«Τα ταμεία του ΟΑΣΘ είναι άδεια και, αν το κράτος δε δώσει αυτά που οφείλει με δικαστικές αποφάσεις -πρόκειται για περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ-, λυπάμαι, αλλά ο στόλος, που είναι ο πλέον σύγχρονος στην Ελλάδα, θα...
καταστραφεί».
Με αυτό το δραματικό τρόπο περιγράφει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, τη δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Ολα τα ενδεχόμενα είναι πλέον ανοιχτά και τα πάντα βρίσκονται υπό συζήτηση, αφού η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι θέλει να μειώσει το κόστος λειτουργίας του ΟΑΣΘ, με κάθε τρόπο. Την ίδια ώρα, η αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων θεωρείται δεδομένη. Ωστόσο, το κακό δεν εξαντλείται εκεί. Κι αυτό καθώς κάθε μέρα που περνά μέχρι να βρεθεί λύση, η όποια λύση, τα οικονομικά προβλήματα του ΟΑΣΘ συσσωρεύονται και ο Οργανισμός οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε οικονομική ασφυξία. Αυτοί που ξέρουν λένε ότι, εάν δεν κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες, τίθεται ακόμη και ζήτημα επιβίωσης του ΟΑΣΘ!
Υπερχρεωμένος
Σήμερα βρίσκεται υπερχρεωμένος έναντι των πιστωτών του. Τι σημαίνει αυτό; Ανάμεσα στα άλλα, ότι δεν μπορεί να προμηθευτεί ανταλλακτικά για τα λεωφορεία του. Ετσι, κάθε αστικό που παρουσιάζει βλάβη αποσύρεται και μένει παροπλισμένο. «Το λεωφορείο που μπαίνει στο συνεργείο με βλάβη δεν ξαναβγαίνει έξω», λένε χαρακτηριστικά αυτοί που ξέρουν. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτήν τη στιγμή περισσότερα από 50 λεωφορεία έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης! «Δεν είναι μόνον οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των εργαζομένων το πρόβλημα», περιγράφει ο κ. Τσερμενίδης.
Χωρίς κλιματισμό
Σοβαρό είναι το πρόβλημα και με τον κλιματισμό, αφού δεν μπόρεσε να γίνει συντήρηση των μηχανημάτων. «Φοβάμαι ότι, παρά την επικείμενη έναρξη του θερινού προγράμματος δρομολογίων του ΟΑΣΘ, οπότε κυκλοφορούν λιγότερα λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, φέτος θα αντιμετωπίσουμε σοβαρό πρόβλημα με τον κλιματισμό», αναφέρει ο κ. Τσερμενίδης.
Ηδη, δεκάδες λεωφορεία κινούνται χωρίς κλιματισμό, με τους επιβάτες και τους οδηγούς να περνούν, ιδίως τις μεσημεριανές ώρες, ένα μαρτύριο.
«Αν ένας επιβάτης που ανεβαίνει στο λεωφορείο διαμαρτύρεται, διότι κατά τη διάρκεια της διαδρομής του δεν έχει κλιματισμό, τι να πει ο οδηγός που βρίσκεται όλη τη μέρα στο τιμόνι;», διερωτώνται εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ.
Ετσι φέτος έχουν αρχίσει και κάνουν την εμφάνισή τους γνώριμες εικόνες από το παρελθόν, με οδηγούς του ΟΑΣΘ να λούζονται στον ιδρώτα και να έχουν τυλιγμένη γύρω από το λαιμό τους πετσέτα. «Αυτές τις μέρες που χάλασε ο καιρός εμείς κάναμε... πάρτι», λένε χαρακτηριστικά.
