Θύματα απάτης έχουν πέσει το τελευταίο διάστημα εκατοντάδες χρήστες του διαδικτύου που είδαν στα social media αναρτήσεις που διαφήμιζαν διαγωνισμούς με σημαντικά δώρα, τα οποία υποτίθεται ότι παρέχονταν από γνωστές εταιρίες
«Κέρδισε δύο αεροπορικά εισιτήρια», «Πάρε μία δωροεπιταγή αξίας 200 ευρώ για το σούπερ μάρκετ», «κέρδισε ένα...
κινητό τηλέφωνο», «μπες στον διαγωνισμό για ένα αυτοκίνητο», είναι κάποιοι από τους τίτλους των διαγωνισμών. Μόνο που στην πραγματικότητα οι διαγωνισμοί αυτοί δεν υπάρχουν με τους επιτήδειους να στοχεύουν στην υφαρπαγή χρημάτων από τους χρήστες μέσω sms.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», η απάτη έχει ως εξής. Ο χρήστης βλέπει στο προφίλ του στο κοινωνικό δίκτυο που χρησιμοποιεί (συνήθως η απάτη εξαπλώνεται στο Facebook που είναι πιο διαδεδομένο) την ανάρτηση. Κάνει κλικ και τότε του εμφανίζονται τρεις πολύ απλές ερωτήσεις (για παράδειγμα: «έχετε ταξιδέψει ξανά με την εταιρία μας;»), στις οποίες πρέπει να απαντήσει για να πάρει το δώρο. Στη συνέχεια, για να προχωρήσει η διαδικασία, του ζητείται να κοινοποιήσει τον διαγωνισμό στους διαδικτυακούς του φίλους και να συμπληρώσει το ονοματεπώνυμό του και το κινητό του τηλέφωνο. Με τη συμπλήρωση της φόρμας αυτής ο χρήστης άθελά του συναινεί σε υπηρεσίες πολυμεσικής χρέωσης. Δηλαδή, στο να δέχεται αυτόματη ενημέρωση μέσω μηνύματος (το οποίο χρεώνεται) στο κινητό του για το θέμα που τον ενδιαφέρει, εν προκειμένω για τον διαγωνισμό. Ετσι, οι επιτήδειοι του στέλνουν μήνυμα για το υποτιθέμενο δώρο που κέρδισε με αποτέλεσμα να τον χρεώσουν δύο με τρία ευρώ ανά μήνυμα.
Ο τελευταίος τέτοιος ψεύτικος διαγωνισμός που έγινε «viral» στο Facebook εμφανίστηκε πριν δύο ημέρες και αφορούσε στην απόκτηση δύο δωρεάν αεροπορικών εισιτηρίων. Η εταιρία που εν αγνοία της εμφανιζόταν να τα παρέχει είναι η «Aegean». «Συγχαρητήρια: Εχετε επιλέξει να συμμετάσχετε στη σύντομη έρευνα για να λάβετε δύο δωρεάν εισιτήρια της Aegean Airlines. Εχουμε μόνο 322 εισιτήρια που μένουν τόσο βιαστικά!», έγραφε η ανάρτηση. Η απάτη διαδόθηκε χθες σε μεγάλο βαθμό με τους ανυποψίαστους χρήστες να γνωστοποιούν στα προφίλ τους ότι κέρδισαν δύο αεροπορικά εισιτήρια.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα άλλος «διαγωνισμός» έδινε στους χρήστες που θα συμμετείχαν σε σύντομη «έρευνα» δωροεπιταγή αξίας 200 ευρώ για αγορές στο σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης». Φυσικά η εταιρία δεν είχε ιδέα γι’ αυτό. Στο παρελθόν το ίδιο είχε συμβεί με εταιρίες πώλησης αυτοκινήτων και ηλεκτρονικών ειδών.
Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έχει λάβει γνώση για τα περιστατικά αυτά και ήδη έχει ξεκινήσει τις έρευνες για την ταυτοποίηση των δραστών. Η εμπειρία του παρελθόντος έχει δείξει ότι σε πολλές περιπτώσεις τέτοιες απάτες στήνονται από άτομα που βρίσκονται στο εξωτερικό, γεγονός που δυσκολεύει τη σύλληψή τους. Επίσης, η δικογραφία που σχηματίζεται σε βάρος των επιτήδειων, όταν εντοπιστούν τα ηλεκτρονικά τους ίχνη, είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα λόγω του ότι τα ποσά που φέρονται να κέρδισαν δεν είναι μεγάλου ύψους.
Οι αξιωματικοί της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που παρακολουθούν το φαινόμενο συνιστούν στους πολίτες να μην παρασύρονται βλέποντας απλά το λογότυπο μίας γνωστής εταιρίας και να μη συμπληρώνουν στοιχεία, όπως ονοματεπώνυμο και κινητό τηλέφωνο, πριν διασταυρώσουν ότι πρόκειται για γνήσιο διαγωνισμό.
