Ακόμα και η Αττική Οδός, η οποία είχε δείξει αντοχές την τελευταία διετία, άρχισε να «ματώνει» σοβαρά από το πρώτο τρίμηνο του έτους με πτώση περί το 15%.
Στα 5 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα της κοινοπραξίας «Μορέας» (που διαχειρίζεται το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) από διόδια, έναντι 6 εκατ. στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα. ..
Η κοινοπραξία «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου είχε στο πρώτο τρίμηνο ζημιές 100.000 ευρώ, από κέρδη 200.000 στο πρώτο τρίμηνο του 2011.
Συνολικά, ο κλάδος παραχωρήσεων της Ελλάκτωρ είχει στο πρώτο τρίμηνο ενοποιημένα έσοδα 58,98 εκατ. από 69,19 εκατ. στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ μειώθηκαν κατά 11,3% και τα καθαρά κέρδη στα 11,6 εκατομμύρια.
Στα 0,6 εκατ. ανήλθαν στο πρώτο τρίμηνο τα έσοδα του ομίλου J&P ΑΒΑΞ από παραχωρήσεις έναντι 0,7 εκατ. στο περυσινό τρίμηνο. Στα 5,3 εκατ. περιορίστηκαν τα αντίστοιχα έσοδα του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα από 7,3 εκατ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Τα μεγέθη του πρώτου τριμήνου δείχνουν πως οι ελπίδες των εργολάβων που φέρνουν τα έργα να επανεκκινούν χωρίς να επηρεαστούν οι αποδόσεις των αρχικών συμβάσεων θα αποδειχθούν φρούδες. Οσο περνούν τα τρίμηνα, τόσο η μείωση των διελεύσεων από τους σταθμούς διοδίων στους εθνικούς άξονες αυξάνει. Εκτιμάται πως ξεπερνά το 35% σε ορισμένα τμήμα του εθνικού δικτύου, ποσοστό που τινάζει στον αέρα κάθε πρόβλεψη των αρχικών συμβάσεων που είχαν υπογραφεί την περίοδο 2007 – 2008.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Αντίστοιχη τάση καταγράφεται στο πρώτο τρίμηνο και στην Ευρώπη. Τα έσοδα δύο εκ των μεγαλύτερων εταιρειών διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων στη Γηραιά Ηπειρο, της ισπανικής Abertis και της ιταλικής Atlantia υποχώρησαν κατά 9%. Αλλά και τα έσοδα του ομίλου Vinci από τη διαχείριση των γαλλικών αυτοκινητοδρόμων, που εμφάνιζαν αξιοσημείωτη αντοχή από το 2008, παρουσίασαν κάμψη για πρώτη φορά στο τρίμηνο του 2012.
Η Vinci είναι γνώριμη στην Ελλάδα καθώς ηγείται των κοινοπραξιών «Γέφυρα» και «Ολυμπια Οδός» (άξονας Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Τσακώνα).
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν πλέον πως και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης θα χρειαστούν «διάσωση» στα πρότυπα της Ισπανίας.
Η τελευταία έχει δοκιμάσει διάφορες συνταγές για τις αντίστοιχες συμβάσεις, που ξεκινούν από τη συγχώνευση ζημιογόνων τμημάτων του οδικού δικτύου μέχρι την κρατικοποίηση συμβάσεων.
Euro2day.gr
