Έστρωσαν με ευρώ τις καθυστερήσεις των εργολάβων.
Τα πήραν όλα οι εργολάβοι αλλά τα διόδια, διόδια...
Της Μαριάννας Τζάννε
Μπορεί η κυβέρνηση να επαίρεται για το μεγάλο deal με τους εργολάβους, η πραγματικότητα όμως είναι ότι η συμφωνία ανάστασης των αυτοκινητοδρόμων, δημιουργεί υπέρογκες δαπάνες για το ελληνικό δημόσιο και η ευθύνη της κατάρρευσης των εργασιών αποδίδεται εξολοκλήρου στην πολιτεία. Όταν αποδεδειγμένα ούτε οι παραχωρησιούχοι τήρησαν τις δεσμεύσεις που προέβλεπαν οι όροι των έργων, που ανέφεραν ρητά ότι η χρηματοδότηση των οδικών αξόνων αποτελεί συμβατική υποχρέωση των εργολάβων και η αδυναμία τους συνιστά...
λόγω καταγγελίας της σύμβασης εκ μέρους του δημοσίου.
Φαίνεται όμως ότι οι όροι των συμβάσεων που με προχειρότητα και άγνοια κινδύνου υπέγραψε το 2007 η κυβέρνηση της ΝΔ, υλοποιούνται μονομερώς και σέρνουν σε μια άνευ προηγούμενου οικονομική επιβάρυνση την ελληνική πολιτεία που καλείται να πληρώσει βαρύ τίμημα αποζημιώσεων ύψους 353 εκ. ευρώ στους εργολάβους για να ξαναβάλουν μπροστά τα έργα. Το επιχείρημα ήταν ότι ζητούσαν 719 εκ. ευρώ και ο ανεξάρτητος μηχανικός που ωστόσο πληρώνεται από τους ίδιους τους εργολάβους 474 εκ. ευρώ!
Με δέλεαρ τις νέες θέσεις εργασίας που έχουν εκτιμηθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης στις 25.000, η κυβέρνηση επιχειρεί να κόψει το βήχα σε όσους αμφισβητούν την στρατηγική των κινήσεων και το αποτέλεσμα των οκτάμηνων διαπραγματεύσεων. Ακόμη και στο δεδομένο ότι τα έργα ξεκινούν με ιδιωτικά συμφωνητικά και προκαταβολές 150 εκ. ευρώ, για να έρθουν εκ των υστέρων να κυρωθούν από τη βουλή, το Ελεγκτικό Συνέδριο και την ΕΕ, ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε πρόσφατα τη βεβαιότητα ότι δεν θα υπάρξει κανείς που θα καταψηφίσει στη βουλή τους αυτοκινητοδρόμους.
Οχυρωμένοι, πίσω από κάθε λογής καθυστερήσεις της πολιτείας (απαλλοτριώσεις, δίκτυα κοινής ωφέλειας, κ.α), που βλακωδώς είχε προβλέψει ότι οι απαλλοτριώσεις θα διαρκούσαν ένα χρόνο, οι κατασκευαστές συνεχίζουν να αρμέγουν το δημόσιο και να κουτσουρεύουν το ήδη γονατισμένο Πρόγραμμα Επενδύσεων, ακυρώνοντας άλλα εξίσου σημαντικά έργα για την ελληνική κοινωνία.
Όσο για τα διόδια είναι τα μόνα που δεν αλλάζουν. Την ώρα που οι συμβάσεις φτιάχνονται από την αρχή και το τεχνικό αντικείμενο περικόπτεται σημαντικά σε δύο έργα (κόβεται όλο το κομμάτι μετά την Πάτρα στην Κορίνθου-Πατρών και το 50% του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας), δημιουργούνται εύλογες απορίες για την πολιτική διοδίων που θα παραμείνει σύμφωνα και με τις πρόσφατες δηλώσεις αμετάβλητη. Εκείνο όμως που δεν έχει ειπωθεί είναι εάν θα ισχύσουν οι προβλέψεις για διόδια ακόμη και μέσα στην Αττική και τι έσοδα θα λάβει το δημόσιο από τις παραχωρήσεις όταν τα έργα ολοκληρωθούν. Υπενθυμίζεται ότι με βάσει τις συμβάσεις, το δημόσιο στα επικερδή σημεία του οδικού δικτύου (Μαλιακός - Κλειδί, Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός) προβλέπεται να λάβει μέρους των εσόδων από τα διόδια που μπορεί να φτάσει έως το 90% των εσόδων. Στις συμβάσεις με χαμηλούς φόρτους κυκλοφορίας (Αξονας Κεντρικής Ελλάδος και Κόρινθος – Τρίπολη - Καλαμάτα) που το κόστος των έργων δεν καλύπτεται από τα διόδια των χρηστών, το δημόσιο δίνει χρήματα. Συνολικά το δημόσιο προβλεπόταν να εισπράξει στα 30 χρόνια της παραχώρησης 20 δις. ευρώ και οι ιδιώτες 40 δις. ευρώ. Τώρα το συνολικό ποσό εκτιμάται στα 35 δισ. ευρώ.
