Η υλοποίηση του Προγράμματος Κοινωφελούς Χαρακτήρα του Ο.Α.Ε.Δ., μέσω του οποίου δίνεται η δυνατότητα «πρόσληψης» σε εκπαιδευτικούς, δημιουργεί ένα νέο εργασιακό τοπίο στους εκπαιδευτικούς και λιπαίνει το έδαφος για νέες ανατροπές στη μόνιμη και σταθερή εργασία.
Αντιμετώπιση της ανεργίας
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ο.Α.Ε.Δ.: «Το Πρόγραμμα αφορά εγγεγραμμένους στο μητρώο του Οργανισμού και έχει στόχο την...
άμεση αντιμετώπιση της ανεργίας πληθυσμιακών ομάδων που πλήττονται περισσότερο, αλλά και την αναβάθμιση των προσόντων των συμμετεχόντων ώστε να διευκολυνθούν στην επανένταξή τους στην αγορά εργασίας, με κατάρτιση και παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών.»
Γενίκευση της ελαστικής, ανασφαλούς, κακοπληρωμένης εργασίας
Θυμίζουμε ότι στο παρελθόν (2013) υπήρξε απόπειρα να προσληφθούν νηπιαγωγοί στα δημόσια νηπιαγωγεία από το «παράθυρο» Ο.Α.Ε.Δ.-ΕΣΠΑ καθώς και Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και ΚΕΔΔΥ.
Είναι φανερό ότι τα προγράμματα ΕΣΠΑ είναι ο απαιτούμενος φερετζές της ΕΕ για τη γενίκευση της ελαστικής, ανασφαλούς, κακοπληρωμένης εργασίας στο δημόσιο, εδώ και 20 χρόνια. Αποτελούν από την πρώτη στιγμή της εισαγωγής τους ως μορφή πρόσληψης στις δημόσιες δομές όλων των κρατών της ΕΕ, την απόπειρα να περάσουν σταδιακά στη λεηλασία δικαιωμάτων, από το όποιο κοινωνικό κράτος υπήρχε με σχετική σταθερότητα στην εργασία. Γι’ αυτό όλα τα ΕΣΠΑ περιλαμβάνουν εργασιακές σχέσεις γαλέρας.
Η αντίδραση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) ανέτρεψε τον, τότε, σχεδιασμό.
Η φετινή προκήρυξη
Με την φετινή προκήρυξη του Ο.Α.Ε.Δ. οι άνεργοι εκπαιδευτικοί (οι οποίοι ξεπερνούν τις 90.000 συνολικά), «προσλαμβάνονται» ως «άνεργοι πτυχιούχοι ΑΕΙ πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα, εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων πτυχιούχων του ΟΑΕΔ, για την κάλυψη θέσεων με βάση τα τυπικά προσόντα τους» για παροχή, δηλαδή, έργου επί του αντικειμένου τους, από άλλον φορέα και όχι το Υπουργείο Παιδείας, με διαφοροποιημένα κριτήρια και όχι με βάση τους πίνακες αναπληρωτών και με αμοιβές της τάξης των 400 ευρώ.
Ορατός ο κίνδυνος καταστρατήγησης των κριτηρίων πρόσληψης
Το ζήτημα είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η οποία σφυρίζει αδιάφορα μπροστά στην ανάγκη της πραγματοποίησης χιλιάδων μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης, οφείλει να παρέμβει και να ξεκαθαρίσει ότι (με βάση τη σχετική νομοθεσία και στο πλαίσιο της συνταγματικής επιταγής) ο μόνος τρόπος πρόσληψης αναπληρωτών και, φυσικά, απόκτησης εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας είναι μέσω των σχετικών πινάκων του Υπουργείου Παιδείας. Είναι ορατός ο κίνδυνος, με την παραχώρηση στον Ο.Α.Ε.Δ. της δυνατότητας, της όποιας μορφής, πρόσληψης εκπαιδευτικών, να βρεθούμε αντιμέτωποι με το φαινόμενο εκπαιδευτικοί της ίδιας ειδικότητας να εργάζονται με διαφορετικούς όρους, σε διαφορετικές δομές και με την απόλυτη καταστρατήγηση των κριτηρίων πρόσληψης και μοριοδότησης.
Μνημονιακές πολιτικές
Τα εκπαιδευτικά σωματεία έχουν, επανειλημμένα, επισημάνει τον ολισθηρό δρόμο που ακολουθούν οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας, με μνημονιακές πολιτικές περικοπών και λιτότητας επιδιώκοντας να κυριαρχήσουν παντού ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Η πολιτική αυτή έχει ξεθεμελιώσει τη δημόσια εκπαίδευση και οδηγεί σε απόγνωση τους εκπαιδευτικούς.
