ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ-- ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Χρήστου Σταμόπουλου Δικηγόρου
Δικαιούμαστε να μην πληρώνουμε
Νομική προσέγγιση:
Με τον νόμο 3555/2007 κυρώθηκε η αποικιακού χαρακτήρα σύμβαση της εταιρείας «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» με το ελληνικό Δημόσιο. Για τους χρήστες της ΠΑΘΕ ισχύει ο νόμος αυτός, αλλά φυσικά ισχύει και το Σύνταγμα της Ελλάδας. Με τον παραπάνω νόμο προβλέπεται ότι η «παραχωρησιούχος» εταιρεία μπορεί να απαιτήσει απ’ τον χρήστη που δεν πλήρωσε την καταβολή του 20πλάσιου του αντιτίμου σαν ΑΣΤΙΚΗ ποινή, με κάποιες προϋποθέσεις και διαδικασίες, ζητώντας εντέλει την έκδοση διαταγής πληρωμής.Η διάταξη όμως αυτή είναι αντισυνταγματική, αφενός γιατί δεν παρέχει στον πολίτη το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης και αφετέρου γιατί παρέχει στο προσωπικό της «παραχωρησιούχου» ιδιωτικής εταιρείας αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου (παράβαση άρθρων 20 και 103 αντίστοιχα του Συντάγματος).Συγχρόνως ο ίδιος ο νόμος (3555/07) ορίζει ότι το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία, Δ.Ο.Υ.) δεν έχει καμιά ανάμειξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου και της αστικής ποινής. Πρόκειται δηλαδή για μια ιδιωτική οικονομική διαφορά μεταξύ χρήστη και του ιδιώτη ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.Για όλους τους παραπάνω λόγους πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι εάν ο «Παραχωρησιούχος» προσπαθήσει μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξει πρόστιμα απ’ τους πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν διόδια, τα Δικαστήρια, που θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η εταιρεία θα έχει γενικότερα προβλήματα σχετικά με τη νομιμότητα της Σύμβασής της (που μπάζει από παντού).
Σε κάθε περίπτωση η άρνησή μας να πληρώνουμε διόδια και το ανέβασμα της μπάρας για να περάσουμε δεν συνιστά κανένα ποινικό αδίκημα. Ούτε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχουμε. Γι’ αυτό και η Τροχαία δεν επεμβαίνει.Η μπάρα των ιδιωτικών εταιρειών στα διόδια αντιστρατεύεται και παραβιάζει την ελευθερία και δη την ελευθερία μετακίνησής μας στους εθνικούς δρόμους, που προστατεύεται απόλυτα για όσους βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια.
Το δικαίωμα αυτό, ως μερικότερο δικαίωμα του δικαιώματος για ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου, αφορά Έλληνες πολίτες και αλλοδαπούς που βρίσκονται στη χώρα μας και προστατεύεται «απόλυτα» από το άρθρο 7 του Συντάγματος.- ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ- ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ- ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΜΑΣ, και- ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ!(Ούτε δίνουμε το ονοματεπώνυμό μας ή παραλαμβάνουμε οποιοδήποτε χαρτί απ’ τους ανθρώπους των ιδιωτικών εταιρειών).
ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΩΝ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ ΜΑΣ!
Υ.Γ. Τις δυνατότητες και τα δικαιώματά μας αυτά δεν πρόκειται να τα πληροφορηθούμε από τα μεγάλα αθηναϊκά ΜΜΕ, γιατί οι ιδιοκτήτες τους είναι και οι εργολάβοι των χρυσοφόρων έργων (π.χ. Μπόμπολας κ.λ.π.).
Σχετικά με την τροχαία από την Δικηγόρο Αντωνία Λεγάκη
«Αυτό που πρέπει να ξέρει ο κόσμος είναι ότι πρόστιμο μπορεί να κοπεί μόνο από αστυνομικό και αυτό αν εκείνος βεβαιώσει την παράβαση αυτοπροσώπως. Δεν γίνεται να βεβαιωθεί ούτε ύστερα από καταγγελία ούτε μέσα από τις κάμερες», λέει η δικηγόρος κυρία Αντωνία Λεγάκη, μέλος του «Δεν Πληρώνω».