ΠΗΓΗ
«Κέρδισε δύο αεροπορικά εισιτήρια», «Πάρε μία δωροεπιταγή αξίας 200 ευρώ για το σούπερ μάρκετ», «κέρδισε ένα...
κινητό τηλέφωνο», «μπες στον διαγωνισμό για ένα αυτοκίνητο», είναι κάποιοι από τους τίτλους των διαγωνισμών. Μόνο που στην πραγματικότητα οι διαγωνισμοί αυτοί δεν υπάρχουν με τους επιτήδειους να στοχεύουν στην υφαρπαγή χρημάτων από τους χρήστες μέσω sms.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», η απάτη έχει ως εξής. Ο χρήστης βλέπει στο προφίλ του στο κοινωνικό δίκτυο που χρησιμοποιεί (συνήθως η απάτη εξαπλώνεται στο Facebook που είναι πιο διαδεδομένο) την ανάρτηση. Κάνει κλικ και τότε του εμφανίζονται τρεις πολύ απλές ερωτήσεις (για παράδειγμα: «έχετε ταξιδέψει ξανά με την εταιρία μας;»), στις οποίες πρέπει να απαντήσει για να πάρει το δώρο. Στη συνέχεια, για να προχωρήσει η διαδικασία, του ζητείται να κοινοποιήσει τον διαγωνισμό στους διαδικτυακούς του φίλους και να συμπληρώσει το ονοματεπώνυμό του και το κινητό του τηλέφωνο. Με τη συμπλήρωση της φόρμας αυτής ο χρήστης άθελά του συναινεί σε υπηρεσίες πολυμεσικής χρέωσης. Δηλαδή, στο να δέχεται αυτόματη ενημέρωση μέσω μηνύματος (το οποίο χρεώνεται) στο κινητό του για το θέμα που τον ενδιαφέρει, εν προκειμένω για τον διαγωνισμό. Ετσι, οι επιτήδειοι του στέλνουν μήνυμα για το υποτιθέμενο δώρο που κέρδισε με αποτέλεσμα να τον χρεώσουν δύο με τρία ευρώ ανά μήνυμα.
Ο τελευταίος τέτοιος ψεύτικος διαγωνισμός που έγινε «viral» στο Facebook εμφανίστηκε πριν δύο ημέρες και αφορούσε στην απόκτηση δύο δωρεάν αεροπορικών εισιτηρίων. Η εταιρία που εν αγνοία της εμφανιζόταν να τα παρέχει είναι η «Aegean». «Συγχαρητήρια: Εχετε επιλέξει να συμμετάσχετε στη σύντομη έρευνα για να λάβετε δύο δωρεάν εισιτήρια της Aegean Airlines. Εχουμε μόνο 322 εισιτήρια που μένουν τόσο βιαστικά!», έγραφε η ανάρτηση. Η απάτη διαδόθηκε χθες σε μεγάλο βαθμό με τους ανυποψίαστους χρήστες να γνωστοποιούν στα προφίλ τους ότι κέρδισαν δύο αεροπορικά εισιτήρια.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα άλλος «διαγωνισμός» έδινε στους χρήστες που θα συμμετείχαν σε σύντομη «έρευνα» δωροεπιταγή αξίας 200 ευρώ για αγορές στο σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης». Φυσικά η εταιρία δεν είχε ιδέα γι’ αυτό. Στο παρελθόν το ίδιο είχε συμβεί με εταιρίες πώλησης αυτοκινήτων και ηλεκτρονικών ειδών.
Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έχει λάβει γνώση για τα περιστατικά αυτά και ήδη έχει ξεκινήσει τις έρευνες για την ταυτοποίηση των δραστών. Η εμπειρία του παρελθόντος έχει δείξει ότι σε πολλές περιπτώσεις τέτοιες απάτες στήνονται από άτομα που βρίσκονται στο εξωτερικό, γεγονός που δυσκολεύει τη σύλληψή τους. Επίσης, η δικογραφία που σχηματίζεται σε βάρος των επιτήδειων, όταν εντοπιστούν τα ηλεκτρονικά τους ίχνη, είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα λόγω του ότι τα ποσά που φέρονται να κέρδισαν δεν είναι μεγάλου ύψους.
Οι αξιωματικοί της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που παρακολουθούν το φαινόμενο συνιστούν στους πολίτες να μην παρασύρονται βλέποντας απλά το λογότυπο μίας γνωστής εταιρίας και να μη συμπληρώνουν στοιχεία, όπως ονοματεπώνυμο και κινητό τηλέφωνο, πριν διασταυρώσουν ότι πρόκειται για γνήσιο διαγωνισμό.
ΠΗΓΗ