Η έναρξη των έργων προϋποθέτει άμεσες αλλαγές στα διόδια καθώς σε αρκετές συμβάσεις προγραμματίζονται νέοι σταθμοί διοδίων, αναθεώρηση τιμολογίων και χρέωση και από τα δύο ρεύματα ενός οδικού άξονα. Ανάμεσα στα έργα που περιμένουν σημαντική ενίσχυση από έσοδα διοδίων είναι η Ιόνια Οδός (Ρίο –Αντίρριο, Μεταμόρφωση -Σκάρφεια), η οποία προβλέπει νέους σταθμούς διοδίων ακόμη και μέσα στο λεκανοπέδιο (π.χ Άγιο Στέφανο, Βαρυμπόμπη), καθώς και η Ολυμπία Οδός (Κορίνθου –Πατρών), η οποία σχεδιάζει χρέωση και από τις δύο κατευθύνσεις σε Ισθμό και Ελευσίνα (μέχρι τώρα οι οδηγοί πληρώνουν στην Ελευσίνα και στην επιστροφή στον Ισθμό) και έπεται συνέχεια.
Τον κ. Χατζηδάκη πάντως διαψεύδουν οι εργολάβοι καθώς τα χρονοδιαγράμματα που έδωσε για άμεση έναρξη εργασιών πριν το Πάσχα ανατρέπονται από τα ίδια τα συμφωνητικά. Για παράδειγμα στον Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου που είναι από τα πιο ώριμα έργα και μάλιστα όλο το διάστημα της αδράνειας έστω και με «χαλαρούς» ρυθμούς κάποιες εργασίες εκτελούνταν, το συμφωνητικό που έχει υπογραφεί μιλά για έναρξη εργασιών από την 1 Ιουνίου. Στελέχη των παραχωρησιούχων εκτιμούν ότι η έναρξη εργασιών ισοδυναμεί με οργάνωση εργοταξίων, προσλήψεις και συντήρηση τμημάτων όπως είναι οι σήραγγες που μετά από μια διετία αδράνειας απαιτούν άμεσες παρεμβάσεις.
πηγη
Τα πήραν όλα οι εργολάβοι αλλά τα διόδια, διόδια...
Της Μαριάννας Τζάννε
Μπορεί η κυβέρνηση να επαίρεται για το μεγάλο deal με τους εργολάβους, η πραγματικότητα όμως είναι ότι η συμφωνία ανάστασης των αυτοκινητοδρόμων, δημιουργεί υπέρογκες δαπάνες για το ελληνικό δημόσιο και η ευθύνη της κατάρρευσης των εργασιών αποδίδεται εξολοκλήρου στην πολιτεία. Όταν αποδεδειγμένα ούτε οι παραχωρησιούχοι τήρησαν τις δεσμεύσεις που προέβλεπαν οι όροι των έργων, που ανέφεραν ρητά ότι η χρηματοδότηση των οδικών αξόνων αποτελεί συμβατική υποχρέωση των εργολάβων και η αδυναμία τους συνιστά...
λόγω καταγγελίας της σύμβασης εκ μέρους του δημοσίου.
Φαίνεται όμως ότι οι όροι των συμβάσεων που με προχειρότητα και άγνοια κινδύνου υπέγραψε το 2007 η κυβέρνηση της ΝΔ, υλοποιούνται μονομερώς και σέρνουν σε μια άνευ προηγούμενου οικονομική επιβάρυνση την ελληνική πολιτεία που καλείται να πληρώσει βαρύ τίμημα αποζημιώσεων ύψους 353 εκ. ευρώ στους εργολάβους για να ξαναβάλουν μπροστά τα έργα. Το επιχείρημα ήταν ότι ζητούσαν 719 εκ. ευρώ και ο ανεξάρτητος μηχανικός που ωστόσο πληρώνεται από τους ίδιους τους εργολάβους 474 εκ. ευρώ!
Με δέλεαρ τις νέες θέσεις εργασίας που έχουν εκτιμηθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης στις 25.000, η κυβέρνηση επιχειρεί να κόψει το βήχα σε όσους αμφισβητούν την στρατηγική των κινήσεων και το αποτέλεσμα των οκτάμηνων διαπραγματεύσεων. Ακόμη και στο δεδομένο ότι τα έργα ξεκινούν με ιδιωτικά συμφωνητικά και προκαταβολές 150 εκ. ευρώ, για να έρθουν εκ των υστέρων να κυρωθούν από τη βουλή, το Ελεγκτικό Συνέδριο και την ΕΕ, ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε πρόσφατα τη βεβαιότητα ότι δεν θα υπάρξει κανείς που θα καταψηφίσει στη βουλή τους αυτοκινητοδρόμους.