«Σε κάθε περίπτωση εμείς θέλουμε κάποια στιγμή το ζήτημα να πάρει την δικαστική οδό όπου θα μπορέσουμε να αποδείξουμε ότι η καταβολή των διοδίων είναι παράνομη. Μάλιστα όταν τυπωθεί το ΦΕΚ, σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε μαζικές πράξεις δημόσιας ανυπακοής προκειμένου να αποδείξουμε στα δικαστήρια την νομιμότητα της δράσης μας».
«Σε κάθε περίπτωση εμείς θέλουμε κάποια στιγμή το ζήτημα να πάρει την δικαστική οδό όπου θα μπορέσουμε να αποδείξουμε ότι η καταβολή των διοδίων είναι παράνομη. Μάλιστα όταν τυπωθεί το ΦΕΚ, σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε μαζικές πράξεις δημόσιας ανυπακοής προκειμένου να αποδείξουμε στα δικαστήρια την νομιμότητα της δράσης μας».
Ο ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ ΔΙΟΔΙΑ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΡΕΠΠΑ
Ο Κώστας Παπαδάκης λέει στην «PRESS Time» ότι, επί της ουσίας, η τροπολογία του νόμου, που προβλέπει βαριές κυρώσεις, σε όσους δεν πληρώνουν, δεν έχει νομική βάση
«Με την πρώτη πράξη επιβολής προστίμου, για τη μη καταβολή του αντιτίμου των διοδίων, θα προσφύγουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας». Ο δικηγόρος του κινήματος «Διόδια stop» Κώστας Παπαδάκης, λέει στην «PRESS Time», ότι επί της ουσίας η τροπολογία του νόμου που προβλέπει βαριές κυρώσεις σε όσους δεν πληρώνουν δεν έχει νομική βάση. Ο «πόλεμος» των διοδίων λοιπόν, τώρα αρχίζει. Τα μέλη του «δεν πληρώνω» είναι αποφασισμένοι να μην καταθέσουν τα όπλα και να μην πληρώνουν ούτε τα… πρόστιμα, που θα τους επιβάλλονται!
Αντί λοιπόν η τροπολογία να εξαλείψει το φαινόμενο, φαίνεται ότι πυροδοτεί μια διαμάχη μεταξύ πολιτών, κράτους και των εταιρειών, που διαχειρίζονται τα διόδια. Ο Κώστας Παπαδάκης εξηγεί ότι υπάρχουν νομικά επιχειρήματα, που μπορούν να ακυρώσουν τα πρόστιμα. Ο δικηγόρος του κινήματος εξηγεί την επιχειρηματολογία, που θα αναπτυχθεί ενώπιον του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας και αναλύει τους επιμέρους άξονές της:
- Ιδιωτική εταιρεία με… άρωμα Δημοσίου. Η άρνηση πληρωμής των διοδίων, δεν θεωρείται ποινικό αδίκημα, καθώς δεν αφορά την καταβολή χρέους προς δημόσια εταιρία. «Στην περίπτωση που ένας πολίτης αρνηθεί να πληρώσει κάποια εταιρεία του Δημοσίου, τότε μπορεί να του επιβληθεί πρόστιμο, δεν ισχύει όμως το ίδιο και με τις ιδιωτικές συναλλαγές», αναφέρει ο Κώστας Παπαδάκης. Οι κοινοπραξίες, όπως η «Νέα Οδός» ή «Ολυμπία Οδός» είναι ιδιωτικές, άρα δεν μπορούν να αναγκάσουν κανέναν να καταβάλει το αντίτιμο.
- «Μονόδρομος» η συναλλαγή. «Δεν διατίθεται εναλλακτικός δρόμος για του οδηγούς», λέει στην «PRESS Time» ο δικηγόρος του κινήματος «Διόδια stop». Όλοι οι πολίτες είναι αναγκασμένοι να περνούν από τα διόδια, αφού δεν υπάρχει κάποιος παράδρομος και αν υπάρχει είναι άκρως επικίνδυνος. Η σίγουρη λύση, όπως εξηγεί ο κ. Παπαδάκης, ώστε να μην κινδυνέψουν τη δική τους σωματική ακεραιότητα, αλλά και των οικογενειών τους είναι να περάσουν από τη νέα εθνική και κατά συνέπεια από τα διόδια. «Είναι μια αναγκαστική συναλλαγή, την οποία δεν την έχει επιλέξει κανένας πολίτης», αναφέρει ο κ. Παπαδάκης.
