Σάββατο 24 Ιουλίου 2010

Συνήγορος του Πολίτη: "η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό"

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Σάββατο, Ιουλίου 24, 2010
Φίλος των επιτροπών είχε καταγγείλει στον Συνήγορο του Πολίτη σχετικά με τα διόδια στους οδικούς άξονες παραχώρησης. Μας έστειλε την αλληλογραφία που ακολούθησε την οποία δημοσιεύουμε.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, έπειτα από την καταγγελία, έστειλε έγγραφο στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων στην οποία αναφέρει:
Κατόπιν των ανωτέρω, ο ΣτΠ σας καλεί να ερευνήσετε το θέμα και να μας ενημερώσετε βάσει ποίων διατάξεων και λοιπών κανονιστικών πράξεων νομιμοποιείται η είσπραξη διοδίων στα προβληματικά τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου, βάσει των προβλεπομένων στις 2 σχετικές Οδηγίες.
Σε αντίθετη περίπτωση, η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό· η διοίκηση οφείλει να προωθήσει το συντομότερο ρύθμιση περί αναστολής της είσπραξης διοδίων στα τμήματα εκείνα, τα οποία δεν πληρούν τις προς αυτό προϋποθέσεις, μέχρις ότου ολοκληρωθούν τα προγραμματισμένα για την βελτίωση του δικτύου έργα.
Ο Συνήγορος του Πολίτη μας ενημερώνει ότι "Κατόπιν επανειλημμένων τηλεφωνικών επαφών και εγγράφων" έλαβε απάντηση από την ειδική υπηρεσία δημοσίων έργων λειτουργίας και συντήρησης έργων παραχώρησης. Η απάντηση της υπηρεσίας του υπουργείου καταλήγει με την φράση "Ο Συνήγορος του Πολίτη δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον δικαστηρίου ή άλλης δικαστικής αρχής" αναφέροντας την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχαν καταθέσει οι κάτοικοι της Πάτρας. (Έπειτα από πάρα πολλές αναβολές που έχει ζητήσει η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, η αγωγή του Δικηγορικού Συλλόγου Πάτρας, του ΠΕΣ ΟΧΙ, φορέων και κατοίκων της Αχαΐας και Κορινθίας πρόκειται να εκδικαστεί οριστικά στις 5 Οκτωβρίου 2010.)
Η απάντηση που έδωσε η υπηρεσία του υπουργείου επιβεβαιώνει ότι οι κυβερνήσεις διαχρονικά εξυπηρετούν τα συμφέροντα του εργολάβου και όχι του ελληνικού λαού. Ενδεικτικά θα σχολιάσουμε την παράγραφο 7 στη σελίδα 5 που αναφέρουν:
Επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 9 παράγραφος 2 της Οδηγίας 1999/62/ΕΚ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, παρέχεται περαιτέρω η δυνατότητα στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν τα έσοδα από τα διόδια τέλη που επιβάλλονται σε τμήματα του οδικού δικτύου για την βελτιστοποίηση και την ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στο σύνολο του, και όχι αποκλειστικά για την ανάπτυξη των συγκεκριμένων τμημάτων.
Το άρθρο που αναφέρουν είναι:
2. Τα κράτη μέλη προσδιορίζουν τη χρησιμοποίηση των εσόδων από τα τέλη για τη χρήση της οδικής υποδομής. Για να εξασφαλισθεί η ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στο σύνολό του, τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να χρησιμοποιούνται προς όφελος του τομέα μεταφορών και για τη βελτιστοποίηση του συνολικού συστήματος μεταφορών.
Με μία διαφορά, τα τέλη δεν είναι διόδια. Είναι τέλη χρήσης και διαφέρουν από τα διόδια. Για παράδειγμα στο άρθρο 7 παράγραφος 3 η οδηγία αναφέρει:
3. Δεν είναι δυνατόν να επιβάλλονται ταυτοχρόνως διόδια και τέλη χρήσης σε μια συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων για τη χρήση ενός και του αυτού τμήματος οδού. Εντούτοις, τα κράτη μέλη μπορούν να επιβάλλουν διόδια σε δίκτυα όπου εισπράττονται τέλη χρήσης, για τη χρήση γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων.
Δεν θα συνεχίσω να αμφισβητώ την απάντησή τους γιατί θα σας κουράσω και δεν έχει νόημα. Ο Συνήγορος του Πολίτη έστειλε σχολιασμό της απάντησης που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έστειλε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και έκρινε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει γιατί οι συμβάσεις παραχώρησης, ως νόμοι του κράτους, εκφεύγουν της αρμοδιότητάς του.

Ακολουθεί όλη η αλληλογραφία:

Ο Συνήγορος του Πολίτη ζητάει ενημέρωση:




Η υπηρεσία δημοσίων έργων λειτουργίας και συντήρησης έργων παραχώρησης απαντάει:








Ο Συνήγορος του Πολίτη σχολιάζει την απάντηση:



Η απάντηση στον καταγγέλων:


Καταγγελία του Συνήγορου του Πολίτη στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα:
  • Blogroll

  • Blog Archive