Δευτέρα, 14 Ιουνίου 2010
πηγή: Εβδόμη
ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΙΔΙΩΤΩΝ Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
Διόδια και παράδοση της οικονομικής εκμετάλλευσης του δρόμου σε ιδιώτες
Οι χρήστες θα πληρώνουμε στους ιδιώτες κι αυτοί με την σειρά τους θα πληρώνουν ενοίκιο στο κράτος
Δημοσιεύματα οικονομικών εφημερίδων θέλουν το Υπουργείο Υποδομών να ετοιμάζει συμβάσεις παραχώρησης της συντήρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιωτικές εταιρίες οι οποίες θα εισπράττουν την αμοιβή τους από τα διόδια που θα εγκαταστήσουν, χωρίς ακόμη να ακούγεται το ύψος των χρεώσεων που κατά πάσα πιθανότητα θα εξαρτηθούν από το ύψος του ενοικίου που θα πληρώνουν. Μέχρι στιγμής η Εγνατία Οδός Α.Ε. δεν έχει βάλει διόδια στον δρόμο, και τώρα που μειώθηκαν το δημόσια έργα που αναλάμβανε αντιμετωπίζει σοβαρό οικονομικό πρόβλημα, έχοντας μάλιστα προσωπικό περί τα 300 άτομα υψηλής εξειδίκευσης.
Σύμφωνα με όσα έγραψε στην "Ισοτιμία" ο Φώτης Φωτεινός, "η διαχείριση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού θα δοθεί σε ιδιώτες για περίοδο 20-30 ετών. Αυτοί θα αναλάβουν μεταξύ άλλων το κόστος συντήρησης, το οποίο ανέρχεται ετησίως σε 95-100 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τη λειτουργία των πρώτων διοδίων τον επόμενο μήνα. Η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, συνολικού μήκους 610 χλμ., μπορεί να χωριστεί σε περισσότερες από μία συμβάσεις παραχώρησης, με ελάχιστη εκχώρηση έργου τα 200 χλμ. Δηλαδή, η Εγνατία Οδός καθίσταται δυνατό να "σπάσει" σε 2 ή και 3 συμβάσεις (το ανώτερο).
Το Υπουργείο Υποδομών αναμένεται να ζητήσει από τους ενδιαφερόμενους παραχωρησιούχους να παρουσιάσουν και ένα σχέδιο επενδύσεων που θα μπορούσαν να υλοποιήσουν, κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, με στόχο την τόνωση των τοπικών οικονομιών (υπάρχουν φιλόδοξα σχέδια για logistic park). Με δεδομένο ότι οι εταιρείες που θα αναλάβουν τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού θα έχουν άμεσα έσοδα, εκτιμάται ότι θα ενδιαφερθούν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ) αλλά και οι ξένοι συνεργάτες τους (Vinci, Hochtief) ώστε να διεκδικήσουν τη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης".
Το πώς θα υλοποιηθεί η ιστορία αυτή δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό, ούτε πόσο θα κοστίζει η χρήση του δρόμου. Αναμένεται να υπάρξει ενιαίος τρόπος καταβολής διοδίων σε όλη την χώρα.
Το δημοσίευμα μας θύμισε την ιστορία που είχε γίνει με την προσπάθεια κατασκευής Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στην περιοχή πάνω από την Άσπρη Άμμο, όπου οι εργασίες είχαν ξεκινήσει χωρίς να έχει ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία, μέσα σε έκταση του δήμου Καβάλας. Οι εργασίες είχαν διακοπεί και ο δήμος, δια στόματος δημάρχου, είχε εκφράσει την πρόθεση να αναμιχθεί ενεργά στην υπόθεση Σ.Ε.Α. Καβάλας, ενώ και οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου διεκδικούσαν την παρουσία των τοπικών προϊόντων στον σταθμό. Με την πλήρη ιδιωτικοποίηση όμως και την πιθανή παρουσία ξένων εταιριών στην διαχείριση του δρόμου όλα αυτά τελειώνουν.
Χάρης ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