Θα τους «αλλάξουν τα φώτα»... Πολίτες από ολόκληρη τη χώρα
οργανώνονται, συγκρούονται μετωπικά, αρνούνται να πληρώσουν τα διόδια
και απαιτούν να αλλάξουν οι συμβάσεις παραχώρησης των έργων στους
μεγαλοεργολάβους.
Το κίνημα αναπτύσσεται ραγδαία φέρνοντας σε δύσκολη θέση τις ιδιωτικές
εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα διόδια, αφού οι συμβάσεις παραχώρησης
κινδυνεύουν να τιναχτούν, στην πράξη, στον αέρα!
Οι εργολάβοι βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, αφού στην περίπτωση
που κινηθούν νομικά κατά πολίτη που αρνήθηκε να πληρώσει τα διόδια
φοβούνται ότι θα προκαλέσουν «έκρηξη» αντίδρασης αλλά και εμπλοκή σε
δικαστική διαμάχη με άγνωστη κατάληξη ακόμα και για την ίδια τη
σύμβαση παραχώρησης. Από την άλλη πλευρά, βλέπουν το κίνημα κατά των
διοδίων να γιγαντώνεται και φοβούνται ότι θα βρεθούν απέναντι σε ένα
μεγάλο κύμα αντίδρασης, το οποίο επίσης δεν ξέρουν πώς θα
αντιμετωπίσουν...
Πανάκριβοι κατσικόδρομοι
Το ακτιβισπκό κίνημα άρχισε να αναπτύσσεται σε περιοχές της
Αττικής αλλά και σε όλες τις πόλεις της χώρας, όπου είτε υπάρχουν
σταθμοί διοδίων είτε στήνονται νέοι για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες
των εργολάβων.
Οι πολίτες, δηλαδή, πληρώνουν πανάκριβα κατσικόδρομους, κατ' όνομα
εθνικές οδούς, αφού οι συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει το
ελληνικό Δημόσιο με τους εργολάβους προβλέπουν την προκαταβολική
είσπραξη για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος βρίσκεται ακόμα
στα χαρτιά!!!
Το κίνημα κατά των διοδίων απέκτησε πρόσφατα Πανελλαδική
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι από τις
κινήσεις πολιτών που έχουν αναπτυχθεί στην Πάτρα, τη Βόρεια Αττική, τη
Θεσσαλονίκη, την Τραγάνα, την Πιερία, τον Βόλο, το Αγρίνιο και την
Άρτα, καθώς και μέλη των επιτροπών «Ακρίβεια SΤΟΡ» από ολόκληρη τη
χώρα.
Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, αφού οι σχέσεις «αγάπης» των
εργολάβων με ορισμένα μέσα ενημέρωσης δεν επιτρέπει την ανάδειξη αυτής
της πανελλαδικής πρωτοβουλίας, πολίτες όλων των ηλικιών συμμετέχουν
δυναμικά με αποκλεισμούς σταθμών διοδίων και με την ανάπτυξη της
«φωνής» τους μέσα από το Διαδίκτυο και τα Blogs - όπως το
http://diodiastop.blogspot.com - που έχουν δημιουργήσει για να μπορούν
να ενημερώνουν τους πολίτες για την πρωτοβουλία τους και τις
κινητοποιήσεις τους.
«Προκλητικό ξεπούλημα»
Στην πρώτη πανελλαδική συγκέντρωση των πολιτών κατά των διοδίων,
που πραγματοποιήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου στον Βόλο, τα μέλη της
Επιτροπής εξέδωσαν ψήφισμα στο οποίο επισημαίνουν: «Δεν πληρώνουμε
διόδια και απαιτούμε να καταργηθούν οι αποικιακού τύπου συμβάσεις
παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων. Συμβάσεις που επιτρέπουν sτην
"παραχωρησιούχο" εταιρεία να τοποθετεί διόδια μετωπικά και πλευρικά
όπου και όσα θέλει, αδιαφορώντας για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις
και τα συγκοινωνιακά προβλήματα που δημιουργούνται, καθώς και να
αυξάνει κάθε χρόνο τις τιμές των διοδίων».
Όπως αναφέρουν στο ψήφισμα τους τα μέλη των επιτροπών αγώνα από
όλη την Ελλάδα, «αντιδρούμε γιατί οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της
χώρας μας, που έχουμε χρυσοπληρώσει την εθνική οδό, από τη φορολογία
και από τα πανάκριβα διόδια που τόσα χρόνια πληρώνουμε, καλούμαστε να
πληρώσουμε για έργα που το κράτος είχε και έχει υποχρέωση να
κατασκευάσει και να παρέχει δωρεάν στους πολίτες».
