Σάββατο 24 Ιουλίου 2010

Ενημέρωση από τις Επιτροπές Αγώνα Ενάντια στα Διόδια

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Σάββατο, Ιουλίου 24, 2010
Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 22 Ιουλίου, στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Πειραιά, η συνέντευξη Τύπου των Επιτροπών Αγώνα Ενάντια στα Διόδια, με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τη Βόρεια Αττική, το κέντρο της Αθήνας, την Τραγάνα, τη Δυτική Αττική, ενώ την εκδήλωση χαιρέτησαν εκπρόσωποι των Επιτροπών Αγώνα Λάρισας, Βόλου και Πάτρας. Επίσης το «παρών» έδωσαν μέλη της Ανοικτής Πρωτοβουλίας Βόρειας Αττικής-Ευβοϊκού και εκπρόσωποι του STOP CARTEL, όπως επίσης δημοσιογράφοι και εκπρόσωποι διαδικτυακών μπλογκς.

Οι κεντρικοί ομιλητές ήταν ο Βασίλης Παπαδόπουλος (Αφίδνες), ο Αργύρης Αλεξίου (Τραγάνα), ο Δημήτρης Ντινοδήμος (Ωρωπός), ο Παναγιώτης Μαδιάς (πραγματογνώμων τροχαίων ατυχημάτων και ασφάλειας οδικού δικτύου) και ο Δημήτρης Καραμήτσας (δικηγόρος-αντιπρόεδρος ΙΝ.ΚΑ.). Επίσης το λόγο πήραν και έγινε γόνιμη συζήτηση, πολλοί από τους συναγωνιστές και τους δημοσιογράφους που παρευρίσκονταν. Τη συνέντευξη συντόνισε με επιτυχία ο Νίκος Θωμαδάκης (Ωρωπός).

Πραγματοποιήθηκε ενημέρωση όσον αφορά την κινηματική δράση της προηγούμενης περιόδου σε Πανελλαδικό επίπεδο καθώς και για την ενορχηστρωμένη επίθεση πολυεθνικών εταιρειών και κυβέρνησης ενάντια στο διαρκώς διογκούμενο κίνημα του «Δεν πληρώνουμε διόδια – Δεν πληρώνουμε την κρίση τους».

Διατρανώθηκε η απαίτηση για παύση πληρωμών από τους εργαζόμενους και ανέργους αυτής της χώρας, των οποίων διαρκώς η καθημερινότητα εξαθλιώνεται λόγω των αντιλαϊκών μέτρων της κυβέρνησης της τρόικας και της παγκόσμιας καπιταλιστικής κρίσης. Διατυπώθηκε ξεκάθαρα η νομική υπόσταση που εμπεριέχεται στην άρνηση πληρωμής διοδίων στους εθνικούς δρόμους που πρέπει να ενώνουν και όχι να γκετοποιούν ανθρώπους και κοινωνίες.

Έγινε σαφές, μέσω επιστημονικής τεκμηρίωσης, η κατά τα άλλα κοινή διαπίστωση ότι το εθνικό οδικό δίκτυο στο μεγαλύτερο μέρος του δεν εκπληρώνει τις προβλεπόμενες προδιαγραφές για να χαρακτηριστεί «κλειστός αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών». Αντιθέτως έχει εγκληματικές κακοτεχνίες και είναι υπεύθυνος για πλήθος δυστυχημάτων. Επίσης οι παράδρομοι αποτελούν ένα δίκτυο από καρμανιόλες και σε καμιά περίπτωση δεν παρέχουν ούτε τη στοιχειώδη ασφάλεια στους οδηγούς.

Κοινός τόπος ήταν η ανάγκη για τον υπέρτατο αγώνα όλων των εργαζομένων ενάντια στη συμπαιγνία εταιρειών - κυβερνήσεων και αστυνομίας προκειμένου να διεκδικήσουμε πίσω τις ζωές που μας κλέβουν. Η αυτοοργάνωση του λαού χωρίς καρεκλοκένταυρους, γραμματείς και φαρισαίους αλλά με ισότιμους συναγωνιστές που δε θα αποσκοπούν σε προσωπικά συμφέροντα, οικονομικά ή μικροπολιτικά. Ο αγώνας είναι μονόδρομος, πανελλαδικός και θα είναι για την τελική νίκη.

