Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013

"Πόλεμος" για τα αρχαία του Βενιζέλου

Posted by ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ Δευτέρα, Μαρτίου 04, 2013
Εμφύλιος έχει ξεσπάσει μεταξύ των αρχαιολόγων και των επικεφαλής της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, με αφορμή τις βυζαντινές αρχαιότητες που βρέθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου και οι οποίες, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, ενδέχεται να οδηγήσουν το έργο σε οριστική παύση.

Η ιστορία συγκρούεται με την εξέλιξη του έργου. Από τη μια τα στελέχη της κατασκευαστικής εταιρείας διατείνονται ότι, αν τελικά καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου, το έργο κινδυνεύει με οριστική παύση -καθώς η κατάργηση του σταθμού θα σηματοδοτήσει έως τρία χρόνια περαιτέρω καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα και σημαντική αύξηση κόστους κατά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ-, και από την άλλη οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι...  δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να μεταφερθούν τα αρχαία ευρήματα, αλλά να παραμείνουν στον φυσικό τους χώρο ώστε να διατηρηθούν.



Σήμερα η zougla.gr δημοσιεύει μια επιστολή την οποία απέστειλαν στελέχη της Ελληνικής Εταιρείας Πολιτισμού τόσο στον υπουργό Μακεδονίας-Θράκης κ. Καράογλου όσο και στον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ. Τζιτζικώστα, αλλά και στον δήμαρχο της πόλης κ. Μπουτάρη, με αφορμή την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να μεταφερθούν οι αρχαιότητες που βρέθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου.



Τα μέλη του φορέα κάνουν λόγο για ασέβεια απέναντι στον πολιτισμό και στην ιστορία, ενώ αφήνουν αιχμές για τον τρόπο με τον οποίο οι αρμόδιοι χειρίστηκαν την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης.



«Να καταργηθεί η απόφαση του ΚΑΣ»

Η επιστολή εστάλη και συντάχθηκε από το Παράρτημα Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.




Τα στελέχη της ελληνικής εταιρείας εκφράζουν έντονα την αντίθεσή τους στη μεταφορά των ευρημάτων, σημειώνοντας ότι οι βυζαντινές αρχαιότητες θα πρέπει να παραμείνουν στον φυσικό τους χώρο, όπως συνέβη και στην περίπτωση του σταθμού της Αγίας Σοφίας.

«Ενώ στην περίπτωση της Αγίας Σοφίας το υπουργείο και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισαν τη διατήρηση των ευρημάτων στον ίδιο τον σταθμό, χρησιμοποιώντας για τη μουσειακή τους έκθεση τμήματα των επιπέδων μετάβασης από την επιφάνεια του εδάφους στις κάτω πλατφόρμες του μετρό, στην περίπτωση του σταθμού της Βενιζέλου αποφάσισαν με διαφορετικό σκεπτικό, αλλά και με διαδικασίες που χρήζουν τουλάχιστον περαιτέρω διευκρινίσεων» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή.

Παράλληλα, οι συντάκτες αφήνουν υπόνοιες για τον τρόπο με τον οποίο το κράτος και η κατασκευαστική εταιρεία χειρίστηκαν το θέμα του Μετρό.

Όπως επισημαίνεται, η απόφαση του υφυπουργού για απομάκρυνση τμημάτων της διασταύρωσης του εν λόγω μνημειακού δρόμου της βυζαντινής πόλης, προκειμένου τα μεταφερόμενα ευρήματα να εκτεθούν μελλοντικά σε κατάλληλα διαμορφωμένο ανοικτό χώρο -«με την αιτιολογία ότι μόνο τότε θα μπορεί να κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου όπως σχεδιάστηκε εξαρχής του έργου»-, εγείρει πλήθος ερωτημάτων, τα οποία χρήζουν άμεσης απάντησης.

Τα ερωτήματα που τίθενται στην επιστολή είναι:

- Εξετάστηκε αναλυτικά και με προσοχή η εισήγηση της αρμόδιας εφορίας (9ης ΕΒΑ), η οποία είναι η μόνη υπηρεσία που θα πρέπει καταρχήν να παρουσιάσει τουλάχιστον το έργο της, όταν αυτό αφορά το σημαντικότερο ίσως εύρημα των τελευταίων δεκαετιών στην πόλη;

- Τα μέλη του ΚΑΣ γιατί δεν επισκέφθηκαν την ανασκαφή, ώστε να έχουν την πλήρη εικόνα του χώρου και της σημασίας του; Γιατί δεν διενεργήθηκε αυτοψία για τη σύνταξη Τεχνικής Έκθεσης από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Αναστύλωσης του υπουργείου; Με βάση ποια τεκμηρίωση γνωμοδότησαν ότι η μοναδική λύση είναι η μεταφορά των αρχαιοτήτων σε άλλη τοποθεσία, όταν, από την εμπειρία στο ίδιο υπουργείο, είναι αρκετά αμφίβολο αν η επανέκθεση σε αυτήν μπορεί να γίνει σύντομα και με τον δέοντα τρόπο;

- Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ έχει τεκμηριώσει τις επεμβάσεις με λεπτομερή σχέδια όλων των σχετικών έργων σε κάθε σταθμό, εξαρχής του όλου σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη και τις αναμενόμενες αρχαιότητες στη θέση του κάθε σταθμού;

- Είναι απαράδεκτο να υποστηρίζεται ότι μόνο οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν καθυστερήσει το όλο έργο.

«Γνώριζαν πού χάραζαν τον άξονα»


Τέλος, τα μέλη της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού τονίζουν ότι το διακύβευμα είναι πολύ σημαντικό, υπογραμμίζοντας ότι «τα οικονομικά μεγέθη δεν μπορεί να καθορίζουν για πάντα και τελεσίδικα την τύχη της ίδιας της Ιστορίας».

«Η Πολιτεία και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ γνώριζαν πού χάραζαν τον άξονα του μετρό, στην καρδιά μιας ιστορικής πόλης όπως η Θεσσαλονίκη, και κυρίως την τοποθέτηση των σταθμών στο ιστορικό κέντρο. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για την πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ σχετικά με τη μεταφορά των αρχαιοτήτων σε άλλο χώρο, με αδιευκρίνιστες προοπτικές επιτυχούς εφαρμογής της μεταφοράς τους και δημιουργίας αρχαιολογικού πάρκου για την έκθεση και προβολή τους» καταλήγουν οι συντάκτες της επιστολής.

Επιμέλεια: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος-Φίλιππος Καραμέτος  ZOUGLA.GR

  • Blogroll

  • Blog Archive