Οι πολίτες μιλούν για «προκλητικό ξεπούλημα των εθνικών μας δρόμων στα
μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα» και επισημαίνουν ότι επιβαρύνεται το
εισόδημα κατοίκων και εργαζομένων που είναι υποχρεωμένοι να
χρησιμοποιήσουν οπωσδήποτε την εθνική οδό για να πάνε στο σπίτι τους
και τη δουλειά τους «καθώς δεν υπάρχουν παράδρομοι. ούτε αστική
συγκοινωνία και κατάλληλο οδικό δίκτυο».
Η πρώτη πανελλαδική κινητοποίηση έγινε λίγες μέρες μετά με αποκλεισμό
όλων των σταθμών των διοδίων και η συνέχεια προβλέπεται ακόμα πιο
δυναμική, αφού οι επιτροπές πολιτών πληθαίνουν καθημερινά σε όσες
περιοχές της Ελλάδας προβλέπεται η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων
είτε μετωπικά είτε πλευρικά των εθνικών οδών, με-το μπαγιόκο. φυσικά,
να πηγαίνει στις τσέπες των εργολάβων.
Διόδια Stop
Τα μέλη της Πανελλαδικής Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα
δημιούργησαν και ένα βίντεο 9 λεπτών με τίτλο «Διόδια SΤΟΡ! Δεν
πληρώνουμε σε όλη την Ελλάδα», το οποίο ανήρτησαν στο youtube και με
το οποίο δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο οι οδηγοί δεν θα πληρώνουν το
αντίτιμο των διοδίων.
Σύμφωνα με το βίντεο, η ακτιβιστική πρωτοβουλία για να επιτύχει
«απαιτεί» να υπάρχει στο αυτοκίνητο συνοδηγός. Ο οδηγός μόλις φτάσει
στον σταθμό των διοδίων ενημερώνει τον/την ταμία ότι δεν προτίθεται να
πληρώσει το αντίτιμο γιατί διαφωνεί με την πολιτική της εκ των
προτέρων είσπραξης των διοδίων από τους εργολάβους για έναν υπό
κατασκευή αυτοκινητόδρομο και στη συνέχεια ο συνοδηγός κατεβαίνει από
το όχημα και ανοίγει την μπάρα.
Τα μέλη της Επιτροπής συμβουλεύουν τους οδηγούς να είναι πάντα
ευγενικοί και να μην μπουν σε διαδικασία αντιπαράθεσης με τους
υπαλλήλους. Εάν τους ζητηθούν στοιχεία να μην τα δώσουν παρά μόνον τον
αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και παράλληλα να αρνηθούν
οποιονδήποτε διάλογο και απλώς να φύγουν.
Όσον αφορά στις κυρώσεις, οι πολίτες κατά των διοδίων επισημαίνουν
ότι σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης (νόμος 3555/2007) του
αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ στην εταιρεία «Νέα Οδός Α.Ε.», η
«παραχωρησιούχος» εταιρεία μπορεί να απαιτήσει απ' τον χρήστη που δεν
πλήρωσε την καταβολή του 20πλάσιου του αντιτίμου σαν αστική ποινή, με
κάποιες προϋποθέσεις και διαδικασίες, ζητώντας εν τέλει την έκδοση
διαταγής πληρωμής. «Η διάταξη όμως αυτή είναι αντισυνταγματική, αφενός
γιατί δεν παρέχει στον πολίτη το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης
και αφετέρου γιατί παρέχει στο προσωπικό της "παραχωρησιούχου"
ιδιωτικής εταιρείας αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου».
Για όλους τους παραπάνω λόγους πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι εάν ο
«παραχωρησιούχος» προσπαθήσει μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξει
πρόστιμα απ' τους πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν διόδια, τα
δικαστήρια, όπου θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η
εταιρεία θα έχει γενικότερα προβλήματα σχετικά με τη νομιμότητα της
σύμβασης της (που μπάζει από παντού).
Και καταλήγουν: «Σε κάθε περίπτωση η άρνηση μας να πληρώνουμε
διόδια και το ανέβασμα της μπάρας για να περάσουμε δεν συνιστά κανένα
ποινικό αδίκημα. Ούτε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχουμε.
Γι' αυτό και η Τροχαία δεν επεμβαίνει».