Η αντίδραση της εταιρίας «Νέα Οδός Α.Ε»

Η εταιρία «Νέα Οδός Α.Ε» η οποία εκμεταλλεύεται τους σταθμούς του οδικού άξονα Πατρών, Αθήνας, Θεσσαλονίκης κι Ευζώνων (Π.Α.Θ.Ε.) προσπαθεί από την πλευρά της, να βρει τρόπους για να μειωθεί ο αριθμός των οδηγών που δεν πληρώνουν το αντίτιμο των διοδίων. Όπως πληροφόρησε σχετικά τους παρευρισκόμενους το μέλος της Επιτροπής Αγώνα Νίκος Θωμαδάκης, οι υπεύθυνοι της εταιρείας δίνουν οδηγίες στους υπαλλήλους να ασκούν κάποιες πιέσεις, όπως το να μη σηκώνουν την μπάρα και να εμποδίζουν τη συνέχιση της πορεία των οδηγών. «Άλλοι το κάνουν και άλλοι όχι. Εμείς, ανεξάρτητα με αυτά, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με το προσωπικό. Λέμε σε όλους ότι, πρέπει να είμαστε ευγενικοί με τους υπαλλήλους καθώς κάνουν τη δουλειά τους. Αρνούμαστε όμως, να πληρώνουμε διόδια και κινούμαστε προς την κατεύθυνση της κατάργησής τους. Να σημειώσω ότι, πανελλαδικά υπάρχουν ακόμα και Ομοσπονδίες Επαγγελματιών Οδηγών που έχουν δώσει την οδηγία στα μέλη τους να μην πληρώνουν».

Οι οδηγοί που αρνούνται να πληρώσουν από τη μεριά τους κατεβαίνουν, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την παρεμπόδιση της πορείας τους, από το όχημά τους και σηκώνουν την μπάρα με τα χέρια τους! Κάποιοι μάλιστα καταγγέλλουν ότι, σκοπός αυτής της πολιτικής που ακολουθεί η Εταιρία είναι η εξώθηση των πραγμάτων στα άκρα έτσι ώστε να αναγκάσουν την Αστυνομία να παρέμβει και να γίνει καταγραφή των στοιχείων τους, καθώς η «Νέα Οδός Α.Ε» απαγορεύεται να κάνει οτιδήποτε άλλο για να μάθει την ταυτότητα των διερχομένων, πλην της φωτογράφησης με κάμερες του αριθμού τους. Παρόλα αυτά, η εταιρία εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου -διάστημα στο οποίο δραστηριοποιείται το Κίνημα «Δεν πληρώνω»- είτε δεν έχει διεκδικήσει την επιβολή προστίμου μέσω της δικαστικής οδού είτε σε ελάχιστες περιπτώσεις που το έκανε, πάγωσε τη διαδικασία φοβούμενη –σύμφωνα με την Επιτροπή Αγώνα- ότι, η απόφαση του δικαστηρίου θα στραφεί εναντίον της και θα δημιουργήσει δικαστικό προηγούμενο.

Τα νομικά επιχειρήματα

«Από το Σύνταγμα της Ελλάδας προκύπτει ότι, κανείς δεν μπορεί να εξαρτήσει αποπληρωμή αντιτίμου ή να απαγορεύσει το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης από το οποιοδήποτε μέρος της χώρας προς το οποιοδήποτε άλλο. Γι’ αυτό και από την πρώτη κιόλας στιγμή που δημιουργηθήκαν τα διόδια φρόντιζαν να υπάρχουν οι αντίστοιχοι παράδρομοι, οι οποίοι μπορούμε να πούμε ότι, ήταν κάτι σαν «στάθμιση».

Αυτή η κατάσταση αν και ήταν απαράδεκτη μπορούσε να γίνει αποδεκτή, καθώς από τη μία τα διόδια ήταν αρκετά αραιά και οι άνθρωποι μπορούσαν να τα αντέξουν, ενώ από την άλλη μπροστά στην κακή κατάσταση των παραδρόμων ο κόσμος προτιμούσε να περνάει από την εθνική οδό πληρώνοντας το αντίτιμο. Κάτι το οποίο με τις νέες συμβάσεις αλλάζει δραματικά, με δύο τρόπους. Ο ένας είναι ότι οι σταθμοί διοδίων «φυτρώνουν» συνέχεια ο ένας πίσω από τον άλλον, με το αντίτιμο ν’ ακριβαίνει ολοένα και περισσότερο, ενώ αντίστοιχα, φτωχαίνουμε εμείς, με αποτέλεσμα να γίνεται «ασφυκτικό» το πλαίσιο για αυτούς που μετακινούνται μέσω της εθνικής οδού.

Ο άλλος τρόπος είναι ότι, η εταιρεία ενίοτε, λειτουργεί και σε αυτούς σταθμούς διοδίων, ενώ δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων λόγω των φορτηγών που μετακινούνται εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι οδηγοί να κινηθούν παρά μόνο υποχρεωτικά, μέσω των σταθμών διοδίων της εθνικής οδού» εξηγεί η δικηγόρος Αντωνία Λεγάκη η οποία μας πληροφορεί σχετικά με το καθεστώς των συμβάσεων. «Συμβάσεις όπως αυτές που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο με τη «Νέα Οδό Α.Ε» ονομάζονται συμβάσεις κατά τρίτου.