ΠΗΓΗ
Αντιμετώπιση της ανεργίας
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ο.Α.Ε.Δ.: «Το Πρόγραμμα αφορά εγγεγραμμένους στο μητρώο του Οργανισμού και έχει στόχο την...
άμεση αντιμετώπιση της ανεργίας πληθυσμιακών ομάδων που πλήττονται περισσότερο, αλλά και την αναβάθμιση των προσόντων των συμμετεχόντων ώστε να διευκολυνθούν στην επανένταξή τους στην αγορά εργασίας, με κατάρτιση και παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών.»
Γενίκευση της ελαστικής, ανασφαλούς, κακοπληρωμένης εργασίας
Θυμίζουμε ότι στο παρελθόν (2013) υπήρξε απόπειρα να προσληφθούν νηπιαγωγοί στα δημόσια νηπιαγωγεία από το «παράθυρο» Ο.Α.Ε.Δ.-ΕΣΠΑ καθώς και Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και ΚΕΔΔΥ.
Είναι φανερό ότι τα προγράμματα ΕΣΠΑ είναι ο απαιτούμενος φερετζές της ΕΕ για τη γενίκευση της ελαστικής, ανασφαλούς, κακοπληρωμένης εργασίας στο δημόσιο, εδώ και 20 χρόνια. Αποτελούν από την πρώτη στιγμή της εισαγωγής τους ως μορφή πρόσληψης στις δημόσιες δομές όλων των κρατών της ΕΕ, την απόπειρα να περάσουν σταδιακά στη λεηλασία δικαιωμάτων, από το όποιο κοινωνικό κράτος υπήρχε με σχετική σταθερότητα στην εργασία. Γι’ αυτό όλα τα ΕΣΠΑ περιλαμβάνουν εργασιακές σχέσεις γαλέρας.
Η αντίδραση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) ανέτρεψε τον, τότε, σχεδιασμό.
Η φετινή προκήρυξη
Με την φετινή προκήρυξη του Ο.Α.Ε.Δ. οι άνεργοι εκπαιδευτικοί (οι οποίοι ξεπερνούν τις 90.000 συνολικά), «προσλαμβάνονται» ως «άνεργοι πτυχιούχοι ΑΕΙ πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα, εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων πτυχιούχων του ΟΑΕΔ, για την κάλυψη θέσεων με βάση τα τυπικά προσόντα τους» για παροχή, δηλαδή, έργου επί του αντικειμένου τους, από άλλον φορέα και όχι το Υπουργείο Παιδείας, με διαφοροποιημένα κριτήρια και όχι με βάση τους πίνακες αναπληρωτών και με αμοιβές της τάξης των 400 ευρώ.
Ορατός ο κίνδυνος καταστρατήγησης των κριτηρίων πρόσληψης
Το ζήτημα είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η οποία σφυρίζει αδιάφορα μπροστά στην ανάγκη της πραγματοποίησης χιλιάδων μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης, οφείλει να παρέμβει και να ξεκαθαρίσει ότι (με βάση τη σχετική νομοθεσία και στο πλαίσιο της συνταγματικής επιταγής) ο μόνος τρόπος πρόσληψης αναπληρωτών και, φυσικά, απόκτησης εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας είναι μέσω των σχετικών πινάκων του Υπουργείου Παιδείας. Είναι ορατός ο κίνδυνος, με την παραχώρηση στον Ο.Α.Ε.Δ. της δυνατότητας, της όποιας μορφής, πρόσληψης εκπαιδευτικών, να βρεθούμε αντιμέτωποι με το φαινόμενο εκπαιδευτικοί της ίδιας ειδικότητας να εργάζονται με διαφορετικούς όρους, σε διαφορετικές δομές και με την απόλυτη καταστρατήγηση των κριτηρίων πρόσληψης και μοριοδότησης.
Μνημονιακές πολιτικές
Τα εκπαιδευτικά σωματεία έχουν, επανειλημμένα, επισημάνει τον ολισθηρό δρόμο που ακολουθούν οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας, με μνημονιακές πολιτικές περικοπών και λιτότητας επιδιώκοντας να κυριαρχήσουν παντού ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Η πολιτική αυτή έχει ξεθεμελιώσει τη δημόσια εκπαίδευση και οδηγεί σε απόγνωση τους εκπαιδευτικούς.
ΠΗΓΗ