‘Το Ποντίκι’ 31 12 2009
οργανώνονται, συγκρούονται μετωπικά, αρνούνται να πληρώσουν τα διόδια
και απαιτούν να αλλάξουν οι συμβάσεις παραχώρησης των έργων στους
μεγαλοεργολάβους.
Το κίνημα αναπτύσσεται ραγδαία φέρνοντας σε δύσκολη θέση τις ιδιωτικές
εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα διόδια, αφού οι συμβάσεις παραχώρησης
κινδυνεύουν να τιναχτούν, στην πράξη, στον αέρα!
Οι εργολάβοι βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, αφού στην περίπτωση
που κινηθούν νομικά κατά πολίτη που αρνήθηκε να πληρώσει τα διόδια
φοβούνται ότι θα προκαλέσουν «έκρηξη» αντίδρασης αλλά και εμπλοκή σε
δικαστική διαμάχη με άγνωστη κατάληξη ακόμα και για την ίδια τη
σύμβαση παραχώρησης. Από την άλλη πλευρά, βλέπουν το κίνημα κατά των
διοδίων να γιγαντώνεται και φοβούνται ότι θα βρεθούν απέναντι σε ένα
μεγάλο κύμα αντίδρασης, το οποίο επίσης δεν ξέρουν πώς θα
αντιμετωπίσουν...
Πανάκριβοι κατσικόδρομοι
Το ακτιβισπκό κίνημα άρχισε να αναπτύσσεται σε περιοχές της
Αττικής αλλά και σε όλες τις πόλεις της χώρας, όπου είτε υπάρχουν
σταθμοί διοδίων είτε στήνονται νέοι για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες
των εργολάβων.
Οι πολίτες, δηλαδή, πληρώνουν πανάκριβα κατσικόδρομους, κατ' όνομα
εθνικές οδούς, αφού οι συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει το
ελληνικό Δημόσιο με τους εργολάβους προβλέπουν την προκαταβολική
είσπραξη για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος βρίσκεται ακόμα
στα χαρτιά!!!
Το κίνημα κατά των διοδίων απέκτησε πρόσφατα Πανελλαδική
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι από τις
κινήσεις πολιτών που έχουν αναπτυχθεί στην Πάτρα, τη Βόρεια Αττική, τη
Θεσσαλονίκη, την Τραγάνα, την Πιερία, τον Βόλο, το Αγρίνιο και την
Άρτα, καθώς και μέλη των επιτροπών «Ακρίβεια SΤΟΡ» από ολόκληρη τη
χώρα.
Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, αφού οι σχέσεις «αγάπης» των
εργολάβων με ορισμένα μέσα ενημέρωσης δεν επιτρέπει την ανάδειξη αυτής
της πανελλαδικής πρωτοβουλίας, πολίτες όλων των ηλικιών συμμετέχουν
δυναμικά με αποκλεισμούς σταθμών διοδίων και με την ανάπτυξη της
«φωνής» τους μέσα από το Διαδίκτυο και τα Blogs - όπως το
http://diodiastop.blogspot.com - που έχουν δημιουργήσει για να μπορούν
να ενημερώνουν τους πολίτες για την πρωτοβουλία τους και τις
κινητοποιήσεις τους.
«Προκλητικό ξεπούλημα»
Στην πρώτη πανελλαδική συγκέντρωση των πολιτών κατά των διοδίων,
που πραγματοποιήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου στον Βόλο, τα μέλη της
Επιτροπής εξέδωσαν ψήφισμα στο οποίο επισημαίνουν: «Δεν πληρώνουμε
διόδια και απαιτούμε να καταργηθούν οι αποικιακού τύπου συμβάσεις
παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων. Συμβάσεις που επιτρέπουν sτην
"παραχωρησιούχο" εταιρεία να τοποθετεί διόδια μετωπικά και πλευρικά
όπου και όσα θέλει, αδιαφορώντας για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις
και τα συγκοινωνιακά προβλήματα που δημιουργούνται, καθώς και να
αυξάνει κάθε χρόνο τις τιμές των διοδίων».
Όπως αναφέρουν στο ψήφισμα τους τα μέλη των επιτροπών αγώνα από
όλη την Ελλάδα, «αντιδρούμε γιατί οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της
χώρας μας, που έχουμε χρυσοπληρώσει την εθνική οδό, από τη φορολογία
και από τα πανάκριβα διόδια που τόσα χρόνια πληρώνουμε, καλούμαστε να
πληρώσουμε για έργα που το κράτος είχε και έχει υποχρέωση να
κατασκευάσει και να παρέχει δωρεάν στους πολίτες».
