Οι τράπεζες δείχνουν το δρόμο για τους αυτοκινητόδρομους της Τέρνα. Νέο "δώρο" για τον Ε65 στον Γ. Περιστέρη. Ετοιμάζουν και νέα διόδια σε Σχηματάρι και στην Αθήνα (Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο). Οι πολίτες πρέπει να αντιδράσουν!
Της Μαριάννας Τζάννε
Σε Σολομώντεια λύση για τα δύο προβληματικά οδικά έργα των παραχωρήσεων που κατασκευάζει η ΓΕΚ-Τέρνα, καταλήγουν η κυβέρνηση και η κατασκευαστική εταιρεία, προκειμένου να υπάρξει ένας συμβιβασμός που θα συμβάλλει στην αναθεώρηση των συμβάσεων. Σύμφωνα με ασφαλείς...
πληροφορίες που επιβεβαιώνουν και στελέχη της Τέρνα, προβλέπεται να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο συγγενών παραχωρήσεων (Ε65 και Ιόνια Οδό) προκειμένου οι τράπεζες να διασφαλίσουν ότι θα υπάρχει σταθερή ροή χρηματοδότησης για την αποπληρωμή των δανείων του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Για το έργο όπως και το “Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα” προβλεπόταν από τις αρχικές συμβάσεις του 2007 ότι θα υπήρχε επιδότηση του διοδίου, εφόσον τα έσοδα απο τα διόδια είναι κάτω από εκείνα που έχουν προβλεφθεί. Καθώς οι τράπεζες δεν θεωρούν αξιόπιστο ετέρο το ελληνικό δημόσιο στην επιδότηση του έργου, υπάρχει καταρχήν συμφωνία ώστε τα χρήματα αυτά να καταβάλονται από την Ιόνια Οδό. Πρόκειται για ένα light σχέδιο σε σχέση με το αρχικό όπου στο τραπέζι υπήρξαν σκέψεις ακόμη και για συγχώνευση των δύο παραχωρήσεων και στο οποίο είχαν αντιδράσει οι εργολάβοι.
Τελικά, μετά από διαπραγματεύσεις μηνών, από τον αυτοκινητόδρομο της Δυτικής Θεσσαλίας αποφασίστηκε να περικοπεί το τεχνικό αντικείμενο περίπου στο μισό και να μην κατασκευαστεί το τμήμα Τρικάλων - Εγνατίας και το Λαμία – Ξυνιάδα. Τώρα, επαληθεύεται ότι η διάσωση του έργου θα στηριχθεί εν πολλοίς στις πλάτες της κερδοφόρας Ιόνιας Οδού που εκτός από την κατασκευή του Αντίρριο-Γιάννενα, έχει αναλάβει και την συντήρηση και λειτουργεία του ΠΑΘΕ (από την Μεταμόρφωση μέχρι την Σκάρφεια). Πρόκειται για ένα από τα πλέον “εμπορικά” τμήματα του οδικού δικτύου, στο οποίο η κοινοπραξία “Νέα Οδός” που το διαχειρίζεται έχει σε εκρεμμότητα τουλάχιστον τέσσερις σταθμούς διοδίων. Με βάση την σύμβαση, τα διόδια που προβλεπόταν να λειτουργήσουν ήταν σε Πύρνα, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο και ένας μετωπικός σταθμός στο τμήμα Σχηματάρι -Χαλκίδα. Το πάγωμα των σταθμών είχαν προκαλέσει οξύτατες αντιδράσεις κατοίκων της Αττικής, ωστόσο τη μη λειτουργία τους εκτιμάται ότι θα πληρώσει τελικά -μέσω αποζημιώσεων- το ελληνικό δημόσιο. Μεγάλες καθυστερήσεις έχουν σημειωθεί και στα διόδια του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας εξαιτίας των προβληματικών έργων στο πέταλλο του Μαλιακού, με τα οποία έχει προικιστεί η κοινοπραξία του έργου. Από τους δύο προγραμματισμένους σταθμούς έχει λειτουργήσει μόνο ένας.
Σε Σολομώντεια λύση για τα δύο προβληματικά οδικά έργα των παραχωρήσεων που κατασκευάζει η ΓΕΚ-Τέρνα, καταλήγουν η κυβέρνηση και η κατασκευαστική εταιρεία, προκειμένου να υπάρξει ένας συμβιβασμός που θα συμβάλλει στην αναθεώρηση των συμβάσεων. Σύμφωνα με ασφαλείς...
πληροφορίες που επιβεβαιώνουν και στελέχη της Τέρνα, προβλέπεται να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο συγγενών παραχωρήσεων (Ε65 και Ιόνια Οδό) προκειμένου οι τράπεζες να διασφαλίσουν ότι θα υπάρχει σταθερή ροή χρηματοδότησης για την αποπληρωμή των δανείων του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Για το έργο όπως και το “Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα” προβλεπόταν από τις αρχικές συμβάσεις του 2007 ότι θα υπήρχε επιδότηση του διοδίου, εφόσον τα έσοδα απο τα διόδια είναι κάτω από εκείνα που έχουν προβλεφθεί. Καθώς οι τράπεζες δεν θεωρούν αξιόπιστο ετέρο το ελληνικό δημόσιο στην επιδότηση του έργου, υπάρχει καταρχήν συμφωνία ώστε τα χρήματα αυτά να καταβάλονται από την Ιόνια Οδό. Πρόκειται για ένα light σχέδιο σε σχέση με το αρχικό όπου στο τραπέζι υπήρξαν σκέψεις ακόμη και για συγχώνευση των δύο παραχωρήσεων και στο οποίο είχαν αντιδράσει οι εργολάβοι.
Τελικά, μετά από διαπραγματεύσεις μηνών, από τον αυτοκινητόδρομο της Δυτικής Θεσσαλίας αποφασίστηκε να περικοπεί το τεχνικό αντικείμενο περίπου στο μισό και να μην κατασκευαστεί το τμήμα Τρικάλων - Εγνατίας και το Λαμία – Ξυνιάδα. Τώρα, επαληθεύεται ότι η διάσωση του έργου θα στηριχθεί εν πολλοίς στις πλάτες της κερδοφόρας Ιόνιας Οδού που εκτός από την κατασκευή του Αντίρριο-Γιάννενα, έχει αναλάβει και την συντήρηση και λειτουργεία του ΠΑΘΕ (από την Μεταμόρφωση μέχρι την Σκάρφεια). Πρόκειται για ένα από τα πλέον “εμπορικά” τμήματα του οδικού δικτύου, στο οποίο η κοινοπραξία “Νέα Οδός” που το διαχειρίζεται έχει σε εκρεμμότητα τουλάχιστον τέσσερις σταθμούς διοδίων. Με βάση την σύμβαση, τα διόδια που προβλεπόταν να λειτουργήσουν ήταν σε Πύρνα, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο και ένας μετωπικός σταθμός στο τμήμα Σχηματάρι -Χαλκίδα. Το πάγωμα των σταθμών είχαν προκαλέσει οξύτατες αντιδράσεις κατοίκων της Αττικής, ωστόσο τη μη λειτουργία τους εκτιμάται ότι θα πληρώσει τελικά -μέσω αποζημιώσεων- το ελληνικό δημόσιο. Μεγάλες καθυστερήσεις έχουν σημειωθεί και στα διόδια του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας εξαιτίας των προβληματικών έργων στο πέταλλο του Μαλιακού, με τα οποία έχει προικιστεί η κοινοπραξία του έργου. Από τους δύο προγραμματισμένους σταθμούς έχει λειτουργήσει μόνο ένας.