Μετέωρες οι παροχές
Στο μεταξύ, υπό συζήτηση βρίσκονται μια σειρά από θέματα που αφορούν τις παροχές του ΟΑΣΘ προς το επιβατικό κοινό. Για παράδειγμα, δεν είναι ξεκάθαρο αν οι άνω των 65 ετών θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν μειωμένο εισιτήριο κατά τις μετακινήσεις τους, αφού δεν αποκλείεται το «προνόμιο» αυτό να καταργηθεί.
Οπως εξηγεί ο κ. Τσερμενίδης, η λειτουργία του Οργανισμού βρίσκεται ουσιαστικά «στον αέρα» από το 2009, αφού τότε έπαψαν να εκδίδονται οι ετήσιες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) οι οποίες καθορίζουν τα της λειτουργίας του.
«ΚΥΑ δεν υπάρχει ούτε για το μειωμένο εισιτήριο το οποίο πληρώνουν οι άνω των 65 ετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Διαιτητικό Δικαστήριο επέρριψε ευθύνες στον ΟΑΣΘ, ο οποίος προχώρησε στην παροχή αυτή στους άνω των 65 χωρίς να έχει στα χέρια του ΚΥΑ, αφού αυτό έγινε με προφορική εντολή», σημειώνει ο κ. Τσερμενίδης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι ΚΥΑ δεν υπάρχει ούτε για το χρονικό εισιτήριο των 0,90 ευρώ, διάρκειας 90 λεπτών, ούτε για το μισό εισιτήριο που πληρώνουν οι μαθητές και οι φοιτητές, ούτε και για το εισιτήριο της πολιτιστικής γραμμής, αφού όλα ίσχυσαν με προφορικές εντολές από το υπουργείο Μεταφορών. Ειδικά πάντως για τους άνω των 65 ετών, που για πρώτη φορά το μειωμένο εισιτήριο ίσχυσε για αυτούς το 2011, όπως υποστηρίζει ο κ. Τσερμενίδης το διαιτητικό δικαστήριο επέρριψε ευθύνες στον ΟΑΣΘ για την εφαρμογή του μέτρου, αφού έγινε με προφορική εντολή από τον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, χωρίς να προβλεφθεί κάτι ανάλογο έστω σε παλαιότερη ΚΥΑ.
Ακριβαίνουν τα κόμιστρα
Η αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ είναι δεδομένη. Αυτό που δεν έχει ξεκαθαρίσει είναι το ποσοστό της αύξησης. Σύμφωνα με όσα είχαν διαρρεύσει το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών προωθούσε τη διαμόρφωση της τιμής του βασικού εισιτηρίου στο ένα ευρώ και του χρονικού εισιτηρίου διάρκειας ενενήντα λεπτών της ώρας στο ένα ευρώ και είκοσι λεπτά. Ετσι, το μισό εισιτήριο θα διαμορφωνόταν στα 0,50 λεπτά το βασικό και στα 0,60 λεπτά το χρονικό.
Ολα ωστόσο θα ξαναμπούν στο τραπέζι των συζητήσεων, αφού το υπουργείο Μεταφορών δεν είναι πλέον ενιαίο με το υπουργείο Ανάπτυξης και το ζήτημα θα το χειριστεί η νέα πολιτική ηγεσία.
Πάντως, οι τιμές αυτές δεν αποκλείεται να αλλάξουν, είτε προς το καλύτερο είτε προς το χειρότερο, αν και στην πραγματικότητα δύσκολα θα διαμορφωθούν καλύτερες τιμές για τους επιβάτες.
Η τελευταία αύξηση στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ είχε γίνει τον Ιανουάριο του 2011, όταν η τιμή στο βασικό εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 0,80 ευρώ, που κοστίζει μέχρι και σήμερα. Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2010 το εισιτήριο κόστιζε 0,60 ευρώ. Η τιμή αυτή είχε ισχύσει για μόλις οκτώ μήνες, αφού τα εισιτήρια είχαν διαμορφωθεί στα 0,60 ευρώ την Πρωτομαγιά του 2010. Η αύξηση αυτή είχε έρθει μετά από πέντε χρόνια, στη διάρκεια των οποίων τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ παρέμεναν «παγωμένα» στο μισό ευρώ (από το Σεπτέμβριο του 2005).
tromaktiko
καταστραφεί».
