
προγράμματα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων που θα περιλαμβάνουν την καταβολή τελών διοδίων υλοποιούνται σήμερα στη Ρωσία. Πρώτον, είναι η οδική αρτηρία Μόσχα-Αγία Πετρούπολη και δεύτερον η «Ντον», η οποία συνδέει τη Μόσχα με το κύριο ρωσικό λιμάνι στη Μαύρη θάλασσα, το Νοβοροσίσκ. Στον δεύτερο αυτοκινητόδρομο «Ντον», θα υπάρξουν πέντε τμήματα με χρέωση της διαδρομής, συνολικού μήκους 560 χλμ., επί της συνολικής έκτασης της συγκοινωνιακής αρτηρίας η οποία φτάνει τα 1543,7 χλμ. Οι κατασκευαστές του δρόμου επιλέγονται με ανοιχτό διαγωνισμό και οι ανάδοχοι ορισμένων τμημάτων είναι ήδη γνωστοί. Συγκεκριμένα, το τμήμα από το 15ο ως το 58ο χιλιόμετρο θα κατασκευάσουν γάλλοι ειδικοί.
Γάλοι ειδικοί
Το έργο δόθηκε στη «Βορειοδυτική εταιρία εκχώρησης», που
είναι μια ένωση της ρωσικής «Mostotrest» και του γαλλικού ομίλου Vinci.
Η εταιρία, στην οποία οι εταίροι μοιράζονται από 50% των μετοχών, απέκτησε το
δικαίωμα για την κατασκευή και την εκμετάλλευση του δρόμου για 31 χρόνια. Όπως
ανέφερε η «Mostotrest» στη RBTH, η συμμετοχή
ξένου εταίρου στο έργο, ήταν ένας από τους όρους που έθεσε το κράτος για την
υπογραφή της συμφωνίας εκχώρησης. «Βασικός
στόχος -όπως διευκρίνισε η
εταιρία- ήταν η προσέλκυση ενός μεγάλου
διεθνούς παράγοντα που να διαθέτει πλούσια πείρα στην κατασκευή νέων
αυτοκινητοδρόμων βάσει των σύγχρονων παγκόσμιων τεχνολογιών, όπως και πείρα
στην αποτελεσματική εκμετάλλευση των δρόμων με διόδια». Από την άλλη
πλευρά, για τη γαλλική εταιρία το έργο σημαίνει την είσοδο στη ρωσική αγορά
κατασκευής υποδομών, συμπεριλαμβανομένης και της απόκτησης εμπειρίας στην
εκμετάλλευση δρόμων σε δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες. Όπως δήλωσε εκπρόσωπος
της «Βορειοδυτικής εταιρίας εκχώρησης»,
σύμφωνα με τους όρους του συμβολαίου, το τμήμα του δρόμου πρέπει να έχει
κατασκευαστεί μέσα σε τρία χρόνια και κατόπιν αυτού η εταιρία διατηρεί το
δικαίωμα εκμετάλλευσης για 28 χρόνια. «Στο
ένα ρούβλι από τα κρατικά χρήματα, αντιστοιχούν δύο ρούβλια ιδιωτικών
επενδύσεων», ανέφερε στη RBTH o γραμματέας Τύπου της «Βορειοδυτικής εταιρίας εκχώρησης», Σεργκέι Ιλίνσκι. Συνολικά, όπως
πληροφορεί, ο όγκος των επενδύσεων για το έργο είναι 1,7 δις. δολάρια, εκ των
οποίων τα 660 εκατ. δολ. είναι κρατικές επενδύσεις, τα 260 εκατ. προσωπικά
κεφάλαια των μετόχων και τα υπόλοιπα θα προέλθουν από πιστώσεις.
Έργο ύψους 2,4 δις
Δυο τμήματα του
αυτοκινητόδρομου Μόσχα-Αγία Πετρούπολη (543-646 χλμ. και 646-684 χλμ.) θα
κατασκευάσει η κοινοπραξία «Συγκοινωνιακή
αρτηρία των δυο πρωτευουσών», την οποία συνθέτουν η ρωσική κρατική τράπεζα VTB και η γαλλική εταιρία Vinci. Ενώνοντας τις δυνάμεις της, η
ρωσο-γαλλική εταιρία κατάφερε να κερδίσει έναν από τους μεγαλύτερους
διαγωνισμούς αυτοκινητοδρόμων, αξίας 2,4 δις. δολ. Σύμφωνα με τους όρους του
συμβολαίου, τουλάχιστον το 25% θα πρέπει να αποτελούν επενδύσεις του ιδιωτικού
τομέα, ενώ το 75% θα είναι κρατική χρηματοδότηση. Παράλληλα, ο επενδυτής πρέπει
να κατασκευάσει το τμήμα του αυτοκινητόδρομου μέσα σε δύο χρόνια και μετά να το
εκμεταλλευτεί για 25 χρόνια. Μέσα σε αυτό το διάστημα ο επενδυτής θα λαμβάνει
τα χρήματα που θα καταβάλλουν οι οδηγοί στα διόδια και θα τα παραδίδει στην
κρατική εταιρία «Avtodor». Από
το κράτος, η «Συγκοινωνιακή αρτηρία των
δυο πρωτευουσών» θα λάβει καθορισμένο ποσό. Περίπου 1 δις. δολ. για την
υποστήριξη του δρόμου συν 1,7 δις. ως επιστροφή των επενδύσεων. Για τις
εργασίες της κατασκευής οι Vinci και VTB θα προσλάβουν ως υπεργολάβους την
ιταλική εταιρία Astaldi και τις
τουρκικές Ictas Insaat και Mega Yapi.
Επτά φορές ακριβότερα διόδια
Σύμφωνα με τον Σεργκέι Ιλίνσκι, ένα έργο υποδομών τέτοιου μεγέθους δεν προϋποθέτει σύντομο χρόνο απόσβεσης. Η υπηρεσία Τύπου της «Avtodor» σημειώνει πως σε όλο τον κόσμο ο χρόνος απόσβεσης τέτοιων προγραμμάτων είναι μακρύς και φτάνει τα 25-30 χρόνια. Βάσει των στοιχείων της εταιρίας, το κόστος της εισόδου στους αυτοκινητόδρομους που θα ανακατασκευαστούν με δαπάνη του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού θα είναι 1-1,5 ρούβλι το 1 χιλιόμετρο (το 1 ευρώ σήμερα κυμαίνεται στα 47 ρούβλια) για ένα απλό επιβατικό αυτοκίνητο. Όταν ο αυτοκινητόδρομος κατασκευάζεται με την προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών, το κόστος διέλευσης καθορίζεται ξεχωριστά για το καθένα έργο. Για παράδειγμα, στο τμήμα που θα κατασκευάσει η «Βορειοδυτική εταιρία εκχώρησης», η διέλευση θα στοιχίζει 7,1 ρούβλια για το 1 χιλιόμετρο, δηλαδή επτά φορές ακριβότερα από ό,τι στα τμήματα που κατασκευάζονται με χρήματα του κράτους.
πηγή