Σε αυτές, δυο φυσικά ή νομικά πρόσωπα συμφωνούν μεταξύ τους για κάτι και αν αυτό είναι σε όφελος κάποιου τρίτου τότε είναι νόμιμο. Σε μια σύμβαση που είναι σε βάρος κάποιου τρίτου αυτό είναι παράνομο και αντισυνταγματικό. Το Δημόσιο στην περίπτωση αυτή, ήρθε να συμφωνήσει με την εταιρεία την εκχώρηση ουσιαστικά, των εθνικών οδών για την κατασκευή των οποίων οι πολίτες πληρώνουν εδώ και χρόνια. Εκχωρούν καταρχήν, σταθμούς διοδίων χωρίς να διευκρινίζεται ποιοι είναι, πώς, πότε και που θα τοποθετηθούν. Διευκρινίζεται μόνο με πολύ γενικούς όρους και ουσιαστικά εκχωρείται στην Εταιρεία το δικαίωμα, να κατασκευάζει σταθμούς όπου και όπως αυτή νομίζει».

Η κα Λεγάκη στη συνέχεια επισημαίνει ότι, η εν λόγω εταιρεία έχει το δικαίωμα να εισπράττει διόδια με το σκεπτικό ότι, έχει αναλάβει το έργο κατασκευής της Ιονίας Οδού. «Της έχουν εκχωρήσει δηλαδή, το δικαίωμα να εισπράττει διόδια από ένα δρόμο, την Π.Α.Θ.Ε, για να κατασκευάσει ένα δρόμο σε μια άλλη περιοχή. Αυτό είναι εντελώς παράλογο, παράνομο και αντίθετο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν είναι δυνατόν να εξαναγκάζονται οι κάτοικοι και διερχόμενοι μιας περιοχής, να πληρώνουν την κατασκευή ενός δρόμου που υλοποιείται σε μια περιοχή η οποία βρίσκεται εντελώς αλλού και από τον οποίο δε διέρχονται»!

«Επικίνδυνη η χρήση της μπάρας»

Ένα άλλο νομικής φύσεως θέμα που προέκυψε κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ μας, είναι το ποια διαδικασία ακολουθείται από την Εταιρία μετά την άρνηση της πληρωμής και τι ισχύει για την περίπτωση που οι υπάλληλοι αρνούνται να σηκώσουν τη μπάρα. «Ένας και μόνο τρόπος είσπραξης των διοδίων υπάρχει αν αρνηθεί ο οδηγός να πληρώσει. Γίνεται φωτογράφιση με τις κάμερες του αριθμού του (μόνο αυτού και όχι του προσώπου του) και η εταιρία μετά μπορεί να εκδώσει διαταγή πληρωμής.

Είναι δηλαδή μια αστική διαφορά, με την οποία αναγνωρίζεται από το νόμο στην Εταιρία η δυνατότητα να προσφύγει στα δικαστήρια για να διεκδικήσει την είσπραξη του διοδίου εφόσον δεν τις το έχει καταβάλει ο οδηγός. Εκεί εξαντλείται οποιαδήποτε νομική προσέγγιση. Δεν προβλέπεται γενικά στο δίκαιο και το νόμο, αλλά ούτε και ειδικά στις συμβάσεις, κάποιου άλλου είδους ποινική διαδικασία είσπραξης.

Πράγμα που σημαίνει ότι αυτός που περνάει τα διόδια και δεν πληρώνει, το μόνο που κάνει είναι να χρωστάει 2€ στην εταιρία! Για το θέμα της μπάρας τώρα, σε καμία περίπτωση δε νομιμοποιείται η εταιρία να μην ανεβάζει τη μπάρα. Η χρήση της οποίας σημειωτέων, δεν προβλέπεται από πουθενά, ενώ είναι και επικίνδυνη.

Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν καταγραφεί δεκάδες ατυχήματα πάνω σε μπάρες, ακόμα και οδηγών που έχουν πληρώσει το αντίτιμο του διοδίου. Στις περιπτώσεις δε, που μιλάμε για οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν και ξεκινούν να περάσουν την μπάρα όταν αυτή είναι ψηλά κάποιοι υπάλληλοι την κατεβάζουν και χτυπούν το αυτοκίνητο. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της παράνομης κατακράτησης, κατά την οποία κατεβαίνει η μπάρα και οι οδηγοί δεν μπορούν να φύγουν».

Τέλος, να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τη δικηγόρο, τόσο το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης όπως και όλα τα παραπάνω, ισχύουν και σε ό,τι έχει να κάνει με την Αττική Οδό, ενώ σε ό,τι αφορά την επίσημη θέση που έχει η Εταιρία «Νέα Οδος Α.Ε» για το ζήτημα, παρά το ότι περιμέναμε την γραπτή θέση τους αυτή δεν έφτασε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση μέχρι την ώρα που η τρέχουσα έκδοση πήγαινε στο τυπογραφείο.

πηγή: Παρατηρητής της Φθιώτιδας
  • Blogroll

  • Blog Archive