Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δεν μπορούν να συμφωνήσουν. «Σήμερα το (ελληνικό) πρόβλημα λύθηκε», δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί, έπειτα από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. «Θα ήταν μεγάλο λάθος να δώσουμε την εντύπωση ότι η κρίση έχει αντιμετωπιστεί», έσπευσε να ξεκαθαρίσει ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Για τους ξένους οικονομολόγους, πάντως, τα πράγματα είναι πιο απλά. Το PSI εξασφαλίζει στην Ελλάδα ένα προσωρινό διάλλειμα από την κρίση. Όμως, τα πραγματικά του οφέλη για τη χώρα είναι πολύ μικρότερα από εκείνα που διαφημίζονται, με αποτέλεσμα ένα τρίτο πακέτο διάσωσης και μια δεύτερη αναδιάρθρωση του χρέους να φαντάζουν ολοένα και πιο πιθανά.
Οι υπολογισμοί της UBS σοκάρουν, καθώς ο ελβετικός επενδυτικός οίκος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πραγματική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους δεν είναι 105 δισ. ευρώ, όπως λέγεται, αλλά μόλις… 27 δισ. ευρώ... Για να χρηματοδοτήσει την αναδιάρθρωση χρέους ύψους 197 δισ. ευρώ, η Ελλάδα κάνει χρήση 85 δισ. ευρώ από το δεύτερο πακέτο διάσωσης. Έτσι, από τη μία πλευρά «εξαφανίζεται» χρέος 197 δισ. ευρώ, αλλά από την άλλη, η χώρα βαρύνεται με 62 δισ. ευρώ από τα νέα ομόλογα και 85 δισ. από το κόστος χρηματοδότησης του PSI. Εάν συνυπολογιστεί η χρηματοδότηση του ελλείμματος του 2012 και η αποπληρωμή των ομολόγων που έχει στα χέρια της η ΕΚΤ, η τελική ελάφρυνση του χρέους είναι μόλις 27 δισ. ευρώ, καταλήγει η UBS.
Οι υπολογισμοί της JP Morgan είναι κάπως πιο ενθαρρυντικοί. Ο αμερικανικός επενδυτικός οίκος υπολογίζει το συνολικό όφελος για την Ελλάδα στα 67 δισ. ευρώ. Πρακτικά, οι αναλυτές του αφαιρούν από τη συνολική διαγραφή χρέους των 105 δισ. ευρώ, τα 23 δισ. που θα δοθούν στις τράπεζες και τα 15 δισ. που θα δοθούν στα ασφαλιστικά ταμεία, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του «κουρέματος».
Το PSI δεν είναι happy end, συμφωνεί και η Bank of America Merrill Lynch. Για να χαρακτηριστεί επιτυχημένη μια αναδιάρθρωση χρέους, θα πρέπει να βελτιώνει την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας και να εξασφαλίζει την επιστροφή της στις αγορές ομολόγων. Με αυτά τα κριτήρια, ο οίκος χαρακτηρίζει ως επιτυχημένες τις αναδιαρθρώσεις χρέους του Πακιστάν (1999), της Ουκρανίας (2000), της Ουρουγουάης (2003) και του Αγίου Δομήνικου (2005), αλλά εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για το εάν το ελληνικό PSI θα έχει παρόμοιο αποτέλεσμα.
Οι αναλυτές θεωρούν αναπόφευκτη μια δεύτερη αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Την ίδια άποψη έχουν και οι αγορές, όπως μαρτυρούν τα νέα ελληνικά ομόλογα, τα οποία διαπραγματεύονται μόλις στο 25% της ονομαστικής τους αξίας.
Η UBS προειδοποιεί ότι το ελληνικό χρέος θα είναι υψηλότερο το 2014 από ό,τι ήταν πριν από το PSI. Και το 2020 θα κυμαίνεται στο 150% του ΑΕΠ, πολύ υψηλότερα από τη νέα πρόβλεψη της τρόικας για 116,5%. Για να επιστρέψει η ελληνική οικονομία σε μια βιώσιμη τροχιά, απαιτείται haircut 70% σε όλα της τα χρέη (συμπεριλαμβανομένων και των δανείων διάσωσης), τονίζει η UBS.
Πέραν της δεύτερης αναδιάρθρωσης χρέους, η Ελλάδα χρειάζεται και τρίτο πακέτο διάσωσης, σύμφωνα με τους ξένους αναλυτές. Η JP Morgan υπολογίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας που μένουν ακάλυπτες από τα πακέτα διάσωσης στα 20 δισ. ευρώ, όμως, άλλοι παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο ακόμα και για διπλάσιο ποσό. Ακόμα και ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο ενός τρίτου πακέτου διάσωσης.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι επόμενες διαπραγματεύσεις της Αθήνας με τους Ευρωπαίους, τόσο για το νέο πακέτο διάσωσης όσο και για τη δεύτερη αναδιάρθρωση του χρέους, θα είναι ακόμα δυσκολότερες από ό,τι έχουμε ζήσει μέχρι σήμερα. Με την ολοκλήρωση του PSI, η Ελλάδα θα χρωστά το 77% των χρεών της προς τις ευρωπαϊκές χώρες και το ΔΝΤ. Πρακτικά, ένα τυχόν νέο «κούρεμα» στο χρέος θα πονέσει πλέον τους Ευρωπαίους φορολογούμενους και όχι πια τις τράπεζες και τους επενδυτές, στους οποίους οι κύκλοι αποφάσεων έδωσαν όσο χρόνο χρειάζονταν για να «ξεφορτωθούν» τα ελληνικά ομόλογα.
Της Κορίνας Σαμάρκου (isotimia.gr)