Οχυρωμένοι, πίσω από κάθε λογής καθυστερήσεις της πολιτείας (απαλλοτριώσεις, δίκτυα κοινής ωφέλειας, κ.α), που βλακωδώς είχε προβλέψει ότι οι απαλλοτριώσεις θα διαρκούσαν ένα χρόνο, οι κατασκευαστές συνεχίζουν να αρμέγουν το δημόσιο και να κουτσουρεύουν το ήδη γονατισμένο Πρόγραμμα Επενδύσεων, ακυρώνοντας άλλα εξίσου σημαντικά έργα για την ελληνική κοινωνία.
Όσο για τα διόδια είναι τα μόνα που δεν αλλάζουν. Την ώρα που οι συμβάσεις φτιάχνονται από την αρχή και το τεχνικό αντικείμενο περικόπτεται σημαντικά σε δύο έργα (κόβεται όλο το κομμάτι μετά την Πάτρα στην Κορίνθου-Πατρών και το 50% του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας), δημιουργούνται εύλογες απορίες για την πολιτική διοδίων που θα παραμείνει σύμφωνα και με τις πρόσφατες δηλώσεις αμετάβλητη. Εκείνο όμως που δεν έχει ειπωθεί είναι εάν θα ισχύσουν οι προβλέψεις για διόδια ακόμη και μέσα στην Αττική και τι έσοδα θα λάβει το δημόσιο από τις παραχωρήσεις όταν τα έργα ολοκληρωθούν. Υπενθυμίζεται ότι με βάσει τις συμβάσεις, το δημόσιο στα επικερδή σημεία του οδικού δικτύου (Μαλιακός - Κλειδί, Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός) προβλέπεται να λάβει μέρους των εσόδων από τα διόδια που μπορεί να φτάσει έως το 90% των εσόδων. Στις συμβάσεις με χαμηλούς φόρτους κυκλοφορίας (Αξονας Κεντρικής Ελλάδος και Κόρινθος – Τρίπολη - Καλαμάτα) που το κόστος των έργων δεν καλύπτεται από τα διόδια των χρηστών, το δημόσιο δίνει χρήματα. Συνολικά το δημόσιο προβλεπόταν να εισπράξει στα 30 χρόνια της παραχώρησης 20 δις. ευρώ και οι ιδιώτες 40 δις. ευρώ. Τώρα το συνολικό ποσό εκτιμάται στα 35 δισ. ευρώ.
Η έναρξη των έργων προϋποθέτει άμεσες αλλαγές στα διόδια καθώς σε αρκετές συμβάσεις προγραμματίζονται νέοι σταθμοί διοδίων, αναθεώρηση τιμολογίων και χρέωση και από τα δύο ρεύματα ενός οδικού άξονα. Ανάμεσα στα έργα που περιμένουν σημαντική ενίσχυση από έσοδα διοδίων είναι η Ιόνια Οδός (Ρίο –Αντίρριο, Μεταμόρφωση -Σκάρφεια), η οποία προβλέπει νέους σταθμούς διοδίων ακόμη και μέσα στο λεκανοπέδιο (π.χ Άγιο Στέφανο, Βαρυμπόμπη), καθώς και η Ολυμπία Οδός (Κορίνθου –Πατρών), η οποία σχεδιάζει χρέωση και από τις δύο κατευθύνσεις σε Ισθμό και Ελευσίνα (μέχρι τώρα οι οδηγοί πληρώνουν στην Ελευσίνα και στην επιστροφή στον Ισθμό) και έπεται συνέχεια.
Τον κ. Χατζηδάκη πάντως διαψεύδουν οι εργολάβοι καθώς τα χρονοδιαγράμματα που έδωσε για άμεση έναρξη εργασιών πριν το Πάσχα ανατρέπονται από τα ίδια τα συμφωνητικά. Για παράδειγμα στον Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου που είναι από τα πιο ώριμα έργα και μάλιστα όλο το διάστημα της αδράνειας έστω και με «χαλαρούς» ρυθμούς κάποιες εργασίες εκτελούνταν, το συμφωνητικό που έχει υπογραφεί μιλά για έναρξη εργασιών από την 1 Ιουνίου. Στελέχη των παραχωρησιούχων εκτιμούν ότι η έναρξη εργασιών ισοδυναμεί με οργάνωση εργοταξίων, προσλήψεις και συντήρηση τμημάτων όπως είναι οι σήραγγες που μετά από μια διετία αδράνειας απαιτούν άμεσες παρεμβάσεις.
πηγη