Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017

Όλα πωλιούνται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, χωρίς όριο και με όρους μόνο υπέρ του αγοραστή. Αυτό είδαμε στα αεροδρόμια με τη Fraport, η οποία τώρα ζητάει… δανεικά από ελληνικές τράπεζες για να πληρώσει τη σύμβαση, αυτό θα δούμε και στην Εγνατία Οδό. Έναν δρόμο που κόστισε και ακόμη κοστίζει στην Ελλάδα, αλλά η κυβέρνηση αποφάσισε λόγω μνημονίων να ξεπουλήσει.
Όχι μόνο ξεπουλάει, αλλά είναι έτοιμη να...
κάνει ριζική ανακαίνιση, με λεφτά του ελληνικού λαού, βάζοντας επιπλέον 20 πλευρικούς σταθμούς διοδίων, επειδή το ζητάνε ενδιαφερόμενοι επενδυτές!
Η ανατροπή με τα διόδια έχει προξενήσει μεγάλη δυσαρέσκεια, γιατί αφενός το κόστος κίνησης στον αυτοκινητόδρομο θα αυξηθεί σημαντικά και, αφετέρου, γιατί το επιπλέον κόστος μελέτης και κατασκευής θα επιβαρυνθεί -όπως προαναφέραμε- η Εγνατία Οδός Α.Ε. και το ελληνικό δημόσιο! Πληρώνει ο λαός τα διόδια, πληρώνει τη μελέτη, πληρώνει και το κόμιστρο και τα λεφτά θα πηγαίνουν στον ξένο επενδυτή. Αν αυτό είναι βιώσιμο business plan, εμείς είμαστε… εξωγήινοι, με τα λεφτά της παραχώρησης να πηγαίνουν εξ ολοκλήρου στο -βαρέλι δίχως πάτο- ελληνικό χρέος, βάση του τρίτου μνημονίου!
Δηλαδή, βάση των υπάρχοντων συνθηκών, στους οκτώ σταθμούς σε λειτουργία η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα πρόσθετε άλλους δέκα. Ένας σχεδιασμός που προωθείται και βρίσκεται σε υλοποίηση αν και με κάποιες δυσκολίες στη διαγωνιστική διαδικασία, όπως λόγω αυτής που οφειλόταν στην απεργία των εργαζομένων στην Ε.Ο.Α.Ε. την περασμένη εβδομάδα.
Τώρα ζητάνε οι ενδιαφερόμενοι “επενδυτές”, να μπουν άλλοι 20! Μιλάμε για την απόλυτη οικονομική εξαθλίωση. Στα περίπου 670 χιλιόμετρα της Εγνατίας Οδού, αν μπουν συνολικα 38 σταθμοί διοδίων, μιλάμε ότι θα πληρώνουμε διόδια κάθε 15 χιλιόμετρα!
Και όλα αυτά, μόλις δυο μήνες πριν αρχίσει, τον Απρίλιο όπως προγραμματίζεται, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Μάλιστα, οι υποψήφιοι που επιμένουν στα επιπλέον πλευρικά και το ΤΑΙΠΕΔ, εννοείται, ζητούν να είναι έτοιμα έως τις αρχές του 2018, κάτι αδύνατον από πλευράς χρονικών περιθωρίων, αφού θα πρέπει να μελετηθούν, να αδειοδοτηθούν και να κατασκευαστούν μετά από την προκήρυξη διαγωνισμού/διαγωνισμών. Σε αυτό το διάστημα, το πολύ να προλάβει να ολοκληρωθεί η αδειοδότησή τους!