Με αυτό το δραματικό τρόπο περιγράφει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, τη δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Ολα τα ενδεχόμενα είναι πλέον ανοιχτά και τα πάντα βρίσκονται υπό συζήτηση, αφού η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι θέλει να μειώσει το κόστος λειτουργίας του ΟΑΣΘ, με κάθε τρόπο. Την ίδια ώρα, η αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων θεωρείται δεδομένη. Ωστόσο, το κακό δεν εξαντλείται εκεί. Κι αυτό καθώς κάθε μέρα που περνά μέχρι να βρεθεί λύση, η όποια λύση, τα οικονομικά προβλήματα του ΟΑΣΘ συσσωρεύονται και ο Οργανισμός οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε οικονομική ασφυξία. Αυτοί που ξέρουν λένε ότι, εάν δεν κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες, τίθεται ακόμη και ζήτημα επιβίωσης του ΟΑΣΘ!
Υπερχρεωμένος
Σήμερα βρίσκεται υπερχρεωμένος έναντι των πιστωτών του. Τι σημαίνει αυτό; Ανάμεσα στα άλλα, ότι δεν μπορεί να προμηθευτεί ανταλλακτικά για τα λεωφορεία του. Ετσι, κάθε αστικό που παρουσιάζει βλάβη αποσύρεται και μένει παροπλισμένο. «Το λεωφορείο που μπαίνει στο συνεργείο με βλάβη δεν ξαναβγαίνει έξω», λένε χαρακτηριστικά αυτοί που ξέρουν. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτήν τη στιγμή περισσότερα από 50 λεωφορεία έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης! «Δεν είναι μόνον οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των εργαζομένων το πρόβλημα», περιγράφει ο κ. Τσερμενίδης.
Χωρίς κλιματισμό
Σοβαρό είναι το πρόβλημα και με τον κλιματισμό, αφού δεν μπόρεσε να γίνει συντήρηση των μηχανημάτων. «Φοβάμαι ότι, παρά την επικείμενη έναρξη του θερινού προγράμματος δρομολογίων του ΟΑΣΘ, οπότε κυκλοφορούν λιγότερα λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, φέτος θα αντιμετωπίσουμε σοβαρό πρόβλημα με τον κλιματισμό», αναφέρει ο κ. Τσερμενίδης.
Ηδη, δεκάδες λεωφορεία κινούνται χωρίς κλιματισμό, με τους επιβάτες και τους οδηγούς να περνούν, ιδίως τις μεσημεριανές ώρες, ένα μαρτύριο.
«Αν ένας επιβάτης που ανεβαίνει στο λεωφορείο διαμαρτύρεται, διότι κατά τη διάρκεια της διαδρομής του δεν έχει κλιματισμό, τι να πει ο οδηγός που βρίσκεται όλη τη μέρα στο τιμόνι;», διερωτώνται εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ.
Ετσι φέτος έχουν αρχίσει και κάνουν την εμφάνισή τους γνώριμες εικόνες από το παρελθόν, με οδηγούς του ΟΑΣΘ να λούζονται στον ιδρώτα και να έχουν τυλιγμένη γύρω από το λαιμό τους πετσέτα. «Αυτές τις μέρες που χάλασε ο καιρός εμείς κάναμε... πάρτι», λένε χαρακτηριστικά.
Μετέωρες οι παροχές
Στο μεταξύ, υπό συζήτηση βρίσκονται μια σειρά από θέματα που αφορούν τις παροχές του ΟΑΣΘ προς το επιβατικό κοινό. Για παράδειγμα, δεν είναι ξεκάθαρο αν οι άνω των 65 ετών θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν μειωμένο εισιτήριο κατά τις μετακινήσεις τους, αφού δεν αποκλείεται το «προνόμιο» αυτό να καταργηθεί.
