Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Αν στους πόρους που έχουν χορηγηθεί από το Δημόσιο υπολογισθούν και τα έσοδα από τα διόδια, τότε η συνολική κρατική χρηματοδότηση φθάνει στο 1,1 δισ. ευρώ.


Τη διάθεση 20,2 εκατομμυρίων ευρώ στην Ολυμπία Οδό ενέκρινε χθες το υπουργείο Υποδομών, ανεβάζοντας στα 644 εκατ. ευρώ τους πόρους που...
έχει μέχρι στιγμής διαθέσει το Δημόσιο για το έργο, ή το 1.1 δισ. ευρώ αν συμπεριληφθούν και τα έσοδα από τα διόδια. 

Επίσης διέθεσε πάνω από 170.000 σε νομικό γραφείο, για εργασίες του τελευταίου τριμήνου σχετικά με τους πέντε παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους.

Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στην εθνική οδό Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας ήταν 608 εκατ. ευρώ. Με τον ν. 4219/13, με τον οποίο επανεκκινήθηκαν τα έργα, η 3η και 4η δόση της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής αποφασίστηκε να καταβληθεί τμηματικά (δηλαδή πρόωρα), ανάλογα με την πρόοδο των έργων. Ετσι, με βάση την πιστοποιημένη πρόοδο κατά 3,33% (Ιαν. 2014) του έργου, το Δημόσιο αποφάσισε χθες να καταβάλει 20,2 εκατ. ευρώ. Μέχρι στιγμής, λοιπόν, έχουν καταβληθεί 263,2 εκατ. ευρώ από τα 608 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι, παρά την περικοπή του τεχνικού αντικειμένου του έργου κατά το ένα τρίτο (αφαιρέθηκε από τη σύμβαση παραχώρησης το τμήμα Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας), η χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε. στο έργο όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά αυξήθηκε κατά 250 εκατ. ευρώ. Από αυτή την πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή έχουν καταβληθεί 140 εκατ. ευρώ.

Επίσης, ο παραχωρησιούχος έχει λάβει αποζημίωση 91,1 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης παραχώρησης και ο κατασκευαστής 130 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις. Τέλος, έχουν καταβληθεί 20 εκατ. ευρώ (από 93 συνολικά) για την αναθεώρηση του κόστους κατασκευής (είναι η μόνη από τις 4 κοινοπραξίες που θα λάβει ανάλογη αποζημίωση). Τέλος, η Ολυμπία Οδός έχει εισπράξει το 2008-2013 από τα διόδια συνολικά 445,2 εκατ. ευρώ.

Κατά τα λοιπά, με τέσσερις αποφάσεις το Δημόσιο ενέκρινε την καταβολή ακόμα 178.724 ευρώ στο δικηγορικό γραφείο «Ζέμπερης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και συνεργάτες». Το συγκεκριμένο γραφείο υποβοηθά το Δημόσιο στις συμβάσεις παραχώρησης ήδη από την εποχή που αυτές σχεδιάζονταν και χαίρει ακόμα και σήμερα της εκτίμησής του, όπως και της εκτίμησης του εργολαβικού κόσμου. Για παράδειγμα, το συγκεκριμένο γραφείο έλαβε (βάσει συμβάσεων) το 2008- 2012 για νομική υποστήριξη στο Κόρινθος-Καλαμάτα-Σπάρτη 700.000 ευρώ και 680.000 ευρώ το 2009-2011 για το Μαλιακός- Κλειδί (και έκτοτε περίπου 50.000 το τρίμηνο σε καθένα από τα δύο έργα).

Πάντως, όπως προκύπτει από δύο από τις αποφάσεις, δεν έχει κλείσει ακόμα το θέμα των καταγγελιών για κρατικές ενισχύσεις στους εργολάβους και των πέντε οδικών αξόνων. Οπως αναφέρεται, υπάρχει αλληλογραφία με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. «σχετικά με καταγγελία για χορήγηση εικαζόμενης κρατικής ενίσχυσης από το ελληνικό κράτος προς το έργο παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Μορέας» (υπόθεση SA37874) αλλά και ανάλογη καταγγελία και για τους άλλους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους (SA.37925).
του Γιώργου Λιάλιου, kathimerini
  • Blogroll

  • Blog Archive