Ζητούν νέα ΚΥΑ

Σύμφωνα με την απόφαση του πρώην υπουργού Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη (σ.σ. τέλη 2014), όλα τα διόδια από τις αρχές του 2016, και στην Εγνατία Οδό, θα έπρεπε να ήταν αναλογικά. Σε εκείνη την απόφαση, είχε αντιδράσει το ΤΑΙΠΕΔ μετά από πιέσεις ενδιαφερομένων ιδιωτών και τελικά κατέληξε οι επιπλέον σταθμοί διοδίων να γίνουν μετωπικοί.
Έτσι, εάν οι πιέσεις αποδειχθούν αποτελεσματικές, η Εγνατία Οδός, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν γνωρίζοντες, δεν θα είναι οδικός άξονας με διόδια, αλλά διόδια με ενδιάμεσα τμήματα οδικού άξονα, αφού το ΤΑΙΠΕΔ, κατ΄απαίτηση κάποιων υποψηφίων (συνολικά είναι 20 κατασκευαστικές/τεχνικές και επενδυτικά κεφάλαια που θα συκροτηθούν σε 3-4κοινοπραξίες) θέλει με νέα ΚΥΑ, να προστεθούν 20 αναλογικοί σταθμοί διοδίων στους 18 μετωπικούς που είτε λειτουργούν είτε είναι σε στάδιο διαγωνιστικής διαδικασίας και προς κατασκευή. Σύνολο, 38 (!) σταθμοί διοδίων στο δίκτυο της Εγνατίας Οδού, δηλαδή στον άξονα και τους τρεις καθέτους.

Που έχει τώρα διόδια και που είναι να μπουν νέα βάση της παλιάς σύμβασης

Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς διοδίων να σημειωθεί ότι σήμερα λειτουργούν μετωπικοί σταθμοί σε Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλο, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη, Ίασμο και Προμαχώνα, δηλαδή οκτώ τον αριθμό. Η Εταιρεία έχει αναλάβει την υποχρέωση να κατασκευάσει 10 επίσης μετωπικούς και ήδη, έχει γίνει ο διαγωνισμός για τους σταθμούς σε Παμβώτιδα, Ιεροπηγη, Ευζώνους και Μέστη. Τις επόμενες ημέρες, αφού ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα υπογραφεί η σύμβαση.
Στον προγραμματισμό της εταιρείας ήταν η κατασκευή ακόμη τριών σταθμών σε Βενέτικο, Αλιάκμονα και Θεσσαλονίκη (Ωραιόκαστρο). Για τους δύο πρώτους σε Βενέτικο και Αλιάκμονα ( αυτούς δηλαδή που ζητάει το ΤΑΙΠΕΔ να εξαιρεθούν) είχε δοθεί παράταση στη διαγωνιστική διαδικασία ως τα μέσα Μαρτίου. Σε ό,τι αφορά τον σταθμό Θεσσαλονίκης, ο διαγωνισμός δεν διεξήχθη όπως είχε προγραμματιστεί για τις 21 Φεβρουαρίου, επειδή απήργησαν οι εργαζόμενοι της Εταιρείας.
Το πλάνο των 18 μετωπικών σταθμών διοδίων που έχει αναλάβει να κατασκευάσει η Εγνατία Οδός Α.Ε., συμπληρώνεται με σταθμούς σε Ασπροβάλτα, Στρυμονικό και Καβάλα. Οι τρεις αυτοί σταθμοί αναμένεται να δημοπρατηθούν μέχρι τέλος Μαρτίου.

Το κόστος μόνο για τις μελέτες ξεπερνάει τα 700.000 ευρώ

Το κόστος των μελετών, για αυτούς τους 20 επιπλέον σταθμούς, υπολογίζεται συνολικά κοντά στις 600.000 – 700. 000 ευρώ, ενώ το ανυπολόγιστο μέχρι στιγμής ο κόστος κατασκευής, θα επιβαρύνει το ελληνικό δημόσιο.
Το ΤΑΙΠΕΔ λοιπόν εισηγείται, μαζί με την κατασκευή του 20 πλευρικών σταθμών, να γίνει ένας σταθμός στη δυτική Σιάτιστα και ένας στο Αρδάνιο, αλλά και να εξαιρεθούν οι σταθμοί στον Βενέτικο και στον Αλιάκμονα.
Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι ζήτησαν με ειδικά μηχανήματα να γίνουν έλεγχοι στον αυτοκινητόδρομο για να φανούν τυχόν φθορές που υπάρχουν.

ΠΗΓΗ
  • Blogroll

  • Blog Archive