Οπως εξηγεί ο κ. Τσερμενίδης, η λειτουργία του Οργανισμού βρίσκεται ουσιαστικά «στον αέρα» από το 2009, αφού τότε έπαψαν να εκδίδονται οι ετήσιες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) οι οποίες καθορίζουν τα της λειτουργίας του.
«ΚΥΑ δεν υπάρχει ούτε για το μειωμένο εισιτήριο το οποίο πληρώνουν οι άνω των 65 ετών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Διαιτητικό Δικαστήριο επέρριψε ευθύνες στον ΟΑΣΘ, ο οποίος προχώρησε στην παροχή αυτή στους άνω των 65 χωρίς να έχει στα χέρια του ΚΥΑ, αφού αυτό έγινε με προφορική εντολή», σημειώνει ο κ. Τσερμενίδης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι ΚΥΑ δεν υπάρχει ούτε για το χρονικό εισιτήριο των 0,90 ευρώ, διάρκειας 90 λεπτών, ούτε για το μισό εισιτήριο που πληρώνουν οι μαθητές και οι φοιτητές, ούτε και για το εισιτήριο της πολιτιστικής γραμμής, αφού όλα ίσχυσαν με προφορικές εντολές από το υπουργείο Μεταφορών. Ειδικά πάντως για τους άνω των 65 ετών, που για πρώτη φορά το μειωμένο εισιτήριο ίσχυσε για αυτούς το 2011, όπως υποστηρίζει ο κ. Τσερμενίδης το διαιτητικό δικαστήριο επέρριψε ευθύνες στον ΟΑΣΘ για την εφαρμογή του μέτρου, αφού έγινε με προφορική εντολή από τον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, χωρίς να προβλεφθεί κάτι ανάλογο έστω σε παλαιότερη ΚΥΑ.
Ακριβαίνουν τα κόμιστρα
Η αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ είναι δεδομένη. Αυτό που δεν έχει ξεκαθαρίσει είναι το ποσοστό της αύξησης. Σύμφωνα με όσα είχαν διαρρεύσει το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών προωθούσε τη διαμόρφωση της τιμής του βασικού εισιτηρίου στο ένα ευρώ και του χρονικού εισιτηρίου διάρκειας ενενήντα λεπτών της ώρας στο ένα ευρώ και είκοσι λεπτά. Ετσι, το μισό εισιτήριο θα διαμορφωνόταν στα 0,50 λεπτά το βασικό και στα 0,60 λεπτά το χρονικό.
Ολα ωστόσο θα ξαναμπούν στο τραπέζι των συζητήσεων, αφού το υπουργείο Μεταφορών δεν είναι πλέον ενιαίο με το υπουργείο Ανάπτυξης και το ζήτημα θα το χειριστεί η νέα πολιτική ηγεσία.
Πάντως, οι τιμές αυτές δεν αποκλείεται να αλλάξουν, είτε προς το καλύτερο είτε προς το χειρότερο, αν και στην πραγματικότητα δύσκολα θα διαμορφωθούν καλύτερες τιμές για τους επιβάτες.
Η τελευταία αύξηση στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ είχε γίνει τον Ιανουάριο του 2011, όταν η τιμή στο βασικό εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 0,80 ευρώ, που κοστίζει μέχρι και σήμερα. Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2010 το εισιτήριο κόστιζε 0,60 ευρώ. Η τιμή αυτή είχε ισχύσει για μόλις οκτώ μήνες, αφού τα εισιτήρια είχαν διαμορφωθεί στα 0,60 ευρώ την Πρωτομαγιά του 2010. Η αύξηση αυτή είχε έρθει μετά από πέντε χρόνια, στη διάρκεια των οποίων τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ παρέμεναν «παγωμένα» στο μισό ευρώ (από το Σεπτέμβριο του 2005).
tromaktiko