- Πρωτοφανής η διάταξη, μέσω του ΚΟΚ. «Σε όλο τον ΚΟΚ δεν υπάρχει τέτοιου είδους διάταξη», τονίζει ο κ. Παπαδάκης. Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας σε όλες του τις διατάξεις ρυθμίζει ζητήματα ασφαλείας των δρόμων, ενώ συνδέει την κάθε παράβαση του οδηγού με τη ρύθμιση της ασφαλούς διέλευσης. Ο δικηγόρος του κινήματος αναφέρει ότι: «Ο διερχόμενος φόρος καταβολής δεν προκαλεί κανένα πρόβλημα» και προσθέτει: «Δεν δημιουργείται κανένας κίνδυνος στην ασφάλεια της κυκλοφορίας των συγκοινωνιών».
«Αυθαιρεσίες»
Τα παραπάνω βασικά στοιχεία, με τα οποία θα προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των κοινοπραξιών, αν τελικά τους επιβληθεί πρόστιμο δεν είναι όπως υποστηρίζουν οι μόνες αυθαιρεσίες. «Οι εταιρείες των διοδίων έχουν την υποχρέωση να μην λαμβάνουν φωτογραφίες από τα συστήματα βιντεοσκόπησης, που έχουν πέραν όσων απαιτούνται για την καταγραφή του αριθμού κυκλοφορίας του διερχομένου οχήματος», υποστηρίζει ο κ. Παπαδάκης και συμπληρώνει: «Συνεπώς δεν έχουν σε καμία περίπτωση το δικαίωμα να φωτογραφίζουν τους επιβαίνοντες».Οι έννοιες, οι παραβιάσεις και οι κυρώσεις για τα προσωπικά δεδομένα εκφράζονται, όπως εξηγεί ο ίδιος, από το νόμο 24.72.77, ο οποίος απαγορεύει στον παραχωρησιούχο να χρησιμοποιήσει οτιδήποτε παραπάνω από τον αριθμό κυκλοφορίας. Οι κοινοπραξίες οφείλουν να ζητήσουν την άδεια από την Αρχή προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ώστε να εγκαταστήσουν κάμερες και ύστερα να αποστείλει στο αρμόδιο υπουργείο την φωτογραφία των πινακίδων, ώστε να την ενημερώσουν για τα στοιχεία του κατόχου του οχήματος. Σύμφωνα με το άρθρο 24.1.5(2), εξηγεί ο κ. Παπαδάκης, η παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να απαιτήσει από τον ιδιοκτήτη τα χρήματα ή να του επιβάλλει να καταβάλει το 20πλάσιο αντίτιμο, αν φυσικά ακολουθήσει τις παραπάνω διαδικασίες.
Ο ρόλος της Τροχαίας
Η διάταξη του άρθρου 22.1.5 αναφέρει ότι η Αστυνομία, η Τροχαία δεν μπορούν να αναγκάσουν έναν διερχόμενο οδηγό να πληρώσει τα διόδια, ούτε να του επιβάλλουν ποινή, ενώ η Δ.Ο.Υ δεν μπορεί να ζητήσει από τον κάτοχο του οχήματος να πληρώσει το αντίτιμο. Η νέα διάταξη του ΚΟΚ όμως ανατρέπει τα δεδομένα και ο υπουργός Μεταφορών Δ. Ρέππας έθεσε σκληρά μέτρα κατά των οδηγών που ανοίγουν τη μπάρα. Άρα υπάρχει και… σύγκρουση νόμων.
«Η παραχωρησιούχος εταιρία πλέον, μπορεί να καλεί την Αστυνομία, η οποία θα καταγράφει τα στοιχεία του οδηγού» λέει στην «PRESS Time» ο Κώστας Παπαδάκης αναλύοντας τη νέα τροπολογία, που κατέθεσε ο υπουργός. Οι οδηγοί έως τώρα αρνούνταν να δώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία στην εταιρεία, που έχει τα διόδια, η οποία άλλωστε δεν είχε το δικαίωμα να τα απαιτήσει. Όμως, η Αστυνομία έχει αυτό το δικαίωμα και βάσει του νέου ΚΟΚ θα είναι στην αρμοδιότητά της. «Συνυπεύθυνος πλέον γίνεται και ο οδηγός, εκτός από τον ιδιοκτήτη» επισημαίνει ο κ. Παπαδάκης και προσθέτει: «Δεν αρκεί λοιπόν η λήψη του αριθμού κυκλοφορίας για την επιβολή του προστίμου, καθώς έχουμε διεύρυνση της ευθύνης για τη κύρωση».