διανομής την υποχρέωση σύνδεσης των πελατών με το δίκτυό τους υπό όρους, προϋποθέσεις και τιμολόγια που καθορίζονται σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 37, παράγραφος 6. Η παρούσα οδηγία επ’ ουδενί εμποδίζει τα κράτη μέλη να ενισχύουν τη θέση των οικιακών, μικρών και μεσαίων καταναλωτών στην αγορά, με τη διεύρυνση των δυνατοτήτων για προαιρετικές συγκεντρώσεις των εκπροσώπων αυτής της κατηγορίας των καταναλωτών»

Τα παραπάνω έχουν εισαχθεί στο Ελληνικό δίκαιο με τον Νόμο 4001/2011 όπου στο άρθρο 58 περί προμηθευτή καθολικής υπηρεσίας ηλεκτρικής ενέργειας αναφέρει:
«
1. Ο Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούται να προμηθεύει Οικιακούς Πελάτες και μικρές επιχειρήσεις (με ισχύ παροχής μέχρι και 25 kVA), οι οποίοι είτε έχουν αδρανήσει σχετικά με το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής Προμηθευτή είτε αδυνατούν να βρουν Προμηθευτή στην απελευθερωμένη αγορά με τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους.
2. Η Προμήθεια Καθολικής Υπηρεσίας στους Πελάτες της παραγράφου 1 γίνεται σε τιμές εύλογες, διαφανείς, εύκολα και άμεσα συγκρίσιμες με τιμές άλλων Προμηθευτών και που δεν εισάγουν διακρίσεις μεταξύ κατηγοριών πελατών. Οι χρεώσεις πρέπει να είναι διακριτές ανά δραστηριότητα και οι χρεώσεις που αντιστοιχούν στις ανταγωνιστικές δραστηριότητες παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να αντανακλούν το κόστος με δυνατότητα αναπροσαρμογής λόγω μεταβολών στο υποκείμενο κόστος.
»

Από όλα τα ανωτέρω γίνεται περισσότερο από προφανές ότι η ΡΑΕ έχει τεράστιες ευθύνες απέναντι στους καταναλωτές για την ανυπαρξία της στο θέμα χαράτσι και διακοπής παροχής ρευματοδότησης αν αυτό δεν καταβληθεί.

Εάν η ΔΕΗ Α.Ε ή άλλος πάροχος προβεί σε διακοπή ρευματοδότησης παραβαίνει τον ανωτέρω νόμο που έχει υπερνομοθετική ισχύ (άρα και ως προς τον νόμο για το χαράτσι) και φυσικά την Ευρωπαϊκή οδηγία.

Τι κάνουμε?

1) Επανασυνδέουμε μόνοι μας το ρεύμα (αφού παράνομα διεκόπη από τον πάροχο)
2) Αν η ΡΑΕ δεν εκδώσει σχετική ανακοίνωση όπως ζητήθηκε, πάμε δικαστικά και ζητάμε προδικαστικό ερώτημα στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο.
3) Με την λήψη της αναμενόμενης καταδικαστικής απόφασης ζητάμε αποζημίωση από τον πάροχο και την ΡΑΕ για ηθικές βλάβες καθώς και ότι άλλα έξοδα έγιναν εξ αιτίας της παράνομης διακοπής ρευματοδότησης.
4) Τίθεται θέμα ποινικών ευθυνών για συνέργεια σε εκβιασμό (ψυχολογική βία) τόσο για τους ιθύνοντες στην ΔΕΗ Α.Ε. όσο και για τα μέλη της ΡΑΕ. Αυτό αναφέρεται γιατί ο νόμος για το χαράτσι εκβιάζει τον Πολίτη παραβιάζοντας βασικά δικαιώματά του και αυτοί που τον εφαρμόζουν φέρουν πλήρη την ποινική ευθύνη για την εφαρμογή αυτού του εκβιασμού.
  • Blogroll

  • Blog Archive