Οι πολίτες μιλούν για «προκλητικό ξεπούλημα των εθνικών μας δρόμων στα
μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα» και επισημαίνουν ότι επιβαρύνεται το
εισόδημα κατοίκων και εργαζομένων που είναι υποχρεωμένοι να
χρησιμοποιήσουν οπωσδήποτε την εθνική οδό για να πάνε στο σπίτι τους
και τη δουλειά τους «καθώς δεν υπάρχουν παράδρομοι. ούτε αστική
συγκοινωνία και κατάλληλο οδικό δίκτυο».
Η πρώτη πανελλαδική κινητοποίηση έγινε λίγες μέρες μετά με αποκλεισμό
όλων των σταθμών των διοδίων και η συνέχεια προβλέπεται ακόμα πιο
δυναμική, αφού οι επιτροπές πολιτών πληθαίνουν καθημερινά σε όσες
περιοχές της Ελλάδας προβλέπεται η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων
είτε μετωπικά είτε πλευρικά των εθνικών οδών, με-το μπαγιόκο. φυσικά,
να πηγαίνει στις τσέπες των εργολάβων.
Διόδια Stop
Τα μέλη της Πανελλαδικής Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα
δημιούργησαν και ένα βίντεο 9 λεπτών με τίτλο «Διόδια SΤΟΡ! Δεν
πληρώνουμε σε όλη την Ελλάδα», το οποίο ανήρτησαν στο youtube και με
το οποίο δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο οι οδηγοί δεν θα πληρώνουν το
αντίτιμο των διοδίων.
Σύμφωνα με το βίντεο, η ακτιβιστική πρωτοβουλία για να επιτύχει
«απαιτεί» να υπάρχει στο αυτοκίνητο συνοδηγός. Ο οδηγός μόλις φτάσει
στον σταθμό των διοδίων ενημερώνει τον/την ταμία ότι δεν προτίθεται να
πληρώσει το αντίτιμο γιατί διαφωνεί με την πολιτική της εκ των
προτέρων είσπραξης των διοδίων από τους εργολάβους για έναν υπό
κατασκευή αυτοκινητόδρομο και στη συνέχεια ο συνοδηγός κατεβαίνει από
το όχημα και ανοίγει την μπάρα.
Τα μέλη της Επιτροπής συμβουλεύουν τους οδηγούς να είναι πάντα
ευγενικοί και να μην μπουν σε διαδικασία αντιπαράθεσης με τους
υπαλλήλους. Εάν τους ζητηθούν στοιχεία να μην τα δώσουν παρά μόνον τον
αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και παράλληλα να αρνηθούν
οποιονδήποτε διάλογο και απλώς να φύγουν.
Όσον αφορά στις κυρώσεις, οι πολίτες κατά των διοδίων επισημαίνουν
ότι σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης (νόμος 3555/2007) του
αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ στην εταιρεία «Νέα Οδός Α.Ε.», η
«παραχωρησιούχος» εταιρεία μπορεί να απαιτήσει απ' τον χρήστη που δεν
πλήρωσε την καταβολή του 20πλάσιου του αντιτίμου σαν αστική ποινή, με
κάποιες προϋποθέσεις και διαδικασίες, ζητώντας εν τέλει την έκδοση
διαταγής πληρωμής. «Η διάταξη όμως αυτή είναι αντισυνταγματική, αφενός
γιατί δεν παρέχει στον πολίτη το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης
και αφετέρου γιατί παρέχει στο προσωπικό της "παραχωρησιούχου"
ιδιωτικής εταιρείας αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου».
Για όλους τους παραπάνω λόγους πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι εάν ο
«παραχωρησιούχος» προσπαθήσει μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξει
πρόστιμα απ' τους πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν διόδια, τα
δικαστήρια, όπου θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η
εταιρεία θα έχει γενικότερα προβλήματα σχετικά με τη νομιμότητα της
σύμβασης της (που μπάζει από παντού).
Και καταλήγουν: «Σε κάθε περίπτωση η άρνηση μας να πληρώνουμε
διόδια και το ανέβασμα της μπάρας για να περάσουμε δεν συνιστά κανένα
ποινικό αδίκημα. Ούτε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχουμε.
Γι' αυτό και η Τροχαία δεν επεμβαίνει».
‘Το Ποντίκι’ 31 12 2009